Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal søke via voksenopplæring og lurer på om den skolen henter inn informasjon om utdanningen min. Eller om jeg må ta kontakt på de skolene jeg har gått og sende til den nye skolen? 

Har gått vgs I 3 år men fullførte ikke alle fag. Men har mate, norsk, gym, engelsk,naturfag, samfunnsfag, historie og geografi.

Også gått 1 år folkehøgskole

Og 2 år på fagskole

Og 6mnd kurs innen det feltet jeg skal studere videre. 

Anonymkode: 579e9...005

AnonymBruker
Skrevet

Informasjon om den såkaldte 23/5 regelen finnes her: http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/index.html 

Du må være over 25 år og kunne dokumentere minst 5 års utdanning eller yrkespraksis. Slik jeg forstår det du har skrevet mangler du 2 år med dette. Det vil da være opp til hvert enkelt sted om de godtar det. 

Dette gjelder selvfølgelig søknad gjennom samordnaopptak. Noen studier har egene søknader.

Anonymkode: 9281c...148

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Informasjon om den såkaldte 23/5 regelen finnes her: http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/index.html 

Du må være over 25 år og kunne dokumentere minst 5 års utdanning eller yrkespraksis. Slik jeg forstår det du har skrevet mangler du 2 år med dette. Det vil da være opp til hvert enkelt sted om de godtar det. 

Dette gjelder selvfølgelig søknad gjennom samordnaopptak. Noen studier har egene søknader.

Anonymkode: 9281c...148

VGS teller jo også med i praksisen. Jeg ser ikke at TS mangler 2 år. 

Anonymkode: 171aa...d59

AnonymBruker
Skrevet

Studiekompetanse har du ikke, men du er nok ikke mange eksamener unna hvis du vil.

Bare å samle inn det du har av kompetansebevis og gå gjennom for å se hva du mangler.

Om du ikke selv er i stand til å vurdere om du har studiekompetanse burde du kanskje tenke litt etter om du virkelig er i stand til å studere.

Anonymkode: 59e9f...557

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Studiekompetanse har du ikke, men du er nok ikke mange eksamener unna hvis du vil.

Bare å samle inn det du har av kompetansebevis og gå gjennom for å se hva du mangler.

Om du ikke selv er i stand til å vurdere om du har studiekompetanse burde du kanskje tenke litt etter om du virkelig er i stand til å studere.

Seriøst? Så jævlig unødvendig! 

Anonymkode: 25cc0...5a5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? Så jævlig unødvendig! 

Hvis man ikke er i stand til å finne ut av noe så enkelt, hvordan mener du man skal klare studier på høyere nivå?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du avgjøre at TS ikke oppfyller kravene til 23/5-regelen basert på denne informasjonen? Så lenge TS er over 25 år og de fagene hun har til sammen gir 1,5-2 år har hun etter min vurdering studiekompetanse. 

Anonymkode: 171aa...d59

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du avgjøre at TS ikke oppfyller kravene til 23/5-regelen basert på denne informasjonen? Så lenge TS er over 25 år og de fagene hun har til sammen gir 1,5-2 år har hun etter min vurdering studiekompetanse. 

Hvor har jeg hevdet at TS ikke kan søke opptak via 23/5-regelen?

• 1 år senere...
Skrevet (endret)
På 9.7.2016 den 2.48, AnonymBruker skrev:

På 9.7.2016 den 2.48, AnonymBruker skrev:

Du, må være en typisk drittsekk som innbiller deg din egen løgn og at du tror og kan de rette tingene. Så rakker du ned på andre. Kan ikke fordra sånne folk som deg. Dere fører bare til en verre verden. 

Du får forklare i detalj hvordan en finner ut om en har generell studiekompetanse, falske vesen. Men det fikser du sikkert ikke. Googler man spørsmålet får man heller ikke et nøyaktig svar. Går man inn på samordna opptak står det fks at har man fullført videregående har man studie kompetanse, det kan likevel vise seg at det har man ikke. Så er du ute med gørret ditt og forsøker ta motet fra folk. Er sannsynligvis bedre at dette mennesket studerer og bidrar til en bedre verden etterpå, enn at du, hva enn du driver med, forsøpler miljøet rundt deg. For det gjør du sikkert. Skaper intriger, slenger litt med kjeften her og der men uten å bli avslørt. Så er du bare stein stokka dum. Sannsynligvis! For det tyder sterkt på det når du klarte å trøkke ut den møkka kommentaren din. Folk som ikke klarer å samhandle er som regel blokkert i knollen. TS stilte et enkelt spørsmål, men du klarte selvfølgelig å skrive noe helt utenom spørsmålet, fordi du og er enkel, i hjernen din. Utviklingshemmede kan og være enklere i hjernen en utviklede folk, så vi utvilkede har ansvar for å løfte hverandre opp og frem og holde samfunnet oppe. Men så har vi dessverre noen av dere som og egentlig er utviklet, men oppfører seg som utv. hemmet likevel. Bare sett i gang å svar, skal skrive deg rett ned. Har et tonn med argumenter på hvorfor sånne som deg helst bør samle dere på en egen øy. 

Endret av HeiHoppOgSprett
skrivefeil
AnonymBruker
Skrevet

Ts hær. Jeg har sendt inn alle papirene mine og har gjenerell studiekomp pga de vgs fagene jeg har, de dro fram at jeg hadde nok norsk og to år fagskole. Dette er nye regler, Så er ikke så lett å sette seg inn i selv :)

Anonymkode: 579e9...005

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Off topic: Kan noen egentlig forklare meg poenget med 23/5 regelen? Hvis de ikke har studiekompetanse, altså ikke fullført vgs, hva slags poengscoer har de da å skilte med på opptak? Virker som en ganske meningsløs måte å skaffe seg studiekpompetanse på, må da være mye lettere å ta noe nfag som privatist å få skolen fullført enn å bruke 5 år i arbeidslivet på å konkurrere med et ukomplett  vitnemål.

Anonymkode: 8fbb3...03e

AnonymBruker
Skrevet

Ser at du allerede har fått svar på det fra Samordna, men ja, du har studiekompetanse. Du går innunder 23/5-regelen da du har nok praksis (utdanning, selv VGS, teller inn her) og alle studiekompetansefagene. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Off topic: Kan noen egentlig forklare meg poenget med 23/5 regelen? Hvis de ikke har studiekompetanse, altså ikke fullført vgs, hva slags poengscoer har de da å skilte med på opptak? Virker som en ganske meningsløs måte å skaffe seg studiekpompetanse på, må da være mye lettere å ta noe nfag som privatist å få skolen fullført enn å bruke 5 år i arbeidslivet på å konkurrere med et ukomplett  vitnemål.

Med 23/5-regelen får man studiekompetanse (og dermed et fullverdig vitnemål). De må jo ta studiekompetansefagene og ut ifra dette får de en poengsum slik som alle andre. Det er 6 fag. Mange mindre fag enn ordinære søkere har, men de stiller seg på lik linje som andre søkere. 

23/5-regelen anser jeg som den letteste måten å få studiekompetanse på. Man kan imidlertid ikke få alderspoeng før fra man er 24 år. 

Anonymkode: 321cd...7ff

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/23-5-regelen/

Jeg tenkter på det litt motsatt vei, at man får uttelling for det man allerede har gjort istedenfor at folk har planlagt 5 år i forkant å bruke denne regelen. F.eks omsorgsansvar eller arbeid.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan bla ta de 5 fagene man trenger for 23/5 regelen som voksenopplæring og div andre steder som fokuserer på de fagene. Nå teller alle år på skolebenken etter ungdomsskolen da, også førstegangstjeneste og være hjemmeværende med barn telles. Så de årene går fort.

Anonymkode: 1273e...34d

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Cavia skrev:

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/23-5-regelen/

Jeg tenkter på det litt motsatt vei, at man får uttelling for det man allerede har gjort istedenfor at folk har planlagt 5 år i forkant å bruke denne regelen. F.eks omsorgsansvar eller arbeid.

Jo, det er det flere som gjør, og det skjønner jeg egentlig godt. Videregående teller inn i regelen, så man kan strengt tatt få to i alle fag utenom studiekompetansefagene, ta noe tull i etterkant som oppfyller de to resterende praksisårene og sitte igjen med en temmelig høy poengsum.

Anonymkode: 321cd...7ff

AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Videregående teller inn i regelen, så man kan strengt tatt få to i alle fag utenom studiekompetansefagene, ta noe tull i etterkant som oppfyller de to resterende praksisårene og sitte igjen med en temmelig høy poengsum.

Hvordan får du en høy poengsum ut av det? 20 karakterpoeng, 8 alderspoeng, det er 28 poeng, holder vel ikke til mye annet enn studier hvor alle kommer inn?

Anonymkode: 92fbf...7ef

Skrevet

Det er ikke nødvendigvis slik at studier hvor alle kommer inn er dårlige, det er bare av ulike årsaker mindre populære.

AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Det er ikke nødvendigvis slik at studier hvor alle kommer inn er dårlige, det er bare av ulike årsaker mindre populære.

Det er jeg helt enig med deg i, er bare uenig med de som mener at 28 er en høy poengsum.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan får du en høy poengsum ut av det? 20 karakterpoeng, 8 alderspoeng, det er 28 poeng, holder vel ikke til mye annet enn studier hvor alle kommer inn?

Hvordan kommer du frem til denne poengsummen? :fnise: hvis du vurderes etter 23/5 regelen så blir det sum av karakterene i de seks fagene delt på antall karakterer (9 tror jeg), ganget med 10. Du får ikke alderspoeng av å vente to år etter VGS på 23/5.

Hvis du har 2 i ALLE fag, inkl studiekompetanse, og venter til du er 28 år, da vil du ha 28 poeng etter denne regelen. Men det var jo ikke det den andre personen skrev i det hele tatt

Anonymkode: 5db28...b27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...