Gå til innhold

Å kaste ris på brudeparet

Fremhevede innlegg

Skrevet

HVORFOR skal man egentlig kaste ris på brudeparet? Noen som vet?

(Selv er jeg imidlertid svært glad for at ingen kastet ris på oss. Hadde blitt rimelig oppgitt etter x-antall timer hos frisør for å ordne hår + sminke, for så å få fullt av ris oppi frisyren).

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet
Hmmm ... har aldri hørt om at brudeparet kjøper inn noe som andre skal kaste på de ... Synes det høres litt frekt ut jeg... :roll:

Og skal noe kastes bør man iallefall ikke bruke ris.

Hvis noen i vårt bryllup synes det er frekt og blir fornærmet av at de har murligheten til å ta en liten pose med ris.... så synes jeg heller det er dems problem enn våres.

Ingen tvang liksom.

Gjest ThereseF ikke innlogget
Skrevet

Dette ble litt av en diskusjon!!

Personlig har jeg ikke sansen for riskasting, av flere grunner. Som mange her ønsker jeg ikke ris i hår og inni kjolen og ellers overalt, det blir rotete, og jeg har også både hørt og trodd på at det ikke er bra for småfuglene.

Derfor er ikke riskasting noe alternativ i vårt bryllup.

Skulle jeg hatt det, ville jeg nok valgt Makis.

Skrevet

Hvorfor spør du i det hele tatt når du ikke vil høre? :roll:

Skrevet

For å svare direkte på spørsmålet ditt. Man kaster ikke vanlig ris på brudeparet. Om det er så at du absolutt vil at de skal kaste ris på deg så må du kjøpe spesial ris. Itillegg må du ha tillatelse av kirketjener til å gjøre det. Du kan like det eller ikke, men sånn er det blitt.

Fant denne på nettet :

Kast ris på de nygifte, det betyder lykke og altid mad i huset - ( bliver Du gift med en asiat, så er det meget uartigt, at kaste mad i hovedet på folk i asien !, så lad være med det)

:hoho:

Skrevet

Det med at det er farlig for fuglene ER en myte. Ok, så florerer den fortsatt og er helt umulig å ta livet av (og vil dere ikke tro at det er en myte så må dere gjerne få lov, men det er det altså). Alle tørre frø sveller når de blir våte (prøv selv - legg helkorn i vann f.eks.). Fugler som spiser frø har derfor fordøyelsessystem som er utviklet for å takle dette.

Noe helt annet er at det ikke nødvendigvis ser så fryktelig pent ut foran kirken etterpå - selv kommer jeg nok til å snakke med kirketjeneren eller noe og høre om det er ok for dem og om de evt. kan feie etterpå...

I tidligere tider var det faktisk korn av andre typer som ble kastet - så vil man bruke fuglefrø i stedet har det samme symbolske verdi - symbolikken ligger i at et frø har makten til å spire og gro og ved å kaste dette over brudeparet overfører man noe av denne kraften til dem - et fruktbarhetsønske, med andre ord.

Skrevet

Vel, hvis det er de to alternativene vi står med, vet jeg hvilket jeg setter min tier på.

:ler: Tex, tror min tier går på samme alternativ.

Skrevet
Riskastingen skal symbolisere stor fruktbarhet :)

Takk Tex :-)

Gjest Madam Felle
Skrevet
Riskastingen skal symbolisere stor fruktbarhet :)

Da vil jeg i alle fall ikke ha ris på meg. :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Herre jemini. Går jeg i bryllup kaster jeg ris på brudeparet. Har ikke evolusjonen sørget for at fuglene unngår å spise ting de dør av får de eventuelt ta det opp med Skaperen selv.

Og for å være helt ærlig: Hvis det hadde vært så fryktelig farlig med ris; etpar spurver og en lurvete bydue er da virkelig et skikkelig bryllup verdt.

Skrevet

Ønsker dere ikke at dere kan få mange unger da? :P

Skrevet

Da vil jeg i alle fall ikke ha ris på meg. :ler:

:ler:

Tenkte det samme. :ler: Jeg vet ikke enda om jeg vil ha barn en gang. Men om jeg plutselig skulle få lyst, så holder det i lange baner med to. :wink:

Skrevet

Vil du ikke ha barn? Jeg synes det er en fin tradisjon med å kaste ris jeg, og at det symboliserer fruktbarhet. Kanskje du trenger ris???

Gjest Fighter
Skrevet

Trenger ris fordi hun ikke vil ha barn? Ja, ja nå har jeg hørt det og. :roll:

Skrevet

Hvis ris gjør at man blir mer fruktbar så er det vel verdt d mente jeg :P:ler:

Skrevet

Bryllup og riskasting  

Ris som kastes på brudeparet blir ofte etterpå fortært av fugler. Den ukokte risen svulmer opp i fuglemagen, og i verste fall kan fuglen dø. Kast derfor aldri ris på brudepar, bruk heller små helkornfrø eller annet frø som ikke svulmer når det spises.  

sakset fra Dyrebeskyttelsen.no

Helkornfrø, som anbefales av dyrebeskyttelsen, sveller da like mye som ris. Som noen andre her skrev så utgjør faktisk hele frø og korn en stor del av kostholdet til småfugler. Det meste av dette sveller, så jeg vil tro at fuglemagene tåler dette langt bedre enn mange synes å tro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...