AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #1 Skrevet 5. juli 2016 Svigermor leide hus ved siden av oss i ferien. Jeg holder på å gå i veggene. Hun later som hun trenger hjelp med alt. Handle, kaste bosset, redd å kjøre alene osv. Hvis vi skal ut med barna og gå tur så er hun med, hvis vi besøker venner, hvis vi skal på strand... Hun gidder ikke å passe barna eller noe bare henge på oss voksne. Middagen lager vi og hun dukker opp når det passer henne Hvis hun ikke vil være med på tur så får samboeren min dårlig samvittighet og føler at han må ta en tur med henne om kveld eller så trenger hun hjelp med et eller annet. Det holder mer enn nok med 3 barn som krever sitt ... Jeg har ingenting i mot at vi gjør ting sammen men å ha henne hengende overalt hver eneste dag blir for mye for min del. Han synes at jeg er urimelig pga det er hans mor. Men det er nesten som å ha et ekstra barn og han er 40 + men ekstremt mammadalt. Jeg skal være her i 3 uker til ! Er dette virkelig normalt? Anonymkode: ab087...03e
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #2 Skrevet 5. juli 2016 Ja, det er normalt Anonymkode: 6a91f...336 2
Bronaldo Skrevet 5. juli 2016 #3 Skrevet 5. juli 2016 Ingen svigerfar i bildet? I så fall kan jeg forstå hvorfor hun henger med på det meste.. kjedelig å være alene.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #4 Skrevet 5. juli 2016 Svigerfar lever, men måtte jobbe denne sommeren. ts Anonymkode: ab087...03e
Gjest NotNaomi Skrevet 5. juli 2016 #5 Skrevet 5. juli 2016 Syns du virker litt kjip TS. Er fullt klar over at jeg nok er litt spesiell,men jeg ville ikke irritert meg. Heller vært glad om jeg kunne vært der for henne. Fin sønn hun har. Familie er familie. Det må jo gå an å ta litt mer vare på hverandre og være litt tålmodige? Sikkert noen som er enige med meg også :-) vær litt positiv TS.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #6 Skrevet 5. juli 2016 Nei det er ikke normalt. Jeg hadde aldri orket å hatt svigermor med på ferie, uten at alt hadde vært avtalt før reisen. Det skal være greit for alle parter! Synd din mann ikke er enig med deg... Anonymkode: 77cda...296 17
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #7 Skrevet 5. juli 2016 Hvor gammel er hun? Klarer hun å lage mat og kaste bosset selv hjemme? Bor dere i samme by, eller er det lenge siden hun har sett dere? Kan dere dele middagslagingen på 3? Men skjønner jo at det kan være kjekt å gå tur med sønnen sin. Jeg går gjerne på tur alene med moren min når vi er på besøk der (bor 5 timer unna) Anonymkode: 5e3b1...21c
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #8 Skrevet 5. juli 2016 problemet er st hun har ganske sterke meninger om alt. Jeg kan ikke ta et glass vin til middagen uten at hun himler med øynene, må passe hele tiden at jeg ikke sier noe som ikke passer henne, kan ikke kjøpe noe fint uten at det er sløsing med penger, spise på restauranten er bare tull osv. Hun ringer og sier at hun har dårlig dag, om vi skal noe den dagen osv så får han dårlig samvittighet. Hun vil gjerne at han bruker tid på henne uten meg fordi de har alltid hatt et nært forhold osv ( hennes ord) ts Anonymkode: ab087...03e 4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #9 Skrevet 5. juli 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er hun? Klarer hun å lage mat og kaste bosset selv hjemme? Bor dere i samme by, eller er det lenge siden hun har sett dere? Kan dere dele middagslagingen på 3? Men skjønner jo at det kan være kjekt å gå tur med sønnen sin. Jeg går gjerne på tur alene med moren min når vi er på besøk der (bor 5 timer unna) Anonymkode: 5e3b1...21c Hun bor 10 min kjøring fra oss så hun er en stor del av livet vårt i hverdagen også. Hun klarer selvfølgelig alt selv , men spiller på ,,ensom,, kortet. Hun lager aldri middag og hjelper ikke med noe. ta Anonymkode: ab087...03e 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #10 Skrevet 5. juli 2016 I morgen tar du en alenedag. Mannen din og svigermor ordner med barna og middagen selv, mens du trøsteshopper "litt", spiser en bedre (dyr) middag, og setter alle posene på gulvet "hjemme", spretter en god flaske vin og krøller deg sammen i sofaen med god samvittighet og ignorer alle himlinger med øynene fra folk som skal passe sine egne saker! Du må ikke la deg begrense av svigermors frekke oppførsel! Anonymkode: 5e3b1...21c 16
Frk.månelys Skrevet 5. juli 2016 #11 Skrevet 5. juli 2016 Synes ikke at du overdriver! Ta en prat med henne, forklar hvordan du føler det. Det er ikke normalt at hun skal henge på dere 24/7. 4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #12 Skrevet 5. juli 2016 Føler med deg. Hva sier mannen din da? Anonymkode: 3da3f...e05 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #13 Skrevet 5. juli 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Føler med deg. Hva sier mannen din da? Anonymkode: 3da3f...e05 Det er helt greit for han. Jeg har også godt forhold til mine foreldre, men de lever sitt liv og vi omgås når det passer for alle. Jeg går ikke tur med min far om kveldene mens samboeren min sitter hjemme alene. ts Anonymkode: ab087...03e 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #14 Skrevet 5. juli 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg går ikke tur med min far om kveldene mens samboeren min sitter hjemme alene. ts Anonymkode: ab087...03e Aldri? Hvorfor ikke? Jeg synes det høres ut som en slitsom tur, ikke misforstå. Men jeg ser ikke problemet med at mor og sønn går tur alene. Med mindre det er nesten hver kveld. Anonymkode: 5e3b1...21c 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #15 Skrevet 5. juli 2016 Enda en grunn til at livet bli best som singel. Men dersom du skal feriere på samme sted i 3 uker, hadde du jo uansett gått på veggen. Anonymkode: 3eceb...c52
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #16 Skrevet 5. juli 2016 Enig i at du bør ta deg en alenedag, men ellers vil jeg bare si at det hadde klikket for meg og.... Anonymkode: a2da6...755 4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #17 Skrevet 5. juli 2016 Jeg tar meg nok flere alenedager vi har nok veldig ulike behov og forventninger i ferien. Før var det annerledes når barna var mindre, men nå er de store nok og finner på mye gøyt selv. Jeg liker å gå ut og spise, ta et glass vin etter leggetid, ta en tur i nærområdet. Bare oss to, uten dårlig samvittighet ts Anonymkode: ab087...03e 3
Gjest noe tilfeldig Skrevet 5. juli 2016 #18 Skrevet 5. juli 2016 Først av alt så spiller det liten rolle hvor "normalt" dette er, spørsmålet er om det er greit for deg eller ikke å ha det sånn. Og det er det forståelig nok ikke. Jeg hadde tatt et helvetes til oppgjør med mannen min, fordi det virker som at hun driver med en konkurranse mot deg, hvor det handler om å være "matriarken" i huset. Dette er også DIN ferie, og at du føler deg ukomfortabel i ditt eget hus, på din egen ferie osv. Er IKKE greit. At mannen din ikke ser problemet her er et svik fra hans side også. Jeg ville gjort flere ting: 1.) utfordre svigermor og neste gang hun ruller med øynene når du tar et glass vin. Spør ut høyt; "hvorfor ruller du med øynene, er noe galt"? Call that bitch out. Hun driver med hersketeknikker så bare avslør henne og se hvordan hun responderer. Om hun avfeier det sier du rolig; "åja, jeg trodde du rullet med øynene fordi jeg til meg et glass vin, men da misforsto jeg, beklager. Hehe". Det spiller ingen rolle om du ikke misforsto henne, poenget er å vise direkte at det hun gjør ikke er greit. Sier hun rett ut at hun misliker at du drikker vin, svarer du at du misliker å ikke kunne slappe av på din egen ferie uten å bli konstant vurdert og gransket. Skal dere være mye sammen må hun akseptere seg for deg og ikke oppføre seg slik at du føler deg ukomfortabel. Nr2.) er å utfordre "ensom" kortet. Spør hvorfor hun ikke er med i noe damelag selv, en strikkeklubb eller Whatever.. Om hun er så jævlig ensom. Og si gjerne ting som "jaja, jeg er sikkert heldg, som liker mitt eget selskap, så jeg føler meg egentlig sjeldent alene", men om jeg noen sinne skulle gjøre det kunne jeg jo drive med veldedighet eller noe, vil jo ikke bli en byrde for barna mine 50år ned i rekka, hehe".. (Ja, hersketeknikk right back at'ya..) 3.) snakk med mannen min om at viss svigermor ikke er istand til å ta vare på segselv (gå ut med søpla osv) så burde hun kanskje ikke dra på ferie "alene" med dere heller, fordi det ender da opp med at dere har et ekstra barn. Og selv om det er mannen min som gjør disse tingene for henne betyr det også at den tida han bruker på å "pleie" mor så dumpes alt ansvaret for DERES barn utelukkende over på deg.du må også få han til å skjønne at hun spiller på "offer-rolle" kortet (stakkars meg, jeg er så ensom og ynkelig) for å styre han som hun vil. Det er ikke greit. Du skal slutte å svelge kameler og gå på tå for svigermor. Du skal slutte å leve på akkord med degselv. Det er greit å ha et nære forhold til familie, og alt i alt er det såklart kjempebra det, men ikke om man blir duppert, hakket på og manipulert. På tide å sette ned foten!
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2016 #19 Skrevet 7. juli 2016 Utrolig godt svar du siste her! Dette er ikke greit! Anonymkode: 79c41...31d 1
SøtMelon Skrevet 7. juli 2016 #20 Skrevet 7. juli 2016 Den 5. juli 2016 at 20.02, AnonymBruker skrev: I morgen tar du en alenedag. Mannen din og svigermor ordner med barna og middagen selv, mens du trøsteshopper "litt", spiser en bedre (dyr) middag, og setter alle posene på gulvet "hjemme", spretter en god flaske vin og krøller deg sammen i sofaen med god samvittighet og ignorer alle himlinger med øynene fra folk som skal passe sine egne saker! Du må ikke la deg begrense av svigermors frekke oppførsel! Anonymkode: 5e3b1...21c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå