Arkana Skrevet 7. november 2004 #2 Skrevet 7. november 2004 Hummersuppe (6-8 pers.) 1 hummer (450 g) 1,75-2,25 liter fiskebuljong 2 store gulrøtter i terninger 4 sjalottløk eller 2 vanlige løk i terninger 2 selleristenger i terninger 1 løk i terninger 1 fennikel i terninger 1 knust hvitløksfedd noen friske basilikumblader noen friske estragonblader en klype safran 6 modne tomater delt i fire 50 ml brandy ½ flaske hvitvin 50 g langkornet ris salt/pepper en klype cayennepepper 1,5 dl fløte noen dråper sitronsaft Bruker du en levende hummer kokes buljongen opp, slipp i hummeren og la koke 5-6 minutter. Ta av varmen, la alt stå til det er helt avkjølt. Bryt av klørne og knekk dem for å ta ut kjøttet. Del kroppen og halen i to på langs og ta ut kjøttet. Fres gulrot, løk, selleri, purre, fennikel, hvitløk, basilikum og estragon i olje og smør. Tilsett safran og tomater og fres et par minutter. Tilsett hummerskallet og fres videre noen minutter. Tilsett brandy og la det koke nesten tørt. Tilsett hvitvin og reduser igjen. Tilsett 1,75 liter av kraften og la småkoke 20 minutter. Tilsett risen og kok videre 20-25 minutter. Smak til med salt, pepper og cayennepepper. Kjør suppen glatt i foodprocessor, med skjellene. Smak til med mer salt og pepper, rør inn fløte og sitronsaft til slutt.
Gjest Jamila Skrevet 8. november 2004 #3 Skrevet 8. november 2004 Har en innrømmelse å komme med.... Hummersuppe på boks kan faktisk smake kjempegodt. Ultra har en tyskprodusert suppe, som med litt fløte, pepper og krepsehaler blir jummy. Har dessverre aldri tatt meg tid (eller råd til) å lage hummersuppe fra scratch.
Kristi Skrevet 8. november 2004 #4 Skrevet 8. november 2004 Jeg bruker slump, men gjør sånn ca. det her....... Rensk hummeren ta en god klatt margarin i en kjele, la det bli nesten gyllent, hiv nedi alt skallet og rasket fra hummeren (alt utenom kjøttet). La skallet brese i smøret en 3 til 5 minutt, ha nedi en dæsj tomatpure (lite glass) rør rundt og tilsett vann, salt og pepper. La det kokes kraft på skallet, skum kraften etter at mengden væske er halvert i kjelen. Sil kraften. Resten kommer an på hvor god tid du har... Kjappest: Bland kraften med fløte (mye) og et beger creme fraiche, la koke opp og tjukkne på svak varme, tilsett de grønnsaker du vil ha i (jeg liker purre og gulrot) Lang tid metode (men den beste): Lag meljevning som får koke inn med kraften i et par timer (til melsmaken er borte) smak til med salt og pepper, fløte, og det du vil av grønnsaker de siste 5 minuttene (jeg strimler de i tynne tynne strimler) NB: Prikken over i'en er at du må skvise ca en halv til en hel sitron over når du kryddrer suppa (oppskriften har jeg fått av en vennine som er kokk på Sjøbua i Ålesund, som er en av norges beste fiskerestauranter og denne suppa er den mest populære forretten de har. På Sjøbua blir suppen servert med et butterdeigslokk
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå