Deltidsjente Skrevet 7. juli 2016 #21 Del Skrevet 7. juli 2016 Klapper meg selv passe hovmodig på skulderen over å ha fulgt nesten samtlige av disse punktene i løpet av hele min bloggkarriere. Det jeg ryker på er punktet om klesstørrelse, for denne har jeg oppgitt et par ganger. Nå er jeg riktignok ikke spesielt tynn sammenlignet med de bloggerne dette rådet nok er ment for, men jeg ser likevel argumentet for hvorfor dette like godt kan droppes, så da tar jeg til meg dette i fremtiden. Et annet punkt som er vanskelig å følge opp er det siste. Jeg har ikke tallet på hvor mange transpersoner tidlig i tenårene som har kontaktet meg og som har bestemt seg på forhånd for at de ønsker hjelp av meg og derfor ignorerer alle mine forsøk på å få dem til å kontakte støtteorganisasjonene jeg tipser dem om. Men da er det ikke annet å gjøre enn å slutte å svare dem dessverre. Jeg har forsøkt, og selv om samvittigheten min sier at jeg burde hjelpe dem, så er jeg ingen fagperson og vil derfor gjøre dem en bjørnetjeneste om jeg gjør som de vil, pluss at jeg vil slite ut meg selv. But I digress... Uansett så er poenget mitt at når jeg leser dette så kan det jo så treffende oppsummeres med "bruk sunn fornuft" og det burde være en smal sak for samtlige bloggere å følge disse retningslinjene. Ingen problemer med å stille meg bak dette initiativet altså 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QueenOfTheSidewalk Skrevet 7. juli 2016 #22 Del Skrevet 7. juli 2016 3 timer siden, MinnaMilanda skrev: Litt av utfordringen er nettopp at avstanden mellom krølltenger og plastisk kirurgi er i ferd med å utviskes. Satt på spissen, men men likevel ikke helt fjernt. Enda mindre avstand til krølltenger har beskrivelser og naturliggjøring av rigide dietter og strenge trenings- og kostholdsregimer. Når en blogger som utgir seg for å være ekspert på kosthold og trening uten forbehold advarer leserne sine op det sterkeste om å unngå mer enn 1/4 banan om dagen, er det helsefarlig for sårbare lesere som nettopp leser for "inspirasjon". Dette er kun ett eksempel på uheldig påvirkning, poenget er at bloggere blir ansett som eksperter på utseendeforbedring- og skjønnhet, og det er noe veldig mange jenter og kvinner er opptatt av og villige til å gjøre mye for. Du spør hva jeg skjønner. Jeg kan fortelle deg at plastisk kirurgi begynner å bli skremmende vanlig og ikke et grubleprosjekt. Nei den er ikke i ferd med å viskes ut og ingen anbefaler heller en halv banan om dagen. De sees ikke på som eksperter i det hele tatt, spør hvem som helst over lovlig grense for plastisk kirurgi (18) om de ser på dem som eksperter. Jeg tipper folk ikke er så dumme som du tror. Det er en grunn til at det er 18 årsgrense, sånn at barn som ikke har utviklet hjernen ordentlig skal kunne gjøre det uten samtykke. Til eldre barnet blir, til mer begynner det å tenke på konsekvensene og om det virkelig er verdt det. Jeg hadde selv lyst til å legge meg under kniven som tenåring. 14-18 hadde jeg et brennende ønske. Men så fikk jeg tilgang til internett og måtte spare penger selv. Jeg var nysgjerrig og begynte å lese på de forskjellige sidene til de som utførte sånne operasjoner. De framstiller det også positivt for å tjene penger, men så trykket jeg på "Før, i og etter operasjonen" hvor det da gikk opp for meg hvor omfattende det er. Derfra søkte jeg etter operasjoner som hadde feilet, det er naturlig at man er redd for det. Og når jeg endelig hadde penger til operasjonen, hadde jeg lest meg opp på det så mye at jeg lot være. Det er naturlig å søke etter konsekvenser når man blir eldre, man tar ikke på seg rosa solbriller og hører på reklame. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cement Skrevet 7. juli 2016 #23 Del Skrevet 7. juli 2016 5 minutter siden, Evilposelos skrev: Nei den er ikke i ferd med å viskes ut og ingen anbefaler heller en halv banan om dagen. De sees ikke på som eksperter i det hele tatt, spør hvem som helst over lovlig grense for plastisk kirurgi (18) om de ser på dem som eksperter. Jeg tipper folk ikke er så dumme som du tror. Det er en grunn til at det er 18 årsgrense, sånn at barn som ikke har utviklet hjernen ordentlig skal kunne gjøre det uten samtykke. Til eldre barnet blir, til mer begynner det å tenke på konsekvensene og om det virkelig er verdt det. Jeg hadde selv lyst til å legge meg under kniven som tenåring. 14-18 hadde jeg et brennende ønske. Men så fikk jeg tilgang til internett og måtte spare penger selv. Jeg var nysgjerrig og begynte å lese på de forskjellige sidene til de som utførte sånne operasjoner. De framstiller det også positivt for å tjene penger, men så trykket jeg på "Før, i og etter operasjonen" hvor det da gikk opp for meg hvor omfattende det er. Derfra søkte jeg etter operasjoner som hadde feilet, det er naturlig at man er redd for det. Og når jeg endelig hadde penger til operasjonen, hadde jeg lest meg opp på det så mye at jeg lot være. Det er naturlig å søke etter konsekvenser når man blir eldre, man tar ikke på seg rosa solbriller og hører på reklame. Jeg tror de fleste skjønte at jeg siktet til bananrestriksjonen til Helle Bornstein. Mange bloggere ses i aller høyeste grad på som eksperter på utseendeforbedring, som jo ikke kun dreier seg om å legge seg under kniven. Hvorfor tror du eksperter på spiseforstyrrelser advarer mot bloggere som CBE.no og andre med et ekstremt kropps- og tynnhetsfokus? Og hvorfor anser United Bloggers at det er behov for en Sunn Fornuft-plakat? Jo, fordi de vet at bloggerne deres påvirker: "Vårt formål er å bevisstgjøre digitale opinionsledere på deres rolle og påvirkningskraft på unge jenter når det kommer til kroppsbilde og idealer." http://sunnfornuft.unitedbloggers.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamsi Skrevet 7. juli 2016 #24 Del Skrevet 7. juli 2016 13 timer siden, CecilieX skrev: Ved første gjennomlesning synes jeg plakaten er meget god. Den har leserperspektvet i fokus, noe jeg lenge har etterlyst blant kommersielle bloggere. Jeg likte at den er svært konkret, og at det gies eksempler, slik at man ikke muliggjør "gråsoner". For en del bloggere blir nok dette en omstilling, og jeg tror nok at flere ikke liker endringene som den legger opp til. Flere bloggere er jo svært opptatt av å pusse på sin egen glorie og muligheten som ligger i å fremstille seg som perfeksjonen selv. For noen er jo det en stor del av motivasjonen for å blogge. Hvilket bringer meg til spørsmålet om konsekvenser hvis man ikke følger plakaten. Det har jo vist seg tidligere at bloggere ugjerne følger lover og regler, og at de fortsetter som før dersom konsekvenser ikke inntreffer. Det ser ut til å være den største svakheten ved plakaten, dessverre. Enig med deg i alt. For jeg synes også dette er et godt initiativ det er lett å stille seg bak Men jeg håper de vil koble brudd på punktene opp mot en sanksjonsmulighet, da vil det kunne bli mer effektivt. Eksempelvis kunne UI-bloggere som bryter bli sparket ut av stallen. Med det ville også UI vise skikkelig pondus, for noen av deres største og mest innbringende profiler har mye fokus på kropp. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Keikolina Skrevet 7. juli 2016 #25 Del Skrevet 7. juli 2016 (endret) Så det er 18 års grense på å forandre en kropp i vekst, men 20 år for å kunne drikke sprit. Grensen på begge burde vært hevet. Endret 7. juli 2016 av Keikolina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xstrella Skrevet 8. juli 2016 #26 Del Skrevet 8. juli 2016 Hvem betaler operasjonene? Det er jo kjempedyrt. Tv programmene om dagen er fullt opp med plastisk kirurgi. Under kniven i Thailand, Kirurgiske katastrofer osv. Ikke rart de unge blir påvirket. Instagram er fullt av slike bilder med fitness, trening, før-etter bilder. Ser mange kopierer Kylie Jenner og co. Og ikke minst the Kardashians. De har penger til det og får behandlinger både her og der. Gleder meg til Normal blir en dag in 😃👍 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evans Skrevet 9. juli 2016 #27 Del Skrevet 9. juli 2016 Jeg syns "sunn fornuft plakaten" er et veldig bra tiltak. Det er mange som har signert, og det er veldig bra. I andre tråder her på KG har det dessverre kommet frem at ikke alle følger retningslinjene de selv nylig har signert. Jeg håper dette er unntaket, men det får meg til å undre på hvordan dette følges opp videre. Hvor bokstavtro det er ment at bloggerne skal jobbe etter plakaten. Holder det å følge ett av punktene, kan man legge vekk plakatene når man selv måtte føle at det ikke helt passer – hva har grunnleggerne tenkt om dette? Kan bloggerne smykke seg med plakatene den ene dagen, fortelle til sine lesere at de har signert, gi dem inntrykk av at de bryr seg om dette og mener det er viktig, for så og legge den i skuffen? Hvis så er tilfelle mister retningslinjene sin verdi. Da blir det faktisk ikke mer enn en plakat, uten noe videre innhold. For bloggerne er det jo flott, de får litt tillitt når deres navn står der, men for de som har laget retningslinjene: null effekt. Jeg håper at en underskrift faktisk er forpliktende, og at det følges opp. Enten ved samtaler og veiledning, eller ved at man rett og slett ikke får lov å ha navnet sitt på plakaten. Hvis ikke blir ikke dette noe mer enn et PR-stunt fra bloggerne og grunnleggerne av retningslinjene, sin side som roper tamt ut ”se, vi bryr oss”. I det vi snur ryggen til hviskes det ”nei, ikke sånn egentlig”. Det ville vært fryktelig synd om et så bra tiltak ble undergravet på den måten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cement Skrevet 9. juli 2016 #28 Del Skrevet 9. juli 2016 Som helhet synes jeg plakaten er god. Med makt følger ansvar, de fleste med ansvar for andre mennesker forstår faktisk dette, helt uten en liste. Det kan jo ikke være så forbasket stort offer å vise respekt og ta hensyn til lesere/potensielt sårbare lesere. Det handler jo ikke om totaltnekt, bare at man tenker litt mer over hva man formidler og ikke minst hvordan. Jeg håper at en plakat som dette blir godt kjent blant lesere, slik at disse blir mer obs på hvordan bloggere kommuniserer, og at de (leserne) utvikler et sterkere filter og kritisk sans. Bloggere er altså ikke venninnene deres som alltid vil dem vel og setter deres beste foran sitt eget. Det er også viktig å merke seg at bloggere som regel ikke ser særlig utenomjordiske ut i virkeligheten, selv om de fremstår sånn på bilder de poster. Det hevdes at det ikke redigeres noe særlig, men klart man kan gjør MYE med bare sminke (inkl fake lashes ol) samt ikke minst "justering av kontrast og lys". Kombinert med en smule strekking av bilder og kanskje noen små perspektivendringer med slankende og og forhøyende effekt, blir det et ganske annet menneske man ser på blogg vs virkelighet. Om alle lever like strengt som de skaper et bilde av på bloggen sin, er jeg også i tvil om, men det er en annen historie. At ikke enda flere lesere har skjønt at de er viktigere enn bloggeren, og at det er bloggeren som er avhengig av dem og ikke omvendt, er egentlig en gåte. Det sier litt om hvor lettlurte og naive mange er. De burde kreve mer, og bloggere må bare innse at det er leserne som gir dem fordeler og inntekter som for de best betalte langt overstiger Norges statsminister. Jeg reagerer av den grunn på all denne klagingen på leseres ønsker og reaksjoner, og at mange bloggere ikke viser mer vilje til å følge rådene de får (dvs gjennomføre dem i praksis). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lammelåret Skrevet 11. juli 2016 Forfatter #29 Del Skrevet 11. juli 2016 Her har jeg tenkt mer på bloggplakaten og hvem som egentlig skriver under på den: Bloggeres ansvar for spiseforstyrra mennesker. Hva tenker dere? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
super-s Skrevet 11. juli 2016 #30 Del Skrevet 11. juli 2016 Dette er et tema jeg er veldig opptatt av, og jeg er veldig for en slik plakat, men jeg synes mange av punktene var litt overdrevne. Jeg tror det vil virke mot sin hensikt. Punkt 4 og 5 reagerer jeg spesielt på. Det får da være grenser for hvor mye man må passe på. De fleste forstår da at man ikke kan løpe like fort, eller løfte like tungt som en som har trent i flere år. Jeg tenker at slikt kan motivere lesere til å løpe fortere og løfte tyngre. Trening er jo bra for alle, og om noen få mennesker utvikler ortoreksi, så er ikke dette bloggeren sin feil. Jeg synes også det er overdrevet dette med porsjoner. Jeg tviler på at det er en stor prosentandel av lesere som tenker over hvor store eller små porsjonene er, og at det gjør en stor forskjell om man skriver at man har forsynt seg en eller to eller tre ganger. Dette med klesstørrelser er også ganske teit. Det kommer jo an på hvordan man skriver det. Det er forskjell på å nevne klesstørrelsen om den er relevant eller om noen spør, og å disse de med større størrelser. Folk flest klarer uansett å tippe omtrent hvilken størrelse de bruker. Ellers er jeg enig i en del punkter, men jeg tror ærlig talt ikke at denne plakaten kommer til å endre særlig mye på hvordan de blogger. Jeg lurer også på som noen over her nevnte, om Bonnier Media og Aller Media kommer til å følge dette. De har et ansvar de også, selv om bloggerne har tatt vekk en del av fokuset på at magasinene også fører til kroppspress. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
super-s Skrevet 11. juli 2016 #31 Del Skrevet 11. juli 2016 Ser Fitnessnora har blitt intervjuet i Trd.by, og jeg synes hun har gode poenger. http://trd.by/nyhetern/2016/07/10/Det-tar-bort-hele-grunnlaget-for-en-blogg-13006052.ece Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bloggleseren Skrevet 11. juli 2016 #32 Del Skrevet 11. juli 2016 3 timer siden, super-s skrev: Ser Fitnessnora har blitt intervjuet i Trd.by, og jeg synes hun har gode poenger. http://trd.by/nyhetern/2016/07/10/Det-tar-bort-hele-grunnlaget-for-en-blogg-13006052.ece Enig med Fitnessnora. Den bloggplakaten er åpenbart laget med tanke på rosabloggere, ikke treningsbloggere. Jeg synes den vitner om et nokså snevert syn på hva en blogger er og blir en mal som langt fra passer for alle. Mange bloggere sitter inne med fagkompetanse, og det er klart at en blogger som har spesialisert seg på å skrive om trening og kosthold må få lov å fortsette skrive om trening og kosthold. Eller så må hun jo legge ned bloggen. Jeg tenker at Treningsfrue og Inger i Dubai har signert uten å skjønne hva de har signert på; bloggplakaten går dem jo egentlig i næringa. Ikke at det spiller så stor rolle, for de fortsetter jo akkurat som før. It's all about the appearance of it, tydeligvis. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
super-s Skrevet 11. juli 2016 #33 Del Skrevet 11. juli 2016 22 minutter siden, Bloggleseren skrev: Enig med Fitnessnora. Den bloggplakaten er åpenbart laget med tanke på rosabloggere, ikke treningsbloggere. Jeg synes den vitner om et nokså snevert syn på hva en blogger er og blir en mal som langt fra passer for alle. Mange bloggere sitter inne med fagkompetanse, og det er klart at en blogger som har spesialisert seg på å skrive om trening og kosthold må få lov å fortsette skrive om trening og kosthold. Eller så må hun jo legge ned bloggen. Jeg tenker at Treningsfrue og Inger i Dubai har signert uten å skjønne hva de har signert på; bloggplakaten går dem jo egentlig i næringa. Ikke at det spiller så stor rolle, for de fortsetter jo akkurat som før. It's all about the appearance of it, tydeligvis. Ja, det er det som er problemet. Jeg synes den er veldig lite gjennomtenkt, og alt for generell. Det virker som at de prøver å "ta" noen utvalgte bloggere, og at de gjør det ved å henvende seg til alle. Problemet er bare det at de de sikter til ikke kommer til å henge seg på, for det kan føre til at de tjener mindre penger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sobril Skrevet 11. juli 2016 #34 Del Skrevet 11. juli 2016 Treningsfrue skulle uttale seg på tv2 i kveld. Noen som har fått det med seg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lammelåret Skrevet 11. juli 2016 Forfatter #35 Del Skrevet 11. juli 2016 39 minutter siden, super-s skrev: Ja, det er det som er problemet. Jeg synes den er veldig lite gjennomtenkt, og alt for generell. Det virker som at de prøver å "ta" noen utvalgte bloggere, og at de gjør det ved å henvende seg til alle. Problemet er bare det at de de sikter til ikke kommer til å henge seg på, for det kan føre til at de tjener mindre penger. Stemmer jo at de vil ta enkelte bloggere, som du formulerer det, det står i innledningen "meningen å bevisstgjøre digitale opinionsledere på deres rolle og påvirkningskraft på unge jenter når det kommer til kroppsbilde og idealer." Såå mange opinionsledere er det da ikke blant bloggere. Jeg ser likevel at veilederen kan være god for bloggere som tar ansvar for noe annet enn egen økonomi, og som ikke er helt sikre på hvor grensene går. På hvilken måte mener du veilederen er altfor generell? Jeg synes den er svært spesifikk. Tviler du virkelig på at en fyr som Skårderud vet hva han snakker om? Han som er særlig opptatt av spiseforstyrrelser, som har hatt utallige pasienter osv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cement Skrevet 11. juli 2016 #36 Del Skrevet 11. juli 2016 42 minutter siden, super-s skrev: Ja, det er det som er problemet. Jeg synes den er veldig lite gjennomtenkt, og alt for generell. Det virker som at de prøver å "ta" noen utvalgte bloggere, og at de gjør det ved å henvende seg til alle. Problemet er bare det at de de sikter til ikke kommer til å henge seg på, for det kan føre til at de tjener mindre penger. Alle som tjener penger på påvirke andre har godt av å bli påminnet ansvaret som følger med. Selv om plakaten ikke passer perfekt for alle bloggkonsept er det vel ikke så forbasket vanskelig for en erfaren blogger å fatte hovedbudskapet, tenker jeg. De lever tross alt ikke i et vakuum. Jeg synes det virker som enkelte går inn for å gjøre dette til noe verre enn det er, litt sutring i kjent bloggerstil. Hva med å tenke på leserne og vise hensyn så langt det går, og ta det derfra. Det er forøvrig helt normalt at bedrifter har rammebetingelser som ikke alltid oppleves optimalt, men det går seg gjerne til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KikiEco Skrevet 13. juli 2016 #37 Del Skrevet 13. juli 2016 Veldig god kronikk av Finn Skårderud: http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/Kronikk-Bloggere-burde-forsoke-a-se-seg-selv-utenfra--og-noen-av-brukerne-innenfra--Finn-Skarderud-599958b.html 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 13. juli 2016 #38 Del Skrevet 13. juli 2016 Jeg synes Finn Skårderud setter fingeren på et svært viktig punkt. Hva slags ansvar har du som blogger? Han skriver blant annet om etikken i å blogge som du vil uten å tenke over hvem som leser deg. For det handler om etikk. Den beste formuleringen er overskriften, altså å se seg selv utenfra. Der mangler det mye hos mange og det er derfor kritikk faller dem så tungt for brystet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg