Gå til innhold

Basically, run!


Hattivatti

Anbefalte innlegg

Etter å ha holdt på med vektnedgang nå i noen mnd så fant jeg ut at jeg vil ha en plass å skrive litt om det. Dette har vert en stor omveltning i livet mitt i løpet av kort tid. Fra å slite med angst og mye fysiske smerter så ha jeg blitt nesten smertefri i ryggen og angsten er veldig mye bedre.

Da jeg startet opp med turgåing i Mars var formen min helt tragisk. Jeg humpet avgårde i snegletempo, vi snakker 60min på 6km... Det var kjempe tungt og jeg var 100% sikker på at kroppen min var ødelagt for evig og alltid og formen min aldri ville bli bedre. Yepp, jeg er litt dramatisk i tankegangen :ler: Men jeg hadde fått hund, så ut måtte jeg. En omplasseringssak på 1 år som krever sitt for å si det slik.

Det har tatt mye tid, krefter, hodepine og frustrasjon, men plutselig sprang jeg 6 km på 40 min i går! Nesten helt sammenhengende også! :bolledeig:

Jogging har vert min største fiende den siste tiden så det var litt stas. I dag har det kun blitt to roligere spaserturer på til sammen 1 mil. Men det er en mil lenger en hva jeg ville gått for bare noen få mnd siden!
 

Startvekt 01.03.2016: 82kg
Vekt 07.07.2016: 71kg
Vekt 05.08.2016: 68kg
 

Endret av The Silence
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag startet jeg dagen med en godt tur på 15km i varierende tempo og terreng. Ble litt jogging, mest rask gange og noe somling fordi jeg gikk med nesa i kartet for å finne noen geocacher. Dette er noe jeg nettopp har oppdaget at finnes og har lagt opp noen turer i det siste etter å finne noen cacher. Det er kjempe morro! Det gir en merkelig god følelse å finne en plastboks med en notatblokk og blyant i skogen :fnise: 

Etter jeg begynnte å gå tur har jeg også oppdaget mye hostorie i området. Jeg har alltid visst at der var mye aktivitet her under andre verdenskrig, men aldri tenkt så mye over det. Her er mange godt bevarte bunkerser(er det flertallsordet for bunkers?) langs kysten. Jeg har vert innom noen av dem og skal innom enda flere etter hvert. Kjekt å lære litt nytt. Og litt rart å innse at jeg kan så lite om historien til stedet hvor jeg er vokst opp. 

Nå tror jeg at jeg skal sjekke meg for flått. Aldri hatt en eneste flått i hele mitt liv, men bedre føre var etter noen runder i busk og kratt i søken på en geocache. Ekle kryp!

Endret av The Silence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Flinka!

Ja, det er kjempetungt i starten med jogging, men det kommer seg det du, det er bare å stå i :) 

6 km på 40min er jo kjempebra :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk! Kjempe stas å se fremgang. Håper jeg skal klare lengre distanse etter hvert, men det får jeg ta litt som det kommer.

Dagen i dag avsluttes på 27620 skritt, 20,07km. Sier meg godt fornøyd med det! Det er sjelden jeg er oppe i så mange skritt. Snittet mitt er på ca 16000 skritt pr dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:velkommen:  og takk :)

Dagen i dag startet med en tur på 6 km med mini i vogn. Mini er ikke så veldig mini lenger, men 2 år(og 15 kg) og går for det meste selv i det daglige. Vogna er en gammel trille med grusomme plasthjul som er blytung å trille. Jeg solgte den gode vognen vår rett før jeg fant ut at tur var gøy, såe jah.... Men jeg får mye motstand da, så kanskje jeg forbrenner noen ekstra kalorier på det :ler:

Vi traff på en svær kalkun(!) på veien. Den var heldigvis like redd oss som jeg var for den, men det ble en liten standoff før den flyttet seg ut av veien:kaklehone:

I kveld skal jeg og mannen ut å spise. Det blir mest sannsynlig noen øl også, så det blir ikke akkuat en slankehelg for å si det slik. Det er veldig sjelden vi er ute, så det skal bli koselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest- silje

En kalkun ja :ph34r: hehehe, tenkte nok at den var like redd deg som du var for den ja!

Så flink du har vært og gått tur allerede :)  Jeg skal også trene i dag, men drøyer det som vanlig,,, Hehehe er ikke noen morgenfugl for tiden nei.

Du får kose deg i kveld da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hegene liker jeg å få det unna tidligst mulig slik at jeg har resten av dagen til andre ting. For tiden driver vi med mye innkjøp til nytt hus. Lørdagen går stort sett i det. Det er enda en god del mnd til vi flytter, men greit å slippe å ta alle store innkjøp når vi skal inn i huset.

Jeg har blitt en tvungen morgenful etter vi fikk en mini som synes det er helt greit å starte dagen kl 6.30-7.00 i helgene :ler: Kjenner god igjen det å utsette ting :P

Jeg fikk faktisk dratt med meg mannen og bikkja på en tur nå etter mini ble levert hos besteforeldre. Så da ble det en tur på 7km og har nå gått 20000 skritt i dag. Jeg har en Fitbit som jeg elsker! Jeg er blitt helt avhengi av den. Jeg blir veldig motivert til å bevege meg litt ekstra når jeg kan følge med på "statistikken" i appen. 

Nå er ølen i glasset. God lørdag til dere! :skaal:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Her vil jeg også følge med! Så bra framgang du har hatt! Kjenner meg veldig igjen i hvordan jeg var da jeg begynte å trene, og da går det så kjapt framover og blir mer og mer gøy også! 

Veldig kult med skritteller! Jeg har rota bort min, men det inspirerer til å finne den av å høre om nesten tredve kilometer i skritt!! 

Kos deg med øl, og bra jobba idag! Og det med kalkunmøte og greier! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at jeg ikke er alene om en fæl start :ler: Jeg føler kroppen har jobbet skikkelig mot meg, men nå er den endelig med på gamet. Skritteller er gull verdt. Jeg har Fitbit charge hr, så den registrerer all aktivitet og måler pulsen. Den er ikke helt nøyaktig på puls har jeg lest, men jeg får en pekepinn.

Slenger inn et bilde av hvordan ting ser ut så langt. Man kan ikke se den største forskjellen enda, men det kommer seg. Har mistet ca 10 cm over hoftene og 5 cm under puppene. Jeg er riktig nok på 70,5 nå, men måtte få se forskjellen sev i dag. Var litt spendt.

føretter.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går gikk jeg rett i joggeskoene med en gang jeg sto opp og tok en runde på 4,5 km. Fant ut at jeg skulle løpe av meg resten av alkoholen fra lørdag :P Kroppen var ikke heeeelt med så det ble mest hurtig gange. Hadde meg en runde litt senere på dagen på 5km som gikk litt bedre. Lørdagen var vellykket med god mat og drikke. Var relativt tidlig hjemme også, så slapp unna den verste hangoveren i går. Jeg kommer aldri til å skjønne dem som klarer å feste fredag og lørdag helg etter helg. Jeg blir så trett!

 

Lite aktivitet i dag. Mini er blitt syk så dagen har stort sett gått med til legebesøk og sofasliting. Har vert ganske trett å sliten selv også i dag, men det har blitt 13500 skritt alt i alt. Lengste sammenhengende tur har kun vert på 4 km i rett over tusletempo. Fikk nye joggesko i posten i dag da. Det er alltid gøy! De gamle er blitt så slitt at jeg har begynnt å få gnagsår båder her og der av de. Nå blir det neste å prioritere en ny tights siden de jeg har begynner å sige ganske mye etter hvert som jeg krymper. Kanskje noen har en å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, gratulerer med kjempebra vektnedgang! Har tidligere vært en ivrig løper selv, men har fallt helt av lasset det siste året og kun fokusert på styrketrening. Så her skal jeg definitivt følge med for å hente litt løpe-inspirasjon :hoppe:

Måtte inn og lese her da jeg såg trådtittelen, er jo selv superfan av Doctor Who :fnise:

PS: Elsker tightsen din! Verdensromtights :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, Amy Pond skrev:

Wow, gratulerer med kjempebra vektnedgang! Har tidligere vært en ivrig løper selv, men har fallt helt av lasset det siste året og kun fokusert på styrketrening. Så her skal jeg definitivt følge med for å hente litt løpe-inspirasjon :hoppe:

Måtte inn og lese her da jeg såg trådtittelen, er jo selv superfan av Doctor Who :fnise:

PS: Elsker tightsen din! Verdensromtights :hjerte:

Alltid gøy med en fellow whovian! Tittelen passet meg helt perfekt. Jeg får en referanse fra serien, samtidig så funker det for dem som ikke ser den siden den beskriver dagboken :ler: Jeg vurderer å begynne med styrke etter hvert. Ser flere av dere som skriver her driver med det. Jeg kan egentig ikke fordra det, men jeg vet at kroppen min trenger det. Jeg har en ganske dårlig kropp meden del sykdommer, så jeg vet at alt slik vi gjøre kroppen min veldig godt. Tightsen kommer fra Stormberg. Tror de enda har den i outleten på nettbutikken :)

14 timer siden, Scorpio_ skrev:

@The Silence Dæven, så flink du er! :)

Getinspired.no har noen kule treningstights. 

Takk for tips. Jeg får titte litt der når neste lønn kommer :)

Dere som driver med styrke, er det på studi eller har dere noe hjemme? Vi har et bittelite "studio" her som kun koster 600kr i halvåret. Jeg har ikke vert der,men vet at de kun har det mest basic av treningsutstyr. Lurer på om jeg skal starte der og hellergå videre til et ordentelig studioetter hvert hvis jeg trives. Økonomi er også en stopper. Akkurat nå har jeg ikke råd til å binde meg til et studio.

Ellers har det vert lite aktivitet i dag også. Mini har smittet meg så nå er vi syke begge to. Super start på sommerferien :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Jeg trener styrke hjemme, så da begrenser det seg jo litt med øvelser og vekt. men det går helt fint så lenge en har litt utstyr.

Jeg hadde sjekket ut studioet først, hvis det er vanlig styrke du skal trene så bør det være en benk og et knebøystativ der + stenger/manualer og vektskiver så klart :P Da kan du gjøre ganske mange øvelser!

Synes forresten at du ser råflott ut frøken :laugh:

Endret av gjest- silje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, gjest- silje skrev:

Jeg trener styrke hjemme, så da begrenser det seg jo litt med øvelser og vekt. men det går helt fint så lenge en har litt utstyr.

Jeg hadde sjekket ut studioet først, hvis det er vanlig styrke du skal trene så bør det være en benk og et knebøystativ der + stenger/manualer og vektskiver så klart :P Da kan du gjøre ganske mange øvelser!

Synes forresten at du ser råflott ut frøken :laugh:

Jeg har vurdert å kjøpe inn noen manualer til hjemmebruk, men jeg tror ikke jeg har nok selvdisiplin til å drive med det hjemme. Jeg skal sjekke ut senteret over sommeren. Nå har barna og snart mannen ferie så da blir det lite egentid.

Takk for komplimentet :kyss:

 

I dag fikk jeg to nye treningstopper av min snille svigermor, så nå begynner jeg å få en ganske ok treningsgarderobe. Kroppen er fortsatt slapp, men etter å ha forsynt meg av lakrisposen nå i kveld fant jeg ut at det var bedre å komme seg ut litt. Jeg tok for meg en rute på 7 km og fikk ny løperekord igjen! 6 km på 35 minutter!! Totalt 44 min på 7 km. Det føles kjempe deilig! Jeg er faktisk litt stolt over meg selv for å ha fått til dette. For dere høres det kanskje rart ut, men for meg er dette veldig stort. Etter å ha vert syk i ganske mange år så føles det så utrolig godt å få til noe som gjør kroppen min så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei!

Godt jobbet! Det er utrolig hva litt trening gjør for kropp og helse.:) Bare å stå på videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Engel!   :goodbye:

 

I dag ble det en liten fjelltur. Ikke sånn kjempehøyt(387moh) eller kjempe langt(ca 5,5km) men tung nok tur alikevell. Det ble litt klatring her og der og jeg måtte ha en liten pause. Vi brukte 30 min til toppen, så tempoet var ganske greit mtp terrenget vi gikk i. I morgen kommer jeg til å ha en enorm gangsperr i beina tipper jeg :ler: Måtte selvsagt ta et bilde på toppen. Det blåste kjempe mye der oppe så vi snudde like fort som vi kom opp. Konkusjonen etter denne turen er at jeg elsker turskoene mine! Det var vått og mye jørme enkelte steder, men skoene mine holdt helt tett. De er også ganske stabile i glatt terreng(fjell), men det var jeg klar over. Med joggesko hadde jeg bare sklidd rundt der oppe fordi de er så glatte under. 

13700200_10157828765035377_4195986829441118185_n.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårsdagen var rolig. Planen var en tur på 8km med mini, men når vi var noen km avgårde så dukket det opp noe kjekkere å finne på(treffe venner med barn på en kjekk lekeplass), så vi snudde. Alt i alt 5km tur. Ble mye gåing ellers på dagen også, men ikke noe som fikk pulsen opp akkurat.

I dag derimot har jeg fått en god tur på 9km med en del bakker. Nå i kveld ble det en mini tur på 3 km til hundens store fortvilelse. Det regnet jo! Han bråstoppet ved dørstokken og var absolutt ikke lysten på noen kveldstur i regnet. Han skulte stygt på meg og tenkte garantert at jeg var verdens grusomste matmor som dro han med så langt avgårde når det regnet :roll:

 

Vekten har stått bom stille denne uken her. Jeg har ikke fått bevegd meg så mye som jeg ønsker og regner desverre med at det blir slik de neste 2 ukene også. Det blir litt lite tid nå når det er ferie. Men når ting går tilbake til normalen blir det nok bedre igjen. Jeg har ingen planer om å gi oppvektnedgangen helt enda. Jeg vil ned +-5kg til før jeg kan begynne å si meg fornød tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er. Har nettopp begynt å trene og trenger inspirasjon! Og tittelen din trakk meg inn med referansen:p Måtte le da jeg så profilnavnet ditt som bekreftet det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...