AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #1 Skrevet 9. juli 2016 Hei. Jeg har utrolig lyst ut å reise, men sliter med ganske kraftig flyskrekk... Jeg har ikke alltid hatt det men den har utviklet seg i takt med de psykiske problemene mine. Sliter med angst og mye depresjoner. Sist jeg var ute å fløy for noen år siden var det et helvetes herk, jeg satt bare å skalv og tenkte "nå skal jeg dø" i flere timer. Fikk ikke ro og var totalt utslitt og nervevrak etter turen.. Jeg prøvde alt, prøvde å roe meg, prøvde å prate med sidemannen om helt trivielle ting for å få tankene over på noe annet. Leste bok, så på film men ingenting fikk meg bort ifra tanken om at jeg skulle dø. Så livet i flashback liksom hele veien.. Og nå tør jeg ikke reise noe sted nettopp pga flyturen (vil til syden f.eks) Om jeg går til legen med dette, får jeg utskrevet noe som kan hjelpe, da kun til bruk på flyturen? Og fugnerer det faktisk? :/ Anonymkode: 6f06f...2d1
skruf Skrevet 9. juli 2016 #3 Skrevet 9. juli 2016 Gå til legen og få resept på noe beroligende. Ta en tablett en times tid før flyet skal ta av. Gjorde det selv nå i sommer.. jeg hadde ikke flyskrekk da jeg var yngre, men etter at jeg fikk barn så har det blitt bare verre og verre. I år var det så ille at jeg vurderte å bli hjemme så kunne mannen min og barna bare dra på tur. Tror det har sammenheng med at det i det siste har vært endel flyulykker. Uansett; jeg bestilte meg legetime og sa rett ut at jeg trenger noe beroligende til turen. Alternativet var å bli hjemme, evt drikke meg full. Og det tar seg ikke ut når man reiser med barn. Legen var forståelsesfull og jeg fikk en liten resept på sobril. Jeg kjente det så absolutt da flyet tok av, men det var ikke så ille. Tok en tablett før vi dro og hadde med i håndbagasjen som back-up i tilfelle jeg trengte påfyll (husk: alkohol og beroligende skal ikke kombineres). Så: bestill deg legetime
Eplemos Skrevet 9. juli 2016 #4 Skrevet 9. juli 2016 Er skrevet flere bøker om temaet, prøvd å lese en sånn bok? Hjalp meg litt. Så pleier jeg å høre på musikk og sitte litt fremoverlent når flyet letter, føler jeg ikke får like magesug da.
Pissmaur Skrevet 9. juli 2016 #5 Skrevet 9. juli 2016 Jeg hadde en del flyskrekk før, nå er det mye bedre. Det som funket for meg var å si fra til flyvertinnene ved ombordstigning at jeg hadde flyskrekk og spurte hvordan været kom til å bli på turen. Én gang fikk jeg komme inn i cockpiten for å snakke litt med pilotene, de så så nerd og profesjonell ut så stolte umiddelbart på ferdighetene deres:p flyvertinnene spør også om hvor i flyet du sitter, så kommer de underveis å spør hvordan det går. Husk at det er lov å si at det går dårlig, istede for å føle at man er til bry, de har god erfaring med engstelige passasjerer. Én ting jeg syns hjelper er at jeg ser for meg at jeg sitter i en bil, humper og risting kommer man ikke unna, akkurat som på fly. Det er luftstrømmer eller hva det heter. Noen ganger funker det bra å tenke rasjonelt, andre ganger må det være lov å bare være redd. Lykke til, det kommer til å gå bedre når du får øvd litt!
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #6 Skrevet 9. juli 2016 Jeg har flyskrekk og takler det på følgende måte: 1. Tar èn øl før jeg går ombord i flyet. Ikke mer, det er ikke om å gjøre å bli full, men èn enhet alkohol er nok til å roe meg litt ned. 2. Tar med en bok og begynner å lese i det øyeblikket jeg setter meg ned. Det får tankene over på noe annet før jeg rekker å gruble og stresse meg selv opp. Men jeg har nok bare moderat flyskrekk. Dette vil nok ikke fungere hvis du er for redd og stresset før du i det hele tatt går ombord. Anonymkode: 10001...754
Anglofil Skrevet 9. juli 2016 #7 Skrevet 9. juli 2016 Tråden er ryddet for diskusjon rundt dosering/medisinering og avsporinger, samt svar til dette. Yvonne (mod)
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #8 Skrevet 9. juli 2016 KG har overdrevne regler når det kommer til medisiner... Om du ønsker å snakke åpent om medisiner uten at halve tråden ryddes fordi man sier navnet på en medisin: http://forum.doktoronline.no og under Psykiatri-forumet. Der er det også en psykiater som noen ganger svarer på innlegg på en linje eller to. Anonymkode: 63f88...5b1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå