Gå til innhold

Flytte til Oslo som 19-åring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har mottatt skoleplass ved handelshøyskolen bi nå til høsten. Jeg har hørt at utelivet i Oslo ikke er noe særlig for dem under 20-år. Dermed lurte jeg på om dette kom til å hindre meg til å bli kjent/vere med folk i Oslo og at jeg da kanskje burde vente et år til slik at jeg kan vere med når folk reiser ut på byen? 

Noen som har noen tanker eller erfaringer?

Anonymkode: 109e9...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fadderuken legges uansett opp til å få alle med (avtaler med utested om 18-årsgrense osv) så det skal ikke bli noe problem å bli kjent med noen. Og Oslo må da ha noe studentutested?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, gobbledigook skrev:

Fadderuken legges uansett opp til å få alle med (avtaler med utested om 18-årsgrense osv) så det skal ikke bli noe problem å bli kjent med noen. Og Oslo må da ha noe studentutested?

Ja, men har hørt at tilbudet ikke er så bra for dem under 20år og at det blir en "ny" by med en gang en er 20år! Tenker også om en er på fest også vil alle ut på byen og du kan ikke bli med fordi du ikke slipper inn.

Anonymkode: 109e9...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er mer opptatt av utelivet enn studiet tror jeg du bør vente et år.

Anonymkode: 79482...a22

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi... Seriøst, du trenger ikke bekymre deg for utelivet. Det er mer enn nok av studentpuber å utforske før du trenger å begi deg ut på byen. Og er det en fest er det vel vors først, og der slipper du inn. Vi pleier å ha med 19-åringene på vors og så ler vi litt av de og syns sååå synd på de, men de har det jo gøy og må bare godta at de er for unge :) 

Forøvrig er det gjerne mer enn 20 års grense på de beste stedene. 

Anonymkode: af99a...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er mer opptatt av utelivet enn studiet tror jeg du bør vente et år.

Anonymkode: 79482...a22

Er ikke mer opptatt av utelivet enn studiet, men jeg syns det er viktig å bli kjent med folk og det er lettere med alkohol i blodet. Flytter til storby og kjenner ingen, har ikke lyst å sitte alene hver kveld heller. 

Anonymkode: 109e9...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke mer opptatt av utelivet enn studiet, men jeg syns det er viktig å bli kjent med folk og det er lettere med alkohol i blodet. Flytter til storby og kjenner ingen, har ikke lyst å sitte alene hver kveld heller. 

Anonymkode: 109e9...851

Jeg var "aldri" ute på 20-års steder som student, da holdt vi oss til studentpubene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi... Seriøst, du trenger ikke bekymre deg for utelivet. Det er mer enn nok av studentpuber å utforske før du trenger å begi deg ut på byen. Og er det en fest er det vel vors først, og der slipper du inn. Vi pleier å ha med 19-åringene på vors og så ler vi litt av de og syns sååå synd på de, men de har det jo gøy og må bare godta at de er for unge :) 

Forøvrig er det gjerne mer enn 20 års grense på de beste stedene. 

Anonymkode: af99a...dc1

Åå, det var beroligende å høre! Høres ut som det er en del som er under 20år på de festene du snakker om? :-)

Anonymkode: 109e9...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, VinterSnø skrev:

Jeg var "aldri" ute på 20-års steder som student, da holdt vi oss til studentpubene.

 

4 minutter siden, VinterSnø skrev:

Jeg var "aldri" ute på 20-års steder som student, da holdt vi oss til studentpubene.

Ååå, ikke det? Mange som holdt seg til studentpubene?

Anonymkode: 109e9...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker det var masse studentpuber/fester/arrangementer uansett, der det er 18 års grense, evt. ikke så veldig strenge på det hvis det var spritservering (og følgelig 20-års grense) ;)

Uansett så skal man jo studere i flere år, og du vil jo være 20 neste år, legg heller opp studiested etter studieinteressen. Det er uansett bra med tilbud i Oslo for studenter :)

Anonymkode: a25ee...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Ååå, ikke det? Mange som holdt seg til studentpubene?

Anonymkode: 109e9...851

De fleste var på studentpubene når de festet. Evt hjemmefester. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Ååå, ikke det? Mange som holdt seg til studentpubene?

Anonymkode: 109e9...851

Jeg bor i Bergen, og er 19. Så og si eneste stedene jeg går på er studentpubene, og det samme gjør vennene mine, kjæreste og sånt også. Selv om de er over 20. Billig øl, god musikk...

I tillegg er det en del puber med 20årsgrense som a) ikke har vakter b) lar deg være der så lenge du ikke drikker sprit. Dette gjelder da ikke diskotekene og sånne type steder, men likevel. Da jeg var i Oslo i fjor var det heller ikke noe problem å være på 20års-bar

Så klart kommer jeg nok til å gå på noen 20-årssteder når den tid kommer, men det er ikke noe jeg higer etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husker det var masse studentpuber/fester/arrangementer uansett, der det er 18 års grense, evt. ikke så veldig strenge på det hvis det var spritservering (og følgelig 20-års grense) ;)

Uansett så skal man jo studere i flere år, og du vil jo være 20 neste år, legg heller opp studiested etter studieinteressen. Det er uansett bra med tilbud i Oslo for studenter :)

Anonymkode: a25ee...ca0

Tusen takk for svar! Hjelper veldig med valget! :-)

Anonymkode: 109e9...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, VinterSnø skrev:

De fleste var på studentpubene når de festet. Evt hjemmefester. 

Åå, da er det ikke noe problem!

Anonymkode: 109e9...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, gobbledigook skrev:

Jeg bor i Bergen, og er 19. Så og si eneste stedene jeg går på er studentpubene, og det samme gjør vennene mine, kjæreste og sånt også. Selv om de er over 20. Billig øl, god musikk...

I tillegg er det en del puber med 20årsgrense som a) ikke har vakter b) lar deg være der så lenge du ikke drikker sprit. Dette gjelder da ikke diskotekene og sånne type steder, men likevel. Da jeg var i Oslo i fjor var det heller ikke noe problem å være på 20års-bar

Så klart kommer jeg nok til å gå på noen 20-årssteder når den tid kommer, men det er ikke noe jeg higer etter.

Ja, du sier noe der! Bor ikke i by akkurat nå, så jeg vet ikke helt hvordan det er. Hva folk foretrekker, hvor strenge vaktene er osv. Men det er godt å høre. Takk for svar :-)

Anonymkode: 109e9...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte selv på studie som 19 åring, det har egentlig ikke vært et særlig stort problem ettersom ca 1/2 av oss også var/er 18-19 år! Dette var riktignok UiO og ikke BI, vet ikke om BI har samme opplegg med kvoter osv. Alt i fadderuken foregikk på steder med 18-år, og det er jo en del studentsteder i Oslo hvor du kommer inn som 18+ så lenge du har med studentbevis. Ellers kan du jo alltids være med på vors, også ikke bli med på byn etterpå. Det er selvfølgelig kjipt, men er jo på vors man som regel kommer mest i prat med og blir kjent med de man skal ut med. Ofte har de som er eldre blitt med oss yngre på 18-årssteder, litt kjedelig for dem ja, men da er vi i hvert fall sammen. Man kan jo også bare dele seg i 2 etter vorset, de under 20 går ett sted, de over et annet. Trenger ikke å være så vanskelig :)

Vil absolutt ikke si du trenger å vente et år med å starte på studier bare så du skal kunne komme deg inn på 20-års steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skal ikke være noe problem å være med i fadderuken til BI selv om du er under 20. Jeg var med i fjor, når jeg var 19, og fikk være med på så og si alt. Den ene kvelden var de ute på Lawo hvor det er 20-års aldersgrense, men da hadde Johns åpent for de under. Dette er noe av det siste du bør bekymre deg for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 19 år da jeg begynte på BI i fjor. Det fleste arrangementene var for både 18 og 20 åringer. Den ene kvelden var det Lawo, og Johns for de som da ikke var 20. De som kunne dro naturligvis på Lawo, men det var jo andre  19 åringer som begynte rett på studiene, i tillegg var også fadderen min 19 så det var ikke noe problem. 

Skal innrømme at jeg ikke har vært så mye på byen resten av året. Mange drar jo på Lawo eller Heidis på torsdager, og Johns er et kjipt alternativ så har droppet det. Positivt for karakterene mine da, men deilig å vite at jeg er 20 år neste studieår.. :P 

 

 

Anonymkode: b8e71...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pavilion skrev:

Skal ikke være noe problem å være med i fadderuken til BI selv om du er under 20. Jeg var med i fjor, når jeg var 19, og fikk være med på så og si alt. Den ene kvelden var de ute på Lawo hvor det er 20-års aldersgrense, men da hadde Johns åpent for de under. Dette er noe av det siste du bør bekymre deg for. 

Såå bra!!:laugh:

Anonymkode: 109e9...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var 19 år da jeg begynte på BI i fjor. Det fleste arrangementene var for både 18 og 20 åringer. Den ene kvelden var det Lawo, og Johns for de som da ikke var 20. De som kunne dro naturligvis på Lawo, men det var jo andre  19 åringer som begynte rett på studiene, i tillegg var også fadderen min 19 så det var ikke noe problem. 

Skal innrømme at jeg ikke har vært så mye på byen resten av året. Mange drar jo på Lawo eller Heidis på torsdager, og Johns er et kjipt alternativ så har droppet det. Positivt for karakterene mine da, men deilig å vite at jeg er 20 år neste studieår.. :P 

 

 

Anonymkode: b8e71...a2e

Godt å høre at det er flere! :) haha, det er det nok! 

Anonymkode: 109e9...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...