AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #1 Skrevet 7. juli 2016 Uff jeg føler meg så dum og er skikkelig urolig nå. Jeg fikk påvist lavgradig celleforandring for litt over 1 år siden, med beskjed om å bestille ny time igjen etter et halvt år. Det vil si at jeg skulle ha bestilt time til sjekk i desember. Jeg er noe distré og glemsk av meg, så jeg har selvfølgelig glemt av hele greia. Jeg vet at lavgradige celleforandringer ofte forsvinner av seg selv. Jeg leser noen steder at dersom (den lavgradige) celleforandringene ikke er borte på 6.mnd-kontrollen så setter de bare opp ny time 6mnd. frem i tid. Men spørsmålet mitt er om det er noen her som har fått påvist lavgradig celleforandring som har utviklet seg til alvorlig på det halve året? At du kom 6mnd. etter første gang, og fikk beskjed om at det hadde forverret seg? Og hvilke tiltak ble eventuelt gjort da? Jeg ser bare for meg at det har utviklet seg til alvorlig celleforandringer hos meg innen vi kom til desember, og som jeg nå bare har latt blomstre siden jeg ikke sjekket meg igjen når jeg skulle. Og at jeg nå må fjerne hele livmoren (p.s. har bestilt legetime) Anonymkode: 24bd1...11a
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #2 Skrevet 7. juli 2016 Ja, det kan skje at den utvikler seg mye på ett år, men det er unntaket heller enn regelen. Anonymkode: 1fcc8...ff4 1
Sulosi Skrevet 8. juli 2016 #3 Skrevet 8. juli 2016 Det er sjeldent det går så fort. Jeg har hatt celleforandringer I 3 år og tatt utvidet test som var fin. Legen sa at dersom det slår ut på utvidet prøve såler det ennå ikke blitt kreft, det er et forstaden og da blir man conisert.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2016 #4 Skrevet 8. juli 2016 Det skal ikke gå så fort, nei. Hos meg forsvant det heldigvis på 6 mnd. Anonymkode: b2969...a5f
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #5 Skrevet 9. juli 2016 Den 8.7.2016 at 2.23, Sulosi skrev: Det er sjeldent det går så fort. Jeg har hatt celleforandringer I 3 år og tatt utvidet test som var fin. Legen sa at dersom det slår ut på utvidet prøve såler det ennå ikke blitt kreft, det er et forstaden og da blir man conisert. Hvordan har du hatt celleforandringer i 3 år, uten å fått noen som helst behandling, før du tok den utvidede testen som var fin? Jeg er ikke TS, men jeg er bekymret for å ha celleforandringer, da søsteren min nettopp har vært å conisering, og nå fikk beskjed om at hun må inn på nytt fordi de mistenker at det er igjen mer. Hun fikk påvist celleforandringer da hun sjekket seg rett etter hun fylte 25 år, nå er hun snart 26. Jeg er selv 22, og vurderer om jeg bør ta celleprøve? Men så leser jeg om at hvis man tar celleprøve som yngre enn 25 år, og får påvist celleforandringer, så får man sjelden behandling fordi det mest sannsynlig går over av seg selv (da veldig mange har celleforandringer i ung alder, som går over av seg selv etter hvert, derav grensen på 25 år for å ta celleprøve). Hvis jeg da tar celleprøve og har forandringer, vil jeg jo da kunne risikere å gå rundt og vite at jeg har celleforandringer, som jeg ikke vet om går tilbake av seg selv? Hater kreft, synes det er så utrolig vanskelig. Anonymkode: 66ca1...4c8
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #6 Skrevet 9. juli 2016 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan har du hatt celleforandringer i 3 år, uten å fått noen som helst behandling, før du tok den utvidede testen som var fin? Jeg er ikke TS, men jeg er bekymret for å ha celleforandringer, da søsteren min nettopp har vært å conisering, og nå fikk beskjed om at hun må inn på nytt fordi de mistenker at det er igjen mer. Hun fikk påvist celleforandringer da hun sjekket seg rett etter hun fylte 25 år, nå er hun snart 26. Jeg er selv 22, og vurderer om jeg bør ta celleprøve? Men så leser jeg om at hvis man tar celleprøve som yngre enn 25 år, og får påvist celleforandringer, så får man sjelden behandling fordi det mest sannsynlig går over av seg selv (da veldig mange har celleforandringer i ung alder, som går over av seg selv etter hvert, derav grensen på 25 år for å ta celleprøve). Hvis jeg da tar celleprøve og har forandringer, vil jeg jo da kunne risikere å gå rundt og vite at jeg har celleforandringer, som jeg ikke vet om går tilbake av seg selv? Hater kreft, synes det er så utrolig vanskelig. Anonymkode: 66ca1...4c8 En ting til: Hvis man tester seg for kjønnssykdommer hos legen, er HPV-viruset med som en del av testingen da? Anonymkode: 66ca1...4c8
Sulosi Skrevet 9. juli 2016 #7 Skrevet 9. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: En ting til: Hvis man tester seg for kjønnssykdommer hos legen, er HPV-viruset med som en del av testingen da? Anonymkode: 66ca1...4c8 Hpv testes på celleprøven. Å få påvist noe på celleprøven er ikke ensbetydende med kreft. I de aller fleste tilfellene er det Hpv som er ett virus som kroppen gjerne klarer å kvitte seg med selv. Derfor, ved utslag på testen skal du sjekkes på ny hver 6.mnd. Dersom viruset ikke forsvinner av seg selv tas utvidet celleprøve (etter 12 mnd) og hvis den prøven ikke er fin får du time til conisering. Ved conisering fjernes det som de mener kan utvikle seg til kreft. Man har altså ikke kreft ennå nødvendigvis selv om man har to positive celleprøve, en positiv utvidet prøve og conisering. Beklager den litt rotete fremstillingen. Poenget er: ta prøvene som de anbefaler og vit at prøver og conisering er noe som gjøres for å forhindre kreft før kreften oppstår.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #8 Skrevet 9. juli 2016 27 minutter siden, Sulosi skrev: Hpv testes på celleprøven. Å få påvist noe på celleprøven er ikke ensbetydende med kreft. I de aller fleste tilfellene er det Hpv som er ett virus som kroppen gjerne klarer å kvitte seg med selv. Derfor, ved utslag på testen skal du sjekkes på ny hver 6.mnd. Dersom viruset ikke forsvinner av seg selv tas utvidet celleprøve (etter 12 mnd) og hvis den prøven ikke er fin får du time til conisering. Ved conisering fjernes det som de mener kan utvikle seg til kreft. Man har altså ikke kreft ennå nødvendigvis selv om man har to positive celleprøve, en positiv utvidet prøve og conisering. Beklager den litt rotete fremstillingen. Poenget er: ta prøvene som de anbefaler og vit at prøver og conisering er noe som gjøres for å forhindre kreft før kreften oppstår. OKei, skjønner Men de anbefaler jo å ta prøver hvert tredje år fra man fyller 25. Så da kan jeg vente til jeg blir 25? Anonymkode: 66ca1...4c8
Sulosi Skrevet 9. juli 2016 #9 Skrevet 9. juli 2016 Du kan vente til du blir 25 og du kan ta prøven hos fastlegen (men da vil de ha beskjed når du bestiller time så alt er klart). Jeg begynte å teste når jeg var 21 for da fikk jeg barn så det var naturlig å begynne da.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #10 Skrevet 10. juli 2016 9 timer siden, Sulosi skrev: Du kan vente til du blir 25 og du kan ta prøven hos fastlegen (men da vil de ha beskjed når du bestiller time så alt er klart). Jeg begynte å teste når jeg var 21 for da fikk jeg barn så det var naturlig å begynne da. Men hvorfor er det naturlig å begynne når man får barn? Er det noen andre tilfeller hvor det er naturlig å begynne å teste seg før man er 25? Tusen takk for at du orker å svare meg! Anonymkode: 66ca1...4c8
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #11 Skrevet 10. juli 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor er det naturlig å begynne når man får barn? Er det noen andre tilfeller hvor det er naturlig å begynne å teste seg før man er 25? Tusen takk for at du orker å svare meg! Anonymkode: 66ca1...4c8 Man kan få livmorhalskreft når man er under 25, selv om dette er veldig uvanlig. Jeg fikk tilbud om celleprøve da jeg var 19, fordi jeg hadde kjønnsvorter. Anonymkode: b2969...a5f
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #12 Skrevet 10. juli 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan få livmorhalskreft når man er under 25, selv om dette er veldig uvanlig. Jeg fikk tilbud om celleprøve da jeg var 19, fordi jeg hadde kjønnsvorter. Anonymkode: b2969...a5f Hvordan merket du at du hadde kjønnsvorter? Jeg aner ikke om jeg har hatt eller har det... Har lest at man kan ha det uten at det merkes. Jeg har hatt soppinfeksjon i underlivet da (tror det var da jeg var rundt 17 år), som ble bedre da jeg brukte Canesten. Har også hatt klamydia, men vet jeg ikke har det nå lengre. Anonymkode: 66ca1...4c8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå