Gå til innhold

Viggo Kristiansen uskyldig dømt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kardemommete skrev (52 minutter siden):

Hva så om moren ikke husker rett?  Mobiltraffikken 18.57 går inn i en kjede av tidspunkter hvor VK brukte mobilen den kvelden. dette gir han alibi for ugjerningene i Baneheia.

Hadde f.eks VK hevdet han var i Høvåg den kvelden, og "mobilbeviset" viste at han har sendt noen meldinger fra noen få hundre meter unna åstedet, så hadde sannsynligvis JHA sitt forsvar brukt det som bevis på at VK var der.

Dette er på ingen måte et frifinnende bevis. Det er også en periode på rundt 40 minutter, i tidspunktet man regner med ugjerningene har skjedd, hvor det ikke sendes meldinger fra Viggo selv. Han og mobilen kan ha vært adskilt en periode.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Callisto83 said:

Hadde f.eks VK hevdet han var i Høvåg den kvelden, og "mobilbeviset" viste at han har sendt noen meldinger fra noen få hundre meter unna åstedet, så hadde sannsynligvis JHA sitt forsvar brukt det som bevis på at VK var der.

Dette er på ingen måte et frifinnende bevis. Det er også en periode på rundt 40 minutter, i tidspunktet man regner med ugjerningene har skjedd, hvor det ikke sendes meldinger fra Viggo selv. Han og mobilen kan ha vært adskilt en periode.

Ja, for VK har hentet kameraten, syklet til baneheia, gått til åstedet fra bommen, funnet to jenter, holdt kontroll på disse, tvunget JHA til å voldta den ene, drept jentene og så dekket dem til meget godt, og så kommet seg hjem igjen på 40 minutter. Har du snakket med Arne Pedersen?

Du må gjerne prøve å gå fra parkeringen på Svarttjønn til åstedet, og se hvor lang tid det tar deg. Da forstår du fort hvor utrolig tafatt den teorien er.

Endret av Anonio
  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (4 minutter siden):

Nå var ikke VK i Høvåg,så den forsto jeg ikke. Det er i høyeste grad frikjennende. Det sår så mye tvil om at VK kan ha vært på åstedet at sammen med de andre "bevisene" som har smuldret bort står påtale uten sak mot VK. det er ikke engang nok til tiltale,langt mindre dom.

For de med normalt fungerende intellekt er det ikke mulig å se for seg en plausibel måte ugjerningene kunne vært gjennomført av VK med den mobilbruken som foreligger.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (4 minutter siden):

Ja, for VK har hentet kameraten, syklet til baneheia, gått til åstedet fra bommen, funnet to jenter, holdt kontroll på disse, tvunget JHA til å voldta den ene, drept jentene og så dekket dem til meget godt, og så kommet seg hjem igjen på 40 minutter. Har du snakket med Arne Pedersen?

Vet ikke hvor mange ganger man må skrive det, men det er kun VK og JHA som vet hva som skjedde. Vi andre må ta for oss den informasjonen vi har fått tilgang til, og se kritisk på det.

Skulle gjerne ønske jeg kunne snakke med Arne Pedersen, for i motsetning til alle her i tråden - inkludert meg - er det vel ingen som sitter på så mye kjennskap til saken som han.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bindersen skrev (Akkurat nå):

Men kan ikke du for en gangs skyld skrive hvilke konkrete bevis det er som gjør at du er så overbevist om skyld da?

Hun er fra området og kjenner saken godt. VK og JHA var bestiser og det er unøyaktigheter/forandringer/forglemmelser ifra VK. VK har begått overgrep. 

Det er vels tort sett det. ja,og at Jahr har manipulert alt og alle til å tro at JHA gjorde det alene.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (1 minutt siden):

Vet ikke hvor mange ganger man må skrive det, men det er kun VK og JHA som vet hva som skjedde. Vi andre må ta for oss den informasjonen vi har fått tilgang til, og se kritisk på det.

Ok, så du mener det er et åpent spørsmål, og du har ingen formening om, hvorvidt JHA og VK gjorde dette sammen eller om JHA gjorde det alene?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Callisto83 skrev (2 minutter siden):

Skulle gjerne ønske jeg kunne snakke med Arne Pedersen, for i motsetning til alle her i tråden - inkludert meg - er det vel ingen som sitter på så mye kjennskap til saken som han.

Alt i saken er grundig belyst og dokumentert. Om AP vet noe vi ikke vet burde han komme med nå.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg eller havner denne tråden alltid i en loop hvor de samme temaene blir ihjeldiskutert hver eneste gang noe nytt angående JHA dukker opp? 

Typ 

-JHA har med stor sikkerhet voldtatt en jente før baneheia! 

-Men moren til Viggo sa han snakka i telefonen kl 19, men det kan ikke stemme så da må han være skyldig! 

Jeg blir helt paff! 

JHA har voldtatt før baneheia, han ble observert i Baneheia kvelden før drapene og er beskrevet som ustabil av vitnene, han hadde en ladd rifle ved sengen, han har sitt DNA spredd på begge jentene, han er tatt i løgn utallige ganger, han fikk servert en gylden anledning til å minimere egen rolle osv osv. 

Viggo har en ekkel fortid ja. Men han har mobilalibi og det finnes ikke spor etter ham på åstedet. Hvordan skulle han klare å voldta og drepe to småbarn uten å legge igjen et eneste spor? Det går ikke, ifølge DNA-"ekspert" Bente Mevåg. 

Så enkelt er det. 

• Liker 17
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke morens vitnemål hadde noe å si for frifinnelse eller ikke. Hun var et veldig svakt vitne. Hun sa selv at det kunne være ønsketenking.

Hadde jeg satt det vitnemålet opp mot rettsbelæringen, som støttet alt aktor hadde sagt; En mor som selv tvilte på om det var samme dag, mot alt politiet, aktor og Rettsmedisinsk institutt?

Nei, jeg ville ikke ilagt det noen vekt. Slik det ble presentert i retten, var VK skyldig. Det har vist seg senere at bevisene langt ifra var sterke. Men ikke da.

Selv i dag har ikke morens vitnemål så mye å si. Hun har ikke blitt sikrere. Og mobilbeviset ble knapt nevnt. Jeg vet ikke engang om hun oppfattet hvor viktig det var. Hadde hun visst om det, kunne hun ha sagt at hun så han ute, at han sto og tekstet, ikke at han snakket.

Om hun prøvde å gi han alibi, så ville hun vel ha kommet med en sikker påstand.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (5 minutter siden):

Hun er fra området og kjenner saken godt. VK og JHA var bestiser og det er unøyaktigheter/forandringer/forglemmelser ifra VK. VK har begått overgrep. 

Det er vels tort sett det. ja,og at Jahr har manipulert alt og alle til å tro at JHA gjorde det alene.

Les dommen, og gjenopptagelsesrapporten.

I lys av hva annet som ble nøstet opp under rettssaken, tror jeg sannsynligheten er høy for at VK lyver om og ha vært med. Det betyr samtidig ikke at jeg tror JHA snakker sant om alt, men jeg tror sannsynligheten for at de var to er større enn at JHA gjorde alt dette med to små jenter på et populært turområde helt alene.

Du har helt rett i at jeg tror Jahr har manipulert mye i bøkene sine. Han legger vel heller ikke skjul på at det ikke er så viktig at de pårørende reagerer, eller at han aldri har pratet med JHA. Likevel stopper det ikke han å ringe statsadvokaten med sine egne teorier. Som dere naturligvis ikke stiller ett eneste kritisk spørsmål til.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (3 timer siden):

JHA sin sak er ikke åpen igjen, og den må tas opp gjennom gjenopptakelseskommisjonen for at dommen skal kunne endres. 

Problemet i en eventuell ny rettssak er påtalemyndigheten fort møter seg selv i døra. Andersens forsvarere kan bruke argumentene som statsadvokaten i Agder har brukt mot Kristiansen i alle år, og alt som trengs for at han ikke blir dømt er rimelig tvil.

Tja... Kan de for eksempel bruke argumentet om at Viggo hadde forgrepet seg før? Nå ser det jo ut som jh har malt seg godt opp i hjørnet for samme ugjerning.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (1 minutt siden):

I lys av hva annet som ble nøstet opp under rettssaken, tror jeg sannsynligheten er høy for at VK lyver om og ha vært med. Det betyr samtidig ikke at jeg tror JHA snakker sant om alt, men jeg tror sannsynligheten for at de var to er større enn at JHA gjorde alt dette med to små jenter på et populært turområde helt alene.

Du har helt rett i at jeg tror Jahr har manipulert mye i bøkene sine. Han legger vel heller ikke skjul på at det ikke er så viktig at de pårørende reagerer, eller at han aldri har pratet med JHA. Likevel stopper det ikke han å ringe statsadvokaten med sine egne teorier. Som dere naturligvis ikke stiller ett eneste kritisk spørsmål til.

Det er flere pårørende her. ikke bare jentene (som dog har fått d verst)

Jeg vil anta han har kontaktet JHA for tilsvar.

Det må være bittert for deg at Jahr faktisk får rett hele tiden. sakens fakta faller sammen med Jahrs "manipulering"

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (3 minutter siden):

, men jeg tror sannsynligheten for at de var to er større enn at JHA gjorde alt dette med to små jenter på et populært turområde helt alene.

Hva anslår du sannsynligheten for henholdsvis at:

i) JHA gjorde det alene?

ii) JHA og gjorde det sammen?

hvor samlet sannsynlighet for i og ii er 100%

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hva mener du motivet til Jahr med å skrive disse bøkene er? Skulle nesten tro du mente han gjorde det kun for egen vinning, men det er jo helt absurd såklart  

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvilke konkrete bevis baserer du troen din på?

Hvordan forklarer du manglede DNA når man finner DNA fra JHA samt obdusenten som er «pakket inn» nettopp for å forhindre å avlegge DNA?

Mener du oppriktig at man skal unngå å potensielt avdekke justismord for å hensynta pårørende? 
Tror du ikke opplysningene i Jahrs bok hadde blitt korrigert av politi/AP/påtalemyndighetene dersom han fremstiller noe uriktig?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (2 minutter siden):

Men hva mener du motivet til Jahr med å skrive disse bøkene er? Skulle nesten tro du mente han gjorde det kun for egen vinning, men det er jo helt absurd såklart  

Han er en forfatter. Han vil selge bøker enkelt og greit. Det ville vært veldig kjedelig 15 år etter drapene i Baneheia og skrive bok om at de to dømte, som sonet straff, sto bak. Alle - bortsett fra noen av Viggos nærmeste - trodde jo det da.

Nå har han jo i tillegg satset alle eggene i en kurv, så nå bør man kanskje følge litt ekstra godt med på hva som kommer fra den kanten. Selv om han sier selv at han ikke ville angret på og ha skrevet bøkene, hvis VK likevel var skyldig, så ville det jo ha vært litt kjipt for troverdigheten når man har gått så hardt og dramatisk ut.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
12 minutter siden, Callisto83 said:

tror jeg sannsynligheten er høy for at VK lyver om og ha vært med.

Igjen - hva har det med saken å gjøre? Du drar dette frem hele tiden som om det har noe å si for saken. Så hva har det å si for saken? Eller sier du det bare for å lage støy der du ikke har annet å si?

12 minutter siden, Callisto83 said:

Det betyr samtidig ikke at jeg tror JHA snakker sant om alt, men jeg tror sannsynligheten for at de var to er større enn at JHA gjorde alt dette med to små jenter på et populært turområde helt alene.

Hva mener du med dette? Det høres ut som du tror det alle andre gjør er bare å ta dennes påstander for god fisk. Er det det du mener eller sier du bare ting igjen som ikke egentlig er relatert til saken?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (9 minutter siden):

Du snakker om sannsynlighet her. Har du tenkt over flere sannsynligheter?

- Hvor sannsynlig er det at to personer klikker såpass i hodet sitt, at de forgriper seg på to små barn, og attpåtil tar livet av dem? Hvor stor sannsynlighet er det for at disse på toppen av det hele, bor ved siden av hverandre?

- Hvor sannsynlig er det at dekningsforholdene skulle oppføre seg annerledes, akkurat denne kvelden, i disse timene mens ugjerningene pågikk?

- Hvor sannsynlig er det at den ene ikke legger igjen ett eneste DNA?

Hvor sannsynlig er det at alle disse usannsynlige momentene, likevel skulle inntreffe?

Og så.... Hvor stor er sannsynligheten for at jh,  tatt i betraktning i overgrepsanklagene han er dømt for, skulle gjøre dette alene? Ugjerningene i Baneheia viser en gjerningsmann uten filter, og uten grenser! 

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen linket dette? Det er faktisk mulig å endre syn på saken. I 2021 satt Ivar Fahsing i VGs Krimpodden og sa at JHAs forklaring var bekreftet av sporene og tekniske funn, og at det bare var feil i et av politiets avhør.

Februar 2021, fra hans Facebook konto:

I kveld begynner den såkalte dokumentaren om Baneheia saken. Jeg har selv flere ganger avslått å delta i denne produksjonen fordi jeg oppfatter den som et forsvarsskrift for Viggo Kristiansen.

Nå virker det som om han har kommet på andre tanker. https://www.tv2.no/nyheter/14782616/

– Det har tatt litt tid for meg, og det er en sak som er vond for alle. Samtidig må vi klare å se på dette som et stort steg fremover for rettssikkerheten i Norge.

Hva er det i voldtektsanmeldelsen som er så viktig, at de har begynt å komme på gli, men ikke etter svekkelsen av DNA-beviset, mobilsporet og løgnene JHA fortalte?

Kan det være at dette er noe håndfast, et anmeldelse som ble oppfattet så viktig at offeret fikk erstatning? Som beviselig ikke ble tatt med i noen opplysninger til Gjenopptakingskommisjonen eller Oslo-politiet?

Er dette begynnelsen på at saken mot Viggo Kristiansen begynner å sprekke for selv de mest sikre? (Jeg regner ikke med to postere på KG. De kommet til å være sikre til de går i graven).

Begynner tidligere drapsetterforsker Jørn Lier Horst å innse at hans venn og ekskollega Geir Olaf Hansen kan ha gjort feil? Det var Geir Olaf Hansen som ledet avhørene av JHA og fikk ut tilståelsen som også felte VK.

– Dette skaper et inntrykk av at politiet og påtalemyndigheten i Agder forsøker å konstruere en fortelling som ikke stemmer med virkeligheten. Det er i tråd med hvordan saken har blitt behandlet fra start av, der politiet gikk ut og sa at de hadde DNA-bevis som knyttet Krisitiansen til åstedet, sier han.

Horst mener det brukes «retorikk for å overtale og overbevise om at dommen er riktig».

Endret av ops2
rettet et årstall
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (25 minutter siden):

<snip> Du har helt rett i at jeg tror Jahr har manipulert mye i bøkene sine. Han legger vel heller ikke skjul på at det ikke er så viktig at de pårørende reagerer, eller at han aldri har pratet med JHA. Likevel stopper det ikke han å ringe statsadvokaten med sine egne teorier. Som dere naturligvis ikke stiller ett eneste kritisk spørsmål til.

Men at Arne Pedersen, med sine enorme skylapper og helt utdaterte argumentasjon sender et 35 siders dokument til etterforskerne, hvor han bryskt påstår at VK må tiltales på nytt, er helt uproblematisk??

Jahr har ikke lagt skjul på at han er overbevist om at VK er uskyldig, eller at dette var et premiss for å skrive bøkene. At det er noen unøyaktigheter og uklarheter kan jeg gå med på, men etter år med nærmest unison demonisering av VK i media har det faktisk vært mye rom og stort behov for å belyse den andre siden. At medias fremstilling endelig har blitt  ganske ensidig - med motsatt fortegn - er derfor ikke noen krise.

Hovedpoenget er at sakens harde fakta i stadig større grad går i Viggos favør, så det bildet som nå tegnes i media er langt mer ærlig og objektivt.

Endret av Lord Friendzone
  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...