FayFerner Skrevet 8. juli 2016 #81 Skrevet 8. juli 2016 8 minutter siden, Gothminister skrev: Og der kom etikken og da må man jo spørre. Hvem er disse etikerne som liksom bestemmer hva som er god eller dårlig etikk? Jeg finner det ikke uetisk å se med kikkert ut av vinduet sitt. Så, etikk argumentet, faller. Fordi etikk er igjen subjektivt. Selvsagt ikke i alle saker, eks. helse. Kan du gi et eksempel på det siste der? 1
FayFerner Skrevet 8. juli 2016 #82 Skrevet 8. juli 2016 2 minutter siden, Silfen skrev: Nei, jeg sier ingenting om at det er etisk eller moralsk riktig. Jeg sier simpelthen at han ikke bedriver overvåkning og at det ikke er ulovlig. Ok, så hvis du fant ut at nabomannen bedrev systematisk kikking av din datter når hun var naken i sitt eget hus, så ville du ikke prøvd det for retten, fordi det jo ikke er ulovlig? 1
Silfen Skrevet 8. juli 2016 #83 Skrevet 8. juli 2016 4 minutter siden, FayFerner skrev: Ok, så hvis du fant ut at nabomannen bedrev systematisk kikking av din datter når hun var naken i sitt eget hus, så ville du ikke prøvd det for retten, fordi det jo ikke er ulovlig? Dersom nabomannen sto på min eiendom, utenfor mitt vindu, så ja. Dersom nabomannen satt i sitt eget hjem og så ut vinduet, så nei.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #84 Skrevet 8. juli 2016 4 minutter siden, Silfen skrev: Dersom nabomannen sto på min eiendom, utenfor mitt vindu, så ja. Dersom nabomannen satt i sitt eget hjem og så ut vinduet, så nei. Så om du hadde sitt nabomannen kikke på din datter med kikkert, samtidig som han tok seg en runk til synet av henne, så hadde dette vært helt i orden? Anonymkode: d6062...3c3 4
FayFerner Skrevet 8. juli 2016 #85 Skrevet 8. juli 2016 1 minutt siden, Silfen skrev: Dersom nabomannen sto på min eiendom, utenfor mitt vindu, så ja. Dersom nabomannen satt i sitt eget hjem og så ut vinduet, så nei. Ok. Hvis jeg ble klar over en mann som stadig står med kikkert i vinduet, glanende inn i mitt hus, ronkende til synet av min datter, ja det ville i alle fall jeg prøvd for retten. Men vi er alle ulike. 2
Silfen Skrevet 8. juli 2016 #86 Skrevet 8. juli 2016 1 minutt siden, FayFerner skrev: Ok. Hvis jeg ble klar over en mann som stadig står med kikkert i vinduet, glanende inn i mitt hus, ronkende til synet av min datter, ja det ville i alle fall jeg prøvd for retten. Men vi er alle ulike. Han gjør jo ikke noe galt. Han er i sitt eget hjem og ser ut sitt eget vindu. Da må din datter ta forholdsregler og bruke gardiner. Makan til hysteri. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #87 Skrevet 8. juli 2016 5 minutter siden, Silfen skrev: Han gjør jo ikke noe galt. Han er i sitt eget hjem og ser ut sitt eget vindu. Da må din datter ta forholdsregler og bruke gardiner. Makan til hysteri. Hadde den hypotetiske datteren hatt noen anelse om at hun ble kikket på hadde hun nok lukket gardinene. Men når man bor høyt oppe så er det ganske fjernt å tenke at man blir kikket på, spesielt med tanke på at det er såpass avstand at man må bruke kikkert. TS kan sende en anonym beskjed om at han kikker til dem han kikker på så får man jo kjapt se hvem som synes det er innafor. Anonymkode: d6062...3c3 3
FayFerner Skrevet 8. juli 2016 #88 Skrevet 8. juli 2016 22 minutter siden, Silfen skrev: Han gjør jo ikke noe galt. Han er i sitt eget hjem og ser ut sitt eget vindu. Da må din datter ta forholdsregler og bruke gardiner. Makan til hysteri. Jeg blir gjerne kalt hysterisk, hvis det er definisjonen på at man prøver å sikre sine barn fra noen som står og kikker inn og ronker så fort du tar av deg trøya. Hadde noen av oss hadde hatt en slik nabo, så får man jo bare ha gardinene kronisk trekt ned da. 5
Tiuren Skrevet 8. juli 2016 #89 Skrevet 8. juli 2016 Altså, dersom jeg som mann går gjennom min egen stue med 1/4 meter lem pekende til alle kanter uten å dra for gardinene er jeg uetisk og jeg er en blotter (og de som ser meg blir krenket). Dersom jeg sitter ved mitt eget kjøkkenbord og ser ut vinduet mens jeg venter på at nabofrua skal slenge puppene forbi stuevinduet sitt er jeg en uetisk kikker som er støtende for mine naboer..... Jeg ville ikke vært stolt av å sitte med kikkert i stua, og det er sikkert ikke det beste sjekketrikset i boka, men dersom nabo dama er flott insisterer på å vise seg fram så forstår jeg dem som viser henne den ære å se på 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #90 Skrevet 8. juli 2016 2 minutter siden, Tiuren skrev: Altså, dersom jeg som mann går gjennom min egen stue med 1/4 meter lem pekende til alle kanter uten å dra for gardinene er jeg uetisk og jeg er en blotter (og de som ser meg blir krenket). Dersom jeg sitter ved mitt eget kjøkkenbord og ser ut vinduet mens jeg venter på at nabofrua skal slenge puppene forbi stuevinduet sitt er jeg en uetisk kikker som er støtende for mine naboer..... Jeg ville ikke vært stolt av å sitte med kikkert i stua, og det er sikkert ikke det beste sjekketrikset i boka, men dersom nabo dama er flott insisterer på å vise seg fram så forstår jeg dem som viser henne den ære å se på Tja, nå er det vel noe annet å dvele ved en pupp man tilfeldigvis ser mens man sitter å slapper av hjemme og å slukke alle lys og rigge seg til med en ekstra sterk kikkert mens man sitter å drar seg i løken. Anonymkode: d6062...3c3 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #91 Skrevet 8. juli 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja, nå er det vel noe annet å dvele ved en pupp man tilfeldigvis ser mens man sitter å slapper av hjemme og å slukke alle lys og rigge seg til med en ekstra sterk kikkert mens man sitter å drar seg i løken. Anonymkode: d6062...3c3 Ho ho, godt sagt, innertier! Anonymkode: 8582c...416 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #92 Skrevet 8. juli 2016 59 minutter siden, Silfen skrev: Dersom nabomannen sto på min eiendom, utenfor mitt vindu, så ja. Dersom nabomannen satt i sitt eget hjem og så ut vinduet, så nei. kom på et sitat av et kjent dikt...syns den passa inn her: "du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv". Tror tåta di hadde fått en annen låt om dattera di ikke kunne gå ute i hagen i bikini engang, fordi nabomannen da stod med kikkert å dro i staken sin. Jeg er far selv, at ikke det er greit å anmelde en nabo som står med kikkert og ronker av det han ser i mitt hus, ja, da ville jeg svikta dattera mi. Anonymkode: 8582c...416 3
Gothminister Skrevet 8. juli 2016 #93 Skrevet 8. juli 2016 1 time siden, FayFerner skrev: Ok, så hvis du fant ut at nabomannen bedrev systematisk kikking av din datter når hun var naken i sitt eget hus, så ville du ikke prøvd det for retten, fordi det jo ikke er ulovlig? Kunne vært spennende rettsak, nå hadde ikke dette blitt noen sak. Da politiet ville bedt din datter om å holde gardiner igjen. For det ikke straffbart å se seg rundt fra egen stue. Noe annet var om personen var på din eiendom
Gothminister Skrevet 8. juli 2016 #94 Skrevet 8. juli 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: kom på et sitat av et kjent dikt...syns den passa inn her: "du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv". Anonymkode: 8582c...416 Eller som jeg sier. Du skal tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv.
Gothminister Skrevet 8. juli 2016 #95 Skrevet 8. juli 2016 49 minutter siden, FayFerner skrev: Jeg blir gjerne kalt hysterisk, hvis det er definisjonen på at man prøver å sikre sine barn fra noen som står og kikker inn og ronker så fort du tar av deg trøya. Hadde noen av oss hadde hatt en slik nabo, så får man jo bare ha gardinene kronisk trekt ned da. Om noen ronker etter barn som du sier. Da er saken noe helt annet. Med barn så mener jeg opp til 16. da er man ikke noe barn lengre. Selv om enkelte KG damer diskriminerer unge på 16 og kaller dem barn.
Gothminister Skrevet 8. juli 2016 #96 Skrevet 8. juli 2016 1 time siden, Silfen skrev: Han gjør jo ikke noe galt. Han er i sitt eget hjem og ser ut sitt eget vindu. Da må din datter ta forholdsregler og bruke gardiner. Makan til hysteri. Om min eldste datter på 17 spradet rundt naken her hjemme og en av naboguttene, eller mannfolka så på henne. Så ville jeg sagt i fra til henne. For det er hennes ansvar og sørge for at ingen ser, om hun da ikke vil bli sett.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #97 Skrevet 8. juli 2016 18 minutter siden, Gothminister skrev: Kunne vært spennende rettsak, nå hadde ikke dette blitt noen sak. Da politiet ville bedt din datter om å holde gardiner igjen. For det ikke straffbart å se seg rundt fra egen stue. Noe annet var om personen var på din eiendom Bullshit. Å rigge seg til med kikker for å se inn i andres hjem er krenkelse av privatlivets fred, og det er straffbart. Folk på kg har ikke peiling. Anonymkode: d3391...04a 1
Gothminister Skrevet 8. juli 2016 #98 Skrevet 8. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bullshit. Å rigge seg til med kikker for å se inn i andres hjem er krenkelse av privatlivets fred, og det er straffbart. Folk på kg har ikke peiling. Anonymkode: d3391...04a Det å se med kikkert ut av sitt eget vindu, for så å se et nakent menneske i en leilighet langt unna. Er nok ikke straffbart i seg selv. Det ville også vært umulig og få bevist i en rettsak.
Tiuren Skrevet 8. juli 2016 #99 Skrevet 8. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tja, nå er det vel noe annet å dvele ved en pupp man tilfeldigvis ser mens man sitter å slapper av hjemme og å slukke alle lys og rigge seg til med en ekstra sterk kikkert mens man sitter å drar seg i løken. Anonymkode: d6062...3c3 Joda, jeg er enig i det. Men jeg antar du forstår problemstillingen.
Gjest Spiderman Skrevet 8. juli 2016 #100 Skrevet 8. juli 2016 (endret) 2 timer siden, Gothminister skrev: Og der kom etikken og da må man jo spørre. Hvem er disse etikerne som liksom bestemmer hva som er god eller dårlig etikk? Jeg finner det ikke uetisk å se med kikkert ut av vinduet sitt. Så, etikk argumentet, faller. Fordi etikk er igjen subjektivt. Selvsagt ikke i alle saker, eks. helse. Etikk er subjektivt, og det avhenger ofte av hvilken kultur du tilhører når det kommer til hva som er god eller dårlig etikk. Greit nok at du personlig syntes å aktivt titte inn til naboene med en kikkert mens du runker er god etikk, men da får du respektere at andre syntes at det motsatte. Det du har gjort hittil er å kjempe for å få fram at etikk er subjektivt samtidig som du angriper alle som har andre etiske verdier enn deg. (Kg-mafia?) Kalte ikke du mine etiske verdier for oppgulp? Høres ut som tidenes debattant dette her Endret 8. juli 2016 av Plaskebrus
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå