AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #1 Skrevet 5. juli 2016 Har astma som har gått fra å være alvorlig til å være moderat pga god kontroll med medisiner og noen skikkelige hestekurer innimellom. Fikk halsbetennelse for 12 dager siden som utviklet seg til forkjølelse. Nå later det til at forkjølelsen begynner å gå over, men halsbetennelsen har ikke gått over. Siste dagene har jeg hatt noen skikkelige astmaanfall, og var nær å besvime her hjemme alene i går morges. Det har gått over "med en gang" (dere skjønner hva jeg mener) jeg har tatt anfallsmedisin. Men det jeg lurer på er om dere andre med moderat eller alvorlig astma også opplever at astmaen forverres ved infeksjon i luftveiene? Grunnen til at jeg spør er at dersom det ikke er en sammenheng for noen mellom astmaanfall og luftveisinfeksjoner så burde jeg vel ta meg en tur til legen for å få enda en hestekur, men er det "normalt" så får jeg bare øke dosen på fastmedisinen (neida moderatorer, jeg gjør ikke dette uten samråd med lege. Jeg styrer dose selv i samråd med lege som en del andre astmatikere gjør) frem til jeg blir bedre Takk for svar til dere som tar dere tid. Anonymkode: cc223...2cd
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #2 Skrevet 6. juli 2016 Du skal ha fått en begandlingsplan for opp trapping og nedtrapping av ulike medisiner eller fastmedisinene dine når du er i dårligere perioder. Der skal anfallsmedisiner, fasmedisiner og tilleggsmedisiner i kombinasjon være listet opp. Har du ikke fått det hos din lungespesialist? Ved astma så er det som om du alltid er "solbrent" i dine nedre luftveier. Når du blir forkjølet så får du en tilleggsplage i luftveiene som lagger mer problemer med å puste og med å holde den solbrente luftveien fri for infeksjon og normalt for deg grei til å puste med. (Solbrent brukes her som en illustrasjon på at det er sårt, og lett å få infeksjon i nedre luftveier ved astma.) Derfor blir du mye dårligere av en forkjølelse enn en som ikke har astma, selv om anfallsmedisiner, kortisonspray og vedlikeholdsspray skal hjelpe på å holde luftveiene greie å puste med, så er det ikke alltid tilstrekkelig og antibiotika eller kortisomtabletter må til i tillegg. Synes du skal ringe legen din i morgen tidlig og få en hastetime for å se om du trenger annen tilleggsmedisinering. En vrp bil og kunne vise om du trenger antibiotika. Anonymkode: 13721...ede
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå