Gå til innhold

Førerkort på automat - hvor lang tid brukte du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen her som tatt førerkort på automat uten øvingskjøring privat? Hvor lang tid brukte du og hvor mye betalte du ca? : ) 

Holder på å ta førerkort på automat selv (nettopp begynt) og syns det hadde vært interessant å høre litt om andres erfaringer, enten du holder på med lappen eller har tatt den allerede. 

Ønsker ikke en diskusjon/svar om hvorfor det er dårlig/dumt å kun ta førerkort på automat : ) 

Anonymkode: 42ead...f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tok lappen på manuelt gir selv uten privat øvelseskjøring.

Men ser ikke noe galt i å ta lappen på automat. Det er bare å ta en ny oppkjøring senere om du skulle få behov for manuelt på førerkortet. Som du trolig ikke vil få behov for uansett.

Brukte 12 dobbeltimer i tillegg til alt det obligatoriske. Kunne kanskje klart meg med 8-9 dobbeltimer om jeg hadde valgt automat. Ikke store forskjellen altså. Det aller aller meste er likt for automat og manuelt.

Noen tall som viser at automat ikke er så dumt valg:

1/3 av alle biler som kan føres med førerkort kl b er med automatgir.

2012 var det første året hvor det ble solgt flere automatgirbiler enn biler med manuelt gir. Andelen har økt årlig siden det.

2015 ble ca 65% av alle nye biler solgt med automatgir.

I USA er 98% av alle biler på veien automatgirbiler.

Anonymkode: 1b29f...12b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Der er ikke stor tidsforskjell på automat og manuell girkasse ved øvelseskjøring til førerkortet. Ellers synes jeg det er dumt å ta førerkortet på automat. Da har du ikke lov til å røre en manuell bil etterpå. Jeg har nettopp av den grunn kjørt manuell men bare eid automat biler. 

Anonymkode: 58b5d...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

trodde det var kommet noe nytt, at man kunne ta førekortet på en automat😂

Anonymkode: fe33b...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da har du ikke lov til å røre en manuell bil etterpå.

Klart du kan røre en bil med manuell girkasse. Du kan til og med kjøre en, bare du har en ledsager ved siden av deg.

Manuell girkasse er på vei ut. Det er bare et tidsspørsmål før biler med manuell girkasse blir for de spesielt interesserte. Akkurat som dobbelclutching og choke-ing.

Anonymkode: 1b29f...12b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for utfyllende svar : ) Vet at det ikke er såå stor forskjell i tidsbruk for automat og manuell men er likevel gøy å høre om andres erfaringer hva gjelder tidsbruk når en ikke kan øvingskjøre privat.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

trodde det var kommet noe nytt, at man kunne ta førekortet på en automat😂

Anonymkode: fe33b...82d

Tenkte det samme. I gamle dager kunne man jo få lappen på postordre.

Anonymkode: 3a231...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for utfyllende svar : ) Vet at det ikke er såå stor forskjell i tidsbruk for automat og manuell men er likevel gøy å høre om andres erfaringer hva gjelder tidsbruk når en ikke kan øvingskjøre privat.  

Jeg tok ingen timer privat, og det er jeg egentlig glad for. Privat kan man fort plukke opp andres uvaner og lære feil. Med tanke på hvor mange idioter som er i trafikken er det bra at du lærer det rett første gang. 

Jeg hadde 11 timer + langkjøring, glattkjøring og mørkekjøring. Ingen teorikurs. Men tok lappen på manuelt gir. Liker best manuelt, men har eid automat også. Det er nok mye vane for min del, savner automat når det er tett kø. 

Anonymkode: 616b8...144

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei. Jeg tok førerkort på automat, øvelsekjørte ikke privat, kun kjøreskole. Brukte 6 mndr, og hadde totalt 19 kjøretimer.

Anonymkode: a62e8...00c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg brukte 3 mnd. Hadde øvelseskjørt litt, men det var kanskje ett år siden når jeg begynte med kjøretimer. 

Anonymkode: 3e794...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte ca tre måneder uten noe øvelseskjøring. Automat er så DIGG!!! Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, sologsommer skrev:

Brukte ca tre måneder uten noe øvelseskjøring. Automat er så DIGG!!! Lykke til :)

Automat er DIGG og kjøre med...helt til den dagen den skal ha service :P Og den kommer da oppå og gjerne mellom serviceintervallene :fnise:

Anonymkode: 1de17...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...