Pipaluk Skrevet 5. juli 2016 #1 Skrevet 5. juli 2016 En tidligere venninne av meg har slitt med anoreksi og bulimi i neste tjue år. De siste sytten årene har hun "bare" hatt bulimi. Hun er nå i slutten av trettiårene og har prøvd alt som er er har jeg inntrykk av, men at trangen til spiseforstyrrelser blir for sterk og hun klarer ikke kompensere det med noe annet. Hun fortalte meg en gang at hun kunne bruke opp til 6000 kroner på bulimi i måneden. Da var hun enda student og bodde billig. Nå er hun ute i jobb og tjener mer enn 20 000 kroner i måneden. Er det da fare for at hun kan bruke enda mer penger på bulimi enn hun har gjort hittil? Selv om vi ikke har så god kontakt lenger så ble jeg med ett litt bekymret for hva lønnsøkningen kan bidra med i forhold til spiseforstyrrelsen Kan man leve med dette ubehandlet til man er pensjonist eller vil man før eller senere får hjerteproblemer?
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #2 Skrevet 5. juli 2016 Kjære pipaluk, har selv erfaringer med bulimi. Pengene er ikke hovedpoenget her. Det er utrolig kjipt. Men problemene til venninnen din er nok verre for henne. JA, det er farlig. Det gjør vondt. Jeg er bare 18 år og har havnet på sykehus 3 ganger på grunn av hjertefeil. Jeg har veldig alvorlig bulimi. En dag klarer ikke kroppen lenger. sånn er det bare. Men jeg antar hun er klar over det. Uansett, slenger med noen råd for hvordan du kan hjelpe henne: 1. Fortell venninnen din at hvis hun bor alene, er det lurt å bare handle det du skal spise og gå på butikken hver gang. Aldri handle inn for flere dager. Man vet hva som skjer. Kanskje du kan handle for henne. Men ha aldri mye mat hjemme. Da blir det vanskeligere å få gjennomført. 2. Når alt er dritt, skikkelig dritt. Gå en tur. Det hjelper. Selvom det er hardt å komme seg avgårde. Holder egentlig bare å gå til nærmeste benk, sette seg der og se noe annet enn selg selv og det helvete der. 3. Vask badet hennes. For å hjelpe henne. Ikke si noe. Ikke kommenter noe. Bare gjør det. Det vil lette henne, og hun vil se litt annerledes på sykdommen og det er slik ting blir bedre. Når den syke åpner øynene og ser annet enn kun sykdommen. Anonymkode: da5a1...56e 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #3 Skrevet 5. juli 2016 2 timer siden, Pipaluk skrev: En tidligere venninne av meg har slitt med anoreksi og bulimi i neste tjue år. De siste sytten årene har hun "bare" hatt bulimi. Hun er nå i slutten av trettiårene og har prøvd alt som er er har jeg inntrykk av, men at trangen til spiseforstyrrelser blir for sterk og hun klarer ikke kompensere det med noe annet. Hun fortalte meg en gang at hun kunne bruke opp til 6000 kroner på bulimi i måneden. Da var hun enda student og bodde billig. Nå er hun ute i jobb og tjener mer enn 20 000 kroner i måneden. Er det da fare for at hun kan bruke enda mer penger på bulimi enn hun har gjort hittil? Selv om vi ikke har så god kontakt lenger så ble jeg med ett litt bekymret for hva lønnsøkningen kan bidra med i forhold til spiseforstyrrelsen Kan man leve med dette ubehandlet til man er pensjonist eller vil man før eller senere får hjerteproblemer? Lønnsøkningen vil nok ikke direkte forverre spiseforstyrrelsen i den form av at hun vil kaste opp mer. man kan fint overspise på makaroni til 10kroner pakken dersom lommeboken er tom. Har aldri opplevd at en bulimiker har hatt dager uten oppkast kun fordi det ikke er mat i hus, man finner alltid noe. Og når det gjelder å bruke mer penger så kan dette gå begge veier. Man har gjerne preferanser på hva man overspiser på dersom man har penger til det, men man starter ikke opp med å kjøpe sjokoladetrøfler bare fordi lommeboken tillater det. Men der igjen; man kan kjøpe "preferansemat" fremfor makaroni på slutten av måneden, som da fører til økt forbruk. Hva mener du med ubehandlet? Jeg tolker det som at hun "har prøvd alt som er" at hun er i behandling (uten effekt)? Man er ikke garantert hjerteproblemer, men det er ingen hemmelighet at alvorlig bulimi/spiseforstyrrelser påfører hjertet hardt press og har forhøyet dødelighet. Vet du hvor ofte legen måler saltbalansen hennes? Anonymkode: c4bb3...73b 1
Pipaluk Skrevet 6. juli 2016 Forfatter #4 Skrevet 6. juli 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Lønnsøkningen vil nok ikke direkte forverre spiseforstyrrelsen i den form av at hun vil kaste opp mer. man kan fint overspise på makaroni til 10kroner pakken dersom lommeboken er tom. Har aldri opplevd at en bulimiker har hatt dager uten oppkast kun fordi det ikke er mat i hus, man finner alltid noe. Og når det gjelder å bruke mer penger så kan dette gå begge veier. Man har gjerne preferanser på hva man overspiser på dersom man har penger til det, men man starter ikke opp med å kjøpe sjokoladetrøfler bare fordi lommeboken tillater det. Men der igjen; man kan kjøpe "preferansemat" fremfor makaroni på slutten av måneden, som da fører til økt forbruk. Hva mener du med ubehandlet? Jeg tolker det som at hun "har prøvd alt som er" at hun er i behandling (uten effekt)? Man er ikke garantert hjerteproblemer, men det er ingen hemmelighet at alvorlig bulimi/spiseforstyrrelser påfører hjertet hardt press og har forhøyet dødelighet. Vet du hvor ofte legen måler saltbalansen hennes? Anonymkode: c4bb3...73b jeg ville tro at jo mer penger man har i lomma jo lettere er det å hamstre alt man har lyst på. å overspise pizza føles vel bedre enn makaroni? Jeg er takknemmelig for at dette er noe jeg ikke har peiling på. Jeg har slitt med veldig mye men ikke spiseforstyrrelser. Med ubehandlet så tenkte jeg i forhold til kroppen. Hvis man fortsetter det hele uten å ta hensyn til kroppen så vil det vel før eller siden ta slutt?
Pipaluk Skrevet 6. juli 2016 Forfatter #5 Skrevet 6. juli 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjære pipaluk, har selv erfaringer med bulimi. Pengene er ikke hovedpoenget her. Det er utrolig kjipt. Men problemene til venninnen din er nok verre for henne. JA, det er farlig. Det gjør vondt. Jeg er bare 18 år og har havnet på sykehus 3 ganger på grunn av hjertefeil. Jeg har veldig alvorlig bulimi. En dag klarer ikke kroppen lenger. sånn er det bare. Men jeg antar hun er klar over det. Uansett, slenger med noen råd for hvordan du kan hjelpe henne: 1. Fortell venninnen din at hvis hun bor alene, er det lurt å bare handle det du skal spise og gå på butikken hver gang. Aldri handle inn for flere dager. Man vet hva som skjer. Kanskje du kan handle for henne. Men ha aldri mye mat hjemme. Da blir det vanskeligere å få gjennomført. 2. Når alt er dritt, skikkelig dritt. Gå en tur. Det hjelper. Selvom det er hardt å komme seg avgårde. Holder egentlig bare å gå til nærmeste benk, sette seg der og se noe annet enn selg selv og det helvete der. 3. Vask badet hennes. For å hjelpe henne. Ikke si noe. Ikke kommenter noe. Bare gjør det. Det vil lette henne, og hun vil se litt annerledes på sykdommen og det er slik ting blir bedre. Når den syke åpner øynene og ser annet enn kun sykdommen. Anonymkode: da5a1...56e Jeg er helt sikker på at hun kan alle disse tipsene. Da vi hang sammen var hun ute å gikk hele tiden. Jeg får vel ett inntrykk av at det var mest for å forbrenne kalorier. Vi har ikke kontakt lenger. Hun fjernet meg fra FB. Egentlig er jeg glad for det da jeg følte at hun ikke hadde overskudd for andres problemer og jeg fikk en stor dose problemer jeg måtte ta inn. Jeg må likevel si at dette med lønnsøkingen bekymrer meg litt, og jeg lurer på når hjertet stopper Hvis man allerede bruker 6000 kroner i måneden på mat så har hun vel en del preferanser? Da er det ikke bare makaroni og pasta hun overspiser?
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #6 Skrevet 6. juli 2016 Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor du er så opphengt i pengene? Det er vel det samme om hun overspiser biff eller makaroni (antagelig går hun for makaroni siden det er mer lettspydd uansett), og overspise/kaste opp gjør hun okke som så lenge hun ikke blir frisk. At hun liksom skal bli sykere med mer penger tilgjengelig er etter min mening en svært liten bekymring. Antagelig får hun bare mindre dårlig råd fordi hun har mer til overs etter at hun har brukt det hun uansett hadde kommet til å bruke. Lang setning, men jeg tror du skjønner hva jeg mener Det er dessverre fare for at kroppen og hjertet blir utslitt før eller siden, hvis hun ikke blir bedre. Men det har ikke nødvendigvis noe med penger å gjøre i det hele tatt. Anonymkode: c5412...bdb 1
Beach Skrevet 6. juli 2016 #7 Skrevet 6. juli 2016 19 timer siden, Pipaluk skrev: En tidligere venninne av meg har slitt med anoreksi og bulimi i neste tjue år. De siste sytten årene har hun "bare" hatt bulimi. Hun er nå i slutten av trettiårene og har prøvd alt som er er har jeg inntrykk av, men at trangen til spiseforstyrrelser blir for sterk og hun klarer ikke kompensere det med noe annet. Hun fortalte meg en gang at hun kunne bruke opp til 6000 kroner på bulimi i måneden. Da var hun enda student og bodde billig. Nå er hun ute i jobb og tjener mer enn 20 000 kroner i måneden. Er det da fare for at hun kan bruke enda mer penger på bulimi enn hun har gjort hittil? Selv om vi ikke har så god kontakt lenger så ble jeg med ett litt bekymret for hva lønnsøkningen kan bidra med i forhold til spiseforstyrrelsen Kan man leve med dette ubehandlet til man er pensjonist eller vil man før eller senere får hjerteproblemer? Tviler på at pengene vil ha noen betydning. Samme gjelder for alle typer avhengigheter(spilling, alkohol/dop, shopping etc.) - de avhengige bruker så mye penger(enten det er sine egne eller lånte penger) de har behov/mulighet for å bruke. Det er bulimien som er problemet, ikke pengene. Om venninnen din hadde hatt 50.000 utbetalt i mnd, betyr ikke det at hun ville brukt det dobbelte på mat. Hvor lenge man kan leve med spiseforstyrrelser, kommer helt an på alvorlighetsgraden. Uten å sykeliggjøre alt, vil jeg likevel tørre å påstå at hvert fall halvparten av yngre kvinner i dag sliter med en eller annen form for spiseforstyrrelse. Men for de fleste går det mest utover det psykiske, og trenger ikke nødvendigvis gå for langt fysisk. Men lever du i flere tiår med underernæring, mangelsykdommer og daglig oppkast, vil du uten tvil forkorte livet ditt med mange år. Har man gode perioder innimellom? Eller er det alvorlig sykdom gjennom alle år? Genetikk vil også spille inn. Noen kan leve forferdelig usunne liv med piller, røyking, alkohol, dårlig eller lite mat og lite aktivitet og likevel leve lange liv, kun fordi de har fantastiske gener. En fullstendig legesjekk vil kunne si mye om hvor mye skade sykdommen har gjort.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå