Gå til innhold

Ferie i turnus


vanskapning

Anbefalte innlegg

Jeg har en jobb der vi har 6ukers turnus. Jeg jobber 100%. De fleste ukene mine har jeg jobb 5 dager, men jeg har en uke der jeg har 3 vakter og en uke der jeg har 6 vakter. Jeg har spurt ledelsen hvordan de trekker ferie, og de sier at de trekker for en uke dersom jeg har ferie en uke, selv om det f.eks er i turnusuken der jeg har tre vakter eller i den med seks vakter. Er det riktig? Det vil jo si at det slik sett lønner seg for meg å ta meg ferie i turnusuken der jeg har 6 vakter, fordi jeg da i praksis blir trekt for 5 vakter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, dette stemmer. Du har vel månedslønn?

Anonymkode: 54f3c...793

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg på også. Der jeg jobber har vi ikke månedslønn. Vi får feriepenger i Juni og hvis jeg da har ferie før eller etter denne mnd så blir vi trekt i lønn uke for uke. Om jeg da jobber 3 dager en uke og 6 den andre, så har jeg uansett brukt opp 2 uker ferie og mindre lønn påfølgende mnd.

Noen kolleger av meg jobber annenhver uke og de får ikke lov å ta ferie kun de ukene de jobber. De MÅ ta ut ferie i minst 3 av friukene sine. Dette synes jeg er grov utnyttelse av de ansatte.

Anonymkode: 76ec3...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette lurer jeg på også. Der jeg jobber har vi ikke månedslønn. Vi får feriepenger i Juni og hvis jeg da har ferie før eller etter denne mnd så blir vi trekt i lønn uke for uke. Om jeg da jobber 3 dager en uke og 6 den andre, så har jeg uansett brukt opp 2 uker ferie og mindre lønn påfølgende mnd.

Noen kolleger av meg jobber annenhver uke og de får ikke lov å ta ferie kun de ukene de jobber. De MÅ ta ut ferie i minst 3 av friukene sine. Dette synes jeg er grov utnyttelse av de ansatte.

Anonymkode: 76ec3...dd4

Synes du det er greitt at dine kollegaer får lov å ta fri sammenhengende i 10 uker da? De har jo i teorien "kun" tatt fem ukers ferie, de resterende ukene er friuker likevel. Arbeidsgiver har styringsrett, også når det gjelder ferieavvikling (foruten at arb.giver er forpliktet til å legge tilrette for avvikling av tre uker sammenhengende i tidsrommet mai-september, i følge ferieloven). Arbeidsgiver har dermed lov å bestemme det.

Jeg har hatt arbeidsgivere som har talt avviklede feriedager, og da var det "lurt" å avvikle restferie i en uke med bare 3-4 arbeidsdager, for da fikk jeg noen "ekstra" dager ferie. Andre steder vurderer arbeidsgiver at det over år vil utjevne seg, slik at fem ukers ferie er fem ukers ferie, uavhenglig av hvor mange arbeidsdager uka inneholder.

Anonymkode: 94f98...2eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78188

 

Sitat

Arbeidstaker har rett og plikt til å avvikle full ferie, dette gjelder også når du skifter arbeidsgiver. Arbeidsgiver er pliktig å sørge for at arbeidstaker avvikler full ferie

Du har altså plikt til å ta tre ukers sammenhengende ferie.

Anonymkode: 54f3c...793

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Som arbeidstaker kan du ikke kreve å dele opp ferien i enkeltdager uten avtale med arbeidsgiver. Dersom din vanlige arbeidstid er tre dager i den uken du tar ferie har du brukt en ferieuke og ikke tre feriedager.

 

Anonymkode: 54f3c...793

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss regnes det dager. Altså  om jeg tar ut ferie en uke jeg jobber 3 dager, så har jeg brukt 3 dager. Tar jeg en uke jeg jobber 5 dager så har jeg brukt 5 dager. Det går jo på dager ikke uker. Men vi må ta hele uker fri.

Anonymkode: d99e0...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær glad man får ferie i det hele tatt, og at det faktisk er turnus. syntes ikke så mye synd på folk her inne altså...Hos oss er det ikke spesielt mye ferie, i år får jeg tatt ut en uke. Mer blir det ikke tid til da det er for mye å gjøre. 

Anonymkode: 08907...395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss regnes det dager. Altså  om jeg tar ut ferie en uke jeg jobber 3 dager, så har jeg brukt 3 dager. Tar jeg en uke jeg jobber 5 dager så har jeg brukt 5 dager. Det går jo på dager ikke uker. Men vi må ta hele uker fri.

Anonymkode: d99e0...96b

Da er du heldig! Som du ser i linken jeg la inn til Arbeidstilsynet sin veiledning, så skal det etter loven regnes som ferieuker, og ikke feriedager. 

Anonymkode: 54f3c...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...