Gå til innhold

Tilbakedatere sykemelding?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skulle egentlig jobbe i kveld men pga sykdom måtte jeg bli hjemme. Prøvde å ringe legen men de hadde ikke telefontid da. Sovnet pga medisinene og da jeg ringte igjen to timer etterpå hadde de heller ikke telefontid. Tidligere på dagen var jeg så dårlig at jeg ikke klarte å ringe. 

Nå er jo legekontoret stengt, men siden jeg har brukt opp egenmeldingene mine må jeg ha sykemelding.. 

Jeg har en kronisk sykdom, derfor er egenmeldingene brukt opp. 

Er det mulig å tilbakedatere en sykemelding om jeg ringer i morgen og får dratt dit i morgen? Legen vet jo at jeg har denne sykdommen og tar jo medisiner osv. Men siden jeg ikke fikk kontakt på tlf eller vært hos legen i dag blir det vel vanskelig? 

Tenkte om noen hadde erfaring :) 

Anonymkode: f7b1f...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde samme problem en gang, og fikk da beskjed om at sykemelding ikke kan tilbakedateres lengre enn første kontakt med lege(gjelder da f. eks om man må vente 3 dager på å få legetimen, etter å ha ringt).

God bedring!

Anonymkode: ae36b...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel gjelder det vedkommende over meg skriver: at sykemeldingen kan tilbakedateres til den dagen du tar kontakt med legen per telefon. Når legen er kjent med tilstanden din stiller det seg muligens annerledes, men det er vanskelig å si. Personlig ville ikke jeg ha tatt risken. 

Telefontid til legekontoret pleier for øvrig å stå på nettsiden deres. 

Anonymkode: 1dc15...9b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakte legevakten da kanskje?

Anonymkode: 66427...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hobedregelen er at en lege ikke ar lov til å tilbakedatere en sykemelding. Dataprogrammet leger bruker vil og vise hvolken dag du har oppsøkt lege, noe neppe noen er villig til å gamble med for å hjelpe pasienten? 

Om legen din vi skrive sykemelding i morgen for så å notere at du var syk i dag også kommer helt an på legens virdering av din sykdom og din troverdighet. Neste problem blir da om arbeidsgiver og Nav vil godkjenne denne tilbakedateringen. Hadde du fått ringt i dag og hjelpepersonalet hadde notert i journalen din at du har ringt og spurt etter sykemelding, så ville saken blitt betydelig enklere. 

Min vurdering er t du bør dra på legevakten i dag, eller be om å få ta ut en feriedag/permisjon uten lønn? I verste fall kan du få ugyldig fravær. 

Anonymkode: 3b21e...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo,man kan tilbakedatere en sykemelding. Jeg har fått det,men anbefaler å snakke med legen om det siden jeg eller andre her kan si noe sikkert om du kan få det :)

Anonymkode: ce109...4fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leger har ikke lov å tilbake datere lenger ein til første kontakt i forbindelse med aktuell sykdom. Dvs ringer du eller har time i forbindelse med sykdom så kan du få sykemelding fra den aktuelle dagen. 

Anbefaler derfor å ringe legevakt, informere om situasjonen, spør om du må inn til lege der eller om det holder med tlf kontakt med de. Holder det med tlf kontakt med de så sender de info til fastlege slik at du kan få ordna sykemelding der i morgen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Meley skrev:

Leger har ikke lov å tilbake datere lenger ein til første kontakt i forbindelse med aktuell sykdom. Dvs ringer du eller har time i forbindelse med sykdom så kan du få sykemelding fra den aktuelle dagen. 

Anbefaler derfor å ringe legevakt, informere om situasjonen, spør om du må inn til lege der eller om det holder med tlf kontakt med de. Holder det med tlf kontakt med de så sender de info til fastlege slik at du kan få ordna sykemelding der i morgen.

Dette. 

Anonymkode: 10789...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...