FebruarMamma Skrevet 5. juli 2016 #1 Skrevet 5. juli 2016 Har sett at mange tar bryllupsbilder med foreldre, søsken, forlovere osv osv. Hvorfor gjør man dette egentlig? Vi skal kun ta bilde av meg og mannen min, og oss hver for seg. Jeg bare lurer av ren nysgjerrighet på om det er et "point of view" jeg ikke har sett saken i enda. Det er jo vi som skal gifte oss - ikke søsken eller foreldre eller andre. Vi kommer på ingen måte til å involvere foreldrene noe mer med hverandre etter vi har giftet oss, enn før. :o 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #2 Skrevet 5. juli 2016 For å ha minner om dagen.. ? Det å ta bilde av folk har da nada med hvor mye kontakt du ønsker at de på bildet skal ha med hverandre.. Hvorfor tar du bilder av dere selv, da? Eller av folk i det store og det hele? Det er selvsagt for at folk vil ha minner av en stor begivenhet i livet sitt, og av folkene som er viktige for dem. Anonymkode: 7fbbc...9b5 22
Gjest Birti Skrevet 5. juli 2016 #3 Skrevet 5. juli 2016 Fordi det er hyggelig å ha bilder av de man er glad i fra dager man har lyst til å huske? :-)
FebruarMamma Skrevet 5. juli 2016 Forfatter #4 Skrevet 5. juli 2016 10 minutter siden, Birti skrev: 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å ha minner om dagen.. ? Det å ta bilde av folk har da nada med hvor mye kontakt du ønsker at de på bildet skal ha med hverandre.. Hvorfor tar du bilder av dere selv, da? Eller av folk i det store og det hele? Det er selvsagt for at folk vil ha minner av en stor begivenhet i livet sitt, og av folkene som er viktige for dem. Anonymkode: 7fbbc...9b5 10 minutter siden, Birti skrev: Fordi det er hyggelig å ha bilder av de man er glad i fra dager man har lyst til å huske? :-) Har bare alltid følt at de som blir "stilt opp" foran fotografen med brudeparet er gjerne de som "betyr mest" den dagen. Har aldri sett "vanlige venner" stå å bli fotografert med brudeparet på kirketrappen f.eks. Føler alltid det er foreldre/søstre/forlovere e.l. Siden du spør hvorfor jeg skal ta bilder av oss selv: Jeg skal ha bilder av oss to fordi det er "vår store dag", og da ønsker jeg bilder av nettopp oss to fra denne dagen da det er vi som gifter oss. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #5 Skrevet 5. juli 2016 2 minutter siden, FebruarMamma skrev: Men om du ikke har så god kontakt med familie, men bedre forhold til venner, så er det jo bare å ta bilder med dem i steden? Det er vel ingen fasit på dette? Anonymkode: 33c93...870 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #6 Skrevet 5. juli 2016 Jeg var i et bryllup hvor de gjorde dette. Hadde ordnet et eget fotostudio der festen var, og hadde ordnet med kostymer ect. som de syns det var sååå morro at gjestene og dem selv tok på seg når de tok bilder. De tok x antall bilder med foreldre, besteforeldre, oldeforeldre, generasjonsbilder, bilder med ulike familiemedlemmer fra den ene siden også bilder med ulike familiemedlemmer fra den andre siden, søskenbilder, alenebilder, forloverbilder,bilder med ulike vennegjenger. Og når man i tillegg skulle bruke tid på å kle seg ut og finne utkledningsting som brudeparet syns passet bra til de ulike bildene så tok dette ekstremt mye tid, og det endte jo opp med at brudeparet ble oppholdt med dette i mange timer. Jeg personlig syns hele opplegget var ganske teit, men brudepar må jo få gjøre som de selv vil, det er tross alt deres dag og deres minner. Men jeg syns jo det var litt dumt at vi omtrent ikke så brudeparet i løpet av bryllupsfesten. Anonymkode: b477c...c02 1
FebruarMamma Skrevet 5. juli 2016 Forfatter #7 Skrevet 5. juli 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men om du ikke har så god kontakt med familie, men bedre forhold til venner, så er det jo bare å ta bilder med dem i steden? Det er vel ingen fasit på dette? Anonymkode: 33c93...870 Jeg bare lurte på hvorfor FOLK valgte dette siden jeg som sagt aldri har sett venner stå og bli fotografert på kirketrappen med brudeparet - men likevel tror at mange kanskje har bedre forhold til noen av vennene sine enn foreldre/søsken. Tradisjonen i sin helhet liksom, hvorfor det var slik.
FebruarMamma Skrevet 5. juli 2016 Forfatter #8 Skrevet 5. juli 2016 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var i et bryllup hvor de gjorde dette. Hadde ordnet et eget fotostudio der festen var, og hadde ordnet med kostymer ect. som de syns det var sååå morro at gjestene og dem selv tok på seg når de tok bilder. De tok x antall bilder med foreldre, besteforeldre, oldeforeldre, generasjonsbilder, bilder med ulike familiemedlemmer fra den ene siden også bilder med ulike familiemedlemmer fra den andre siden, søskenbilder, alenebilder, forloverbilder,bilder med ulike vennegjenger. Og når man i tillegg skulle bruke tid på å kle seg ut og finne utkledningsting som brudeparet syns passet bra til de ulike bildene så tok dette ekstremt mye tid, og det endte jo opp med at brudeparet ble oppholdt med dette i mange timer. Jeg personlig syns hele opplegget var ganske teit, men brudepar må jo få gjøre som de selv vil, det er tross alt deres dag og deres minner. Men jeg syns jo det var litt dumt at vi omtrent ikke så brudeparet i løpet av bryllupsfesten. Anonymkode: b477c...c02 Ja, har vært i bryllup med sånn fotobooth - det var kjempegøy! Men da var det kun gjestene og de som ville som valgte selv liksom. Brudeparet tok også et bilde helt i starten, men ellers var de ikke med på noen av bildene men minglet og var sosiale. Så der fungerte det kjempebra. Men ja, skjønner sykt godt at det ikke er kult når de blir oppholdt med dt hele festen nesten.. Og SÅ gøy er det jo ikke.... Hva er vitsen med masse bilder, når man ikke sitter igjen med et eneste minne om at man var SOSIAL med gjestene liksom. Føler det blir litt som å sitte med nesa i facebook hele kvelden. Bilder i mitt hode skal jo representere det hyggelige som skjedde som man også minnes. Men som er ekstra hyggelig om man kan dele minnet med andre i ettertid, og kikke tilbake på å smile og tenke "åh, ja husker du det :)". Ikke å ha 1000 bilder av venner og familie i en photobooth som du fortalte - men så snakket de jo egentlig ikke med noen av de nesten. Bare bilder og lite minner på en måte. Endret 5. juli 2016 av FebruarMamma
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #9 Skrevet 5. juli 2016 Det er jo en begivenhet der to familier sveises sammen, og akkurat som dere ønsker bilde med hverandre ønsker naturligvis foreldrepar og søsken også bilde med dere. Alle bryllup jeg har vært i har det også blitt tatt bilder av brudeparet med venner, bruden med venninner o.l., og de siste gangene har alle i selskapet blitt samlet og så tatt bilde av i en trapp e.l. Dette er b ilder som tas der man har festen, ikke i studio. Ikke tar det lang tid heller, men det er ko kjekt å ha etterpå. Anonymkode: 7d71f...f25 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #10 Skrevet 5. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo en begivenhet der to familier sveises sammen, og akkurat som dere ønsker bilde med hverandre ønsker naturligvis foreldrepar og søsken også bilde med dere. Alle bryllup jeg har vært i har det også blitt tatt bilder av brudeparet med venner, bruden med venninner o.l., og de siste gangene har alle i selskapet blitt samlet og så tatt bilde av i en trapp e.l. Dette er b ilder som tas der man har festen, ikke i studio. Ikke tar det lang tid heller, men det er ko kjekt å ha etterpå. Anonymkode: 7d71f...f25 Det er da ikke uvanlig at folk tar bilde også med venner? At noen velger å ikke gjøre det har kanskje med tid og økonomi å gjøre. Det tar tid å fotografere alle gjestene skikkelig, og det koster penger. Anonymkode: 7fbbc...9b5 1
Gjest Birti Skrevet 5. juli 2016 #11 Skrevet 5. juli 2016 4 timer siden, FebruarMamma skrev: Jeg bare lurte på hvorfor FOLK valgte dette siden jeg som sagt aldri har sett venner stå og bli fotografert på kirketrappen med brudeparet - men likevel tror at mange kanskje har bedre forhold til noen av vennene sine enn foreldre/søsken. Tradisjonen i sin helhet liksom, hvorfor det var slik. Det er jo ditt bryllup - du kan gjøre hva du vil! (Er det ikke deilig? ;-) ) Da jeg var i bryllup i fjor sørget vi for å få tatt bilde av oss jentene sammen med bruden alene og sammen med dem begge to fordi det er så utrolig koselig å ha. Disse jentene anser jeg som mine bonussøstre, og jeg ville ikke vært de bildene for uten. Så har du noen nære og kjære - dra dem opp på trappa eller hvor dere nå enn tar bildene. Det er ingen som sier noe på det :-)
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #12 Skrevet 5. juli 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er da ikke uvanlig at folk tar bilde også med venner? At noen velger å ikke gjøre det har kanskje med tid og økonomi å gjøre. Det tar tid å fotografere alle gjestene skikkelig, og det koster penger. Anonymkode: 7fbbc...9b5 Som jeg skrev, dette gjøres der de har festen og ikke i studio. Da kan kamera og fotograf være hvem som helst, det trenger ikke være en innleid profesjonell, så ser ikke helt hva det skal ha med penger å gjøre. Bildene kan da bli fine likevel. Jeg har også skrevet at jeg er vant til at det tas bilde rmed venner, forstår ikke helt hvorfor du har sitert innlegget mitt i de thele tatt Anonymkode: 7d71f...f25 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #13 Skrevet 5. juli 2016 10 timer siden, FebruarMamma skrev: Har sett at mange tar bryllupsbilder med foreldre, søsken, forlovere osv osv. Hvorfor gjør man dette egentlig? Vi skal kun ta bilde av meg og mannen min, og oss hver for seg. Jeg bare lurer av ren nysgjerrighet på om det er et "point of view" jeg ikke har sett saken i enda. Det er jo vi som skal gifte oss - ikke søsken eller foreldre eller andre. Vi kommer på ingen måte til å involvere foreldrene noe mer med hverandre etter vi har giftet oss, enn før. :o Når en av ens nære familiemedlemmer gifter seg, så er det normalt å være glad på deres vegne. De fleste normale, oppegående voksne ønsker da å ha et hyggelig minne i fysisk form fra den dagen. Bilder er tradisjon. Det er noe alle kan glede seg over senere. Man kan også bruke slike fellesbilder av du og brudgommen med hver deres nærmeste familie i forstørret versjon som julegave, eller i det minste som en del av den når jula kommer. Mange av den eldre garde setter pris på det. Når det er sagt har alle disse typen bilder, bortsett fra de av brudeparet alene, kun blitt tatt av hobbyfotografer som har fått sitt oppdrag for dagen. Men det er en del av moroa (selv om man blir sliten av å smile så lenge). Anonymkode: a2d33...bbb 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #14 Skrevet 5. juli 2016 Vi tok bilde av søsken sammen, og det var bra for rett etterpå døde søsteren min. Da hadde vi noen glade bilder og gode minner fra den store dagen. Anonymkode: e79c7...5ce 2
Rockas Skrevet 5. juli 2016 #15 Skrevet 5. juli 2016 11 timer siden, FebruarMamma skrev: Har sett at mange tar bryllupsbilder med foreldre, søsken, forlovere osv osv. Hvorfor gjør man dette egentlig? Vi skal kun ta bilde av meg og mannen min, og oss hver for seg. Jeg bare lurer av ren nysgjerrighet på om det er et "point of view" jeg ikke har sett saken i enda. Det er jo vi som skal gifte oss - ikke søsken eller foreldre eller andre. Vi kommer på ingen måte til å involvere foreldrene noe mer med hverandre etter vi har giftet oss, enn før. :o Jeg jobber innimellom som bryllupsfotograf og kan i alle fall si litt om hva "våre" brudepar har sagt og ønsker. De aller fleste ønsker noen bilder på kirketrapp eller tilsvarende om det er bryllup et annet sted enn kirke. Da tar vi bilde av brudepar i ulike konstellasjoner etter deres ønske. Eksempler er sammen med eventuelle brudepiker/svenner/egne barn, med foreldre på begge sider, søsken på begge sider, besteforeldre på begge sider og forlovere. Ikke nødvendigvis fordi de kommer til å henge akkurat disse bildene på veggen, men fordi spesielt generasjonene over oss synes det er en hyggelig gest og et fint minne. Så tar vi med oss brudepar og forlovere til location for hovedfotograferingen og tar bilder av brudepar sammen og alene + med egne barn om de har det, /detaljbilder av kjole/ringer++, bilder med forlovere og eventuelt annet. Alt dette har vi selvsagt planlagt sammen med brudeparet på forhånd. Skal vi og fotografere under selskapet er det vanlig å ta et fellebilde med hele selskapet og noen ganger ønsker de noen "profesjonelle" bilder sammen med ulike vennegrupperinger og. Det viktigste er at brudeparet får det på sin måte og de bildene de ønsker, og så kan komme vi med forslag og innspill utifra våre erfaringer i planleggingsfasen. Dette fungerer veldig fint 1
jabx Skrevet 6. juli 2016 #16 Skrevet 6. juli 2016 21 timer siden, FebruarMamma skrev: Har sett at mange tar bryllupsbilder med foreldre, søsken, forlovere osv osv. Hvorfor gjør man dette egentlig? Vi skal kun ta bilde av meg og mannen min, og oss hver for seg. Jeg bare lurer av ren nysgjerrighet på om det er et "point of view" jeg ikke har sett saken i enda. Det er jo vi som skal gifte oss - ikke søsken eller foreldre eller andre. Vi kommer på ingen måte til å involvere foreldrene noe mer med hverandre etter vi har giftet oss, enn før. :o Er du autist? 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #17 Skrevet 6. juli 2016 Vi tok med oss forloverne til fotografen. Da vi ankom selskapslokale, tok vi en del familiebilder (foreldre, søsken, besteforeldre) foran den pyntede bilen, eller der det passet seg med et fint motiv. Vi tok også en del vennebilder siden vi har mange "konstellasjoner" av ulike venner fra ulike tidsepoker av livet. Trodde dette var vanlig? Det er i alle fall et fint minne fra vårt bryllup siden to av våre besteforeldre døde i løpet av det første året vi var gift. Anonymkode: 78e96...203
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2016 #18 Skrevet 6. juli 2016 Jeg som hadde innlegget over. En av gjestene våre hadde fått i oppdrag av å ta bilder gjennom festen, og det var han som tok disse familie- og vennebildene. Samt av alle gjestene når middagen var ferdig. Kan jeg spørre hvorfor dere har gjester når dere ikke vil involvere dem i minnene fra dagen? Regner med at det blir taler osv fra foreldre og evnt søsken? Anonymkode: 78e96...203
FebruarMamma Skrevet 6. juli 2016 Forfatter #19 Skrevet 6. juli 2016 11 timer siden, jabx skrev: Er du autist? ?
FebruarMamma Skrevet 6. juli 2016 Forfatter #20 Skrevet 6. juli 2016 (endret) 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg som hadde innlegget over. En av gjestene våre hadde fått i oppdrag av å ta bilder gjennom festen, og det var han som tok disse familie- og vennebildene. Samt av alle gjestene når middagen var ferdig. Kan jeg spørre hvorfor dere har gjester når dere ikke vil involvere dem i minnene fra dagen? Regner med at det blir taler osv fra foreldre og evnt søsken? Anonymkode: 78e96...203 Jeg synes ikke minner gjenspeiler hvem som tok bilder av hvem. Så her har vi jo to ulike syn på saken. Ang. bilder av oss med foreldre/søsken osv er det ganske uaktuelt da jeg kun har mor på min side av nær familie som deltar, og mannen har sine foreldre og søstre - men som han ikke er noe supernært forhold til. Brødrene er ikke helt "fungerende" så de snakker aldri sammen med mindre det er felles middag i påske/jul osv osv. Så ang familiebildene er det vel ganske naturlig at det ikke er det vi setter øverst av viktige ting den dagen. Og ang venner med på bildene så tenker jeg og håper at de fleste tar mange bilder under festen generelt, og fotografen vår fotograferer under vielsen osv - så jeg tenker at jeg ser ikke vitsen i oppstilte bilder av meg og mannen med "de og de" vennene og bruke masse tid på det. Ser rett og slett ikke helt vitsen Endret 6. juli 2016 av FebruarMamma
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå