AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #1 Skrevet 9. juli 2016 Har et lite problem. Jeg spiser 1 gang om dagen. Ofte småspiser jeg godteri og slikt. Men ikke vær dag. Det er bedre enn fulle måltider. Jeg er sulten nå. Har ikke spist siden klokken 1 i går. Men jeg gruer meg til å spise. For jeg blir så kvalm! Samme hva jeg spiser. Enten så blir jeg kvalm fordi jeg ikke spiser nok, og er sulten. Ellers så blir jeg kvalm, fordi jeg har spist normalt. Ikke overspising. Før elsket jeg fett mat. Men har merket at det gjør meg enda kvalmere, så jeg klarer ikke å spise det lengre. Null dressing, bacon, smør, fløte etc. Alt er minimalt med fett. F.eks spagetti. Før brukte jeg bacon i og smør i pastaen. Eneste kjøttdeigen som ikke gjør meg kvalm er kylling kjøttdeig. Nå klarer jeg ikke alt som er fett lengre. Noe som er bra for helsen så klart. Jeg gruer meg sånn, at jeg klarer ikke å nyte maten. Kjenner jeg er sulten, hodepine og slapp. Så jeg må spise, men gruer meg. For jeg blir så kvalm at jeg kaster opp av å bøye meg. Det tar 3+ timer før jeg klarer å bøy meg uten å spy eller brekke meg. Jeg har en liten hund på 4 kg, så jeg må bøye meg for å gå tur med han! Så alt må planlegges og må han ut så sliter jeg. Er det andre som har det slik? Noen råd og tips? Fastlegen finner ikke noe galt. Null råd å få der. Anonymkode: ad6ae...47d
Skelly Skrevet 9. juli 2016 #2 Skrevet 9. juli 2016 Vet om ei som hadde ei datter som hadde det slik. Plutselig gikk det over. Følger tråden.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #3 Skrevet 9. juli 2016 Har du tatt gastroskopi og endoskopi? Syns det er veldig dårlig av fastlegen din om han ikke sendte deg til gastroskopi. Anonymkode: c93cf...a0d 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #5 Skrevet 9. juli 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du tatt gastroskopi og endoskopi? Syns det er veldig dårlig av fastlegen din om han ikke sendte deg til gastroskopi. Anonymkode: c93cf...a0d Nei. Fastlegen mener det ikke er nødvendig... Fikk beskjed om at det kom til å gå over. Men har vært slik i ihvertfall 1 år nå. Savner å spise meg god og mett på god mat! -ts Anonymkode: ad6ae...47d
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #6 Skrevet 9. juli 2016 Har tatt uendelig med blodprøver, urinprøver og avføringsprøver. Har også skrevet matlogg med symptomer i flere måneder. Det var slik jeg oppdaget at fet mat gjorde det mye verre. Melk og gluten utgjorde ikke noe forskjell. Kun fetmat. Frityrstekt mat er det aller verste. Fete sauser som bearnaisesaus er også ille. Fløtesaus med fløte (posesaus) er ille, spesielt med fett kjøtt. Kjøttboller som ikke stekes går greit. Men må ha minimalt med smør i potetstappen, hvis ikke så blir jeg kvalm. Fløtesaus med ekstralett melk, med litt vann (bytter ut litt melk med vann) går greit. Så fett gjør det verre. Men sunn mat som ren salat eller frukt gjør meg også kvalm. Men det går fortere over og jeg kaster ikke opp. Bare kvalm. -ts Anonymkode: ad6ae...47d
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #7 Skrevet 9. juli 2016 Jeg tenker umiddelbart at det kan være noe med galleblæren din. FYI er jeg ikke lege eller annet helsepersonell. Anonymkode: 280ee...6fe 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #8 Skrevet 9. juli 2016 Høres psykisk ut. Du må bryte den gruinga, for den gjør det verre og verre og lager en forventning om at du skal bli kvalm for du er vant med at det er sånn. Anonymkode: 2c4e5...d28 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #9 Skrevet 9. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Høres psykisk ut. Du må bryte den gruinga, for den gjør det verre og verre og lager en forventning om at du skal bli kvalm for du er vant med at det er sånn. Anonymkode: 2c4e5...d28 Ikke bry deg med slike svar, TS, mennesker som aldri har hatt mageproblemer tror som regel at det er innbilning. Verste er at går man til legen tror det lettere at du har en spisefortyrrelse, enn at du har problem med magen :/ Jeg ville byttet fastlege og prøve igjen. Anonymkode: c93cf...a0d
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #10 Skrevet 9. juli 2016 Glemte å nevne! Har IBS, kan det ha en sammenheng? Er i en god periode nå, aka forstoppelse Noe jeg faktisk ønsker, for det bedre enn det motsatte. Som vil si smerter og flere timer på tronen. Har hatt IBS siden barneskolen, ingenting funker. Bortsett fra reseptfrie tabletter som gir forstoppelse. Tar de ikke vær dag, men må ta det så fort det "løsner" der inne. En dårlig dag for å få tømt alt er bedre enn dårlig dag, vær dag. Vet ikke om det kan ha en sammenheng med kvalmen? Isåfall er det noe nytt. ------- Har nettopp laget middag nå. Tørr ikke å spise, men jeg må. Så prøver å manne meg opp til å spise. Ble hjemmelaget rundstykker med egg og laks (kanskje laks, spørs om jeg tørr). Litt tørt å spise, siden jeg kan ikke ha smør eller majones på. Noe jeg elsker, men magen gjør ikke det -ts Anonymkode: ad6ae...47d
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #11 Skrevet 9. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Glemte å nevne! Har IBS, kan det ha en sammenheng? Er i en god periode nå, aka forstoppelse Noe jeg faktisk ønsker, for det bedre enn det motsatte. Som vil si smerter og flere timer på tronen. Har hatt IBS siden barneskolen, ingenting funker. Bortsett fra reseptfrie tabletter som gir forstoppelse. Tar de ikke vær dag, men må ta det så fort det "løsner" der inne. En dårlig dag for å få tømt alt er bedre enn dårlig dag, vær dag. Vet ikke om det kan ha en sammenheng med kvalmen? Isåfall er det noe nytt. Anonymkode: ad6ae...47d Har du lest om bivirkningene til tablettene? Selv om de er reseptfrie, så anbefales det ofte ikke å gå på dem lenge, da magen kan bli "avhengig" av de. Er ikke sikkert det gjelder de tablettene du tar, da. Og langvarig bruk av tabletter/ medisiner kan gi bivirkninger, men det må du nesten sjekke heftet som følger tablettene for. Kanskje du kan prøve å spise mat som har en tendens til å gi normale mennesker forstoppelse? Mye ris uten saus kan virke litt forstoppende for eks. Da burde du kanskje spise mindre av mat som er kjent for å sette magen i gang? Altså, jeg vet ikke noe om akkurat det, så vet ikke om det blir feil for deg. Men vent litt, du har hatt disse problemene siden du var ung og fortsatt aldri blitt sendt til gastroskopi?? Hva om du har cøliaki? Cøliaki kan gi mageplager selv om du kutter ut gluten en uke, så du kan ikke finne ut om du reagerer på det før du går lenge uten. Derfor hadde det vært bedre om du sjekket slike ting nå, før du prøver å eventuelt kutte ut matvarer. Personer med cøliaki kan også ha mildere mageproblemer i årevis etter at de kutter gluten fordi det allerede er litt skade i magen, så vanskelig å utelukke uten å ta prøver fra tarmen. De blir gradvis bedre med tiden, da. Anonymkode: c93cf...a0d 1
Chizue Skrevet 9. juli 2016 #12 Skrevet 9. juli 2016 Vel, litt mat er bedre enn ingen mat. Har du mulighet å prøve å få i deg noe frukt og grønnsaker? Eller reagerer du på det også? Spise litt avokado, nøtter? -Om magen tåler dette?
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #13 Skrevet 9. juli 2016 6 minutter siden, Chibi skrev: Vel, litt mat er bedre enn ingen mat. Har du mulighet å prøve å få i deg noe frukt og grønnsaker? Eller reagerer du på det også? Spise litt avokado, nøtter? -Om magen tåler dette? Reagerer på alt, det som er problemet. Fet mat er aller verst, så det må jeg holde meg unna. Men en enkel salat gjør meg kvalm også. Småspising ala 1 rute sjokolade, et par druer, noen få nøtter etc i løpet av dagen går greit. Men det kan bli for mye, og jeg blir slapp og sliten av å ikke spise nok og ofte. Har spist et halvt rundstykke med egg nå. Er kvalm. Vannsmak i munnen, klump i halsen. Bøyer jeg meg ned så "gulper" jeg, ukontrollerbar spy. Veldig ekkelt. Er ihvertfall ikke sulten lengre, men ikke mett heller. Bare kvalm. -ts Anonymkode: ad6ae...47d
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #14 Skrevet 9. juli 2016 Hva med å heller spise flere måltider, men lite? Det kan være du blir kvalm fordi kroppen ikke er komfortabel med å bare spise ett måltid i døgnet. Anonymkode: 07306...2d1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #15 Skrevet 9. juli 2016 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Glemte å nevne! Har IBS, kan det ha en sammenheng? Er i en god periode nå, aka forstoppelse Noe jeg faktisk ønsker, for det bedre enn det motsatte. Som vil si smerter og flere timer på tronen. Har hatt IBS siden barneskolen, ingenting funker. Bortsett fra reseptfrie tabletter som gir forstoppelse. Tar de ikke vær dag, men må ta det så fort det "løsner" der inne. En dårlig dag for å få tømt alt er bedre enn dårlig dag, vær dag. Vet ikke om det kan ha en sammenheng med kvalmen? Isåfall er det noe nytt. ------- Har nettopp laget middag nå. Tørr ikke å spise, men jeg må. Så prøver å manne meg opp til å spise. Ble hjemmelaget rundstykker med egg og laks (kanskje laks, spørs om jeg tørr). Litt tørt å spise, siden jeg kan ikke ha smør eller majones på. Noe jeg elsker, men magen gjør ikke det -ts Anonymkode: ad6ae...47d Har du ibs er det anbefalt å spise hver 3 time. Prøv å spise litt oftere Anonymkode: f75fd...47f
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #16 Skrevet 9. juli 2016 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke bry deg med slike svar, TS, mennesker som aldri har hatt mageproblemer tror som regel at det er innbilning. Verste er at går man til legen tror det lettere at du har en spisefortyrrelse, enn at du har problem med magen :/ Jeg ville byttet fastlege og prøve igjen. Anonymkode: c93cf...a0d Hva vet du om jeg har hatt mageproblemer eller ikke? Anonymkode: 2c4e5...d28
Rosa Sitron Skrevet 9. juli 2016 #17 Skrevet 9. juli 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å heller spise flere måltider, men lite? Det kan være du blir kvalm fordi kroppen ikke er komfortabel med å bare spise ett måltid i døgnet. Anonymkode: 07306...2d1 Det tenker jeg og. Har ibs selv og har fått streng beskjed om å spise oftere.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #18 Skrevet 9. juli 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du ibs er det anbefalt å spise hver 3 time. Prøv å spise litt oftere Anonymkode: f75fd...47f 22 minutter siden, VinterSnø skrev: Det tenker jeg og. Har ibs selv og har fått streng beskjed om å spise oftere. Hmm rart, aldri fått beskjed om å spise så ofte. Men får prøve. Slitsomt å ha det slik. Gå rundt å grue seg til å spise. Null energi og alltid redd for å få dårlig mage. Har spist 1 måltid siden barneskolen. For magen er så ustabil. -ts Anonymkode: ad6ae...47d
Gjest Glidelås Skrevet 9. juli 2016 #19 Skrevet 9. juli 2016 Hvordan går det TS? Fikk vondt av deg Håper virkelig du/de finner utav det. Å være skikkelig kvalm er invalidiserende i lengden, jeg hater å være kvalm. (Sitter faktisk kvalm selv i dag, men det er selvpåført, så ikke synd på meg(fyllesjuk)) ❤
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #20 Skrevet 9. juli 2016 4 minutter siden, Glidelås skrev: Hvordan går det TS? Fikk vondt av deg Håper virkelig du/de finner utav det. Å være skikkelig kvalm er invalidiserende i lengden, jeg hater å være kvalm. (Sitter faktisk kvalm selv i dag, men det er selvpåført, så ikke synd på meg(fyllesjuk)) ❤ Verste jeg vet er å være kvalm. Derfor har jeg ikke drukket alkohol på 4 år. Spiller ingen rolle hvor lite jeg drikker, eller hva jeg drikker. Jeg blir fyllesjuk. Drikker jeg på full mage så kan du banne på at jeg kaster opp. Behøver ikke å være for full heller, det bare kommer opp. Kvalme er noe jeg slitt med siden barndommen. sterk bilsyk. Kan ikke være med på tivoli, kan faktisk ikke se på karuseller en gang uten å bli kvalm. Har dager hvor jeg må holde meg unna tv og pc på grunn av kvalme på grunn av mat. Bil og tivoli har en logisk forklaring, sykdom i ørene som påvirker balansenerven blant annet. Har vokst av meg det verste, men har ikke tatt karusell eller vært på tivoli siden barneskolen. Litt surt på 17. Mai, men jeg overlever Bilsyketabletter funker, holder mg unna karuseller, så det er overkommelig. Men mat, det er verst. For jeg må jo spise! Må ut å gå tur med hunden snart. Da må jeg bøye meg, gruer meg! Mamma kommer med frukt til meg, for jeg kommer meg ikke på butikken før de stenger. Slik at jeg kan prøv å spise litt senere i kveld. Det som er verst, er at legene ikke finner ut hva som er galt! Spesialistene mistenker det har noe med balansenerven og øre-problemene å gjøre. Men det stemmer ikke med kvalme på grunn av mat. Kun bil og karusell. Dessuten så er det to forskjellige "kvalmer", vanskelig å forklare. Samme som at vanlig magevondt, mensen-vondt og IBS-vondt i magen er forskjellig. Jeg kjenner forskjellen på at mensen kommer eller om det er IBS-smerter, uten andre "bevis" enn smerter i magen. For det er forskjell på smerten. -ts Anonymkode: ad6ae...47d
Fremhevede innlegg