ViljaH Skrevet 5. juli 2016 #1 Skrevet 5. juli 2016 Det ble meg fortalt at noen land har hele veien hatt en restriktiv holdning her, bl.a Australia har nektet bygging av moskeer så der finnes ikke 1 eneste. Begrunnet i at Australia er et kristent land, skal noen bosette seg der så er det premisset. Visstnok er enten Sveits eller Belgia (Østerrike?) på samme linja. Stemmer dette? Jeg savner en sterkere politisk visjon for Norge enn "det som skjer det skjer og fargerikt fellesskap er spennende og bra". Norge sliter med integreringen, enkelte bydeler i Oslo er tapt allerede og flere vil følge. Sverige har kommet enda lenger hvor hele byer nærmer seg tapt for den svenske befolkningen. USA har en annen vri, de tillater religiøse hus av alle typer, men kjører assimilasjon mer enn integrering. Dvs at nyankomne får tilpasse seg samfunnet de kommer til, lite møtes-på-midten som integrering i større grad er. Der får nyankomne lite pengestøtte, det er bare å hive seg rundt å lære språk og finne seg en jobb. Lite referanser, håper på en reflektert kunnskapsutveksling. Mitt standpunkt er i hovedsak at jeg synes religion er privat anliggende og alle er greit, men er skeptisk til dype kulturulikheter som vi opplever idag. 3
Viktualia Skrevet 5. juli 2016 #2 Skrevet 5. juli 2016 Det er feil, den første moskeen i Australia ble bygget på 1860-tallet, og det er ikke forbudt per i dag heller. Det har nok vært diskusjoner rundt bygging av enkelte moskeer, men det er ikke noe forbud. Det er naturlig, da Australia er et moderne land som selvsagt har religionsfrihet for alle innbyggere. De fleste innbyggerne er kristne, men i motsetning til Norge har de ikke en statskirke for eksempel. 2
Gothminister Skrevet 5. juli 2016 #3 Skrevet 5. juli 2016 Integrering har feilet på alle fronter, noe mange av oss var klar over allerede tidlig på 80 tallet. De fleste innvandrere fra ikke vestlige land vil ikke integreres. Fargerikt felleskap, flott ord men forferdelig ødeleggende for et samfunn. Har vel så langt aldri fungert noen steder. Det vi må innføre, er assimilering. På den måten vil de som kommer hit bli en del av det samfunn de faktisk selv velger. Det vil garantert bli et mer harmonisk og fredelig samfunn. Problemet er at enkelte har fått det for seg at det ikke er politisk korrekt. For vi skal av en eller annen merkelig oppfatning. Ikke stille krav til tilpasning av de mennesker vi faktisk bruker enormt med penger på for å hjelpe. 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2016 #4 Skrevet 5. juli 2016 Dette høres kanskje konspiratorisk ut, men jeg tror ikke det finnes noen visjon for Norge fordi det er et overordnet og langsiktig mål at EU skal styre skuta. Som et slags united nations of Europe. EU krever mer og mer suverenitet. De som stemte for brexit blir kalt nasjonalister og rasister i media. De blir fremstilt som "dumme" folk uten universitetsutdanning. Asylsøkerne og flyktningene er med på å hviske ut landegrenser og nasjonalstatene. Vår identitet som nasjon vil med tiden blekne. USA er allerede en stormakt. Det lureste de kan gjør er å kjøre en hardere linje. Når det gjelder dette med muslimer og moskéer, så syns jeg det er et vanskelig tema. Jeg syns det er vanskelig å se om det er religionen som er problemet, eller om holdningene er mer kulturelt. Det er vel mest sannsynlig en blanding, og er sikkert godt innvevd i hverandre. Men det er selvsagt et problem når høye ledere innen trossamfunn blant annet mener at det burde vært dødsstraff for homofili. Det er mye grums som blir formidlet på et språk vi ikke forstår. Anonymkode: c2fb2...a88 1
Gjest UhuruPeak Skrevet 5. juli 2016 #5 Skrevet 5. juli 2016 1 time siden, Viktualia skrev: Det er feil, den første moskeen i Australia ble bygget på 1860-tallet, og det er ikke forbudt per i dag heller. Det har nok vært diskusjoner rundt bygging av enkelte moskeer, men det er ikke noe forbud. Det er naturlig, da Australia er et moderne land som selvsagt har religionsfrihet for alle innbyggere. De fleste innbyggerne er kristne, men i motsetning til Norge har de ikke en statskirke for eksempel. Vi har ikke statskirke i Norge heller. I Norge har vi ingen offisiell religion. I Norge kan alle registrerte tros- og livssynssamfunn få støtte fra staten. Ligger vel på ca 600 per medlem uavhengig om du er et muslimsk eller kristent trossamfunn, eller hva nå annet man måtte være. Det mener jeg er en rettferdig og god behandling av trossamfunn i en sekulær stat (Norge). Enten bør alle støttes likt eller ikke støttes i det hele tatt. Hva Australia holder på med vet jeg lite om.
Gothminister Skrevet 5. juli 2016 #6 Skrevet 5. juli 2016 7 minutter siden, UhuruPeak skrev: Enten bør alle støttes likt eller ikke støttes i det hele tatt. Hva Australia holder på med vet jeg lite om. Tenker du uansett hva deres religion mener? Så om satanister som også er en religion, søker. Så skal det Norske folk støtte de også. Nei jeg er helt uenig. Ingen former for religiøsitet skal støttes. En skam og gi støtte til folks overtro og noe man burde få hjelp til og komme bort i fra. 2
Viktualia Skrevet 5. juli 2016 #7 Skrevet 5. juli 2016 1 time siden, UhuruPeak skrev: Vi har ikke statskirke i Norge heller. I Norge har vi ingen offisiell religion. I Norge kan alle registrerte tros- og livssynssamfunn få støtte fra staten. Ligger vel på ca 600 per medlem uavhengig om du er et muslimsk eller kristent trossamfunn, eller hva nå annet man måtte være. Det mener jeg er en rettferdig og god behandling av trossamfunn i en sekulær stat (Norge). Enten bør alle støttes likt eller ikke støttes i det hele tatt. Hva Australia holder på med vet jeg lite om. Neida, det er ikke "statskirke", men den er nå nevnt i grunnloven som norges folkekirke. "Alle innbyggere i riket har fri religionsutøvelse. Den norske kirke, en evangelisk-luthersk kirke, forblir Norges folkekirke og understøttes som sådan av staten. Nærmere bestemmelser om Kirkens ordning fastsettes ved Lov. Alle tros- og livssynssamfunn skal understøttes på lik linje. "
Gjest UhuruPeak Skrevet 5. juli 2016 #8 Skrevet 5. juli 2016 1 time siden, Gothminister skrev: Tenker du uansett hva deres religion mener? Så om satanister som også er en religion, søker. Så skal det Norske folk støtte de også. Nei jeg er helt uenig. Ingen former for religiøsitet skal støttes. En skam og gi støtte til folks overtro og noe man burde få hjelp til og komme bort i fra. Jeg mener at den ordning vi har er god forutsatt at det skal deles ut støtte. Hvis satanister kvalifiserer til støtte bør de også få det. Om de gjør det er en annen sak.
Gothminister Skrevet 5. juli 2016 #9 Skrevet 5. juli 2016 5 minutter siden, UhuruPeak skrev: Jeg mener at den ordning vi har er god forutsatt at det skal deles ut støtte. Hvis satanister kvalifiserer til støtte bør de også få det. Om de gjør det er en annen sak. Så det Norske folk skal støtte religioner som går for dødsstraff av homofile, satanister som støtter barnedrap, eller ofring osv. Hva med å spørre folket om de virkelig ønsker at deres penger skal støtte slikt? 1
Gjest UhuruPeak Skrevet 5. juli 2016 #10 Skrevet 5. juli 2016 3 timer siden, Gothminister skrev: Så det Norske folk skal støtte religioner som går for dødsstraff av homofile, satanister som støtter barnedrap, eller ofring osv. Hva med å spørre folket om de virkelig ønsker at deres penger skal støtte slikt? Jeg mener at hvis vi skal dele ut midler til tros- og livssynssamfunn er den ordningen vi har i dag god. For min del kan staten gjerne slutte å støtte tros- og livssynssamfunn. Det eneste jeg synes er trist med det er alle de lokale kirkene som kommer til å forfalle.
Gjest UhuruPeak Skrevet 5. juli 2016 #11 Skrevet 5. juli 2016 4 timer siden, Viktualia skrev: Neida, det er ikke "statskirke", men den er nå nevnt i grunnloven som norges folkekirke. "Alle innbyggere i riket har fri religionsutøvelse. Den norske kirke, en evangelisk-luthersk kirke, forblir Norges folkekirke og understøttes som sådan av staten. Nærmere bestemmelser om Kirkens ordning fastsettes ved Lov. Alle tros- og livssynssamfunn skal understøttes på lik linje. " Det er to veldig forskjellige ting. Jeg synes det er veldig fint i en diskusjon, spesielt en der HI spør etter reflektert kunnskapsveksling, at vi har riktig bruk av begrep. Ellers blir det bare tull.
Testosteron Skrevet 5. juli 2016 #12 Skrevet 5. juli 2016 8 timer siden, ViljaH skrev: Det ble meg fortalt at noen land har hele veien hatt en restriktiv holdning her, bl.a Australia har nektet bygging av moskeer så der finnes ikke 1 eneste. Begrunnet i at Australia er et kristent land, skal noen bosette seg der så er det premisset. Visstnok er enten Sveits eller Belgia (Østerrike?) på samme linja. Sveits avholdt i 2009 en folkeavstemning om det skulle være lov å bygge nye minareter i landet. 57,5 % stemte nei. http://www.aftenposten.no/verden/FN-kritiserer-minaretforbud-i-Sveits-238914b.html
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå