AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #1 Skrevet 9. juli 2016 Jeg fikk ikke mensen før jeg var 16 år, fordi jeg var lenge undervektig pga. anoreksi, og først da jeg var 16 la jeg på meg nok, og fikk mensen. I perioden fra 16-20 år gikk jeg mye opp og ned fra undervektig til normalvektig, og hadde derfor mensen kun noen få ganger. Da jeg var 20 år, begynte jeg på p-piller, fordi jeg fikk meg fast kjæreste. Etter å ha gått på p-piller en stund fikk jeg regelmessig bortfallsblødning i den pillefri uka, men også da i kun 1-2 dager. Jeg vet at dette ikke er normal mensen, og ingen indikator på at kroppen har det bra, slik en vanlig mensen kan vise. Nå har jeg brukt p-piller fast i nøyaktig to år (er 22). Jeg har vært singel i ett år, men valgte likevel å fortsette på p-piller, siden det hadde blitt en vane. Likevel vurderer jeg nå å slutte på p-piller, siden jeg ikke har fast partner, og har veldig sjeldent sex (kun én gang siden jeg ble singel). I tillegg kan jeg jo vet å slutte på p-pillene, se om jeg får normal mensen, slik at jeg vet jeg har en sunn vekt for min kropp. Har lenge ligget på grensen mellom normal- og undervektig, og vet altså ikke med sikkerhet om jeg veier nok til å få en naturlig mensen. Men hvilke konsekvenser/bivirkninger kan jeg få av å slutte på p-piller etter å ha brukt dem så lenge uten avbrudd? Og hva om jeg begynner med p-piller igjen senere, risikerer jeg noen konsekvenser/bivirkninger da? Tar gjerne imot råd om hva jeg bør gjøre Anonymkode: 4724a...c07
Gjest Bloodless Skrevet 9. juli 2016 #2 Skrevet 9. juli 2016 Jeg fikk kviser (ikke voldsomt mye, men nok til at det var sjenerende - både på kinn, hake, hårfestet og ryggen) og jeg har aldri før vært plaget med kviser i mitt liv. Fikk generelt veldig fet hud og fet hodebunn. Ellers merket jeg ingen bivirkninger. Har nå begynt på p-piller igjen, i håp om å få kontroll på huden. Så langt ingen bivirkninger på å begynne igjen, men heller ingen bedring i huden.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #3 Skrevet 9. juli 2016 1 minutt siden, Bloodless skrev: Jeg fikk kviser (ikke voldsomt mye, men nok til at det var sjenerende - både på kinn, hake, hårfestet og ryggen) og jeg har aldri før vært plaget med kviser i mitt liv. Fikk generelt veldig fet hud og fet hodebunn. Ellers merket jeg ingen bivirkninger. Har nå begynt på p-piller igjen, i håp om å få kontroll på huden. Så langt ingen bivirkninger på å begynne igjen, men heller ingen bedring i huden. Hmm, jeg har aldri i mitt liv vært plaget av kviser, så typisk hvis jeg også får det. Vet du hva årsaken til at man får bivirkninger av å slutte på p-piller, er? At kroppen ikke får hormonene den er vant til? Hvis det er stor sjanse for bivirkninger vil jeg ikke slutte på p-pillene. Men på en annen side kan det jo vært lurt, siden jeg ikke vet helt hvordan det står til med kroppen min angående det at jeg ikke vet om jeg veier nok til å ha normal mensen. I tillegg "må" jeg jo ikke bruke p-piller siden jeg sjelden har sex. Skal jeg absolutt ha sex i nærmeste fremtid får vi heller bruke kondom. Anonymkode: 4724a...c07
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #4 Skrevet 9. juli 2016 Så lenge uten avbrudd? Kjære deg, du har ikke gått på pillen særlig lenge. Slapp helt av. Mensen/syklus kan ta tid å få tilbake, for meg 2 år etter 17 år på pillen. Anonymkode: 6f5f1...907
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #5 Skrevet 9. juli 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge uten avbrudd? Kjære deg, du har ikke gått på pillen særlig lenge. Slapp helt av. Mensen/syklus kan ta tid å få tilbake, for meg 2 år etter 17 år på pillen. Anonymkode: 6f5f1...907 Men greia er jo at jeg ikke vet om jeg veier nok til at kroppen min produserer vanlig mensen! Fordi den mensen man får når man går på pillen, er jo ikke ekte, men en bortfallsblødning. Så du tror ikke jeg har gått på p-piller lenge nok til å få bivirkninger av å slutte? Og om jeg ikke får mensen på en stund etter at jeg eventuelt slutter, så kan det være bare fordi det tar lang tid siden jeg har sluttet på pillen? Anonymkode: 4724a...c07
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #6 Skrevet 9. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men greia er jo at jeg ikke vet om jeg veier nok til at kroppen min produserer vanlig mensen! Fordi den mensen man får når man går på pillen, er jo ikke ekte, men en bortfallsblødning. Så du tror ikke jeg har gått på p-piller lenge nok til å få bivirkninger av å slutte? Og om jeg ikke får mensen på en stund etter at jeg eventuelt slutter, så kan det være bare fordi det tar lang tid siden jeg har sluttet på pillen? Anonymkode: 4724a...c07 Nettopp! Det varierer fra person til person, og mensen endrer seg med årene også. Etter 3 år på pillen igjen fikk jeg den ekte tilbake med en gang når jeg slutter igjen. Anonymkode: 6f5f1...907
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #7 Skrevet 9. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nettopp! Det varierer fra person til person, og mensen endrer seg med årene også. Etter 3 år på pillen igjen fikk jeg den ekte tilbake med en gang når jeg slutter igjen. Anonymkode: 6f5f1...907 Men jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til angående spørsmålene mine i hovedinnlegget? Anonymkode: 4724a...c07
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #8 Skrevet 9. juli 2016 Bivirkninger får man av å ta pillen, uten pillen skal kroppen fungere slik den er ment. Du spør om bivirkninger fordi du mener du har fått på pillen så lenge uten avbrudd, noe som er sterkt overdrevet. Har du forresten ikke lest pakningsvedlegget? Mensen kommer når den kommer, det kan ta tid. Ellers vil bivirkningen være at du får eggløsning. Altså; bivirkninger får man av å ta medikamenter. De blir borte uten. Du virker ikke å forstå dette med legemidler. Anonymkode: 6f5f1...907
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #9 Skrevet 9. juli 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bivirkninger får man av å ta pillen, uten pillen skal kroppen fungere slik den er ment. Du spør om bivirkninger fordi du mener du har fått på pillen så lenge uten avbrudd, noe som er sterkt overdrevet. Har du forresten ikke lest pakningsvedlegget? Mensen kommer når den kommer, det kan ta tid. Ellers vil bivirkningen være at du får eggløsning. Altså; bivirkninger får man av å ta medikamenter. De blir borte uten. Du virker ikke å forstå dette med legemidler. Anonymkode: 6f5f1...907 Jeg har lest pakningsvedlegget, og jeg kan dette med legemidler. Men jeg bare lurte på om det kan være noen konsekvenser av å plutselig slutte å tilføre kroppen hormoner gjennom p-piller. Jeg synes ikke du har rett til å være så frekk og krass mot meg. Hvorfor er du det? Jeg stiller bare et spørsmål i HI, og jeg synes ikke det er greit at du svarer meg på denne måten. Vær litt medmenneskelig. Forstår at det kan ta tid fra man slutter på pillen, til mensen kommer. Men den må jo komme etter hvert, hvis kroppen min veier nok til å produsere normal mensen. Anonymkode: 4724a...c07
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #10 Skrevet 9. juli 2016 Enkelte legemidler skal man trappe ned med, prevensjon er ikke i den kategorien. Hi besvart. Ikke vær så hårsår når du får svar på tiltale. Anonymkode: 6f5f1...907
Pearl2.0 Skrevet 9. juli 2016 #11 Skrevet 9. juli 2016 Du kan jo prøve og se? Du må huske at det ikke er sikkert det er vekta som gjør at du ikke får mensen. I hvert fall ikke til å begynne med. Det er mange som ikke trenger å være veldig undervektig for å mangle menstruasjon. Jeg mistet den da jeg veide 54-55 kilo. Fikk den tilbake da jeg gikk opp til 57-58. Er 1.70.
Papirhjerte Skrevet 9. juli 2016 #12 Skrevet 9. juli 2016 Jeg begynte på p-piller da jeg var 16, og sluttet vel rundt da jeg var 20. Før jeg begynte på p-piller hadde jeg sjelden kviser, men etter jeg sluttet på pilla så fikk jeg masse kviser, spesielt i hårfestet, panna, haken og nesa. Store, gule kviser. Tok vel 1,5 år før det roet seg noe særlig. Nå, fire år etterpå så har jeg fått min "normale" hud tilbake. Kommer nok aldri til å begynne på de igjen, da jeg slet psykisk når jeg hadde så store kviseproblemer i etterkant.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #13 Skrevet 9. juli 2016 15 minutter siden, Papirhjerte skrev: Jeg begynte på p-piller da jeg var 16, og sluttet vel rundt da jeg var 20. Før jeg begynte på p-piller hadde jeg sjelden kviser, men etter jeg sluttet på pilla så fikk jeg masse kviser, spesielt i hårfestet, panna, haken og nesa. Store, gule kviser. Tok vel 1,5 år før det roet seg noe særlig. Nå, fire år etterpå så har jeg fått min "normale" hud tilbake. Kommer nok aldri til å begynne på de igjen, da jeg slet psykisk når jeg hadde så store kviseproblemer i etterkant. Huff, det høres ikke morsomt ut! Men hvis jeg noen gang får meg en ny, fast partner, vil jeg jo bruke noen form for prevasjon (ikke kondom), og da er jeg vel nødt til å tilføre kroppen hormoner igjen. Bruker ikke du prevansjon? Anonymkode: 4724a...c07
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #14 Skrevet 9. juli 2016 Noen som forresten vet hvor lenge man bør vente fra man har sluttet på p-piller, til man eventuelt begynner igjen? Og når man skal slutte, er det da bare å slutte når som helst? Altså, kan man slutte midt i brettet, eller bør man fullføre brettet? Noe annet man bør huske og gjøre/ikke gjøre? Anonymkode: 4724a...c07
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #15 Skrevet 10. juli 2016 Jeg begynte på p-piller da jeg var 16 og sluttet når jeg var 20. Det skjedde igrunn ingenting. Fikk mensen fort, og fikk null kviser. Merket egentlig ikke noe forskjell. Begynte igjen etter 4-5 måneder fordi jeg ble lei av å bruke kondom. Du kan i grunn bare slutte når du føler for det, men ser for meg det er best å fullføre brettet først. Anonymkode: bb582...93c
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #16 Skrevet 10. juli 2016 Jeg har sluttet og begynt på igjen noen ganger, og har ikke merket noen forskjell. Ikke som jeg er sikker på skyldes p-pillene, i alle fall. Pms-symptomene forandret seg, og mensen ble mer regelmessig etter at jeg sluttet. Men det kan like gjerne skyldes at hormonene generelt hadde stabilisert seg skikkelig, og det er heller ikke uvanlig at pms-symptomer og sånt forandrer seg i løpet av livet. Bivirkninger/konsekvenser av å begynne på p-pillen igjen? Ja, det kan man få. Som sagt over; bivirkninger kan man få av å bruke legemidler. Jeg for min del har fått de samme bivirkningene nesten hver gang, men de har heldigvis ikke vært særlig sjenerende. Men min kropp er jo ikke lik din, så hvilke bivirkninger du vil få, vet ingen før de eventuelt har inntruffet. Med tanke på dette med å vekt og å få mensen tilbake, føler jeg at du egentlig heller burde tatt en prat med legen din om dette, enn oss her inne. Anonymkode: 1bbdb...a69
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå