AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #1 Skrevet 5. juli 2016 Jeg lurer på hvor mye hverdagsaktiv folk flest er? Det er jo et mas om at "det er ikke vits i en times trening hvis man likevel sitter på rumpa resten av dagen". Hvor mye hverdagsaktiv er du, og hvordan? Tenker da særlig på dere som har stillesittende jobber eller studerer, slik at det ikke blir så mye automatisk fysisk aktivitet gjennom dette. Er selv student, og trener helkropps-styrke tre dager i uka + to joggeturer i uka. Men ellers sitter jeg mye stille i løpet av dagene. Den eneste bevegelsen jeg ellers gjør er å gå et par hundre meter til butikken etc. Anonymkode: 7a2a3...110
Frostrose Skrevet 5. juli 2016 #2 Skrevet 5. juli 2016 Jeg støvsuger, vasker og går opp og ned trappene. Ellers blir det dessverre mye stillesitting. Selvfølgelig er det vits å trene selv om man er stillesittende! Uten den timen ville kroppen forfalt enda mer. Du vil få resultater raskere om du beveger deg mer, men det betyr ikke at treningen ikke teller. 2
Mari Y Skrevet 5. juli 2016 #3 Skrevet 5. juli 2016 Litt opp og ned. Trener av og til, går tur av og til, gjør også litt gårdsarbeid en dag i uken. Har også en jobb, som kan gå i å enten gjøre ingenting eller være veldig aktiv.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #4 Skrevet 5. juli 2016 Har en jobb der jeg er svært fysisk aktiv, så trenger i alle fall ikke gå så mye mer når jeg kommer hjem. Pleier derfor ikke trene dagene jeg jobber, for det blir for slitsomt for de stakkars beina mine. Har en sykdom (som få har) som gjør at jeg blir litt fortere sliten enn andre og får fort smerter i ledd, og spesielt beina mine når jeg bruker dem mye. Derfor hadde svømming vært toppen for meg hvis jeg hadde hatt svømmebasseng i nærheten, men det har jeg ikke lengre. Sånn som nå har jeg egentlig vært aktiv siden kl 05 i morges, så nå har jeg skikkelige smerter i knær og ankler. Når jeg har fri så trener jeg eller er ute i skog og mark. Hadde jeg hatt en sittestillende jobb hadde jeg trent på ettermiddagene, men nå er vel jeg en person som trives med å være aktiv, for jeg kjenner at det er deilig for kroppen. Av og til tenker jeg at jeg synes det er rart helt friske mennesker ikke har lyst å være fysisk aktiv, når helt friske mennesker har sånn 50% mer energi å gå på hver dag enn meg. Hadde jeg hatt 50% mer energi enn det jeg har er jeg overbevist om at jeg hadde kunnet fly. Jeg mener ikke deg TS når jeg snakker om de som ikke er fysisk aktiv, sånn at du vet det Flott at du trener! Anonymkode: 7a404...c74
Maximillian Cohen Skrevet 5. juli 2016 #5 Skrevet 5. juli 2016 (endret) Jeg har en fysisk krevende jobb, trener (løping) ca 4 timer i uken og går på fjellturer/skiturer i helgene. Resten av tiden er jeg temmelig stillesittende. Endret 5. juli 2016 av Maximillian Cohen
Gjest Margit Spat Skrevet 5. juli 2016 #6 Skrevet 5. juli 2016 Da jeg var i jobb (noe jeg dessverre ikke har vært på en stund pga alvorlig sykdom), så hadde jeg mye stille kontorarbeid. Av hverdagsaktiviteter utenom trening, var jeg bevisst på å ta trapper istedenfor heis, jeg sto en del og jobbet istedenfor å sitte, og hadde jeg lange telefonsamtaler hvor jeg ikke trengte å notere underveis, så gikk jeg gjerne litt rundt omkring. Jeg synes en uttalelse som at «det er ingen vits i en times trening når man sitter på rumpa resten av dagen» er helt idiotisk. Uansett hvor lite man trener, så vil aktivitet slå stillesitting ned i støvla hver gang. Noe aktivitet er bedre enn ingen aktivitet.
Anglofil Skrevet 5. juli 2016 #7 Skrevet 5. juli 2016 (endret) Jeg jobber på kontor, så ganske stillesittende jobb. Allikevel er det litt gåing når man flyr mellom møter og diverse, går til og fra jobb osv. Nå har heller ikke vi bil, så det gjør at både samboer og jeg går en del. Går alltid minst 10 000 skritt hver dag (det er mitt mål). Trener stort sett hver dag, men det varierer i alt fra å gå tur til styrketrening. Mvh Yvonne Endret 5. juli 2016 av Yvonne
FantasDick Skrevet 5. juli 2016 #8 Skrevet 5. juli 2016 (endret) Jobber 40+ timer i uka hvor jeg alltid står/går - tilogmed i lunsjen! En del løfting og bæring. Triller en del tur med babyen og går tur med hunden. Jogger et par ganger i uka, skal snart begynne med styrke igjen (hatt lang pause), men tror ikke jeg har tid til mer enn 3-4 økter i uka, max. Edit; går til og fra jobb også, men det er bare 7-8 minutter hver vei i raskt tempo. Hjemover er det bare oppoverbakker. Endret 6. juli 2016 av FantasDick
absinthia Skrevet 5. juli 2016 #9 Skrevet 5. juli 2016 (endret) Går til og fra jobb 1-5 ganger i uka. Jobber full stilling. I vinter gikk jeg en god del på ski på eiendommen (bor landlig med flott ski/akebakker utenfor huset) mens minstabarnet sov i vogna. Går små turer med barn. Leker ute med barn Fra mai til september, jobber jeg i hagen, minst 5 dager i uka, 0,5 til 6 timer om dagen, med plenklipping, lemping av jord og stein fra 1- ca 40 kilo , ( langt mellom de store) planting, flytter på potter, luker ugress, triller med trillebår., hogger trær, setter opp ting, beskjærer, konstruerer ting, høster ting, stabler ved og bekjemper bringebærkratt med machete ( utrolig bra trim for armene) Ellers: gjør husarbeid, løper etter barn og lemper litt snø på vinteren. Har en forholdsvis aktiv jobb, men er ikke de største fysiske sprellene. Tror jeg tyr til hagen for å leve ut mitt behov for mer fysisk aktivitet, siden de andre yrkene mine har vært mer fysisk enn dette. Mannen er mye borte til helt forskjellige dager, så jeg har droppet faste organiserte aktiviteter og har ikke treningssenter i nærheten. Har tidligere drevet med ridning ca en dag i uka, men det ser ut til at jeg må vente litt før jeg tar det opp igjen. Endret 5. juli 2016 av absinthia
Saphyria Skrevet 5. juli 2016 #10 Skrevet 5. juli 2016 Eg er så lat og stillesittende for tiden at det er rett før eg gror fast i sofaen. Går for det meste litt fram og tilbake i leiligheten, gjør litt husarbeid, går til matbutikk og postkontor i nærheten, og eit par ganger i måneden går eg tur på 2-3 kilometer i nedoverbakke for det meste. Har vært seriøst lite aktiv de siste årene, men det har hatt mye med sjukdom, utallige innleggelser og visitter på sjukehus, og til slutt ein lang og kronglete vei for delvis helbredelse av kroppen og hodet å gjøre. Det går fort å bli sjuk/skadet, men fy faen så lang tid det kan ta når sjukdommer skal i remisjon/kureres og sår skal gro igjen. Og når man da først blir vant til å være stillesittende heile dagen (og i tillegg har stort tap av muskelmasse), så krever det litt for å få endret vanene når man endelig kan. Har planer om å bli meir aktiv fra nå av da, så skal skjerpe meg kraftig og endre livsstilen min - har allerede endret kosthold og matvaner.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #11 Skrevet 5. juli 2016 Trener styrke og løping 3-4 ganger i uka på treningssenter, går trapper (både på skolen og hjemme) fremfor heis, studerer i sentrum, så pleier å ta meg en liten rusletur i sentrum i løpet av skoledagen, går til og fra kollektivtransport (må gå litt for å komme fra bussen/banen til skolen og jobb), går evt tur på kvelden, går på butikken osv. Bikker ikke alltid de 10 000 skrittene, men prøver. Når jeg har vært på skolen hele dagen, frister det lite å gå på noen langtur når jeg kommer hjem. Anonymkode: f298d...08e
Rumle Skrevet 5. juli 2016 #12 Skrevet 5. juli 2016 Jeg er nok litt for lite hverdagsaktiv for tiden. Trener ikke, men jobber mye i hagen, så det hjelper i alle fall litt på.
Gjest Raindrops Skrevet 6. juli 2016 #13 Skrevet 6. juli 2016 Jeg tar nesten alltid trappene, går ofte istedenfor å ta bussen, eller hoppet av et stopp for tidlig eller for sent, jobben min er aktiv så bikker lett 20 000 steg der på en god dag, og så trener jeg styrke 4-5 ganger i uken. Ligger på 15 000 skritt om dagen i snitt, men ser at jeg er helt nede på 2000 skritt enkelte dager, så jeg sitter en del stille når jeg har muligheten Jeg hater oppriktig jogging og gjør det aldri, så jeg regner all gåingen min som en slags cardio for å lette på samvittigheten.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #14 Skrevet 6. juli 2016 Ser dere nevner dette med 10 000 skritt per dag som et mål. Men er det medregnet en eventuell treningsøkt den dagen? Altså hvis jeg jogger 5 km, kan jeg legge det inn i de 10 000 skrittene, eller bør man gå 10 000 skritt hver dag utenom eventuelle treningsøkter? Anonymkode: 7a2a3...110
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #15 Skrevet 6. juli 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser dere nevner dette med 10 000 skritt per dag som et mål. Men er det medregnet en eventuell treningsøkt den dagen? Altså hvis jeg jogger 5 km, kan jeg legge det inn i de 10 000 skrittene, eller bør man gå 10 000 skritt hver dag utenom eventuelle treningsøkter? Anonymkode: 7a2a3...110 10000 skritt skal være hverdagsaktivitet, så skal treningen komme i tillegg. https://www.vektklubb.no/artikkel/tittel-23654358 Sitat Du har helt sikkert hørt at man bør gå minst 10.000 skritt om dagen. Det er en anbefaling som blant annet WHO og Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL) har stått bak. Anbefalingen har mottatt kritikk fra flere hold, og mange har hevdet at 10.000 daglige skritt har liten effekt på helsen. Likevel er det unektelig slik at antall skritt om dagen forteller deg noe om hvilket aktivitetsnivå du ligger på – og det kan gi deg en pekepinn på om hverdagsaktiviteten bør økes. Holmedal understreker at de 10.000 skrittene er en minimumsanbefaling for hverdagsaktivitet, og at styrke- og kondisjonstrening er noe man bør gjøre i tillegg. Anonymkode: 3f341...863
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #16 Skrevet 6. juli 2016 Jeg er for lite aktiv i følge anbefalingene. Jeg går ca 5000 skritt som hverdagsaktivitet, og trener 2-3 dager i uken i tillegg. Anonymkode: 3f341...863
Wenda Skrevet 6. juli 2016 #17 Skrevet 6. juli 2016 Ekstremt lite aktiv Har et gjennomsnitt på 1200 skritt daglig, dette er da minus den tiden jeg står/går når jeg lager mat og gjør husarbeide siden jeg da ikke har telefonen på meg. Mot med gjennomsnitt så betyr det at jeg enkelte dager bare har et par hundre skritt Trener ikke annet enn rolig yoga og tøyeøvelser
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #18 Skrevet 6. juli 2016 Sykler eller går til jobb. Går for det meste på jobben. Går tur par ganger i uka Anonymkode: 12c11...ae2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #19 Skrevet 6. juli 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: 10000 skritt skal være hverdagsaktivitet, så skal treningen komme i tillegg. https://www.vektklubb.no/artikkel/tittel-23654358 Anonymkode: 3f341...863 Oi, da må jeg virkelig skjerpe meg... Her om dagen hadde jeg 12 000 skritt, da medregnet en løpetur på 8 km. Og den løpeturen utgjør vel nesten alle de skrittene Anonymkode: 7a2a3...110
melatonin Skrevet 6. juli 2016 #20 Skrevet 6. juli 2016 Jobber på sykehjem med masse gåing og løping. I tillegg til tunge stell med mye løft draing og dytting. Kan bli rett svett og sliten. Sitter kun i pausen (hvis jeg tid til det) i 30min og når jeg dokumenter på pc, og mater pasienter. Jeg trener styrke 3-5 ganger I uka og prøver å få 3 løpeøkter i uka, evt 2 løpeøkter og en dekktrekk økt. Tenom det er der husarbeid og litt vedlikehold ute som må gjøres. Jeg synes selv jeg har et greit aktivitets nivå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå