Gå til innhold

Viggo Kristiansen uskyldig dømt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dersom noen har lagt ut noe som ble fjernet på bakgrunn av opphavsrett eller annet. Kan dere legge ut nytt innlegg med mindre tekst og link til kilde? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 hours ago, Cleopatra70 said:

Det er jo bare svada som kommer fra den kanten, bare ord og videre uthaling.

"Det er sjette gang Viggo Kristiansen ber om å få saken sin gjenopptatt. Den siste begjæringen ble sendt til Gjenopptagelseskommisjonen allerede i 2017.

– Denne saken er svært omfattende for kommisjonen og det har vært og vil fortsatt være behov for å møtes utenfor de ordinære møtene, sier Hallgren.

Kommisjonslederen sier hun ikke kan anslå når en konklusjon vil foreligge.

Før kommisjonens forrige møte, i oktober, sa Hallgren til VG at de håpet å komme langt i å belyse saken. "

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/OQgmQq/trenger-ekstramoeter-for-avgjoere-baneheia-gjenopptagelse?fbclid=IwAR168eejQYpU7t0C6Ha3aVzVYHQ3mMiIYZyViY5pT1efbZLZTokaevdSPeQ

Er du ikke glad for at de vil gjøre en grundig jobb? Vil du foretrekke en kjapp avgjørelse også hvis den gikk mot hva du mener er riktig? Denne saken har vært oppe en del ganger og blitt avvist. Nå er det helt nye folk. Saken fortjener en grundig og uavhengig behandling og det burde alle som verdsetter rettsikkerhet sette pris på.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Bag skrev:

Er du ikke glad for at de vil gjøre en grundig jobb? Vil du foretrekke en kjapp avgjørelse også hvis den gikk mot hva du mener er riktig? Denne saken har vært oppe en del ganger og blitt avvist. Nå er det helt nye folk. Saken fortjener en grundig og uavhengig behandling og det burde alle som verdsetter rettsikkerhet sette pris på.

Her er jeg helt enig. Det man kan si er at man burde kommet tidligere i gang med behandlingen blant de som skal foreta beslutningen, nå tok det 2,5 år fra begjæringen ble levert inn til den ble lagt frem for kommisjonen. Men gjort er gjort, det viktigste er at man ikke beslutter før alle i kommisjonen er enige i at saken er ferdig utredet og diskutert.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er et ekkokammer for de som støtter VK. Det er tre holdninger som går igjen i tråden:

1. De som er skeptiske til VK blir beskyldt for å nærmest tro på magi

2. De som støtter VK får "likes" og støtte uansett hvor dårlig de argumenter. Alle mulige argumenter for VK synes å bli oppfattet som knallgode!

3. Når gjenopptagelseskomiteen bruker lang tid på ankebehandlingen så er det ikke fordi man vil gjøre en grundig jobb. Det er fordi man leter febrilsk etter argumenter mot VK og sliter med å finne disse. Altså en konspirasjon hos myndighetene. Det gjelder selv om det er helt nye folk som nå sitter i komiteen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Gab skrev:

Denne tråden er et ekkokammer for de som støtter VK. Det er tre holdninger som går igjen i tråden:

2. De som støtter VK får "likes" og støtte uansett hvor dårlig de argumenter. Alle mulige argumenter for VK synes å bli oppfattet som knallgode!

3. Når gjenopptagelseskomiteen bruker lang tid på ankebehandlingen så er det ikke fordi man vil gjøre en grundig jobb. Det er fordi man leter febrilsk etter argumenter mot VK og sliter med å finne disse. Altså en konspirasjon hos myndighetene. Det gjelder selv om det er helt nye folk som nå sitter i komiteen.

Kan du komme med bevis og/eller indisier som sannsynliggjør at VK var på åstedet, som ikke er magi?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Gab said:

Det er heller at argumentene mot han er særdeles dårlige. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Aliquis skrev:

Ja, jeg ville være mer komfortabel dersom han var skyldig. 

Det ville betydd at den riktige mannen sitter fengslet, at det er rett at Jan Helge slapp ut etter 14 år i fengsel, at jentene har fått rettferdighet grunnet at den skyldige sitter med lovens strengeste straff. 

Dessverre finner jeg ikke noen indisier eller beviser som tyder på at Viggo var skyldig. Og i tillegg er det beviser (tlf og vitner) som beviser at han kan ikke ha vært på åstedet i det tidsrom og på den måte som er påstått. 

Jeg har ikke samvittighet til at en mann med bevisbildet som er fremkommet, ikke skal få en ny rettssak. Jeg vil ikke være med på å holde en uskyldig mann dømt for en forbrytelse dersom han ikke har utført den. 

Derfor vil jeg at saken skal gjenopptas og at det skal bli en ny rettssak.

Dersom påtalemyndighetene ikke har beviser nok til å tiltale han, så sier det seg selv at mannen ikke burde være dømt. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Aliquis skrev:

Om det skulle være korrekt at argumentene mot ham er dårlige så betyr ikke det at alle argumenter for ham er gode slik man får inntrykk av i denne tråden. Det betyr heller ikke at myndighetene konspirerer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Cleopatra70 said:

Kan du komme med bevis og/eller indisier som sannsynliggjør at VK var på åstedet, som ikke er magi?

Det har vært gjort mange, mange ganger i denne tråden. Men det er visst selektiv blackout oppe i hodene på ganske mange folk her.

Hadde det vært "ren magi" om VK var på åstedet, ville han ikke ha blitt dømt. Faktisk.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Djækklåsst skrev:

Her er jeg helt enig. Det man kan si er at man burde kommet tidligere i gang med behandlingen blant de som skal foreta beslutningen, nå tok det 2,5 år fra begjæringen ble levert inn til den ble lagt frem for kommisjonen. Men gjort er gjort, det viktigste er at man ikke beslutter før alle i kommisjonen er enige i at saken er ferdig utredet og diskutert.

Enig jeg også. Det er slett ikke til VK sin ulempe at GK nå bruker tid på avgjørelsen. Etter at Torp Petersens rapport havnet på bordet, så er det blitt betydelig vanskeligere å formulere en avvisning, slik jeg ser det. Jeg tror faktisk ikke det lar seg gjøre noenlunde fornuftig - særlig når det er GK selv som har hentet inn vurderingen av DNA-bevisene. Alternativet er at de henter inn nok en uavhengig vurdering, logisk etter DRKs nedsabling. Men risikoen for at denne vil si omtrent det samme som Torp Petersen, er svært høy (jfr. Farmen og Pope), noe jeg tror GK selv ser. Nok en rapport, gitt noenlunde samme mandat, vil mest sannsynlig bare svekke DNA-grunnlaget ytterligere (om mulig). Denne mer grundige gjennomgang av sakens mange sider som GK nå synes å være tvunget inn i, kan bare øke tvilen omkring dommen. Det er i alle fall min erfaring ettersom jeg har lest meg innover i saken, og det samme sier svært mange andre, blant annet Bergstuen.

Endret av ribe20
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, T-Rex skrev:

Det har vært gjort mange, mange ganger i denne tråden. Men det er visst selektiv blackout oppe i hodene på ganske mange folk her.

Hadde det vært "ren magi" om VK var på åstedet, ville han ikke ha blitt dømt. Faktisk.

VK   Ble dømt på grunnlag av Det "falske"  DNA  beviset. JHA  sin forklaring ,og pga sin fortid. Det finnes altså ingen bevis mot VK  Hva mener du knytter han til åstedet.? utdyp gjerne

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, T-Rex skrev:

Nevn 1.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lana01 said:

VK   Ble dømt på grunnlag av Det "falske"  DNA  beviset. JHA  sin forklaring ,og pga sin fortid. Det finnes altså ingen bevis mot VK  Hva mener du knytter han til åstedet.? utdyp gjerne

Jeg overlater dette til gjenopptakelseskommisjonen, eventuelt en ny rettssak. Om det blir en ny rettssak, noe jeg tviler på, blir VK dømt igjen. Og så kommer han til å begjære gjenopptakelse...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei.

Nettopp.

Greit det, men da trenger man ikke late som at denne tråden er et ekkokammer heller.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overlater dette til gjenopptakelseskommisjonen, eventuelt en ny rettssak. Om det blir en ny rettssak, noe jeg tviler på, blir VK dømt igjen. Og så kommer han til å begjære gjenopptakelse...

Det er det som er problemet de som hevder VK  må være skyldig har ingen argumenter å komme med.  Hvis du føler det blir skjevt fremstilt i denne tråden, bør du jo komme med argumenter som taler for at dommen er riktig og at VK  er skyldig. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, Lana01 said:

Det er det som er problemet de som hevder VK  må være skyldig har ingen argumenter å komme med.  Hvis du føler det blir skjevt fremstilt i denne tråden, bør du jo komme med argumenter som taler for at dommen er riktig og at VK  er skyldig.

Hvis du leser tråden fra A til Å, finner du ganske mange argumenter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, T-Rex skrev:

Hvis du leser tråden fra A til Å, finner du ganske mange argumenter.

Mye påstander, lite argumentasjon.

Det har vært en rød tråd i hele denne tråden. De som mener saken ikke bør gjennopptaes gidder ikke sette seg inn i bevisene, og er dermed ute av stand til å argumentere.

Hvilket er greit nok, men å komme i ettertid og klage på at tråden er ensidig og et ekkokammer er bare frekkhetens nådegave.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hank Amarillo said:

Mye påstander, lite argumentasjon.

Det har vært en rød tråd i hele denne tråden. De som mener saken ikke bør gjennopptaes gidder ikke sette seg inn i bevisene, og er dermed ute av stand til å argumentere.

Hvilket er greit nok, men å komme i ettertid og klage på at tråden er ensidig og et ekkokammer er bare frekkhetens nådegave.

Tråden er et ekkokammer, med en liten sluse ut i intet, for alt som kan tale for VKs skyld.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, T-Rex skrev:

Tråden er et ekkokammer, med en liten sluse ut i intet, for alt som kan tale for VKs skyld.

Det er nok dessverre sånn debatt fungerer. Det er slik debatt alltid har fungert. Man kan si at det er uheldig men det er bare sånn det. Om 2 parter debatterer et tema og den ene parten er fullstendig ute av stand til å redegjøre for sitt standpunkt så "taper" han debatten, og den andre parten "vinner" debatten.

Dere som har sagt dere imot gjenopptakelse har hele veien blitt oppfordret til å drøfte ifht bevisene, det stopper opp hver gang fordi dere ikke har noen særlig kjennskap til bevisene. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...