Gå til innhold

Viggo Kristiansen uskyldig dømt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Callisto83 said:

Han er en forfatter. Han vil selge bøker enkelt og greit. Det ville vært veldig kjedelig 15 år etter drapene i Baneheia og skrive bok om at de to dømte, som sonet straff, sto bak. Alle - bortsett fra noen av Viggos nærmeste - trodde jo det da.

Dette er rett og slett ikke sant. Jeg kan forstå at det er mer tilforlatelig for deg å tro dette og at all tvilen skal ha kommet senere i form av dokumentarer, bøker og blogger, men det er altså ikke riktig. Det var en betydelig mengde mennesker uten direkte befatning med saken som tvilte også da. Disse fikk ikke slippe til i mediene sammen med den heksejakten som da pågikk men de eksisterte i aller høyeste grad.

Det at du virker til ikke å vite dette får meg til å tro at du kanskje ikke var så gammel for 20 år siden og at din input har kommet i ettertid fra folk som står for nærme saken til å være upartiske.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bindersen skrev (8 minutter siden):

Mener du oppriktig at man skal unngå å potensielt avdekke justismord for å hensynta pårørende? 

Jeg er også opptatt av justismord, men jeg tror ikke Baneheia saken er et godt eksempel på justismord.

Bindersen skrev (10 minutter siden):

Tror du ikke opplysningene i Jahrs bok hadde blitt korrigert av politi/AP/påtalemyndighetene dersom han fremstiller noe uriktig?

Forhåpentligvis blir de korrigert. Men kjenner jeg atmosfæren her inne rett, så er selvsagt det feil også. Hva vet vel Arne Pedersen liksom? Mannen som var etterforskningsleder for saken? De fleste pårørende, og sannsynligvis JHA, er tydeligvis mer opptatt av at domstolene skal avgjøre saken, enn bloggen, Facebook gruppen, dokumentaren, boken osv. Det har jeg forståelse for.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (1 minutt siden):

Forhåpentligvis blir de korrigert.

Boken har vært ute i 6 år. Vi venter i spenning.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Callisto83 said:

Hva vet vel Arne Pedersen liksom? Mannen som var etterforskningsleder for saken?

Siden han er sikker på at VK var på åstedet men ikke klarer å si hvorfor han vet det så må det jo være lov å ikke ta hans "viten" for god fisk.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (3 minutter siden):

Jeg er også opptatt av justismord, men jeg tror ikke Baneheia saken er et godt eksempel på justismord.

Forhåpentligvis blir de korrigert. Men kjenner jeg atmosfæren her inne rett, så er selvsagt det feil også. Hva vet vel Arne Pedersen liksom? Mannen som var etterforskningsleder for saken? De fleste pårørende, og sannsynligvis JHA, er tydeligvis mer opptatt av at domstolene skal avgjøre saken, enn bloggen, Facebook gruppen, dokumentaren, boken osv. Det har jeg forståelse for.

Du TROR. Man skal ikke TRO når der kommer til rettssikkerhet, man skal vite!

Igjen unnlater du å svare på hvilke konkrete bevis som gjør at du er så sterk i troen. Er det fordi du selv innser at det ikke finnes bevis?

Ingen forklaring på manglende DNA funn klarer du å komme opp med heller.

Arne Pedersen er da ute å forsvarer seg nå, og han virker ikke som en fyr som holder kjeft om det er noe om kan slå negativt ut for hans egen del, spesielt ikke dersom det er feil. Så kan ikke se for meg at han hadde vært stille i båten i så mange år uten å korrigere Jahr  dersom bøkene inneholder feil. Ergo må man stole på at fremstillingen er korrekt basert på saksdokumentene.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lord Friendzone skrev (5 minutter siden):

Men at Arne Pedersen, med sine enorme skylapper og helt utdaterte argumentasjon sender et 35 siders dokument til etterforskerne, hvor han bryskt påstår at VK må tiltales på nytt, er helt uproblematisk??

Hvem av disse to, Arne Pedersen og Jahr, tenker du objektivt sett har mer inngående kjennskap til denne saken?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Callisto83 skrev (7 minutter siden):

Det sier seg jo selv. Alle de du nevner er jo helt avhengig av en ny rettssak, for å i det hele skulle ha en mulighet til å få dømt Viggo på ny. Alternativet motsatt er jo ikke rettsak, men frifinnelse.

Påtalemyndigheten må ha beviser å legge frem. Og de må tro på dem.

Skulle det bli rettssak, som jeg betviler sterkt, vil det virkelig bli grusomme dager for jh. Han kommer virkelig til å få mange ubehagelige spørsmål....

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (9 minutter siden):

Tror JHA skjelver litt i buksa når han tenker på å sitte i domstolen en gang til. VK vil jo faktisk sitte der.

Forøvrig synes jeg dette skal gå igjennom de rette instanser. politi/påtale.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (1 minutt siden):

Hvem av disse to, Arne Pedersen og Jahr, tenker du objektivt sett har mer inngående kjennskap til denne saken?

Men nå snakker vi (altså Norge) om et potensielt justismord. Når et justismord har skjedd, kan man da helt objektivt fastslå at noe er gått alvorlig galt under etterforskningen?

Du mener altså at etterforskerne i den Tengs saken er de som objektivt sett er best å høre på selv om de tok så grundig feil?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (Akkurat nå):

Tror JHA skjelver litt i buksa når han tenker på å sitte i domstolen en gang til. VK vil jo faktisk sitte der.

Forøvrig synes jeg dette skal gå igjennom de rette instanser. politi/påtale.

Her skal jeg lansere min tro... jeg tror jh ville ha hemmelig adresse, og navnebytte, nettopp fordi han har vært redd for å møte Viggo igjen.... Fordi han har lyvd han inn i saken! 

Jeg tror Viggo kommer til å takle det mye bedre å møte jh i en rettssak, enn motsatt.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Rosatoast said:

De har beviser på at JHA voldtok og trolig drepte hun andre jenten, så de trenger ikke å gjenoppta saken hans, når saken hans ikke innebærer voldtekt og drap på mer enn 1, og overlagt feilinformasjon og hindring av politiarbeid. Det blir nok tatt ut en ny tiltale :) 

Dette er rett og slett feil. 

Jeg har spurt John Christian Elden om akkurat dette på PM fordi jeg var usikker. Han bekreftet at saken må gjenopptas før man kan tiltale Andersen. 

Endret av Aliquis
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Callisto83 said:

Les dommen, og gjenopptagelsesrapporten.

I lys av hva annet som ble nøstet opp under rettssaken, tror jeg sannsynligheten er høy for at VK lyver om og ha vært med. Det betyr samtidig ikke at jeg tror JHA snakker sant om alt, men jeg tror sannsynligheten for at de var to er større enn at JHA gjorde alt dette med to små jenter på et populært turområde helt alene.

Du har helt rett i at jeg tror Jahr har manipulert mye i bøkene sine. Han legger vel heller ikke skjul på at det ikke er så viktig at de pårørende reagerer, eller at han aldri har pratet med JHA. Likevel stopper det ikke han å ringe statsadvokaten med sine egne teorier. Som dere naturligvis ikke stiller ett eneste kritisk spørsmål til.

Vennligst pek på faktafeil i så fall.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, askefast said:

Tja... Kan de for eksempel bruke argumentet om at Viggo hadde forgrepet seg før? Nå ser det jo ut som jh har malt seg godt opp i hjørnet for samme ugjerning.

Det blir spennende å se hvordan de argumenterer i en eventuell rettssak. For å kunne vinne frem er man vel nesten nødt til å langt på vei slakte arbeidet som ble gjort i 2000/2001. De nye opplysningene rundt Andersen kommer nok også til å brukes for alt det er verdt ja. Jeg tror ikke på noen måte det er den slam dunken som enkelte her fremstiller det som. Som sagt skal det ikke mer enn rimelig tvil til før Andersen skal frikjennes, og der har politiet gjort det veldig vanskelig for seg selv mtp. de tidligere rettssakene. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Callisto83 skrev (17 minutter siden):

Jahr er i hvert fall langt mer objektiv, og selv om Arne Pedersen sikkert har betydelige mengder informasjon om saken så blir den særdeles farget gjennom hans «briller». Så det spørs om det strengt tatt kan regnes som «inngående kjennskap». Selv om det skinner tydelig igjennom at Jahr støtter VK, og således ikke er nøytral, er han ikke fremmed for å vise forståelse for motpartens argumenter og tankegang i de ulike fasene av saken. Basert på det jeg har lest og hørt, kan jeg dessverre ikke si det samme om Arne Pedersen...

De aller fleste som støtter VK i dag har allerede vært igjennom en prosess hvor vi måtte innse at vi tok feil. Vi stolte nok like mye på politiet som alle andre, men etterhvert som saken ble mer helhetlig belyst var vi villige til å vurdere bevisene med et åpnere sinn. Dette har ført til at stadig flere har snudd, og nå føler seg temmelig trygge på at dette var et justismord. Dette gjelder nok også for Jahr og de fleste av VKs støttespillere.

Pedersen har derimot sin egen rolle å beskytte. Han kjørte seg helt fast i sin overbevisning om at VK måtte være skyldig, og det ble en enorm bekreftelsesfelle. Han har en stor del av ansvaret for det som gikk galt i denne saken. Det sitter naturligvis langt inne å skulle innrømme å ha tatt så feil i en så alvorlig sak.

Jahr på sin side drives etter all sannsynlighet av et hederlig motiv om å kjempe for vår generelle rettssikkerhet, og for individer som har blitt hardest rammet av dårlig politiarbeid. Som nevnt er det ingen som ønsker å forsvare en «barnemorder», og Jahr hadde nok heller funnet noe annet å skrive bøker om dersom han ikke genuint trodde på Viggo.

• Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Callisto83 said:

Ut fra nylige uttalelser virker det som om det soleklart er Jahr som har best kjennskap til de sentrale bevisene i saken. Pedersen gjør det jo klokkeklart i det nylige intervjuet at han ikke har tatt til seg noe av utviklingen som har skjedd siden 2001, og at han dermed har ganske utdatert kunnskap. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (1 time siden):

Har noen linket dette? Det er faktisk mulig å endre syn på saken. I 2021 satt Ivar Fahsing i VGs Krimpodden og sa at JHAs forklaring var bekreftet av sporene og tekniske funn, og at det bare var feil i et av politiets avhør.

Nå virker det som om han har kommet på andre tanker. https://www.tv2.no/nyheter/14782616/

Hva er det i voldtektsanmeldelsen som er så viktig, at de har begynt å komme på gli, men ikke etter svekkelsen av DNA-beviset, mobilsporet og løgnene JHA fortalte?

Kan det være at dette er noe håndfast, et anmeldelse som ble oppfattet så viktig at offeret fikk erstatning? Som beviselig ikke ble tatt med i noen opplysninger til Gjenopptakingskommisjonen eller Oslo-politiet?

Er dette begynnelsen på at saken mot Viggo Kristiansen begynner å sprekke for selv de mest sikre? <snip>

Essensen kan jo være det Fahsing nylig uttalte selv - nemlig at det tok lang tid før realiteten sank inn. I en så grufull sak kan jeg forstå at man trenger tid til å «mørne», og at det å skulle skifte standpunkt kan bli en gradvis prosess. Samtidig har det jo jevnt og trutt kommet nye utviklinger i saken, særlig etter at saken ble gjenåpnet, og etterforskningen ble overtatt av Oslo. Så et personlig «gjennombrudd» kan vel utløses av summen av bevisene, snarere enn ett enkeltbevis, i kombinasjon med at folk har fått tid til å gruble.

Men det er nok også mange som skjønte for lenge siden at det er tvil om VKs skyld, men likevel ikke ville ta i saken med ildtang. Når de nå ser hvor det bærer hen har det plutselig blitt mer beleilig å vende kappen etter vinden. Så noen ønsker nok å slippe unna den verste stormen ved å bytte side like før den store smellen. Altså før frifinnelsen som vi regner med vil komme snart.

Endret av Lord Friendzone
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
fotballjenta skrev (2 timer siden):

-JHA har med stor sikkerhet voldtatt en jente før baneheia!

....

JHA har voldtatt før baneheia...

Jeg minner om at dette er grove anklager, i saker som faktisk er henlagt !

Du beskylder her en navngitt person for voldtekt, som vedkommende per i dag ikke er hverken tiltalt eller dømt for, men tvert i mot hvor saken er frafalt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TuttaHutta skrev (3 minutter siden):

Du beskylder her en navngitt person for voldtekt, som vedkommende per i dag ikke er hverken tiltalt eller dømt for, men tvert i mot hvor saken er frafalt.

Kvinnen er tilkjent voldsoffer erstatning på 200.000  for en fullbyrdet voldtekt.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, TuttaHutta said:

Virkelig?

For en kommentar.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TuttaHutta skrev (9 minutter siden):

Den samme mannen har beviselig voldtatt og drept to små jenter i Baneheia. Spinnvilt at du forsvarer ham. 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...