Gå til innhold

Høytfungerende autisme

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger hjelp til å forstå dette ordentlig. Har lest litt rundt på nett og skjønner på en måte omrisset av autisme, men det er noen ting jeg lurer på for å skjønne hele bildet. 

Dette med empati for eksempel, for meg virker det som de har empati og sympati på de få jeg har møtt, men hvorfor kommer ikke dette alltid til syne? Eller er det noen som faktisk har lite empati?  Har autister empati men aspergere ikke/mindre? 

Har de problemer med å uttrykke seg/uttrykke sin mening i relasjoner, f.eks en samtale? 

Hva er egentlig forskjellen på høytfungerende autisme og aspergers syndrom, om noen? (Ja har lest det er uenighet blant fagfolk her om diverse). 

På meg og den lille erfaringen jeg har med personer med det virker de som veldig følsomme mennesker, kan dette stemme eller har de bare en annen måte å se verden på?

Anonymkode: cb289...dca

Videoannonse
Annonse
Gjest insta72
Skrevet

En høytfungerende autist er som det høres. Høytfungerende.  Masse empati og følelser.  Men de mangler det  som får verktøy som  gjør  at det synes. De tenker rett å slett ikke på samme måte. Hjernen er koblet  på en anden måte. Så den funker som det skal bare litt  anderledes.  De mangler den automatiske evnen til å små prate og  det å tenke abstrakt.  Men tenker  veldig  bokstavelig.  Så da er det lett for andre å tro at de ikke føler med andre. De gjør det. De må bare først lære hvordan . For det går ikke automatisk.  Men så fort de lærer det så klarer de .. 

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette med empati for eksempel, for meg virker det som de har empati og sympati på de få jeg har møtt, men hvorfor kommer ikke dette alltid til syne? Eller er det noen som faktisk har lite empati?  Har autister empati men aspergere ikke/mindre?

Anonymkode: cb289...dca

Jeg tror noe av grunnen er at de ikke har den samme automatiske responsen på empatien de føler. De kan se noen gråte, men det er ikke automatisk for dem at man skal trøste noen som gråter. Så på utsiden kan det virke som om de ikke bryr seg, men de føler det på innsiden, de bare reagerer ikke på en måte andre kan forstå at de har følelser. Jeg så ei jente med HFA en gang, hun fikk kjeft for noe og hun skjønte at det var galt. Responsen hennes var å bli stiv og se mer nøytral ut i ansiktet. Og han som kjeftet trodde at hun dret i at hun hadde gjort noe galt og ble sintere. Mens for henne strevde hun for å kontrollere følelsene sine fordi hun ble lei seg.

Noen ganger kan de på autismespekteret også være litt for løsningorienterte på feil tidspunkt. Så i stedet for å trøste vil de prøve å gi råd slik at situasjonen kan fikses. Og dersom man gjør dette på en viss måte, så kan det virke som om autisten ikke bry seg eller skjønner problemet. Er selvsagt noen på spekteret som ikke skjønner det helt også, da. Dess eldre en på spekteret er, dess lengre tid har den hatt til å lære disse greiene og finne ut hva som er riktig å gjøre.

Forskjellen mellom HFA og asperger... i Norge har jeg inntrykk av at man ikke ser på disse som separat. Personlig mener jeg at der er minst 2 distinkte typer, asperger og HFA om man vil kalle dem det. Når det gjelder følelser tror jeg HFA har mer tendens til å "skru av" følelser, trekke seg tilbake inn i eget hode, distansere seg. Aspergere går mer emosjonelt "utover", sånn sett. De snakker og responderer, om enn feil. Selvsagt variasjoner innenfor der. Jeg tror ikke de bruker diagnosen HFA i Norge lenger? Husker ikke.

Sitat

Har de problemer med å uttrykke seg/uttrykke sin mening i relasjoner, f.eks en samtale?

Kommer veldig an på. Dette er knyttet noe til intelligens, men noen er dårligere på å snakke/ formulere seg uansett hvor smarte de er. For meg virker det som om HFA oftere tenker mer visuelt, ikke med ord, noe som kan gjøre det å forklare andre hva de ser inne i hodet deres vanskeligere. Aspergere tenker oftere med ord og jeg syns og huske de var kjent for å være presise i språket sitt. Så ja, visuelle tenkere kan ha større problemer med å uttrykke seg, selv om de er smarte.

Sitat

Hva er egentlig forskjellen på høytfungerende autisme og aspergers syndrom, om noen? (Ja har lest det er uenighet blant fagfolk her om diverse). 

Dette er min personlige mening:

HFA: mer tilbaketrukket, mindre behov for menneskelig kontakt, trives veldig godt alene, mer distansert fra andre mennesker, meltdowns går mest på sammenbrudd, mer vimsete og rotete- kan ha problem med å klare seg i en utdanningssituasjon selv om de er veldig smarte, tenker mer visuelt eller andre måter å tenke på som ikke innebærer språk. Tenker helhet - detaljer og jeg tror dette er en av de store grunnene til at man kunne skilt asperger og HFA.

Asperger: tenker detaljer - helhet, snakker mer, mer behov for menneskelig kontakt selv om kanskje klønete sosialt, mer rigid og opptatt av rutiner, bedre med å uttrykke seg verbalt, meltdowns er oftere sinne og utagering

Det var alt jeg kom på, men jeg tror der var noen flere greier jeg mener å observere som er ulikt i dise to typene. Jeg har møtt etterhvert ganske mange på autismespekteret, men jeg mener noen av de som har aspergerdiagnosen hadde passet i min versjon av HFA.

Sitat

På meg og den lille erfaringen jeg har med personer med det virker de som veldig følsomme mennesker, kan dette stemme eller har de bare en annen måte å se verden på?

Følsomme? Hmm, jeg har ikke noe mening om akkurat det. Men når du sier det, jeg kan se for meg at det er vanskeligere for HFA å navigere sine følelser da det kanskje er mer tendenser til kaos på innsiden av hodene deres. Aspergere er kanskje mer pragmatiske når det gjelder egne følelser og klarer å avfeie dem, med mindre de blir utsatt for kontinuerlig negativitet eller stress. Mens HFA kanskje mer prøver å undertrykke følelser eller skjønner ikke hvorfor de føler, om de ikke syns der er en "logisk" grunn til å føle. Jeg har egentlig ikke tenkt noe over dette, så ta dette med en klype salt, var bare spekuleringer som falt ned på tastaturet. Aspergere blir kanskje oftere sinte/ irriterte og klandrer andre, mens HFA går inn i seg selv, blir deprimerte og klandrer seg selv. Men igjen, det er ikke alltid sort/ hvitt skille på disse tingene.

Anonymkode: 0e5db...6c0

AnonymBruker
Skrevet

Empati er evnen til å forstå hvorfor et annet menneske tar andre valg enn du selv ville tatt, og hvorfor de valg de tar er logiske ig fornuftige for dem.

Det krever evner som de færreste med høyt fungerende autisme eller Asperger syndrom innehar.

Anonymkode: a9fe3...e76

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Empati er evnen til å forstå hvorfor et annet menneske tar andre valg enn du selv ville tatt, og hvorfor de valg de tar er logiske ig fornuftige for dem.

Det krever evner som de færreste med høyt fungerende autisme eller Asperger syndrom innehar.

Anonymkode: a9fe3...e76

Men det blir vel ikke riktig å si at svært få med HA eller AS eier empati?

Anonymkode: daea5...0b3

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det blir vel ikke riktig å si at svært få med HA eller AS eier empati?

Anonymkode: daea5...0b3

Stemmer. Mange med AS har masse empati, men på en annen måte enn mange andre.

Anonymkode: 6fba3...f68

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun har AS :)

Anonymkode: 6fba3...f68

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...