Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet man at man har trent skikkelig egentlig? 

Når jeg har trent styrke så merker jeg det ved at jeg er sliten og sår i musklene, men jeg vet ikke hvordan jeg merker det ved kondisjonstrening. Vet man det ved at man svetter, eller hva? Jeg blir jo sliten da også, men jeg føler at det er så mye mer tydelig når jeg har trent styrke. 

Lurer på dette fordi jeg er usikker på om jeg trener godt nok. Føler at jeg har fremgang når det gjelder styrke, men ikke kondisjon.. 

Anonymkode: 1e06d...598

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

andpusten, melkesyre osv..

Anonymkode: 14ee0...0e4

Gjest moreno
Skrevet

Hva med å ta tester en gang i blant? Distanse, hvor lenge kan du løpe på en viss hastighet etc. Da vil du jo se om du har fremgang eller ikke.

Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Løp 18 km/t på høyeste helling på mølla. Klarer du det i mer enn noen km uten å bli sliten så burde du delta i konkurranser.

Endret av Runforit
Gjest Sobril
Skrevet
1 time siden, Runforit skrev:

Løp 18 km/t på høyeste helling på mølla. Klarer du det i mer enn noen km uten å bli sliten så burde du delta i konkurranser.

Jeg har aldri løpt fortere enn 16 km/t. Da spurter jeg og ramler jeg nesten av mølla. Er vel den farta jeg i min tid brukte på 60 meter'n :P 

Skrevet

Du vil merke fremgang hvis du trener bra og fornuftig - da skal man ikke nødvendigvis bli mest mulig sliten , det er viktig å trene variert.

Du vil merke at det føles lettere å løpe hvis formen blir bedre. Du tester det ved feks. ta tiden på samme distanse. Ønsker du å få enda mer ut av treningene kjøper du deg pulsklokke.

Du bør trene systematisk - finnes mange forslag til treningsprgram på nett. 

Så må du også ha det gøy med treningene - da vil du trene mer og indirekte får du bedre resultater også. 

Gjest Runforit
Skrevet
10 timer siden, Sobril skrev:

Jeg har aldri løpt fortere enn 16 km/t. Da spurter jeg og ramler jeg nesten av mølla. Er vel den farta jeg i min tid brukte på 60 meter'n :P 

Hehe, ja husker hvordan jeg holdt på å fly av mølla på 12 km/t en gang i tiden :P 

Poenget var at om man ikke kjenner noe etter en løpeøkt så har du ikke bevegd deg ut av komfortsonen din. Løper du hardt nok og ønske er å krype av utmattelse etterpå så er det bare å peise på så lover jeg deg at du er gåen etterpå ;) 

Skrevet
7 timer siden, Runforit skrev:

Hehe, ja husker hvordan jeg holdt på å fly av mølla på 12 km/t en gang i tiden :P 

Poenget var at om man ikke kjenner noe etter en løpeøkt så har du ikke bevegd deg ut av komfortsonen din. Løper du hardt nok og ønske er å krype av utmattelse etterpå så er det bare å peise på så lover jeg deg at du er gåen etterpå ;) 

Haha ja😊 er vel ikke mange som greier 16 km i timen med maks stigning særlig lenge😅 da bør de som du sier satse profesjonelt😊 skjønner ikke de som sier de kan løpe og løpe i evigheter, det kan da vi også, men hvis farten skrus opp nok så må alle stoppe til slutt😥

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 9.7.2016 at 19.27, Runforit skrev:

Hvorfor skulle jeg det? Jeg klarer max å løpe i 13 km/t. Dessuten løper jeg ikke på mølle. 

Jeg vet at jeg har hatt dårlig fremgang når det gjelder kondisjon, det har jeg testet. Derfor lurer jeg på hvordan jeg kan vite at jeg har trent skikkelig etter en økt. 

• Liker 2
Skrevet

Det skal ikke nødvendigvis være så vondt etterpå, men det skal gjøre sånn passe greit vondt underveis :nigo:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du virkelig trener hardt, så vil du ikke trenge å stille dette spørsmålet. 

Anonymkode: eb921...d9d

• Liker 1
Gjest Nanne70
Skrevet
Den ‎10‎.‎07‎.‎2016 at 1.34, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle jeg det? Jeg klarer max å løpe i 13 km/t. Dessuten løper jeg ikke på mølle. 

Jeg vet at jeg har hatt dårlig fremgang når det gjelder kondisjon, det har jeg testet. Derfor lurer jeg på hvordan jeg kan vite at jeg har trent skikkelig etter en økt. 

For å ha progresjon på løpingen, så må du jo øke "belastningen" der også, på samme måte som når du trener styrke. Du kan øke distanse, hastighet og/eller varighet på treningsøktene dine. Hvis du kun kjører langkjøring, kan det gi kondisjonen et "boost" å bytte ut en av disse øktene med intensiv intervalltrening.

Gjest Runforit
Skrevet
Den 10. juli 2016 at 1.34, AnonymBruker skrev:

Hvorfor klarer du max 13 km/t? Er du en av dem som har påvist at du ikke kan bli i bedre løpeform?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Runforit skrev:

Hvorfor klarer du max 13 km/t? Er du en av dem som har påvist at du ikke kan bli i bedre løpeform?

Hvorfor gjøre seg så vanskelig? Jeg har ikke kontroll om jeg løper fortere enn det på mølle. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Runforit skrev:

Ts har muligens ikke løpt like lenge som deg. 

Ikke noe unaturlig eller feil å ikke klare å løpe 18km/t sånn som deg.

Slutt å sette standarden for alle. 

Ts: det beste for å få opp kondisen er å kjøre på med intervaller! Google etter løpeprogram med intervaller så ser du fort at formen stiger. Du vil merke at kondisjonen bedrer seg ved at du etterhvert vil løpe både lengre og fortere :) 

Anonymkode: 42c15...e18

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts har muligens ikke løpt like lenge som deg. 

Ikke noe unaturlig eller feil å ikke klare å løpe 18km/t sånn som deg.

Slutt å sette standarden for alle. 

Ts: det beste for å få opp kondisen er å kjøre på med intervaller! Google etter løpeprogram med intervaller så ser du fort at formen stiger. Du vil merke at kondisjonen bedrer seg ved at du etterhvert vil løpe både lengre og fortere :) 

Hva babler du om?

ts sier hun ikke føler hun har trent og maxfarten hun klarer er 13. Løper hun da fortere så vil hun kjenne at hun har kjørt seg. Når hun da sier at hun ikke kan løpe fortere og har testet seg så lurer jeg på hva hun mener med det. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Runforit skrev:

Hva babler du om?

ts sier hun ikke føler hun har trent og maxfarten hun klarer er 13. Løper hun da fortere så vil hun kjenne at hun har kjørt seg. Når hun da sier at hun ikke kan løpe fortere og har testet seg så lurer jeg på hva hun mener med det. 

Maxfarten hennes nå ja er på 13, mulig hun har presset seg opp til 13 sånn som formen hennes er nå. Det var du som spydig lurte på om hun har fått påvist at hun ikke kan løpe fortere enn 13..

Ts: Fortsett å tren og press deg litt mere for hver gang du løper, så skal du se at du klarer å løpe fortere og lengre. Kjør på med intervaller der du veksler mellom å løpe rolig og spurte. Det finnes mange løpeprogram på nett :)

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet
Den 10. juli 2016 at 1.34, AnonymBruker skrev:

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Maxfarten hennes nå ja er på 13, mulig hun har presset seg opp til 13 sånn som formen hennes er nå. Det var du som spydig lurte på om hun har fått påvist at hun ikke kan løpe fortere enn 13..

Ts: Fortsett å tren og press deg litt mere for hver gang du løper, så skal du se at du klarer å løpe fortere og lengre. Kjør på med intervaller der du veksler mellom å løpe rolig og spurte. Det finnes mange løpeprogram på nett :)

Les før du svarer du..

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, Runforit skrev:

Hva babler du om?

Det er feil. Jeg spurte om hvordan jeg kjenner at jeg har trent skikkelig etter en økt, fordi jeg føler at jeg ikke får trent skikkelig da jeg ikke har noe særlig fremgang. Det betyr ikke at jeg ikke er sliten etter at jeg har trent. 

• Liker 1
Gjest Tigress
Skrevet

Det er eigentleg heilt irrelevant kva du kjenner etter økta, og korleis det skal vere undervegs er heilt avhengig av kva du prøver å oppnå. Om du undervegs i ei intervalløkt ikkje hiver etter pusten, så trener du ikkje hardt nok, om du hiver etter pusten i langkjøringsøkta di trener du for hardt. 

I dei aller fleste høva vil du merke at du er litt sigen etterpå, men det er ikkje alltid, og om du et godt rett etter økta er det ikkje sikkert du blir så slapp og sliten av det heller. Om du ikkje er gryteklar etter ei hard intervalløkt bør du leggje inn eit drag til. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...