askefast Skrevet 12. mai 2022 #15041 Del Skrevet 12. mai 2022 Brikkene i denne saken faller mer og mer på plass. Alt tyder på at det bare har vært en gjerningsmann i denne saken. Vi kan lese allerede fra rettsrundene den gang, når jh blir intervjuet, at han sier at " Viggo kommer aldri til å tilstå". Tenk at jh var en så god menneskekjenner, at han kunne forutse at " hovedmannen" ville nekte i 22 år. Hvordan kunne jh vite dette? Den mest plausible forklaringen er jo fordi jh visste at Viggo aldri hadde vært på åstedet. Og derfor ikke ville tilstå. I tillegg så har Viggo beholdt sitt navn, alle vet hvor han bor etc. For jh var det veldig viktig å bytte navn, og bo på hemmelig adresse kode 6, eller 7. Det er naturlig å spørre hvorfor jh er så redd, og hvem er det han er redd for? Hvorfor er han så redd når han har fortalt sannheten? Hovedmonsteret er jo ikke redd, og gjør ingenting for å skjule seg. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brudulje Skrevet 12. mai 2022 #15042 Del Skrevet 12. mai 2022 Sjødin har gjort tidenes innsats som forsvarsadvokat for både VK og fetteren til Birgitte. Litt off topic, men leser at han nå også har tatt Per Orderud under sine vinger ifm evt gjenopptakelse av den saken også. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 12. mai 2022 #15043 Del Skrevet 12. mai 2022 Dette var svakt, og så godt som ingenting. Trengte de virkelig en dag på seg , for å informer om så godt som ingenting , og hun unnlater selvsagt å svare på hvorfor denne informasjonen ikke ble gitt, , og vil ikke gå inn på enkelt detaljer – Jeg er blitt kjent med at statsadvokaten i Agder ikke har fått informasjon om saken fra 2009. Basert på det jeg har fått kjennskap til så er det min vurdering at statsadvokaten burde blitt informert om den i påtegningen, sier politimesteren. https://www.tv2.no/nyheter/14787697/ 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 12. mai 2022 #15044 Del Skrevet 12. mai 2022 7 minutter siden, Lana01 said: Dette var svakt, og så godt som ingenting. Trengte de virkelig en dag på seg , for å informer om så godt som ingenting , og hun unnlater selvsagt å svare på hvorfor denne informasjonen ikke ble gitt, , og vil ikke gå inn på enkelt detaljer – Jeg er blitt kjent med at statsadvokaten i Agder ikke har fått informasjon om saken fra 2009. Basert på det jeg har fått kjennskap til så er det min vurdering at statsadvokaten burde blitt informert om den i påtegningen, sier politimesteren. https://www.tv2.no/nyheter/14787697/ Etter dette løp hun sikkert inn på kontoret sitt og ringte til AP for å høre dagens syting om at VK helt klart er skyldig og at de ikke ser at de har gjort noe feil. Hadde jeg vært henne så hadde jeg tatt hatten min og gått, dette er ikke et skip verdt å gå ned på. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 12. mai 2022 #15045 Del Skrevet 12. mai 2022 Anonio skrev (1 time siden): Den flisa du driver å spikker på er jo nå blitt så tynn at det kun er en tannpirker igjen. Det har gått fra victim-shaming til at tv2 dekker feil (selv om de i 20 år har skrevet mye rart om VK), til nå at JHA skal ha tvilen på sin side i en sak hvor han har forgrepet seg på en jente. Har du samme skepsisen til det som sies om VK? Her kommer det en massiv vårrengjøring hvor man må gå igjennom alle rutinene i Agder politidistrikt og medhørende fylkesadvokat. AP sitter helt klart med linjer rett inn til innerst på politikammerset, disse må kuttes og AP må settes til side. Vi har faktisk et rettssystem som skal dømme folk på bevis og en ikke gammel sur manns magefølelse. Vinklingen om JHA's tidligere anmeldelser er nå tatt opp i NRK, TV2, Dagbladet, Aftenposten, DN, FVN osv. Er alle disse også i VK's fanklubb? Du må nesten lese igjen hva jeg skriver. Jeg skriver ikke at det er feil at mediene skriver om dette, men at TV2 tydeligvis valgte å hoppe over at anmeldelsen gjaldt en hendelse i 1994, når de først kom med denne saken nylig. Det blir kanskje litt upresist av meg og skrive TV2, for de spesifikke journalistene med en forbindelse til Jahr heter Kenneth Fossheim og Magnus Braaten. TV2 var jo ikke alltid slik, det var jo samme kanal som publiserte bilder av en smilende Viggo som tygde tyggis etter domsavsigelsen i 2002, når forsvaret hevdet han tok dommen tungt. Anklager om victim shaming og annet er bare latterlig. Enkelte folk her i tråden bruker bare hennes tragedie for å tilfredstille sin egen nysgjerrighet, og som bensin på bålet for egne true crime teorier. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vingemutter Skrevet 12. mai 2022 #15046 Del Skrevet 12. mai 2022 5 minutter siden, Callisto83 said: Du må nesten lese igjen hva jeg skriver. Jeg skriver ikke at det er feil at mediene skriver om dette, men at TV2 tydeligvis valgte å hoppe over at anmeldelsen gjaldt en hendelse i 1994, når de først kom med denne saken nylig. Det blir kanskje litt upresist av meg og skrive TV2, for de spesifikke journalistene med en forbindelse til Jahr heter Kenneth Fossheim og Magnus Braaten. TV2 var jo ikke alltid slik, det var jo samme kanal som publiserte bilder av en smilende Viggo som tygde tyggis etter domsavsigelsen i 2002, når forsvaret hevdet han tok dommen tungt. Anklager om victim shaming og annet er bare latterlig. Enkelte folk her i tråden bruker bare hennes tragedie for å tilfredstille sin egen nysgjerrighet, og som bensin på bålet for egne true crime teorier. De hoppet ikke over at anmelderen tidfestet den angivelige voldtekten til 1994. Nå får du gi deg. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 12. mai 2022 #15047 Del Skrevet 12. mai 2022 Vingemutter skrev (1 minutt siden): De hoppet ikke over at anmelderen tidfestet den angivelige voldtekten til 1994. Nå får du gi deg. Hvis du kan vise meg hvor TV2 skrev året 1994 så hadde jeg satt pris på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 12. mai 2022 #15048 Del Skrevet 12. mai 2022 Callisto83 skrev (12 minutter siden): Hvis du kan vise meg hvor TV2 skrev året 1994 så hadde jeg satt pris på det. Spiller det noen rolle, sånn egentlig? Ett av hovedargumentene mot Viggo har jo vært at han har begått overgrep før, i motsetning til JHA. Nå viser det seg derimot at han har fullbyrdet voldtekt før Baneheia, noe som er verre enn det Viggo gjorde. 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brudulje Skrevet 12. mai 2022 #15049 Del Skrevet 12. mai 2022 fotballjenta skrev (Akkurat nå): Spiller det noen rolle, sånn egentlig? Ett av hovedargumentene mot Viggo har jo vært at han har begått overgrep før, i motsetning til JHA. Nå viser det seg derimot at han har fullbyrdet voldtekt før Baneheia, noe som er verre enn det Viggo gjorde. Han er ikke dømt for forholdet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 12. mai 2022 #15050 Del Skrevet 12. mai 2022 Brudulje skrev (3 minutter siden): Han er ikke dømt for forholdet. Fordi politiet henla saken grunnet alder. Derfor er det interessant at tv2 har funnet et sentralt vitne som mener voldtekten kan kobles til et år hvor han var over kriminell lavalder. Politiet i Agder viser seg jo å skjule viktige detaljer, så det er fint vi har gravende journalister i dette landet. Tipper dette blir et spennende år for baneheiasaken og agderpolitiet. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vingemutter Skrevet 12. mai 2022 #15051 Del Skrevet 12. mai 2022 (endret) 2 minutter siden, fotballjenta said: Fordi politiet henla saken grunnet alder. Derfor er det interessant at tv2 har funnet et sentralt vitne som mener voldtekten kan kobles til et år hvor han var over kriminell lavalder. Politiet i Agder viser seg jo å skjule viktige detaljer, så det er fint vi har gravende journalister i dette landet. Tipper dette blir et spennende år for baneheiasaken og agderpolitiet. Det kan jo hende saken hadde blitt henlagt selv med dette vitnet, og at det var det riktige å gjøre. Skal bli interessant å se om politiet hadde snakket med dette vitnet før henleggelsen, og hvorfor de eventuelt ikke festet lit til dets forklaring. Men ja, «spennende» blir det nok. Tror det knyter seg litt i magen på noen dusin ansatte ved Agder politistasjon, og andre rettsinstitusjoner der nede. Endret 12. mai 2022 av Vingemutter 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 12. mai 2022 #15052 Del Skrevet 12. mai 2022 45 minutter siden, Callisto83 said: Anklager om victim shaming og annet er bare latterlig. Enkelte folk her i tråden bruker bare hennes tragedie for å tilfredstille sin egen nysgjerrighet, og som bensin på bålet for egne true crime teorier. Det er vel ikke victim shaming direkte, men du har jo tidligere gått langt i å trekke anmeldelsen i tvil: On 5/8/2022 at 2:11 PM, Callisto83 said: Lurer på hvorfor dette offeret valgte å vente 9 år etter Baneheia saken med å anmelde dette. Det kunne jo vært veldig nyttig informasjon i år 2000. I tillegg har vi jo den lille konspirasjonsteorien du lansere om at det hele var iscenesatt av de etterlatte: On 3/6/2022 at 3:57 PM, Callisto83 said: I tidslinjen over denne saken siden år 2000, kom altså denne anmeldelsen inn i mars 2009, litt over en måned etter at Viggo ble dømt for drapstrusler mot en fengselsbetjent, og året etter at Klomsæt kom med begjæring om gjenopptagelse. (I årene 2002-2003-2004-2005-2006 og 2007 var det stille og fredelig.) I årene 2006 og 2007 reagerte moren til JHA på at et av ofrenes foreldre ville nekte sønnen permisjon fra fengselet. Ada Sofie Austegard hadde da nemlig startet en rettsprosess i forhold til klageretten for ofre og etterlatte i forhold til permisjon fra soning. Saken gikk helt til Strasbourg domstolen, hvor det ble nei i 2011. Er det noen røde tråder her et sted? Eller kom en voldtektsanklage, sånn helt plutselig ut av det blå, 9 år etter at JHA og Viggo ble "rikskjendiser?" 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minimymlen Skrevet 12. mai 2022 #15053 Del Skrevet 12. mai 2022 Det er vel snakk om 2 tilfeller/ofre? https://www.nrk.no/norge/undersoker-ukjente-overgrepsanklager-mot-jan-helge-andersen-1.15842235 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TuttaHutta Skrevet 12. mai 2022 #15054 Del Skrevet 12. mai 2022 Brudulje skrev (2 timer siden): Sjødin har gjort tidenes innsats som forsvarsadvokat for både VK og fetteren til Birgitte... Ville vel heller sagt at Klomsæt har gjort tidenes innsats som forsvarsadvokat for disse to. Sjødin gjorde alt feil i saken til fetteren, og tapte i retten, anken var det Klomsæt som vant. Det var også Klomsæt som hentet inn nye sakkyndige, og la alt grunnarbeidet for gjenopptak i Baneheia-saken. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 12. mai 2022 #15055 Del Skrevet 12. mai 2022 (endret) Brudulje skrev (2 timer siden): Sjødin har gjort tidenes innsats som forsvarsadvokat for både VK og fetteren til Birgitte. Litt off topic, men leser at han nå også har tatt Per Orderud under sine vinger ifm evt gjenopptakelse av den saken også. Akkurat det prosjektet er nok en tapt sak. I praksis må man gjennom nye opplysninger presentere en alternativ sannhet for å få endret dommer, som i både Birgitte- og Baneheia-saken. Kan vanskelig tenke meg at man klarer det i Orderud-saken, og det har vel heller ikke kommer frem noe som sterkt indikerer at Per Orderud er uskyldig dømt, selv om jeg ikke kan utelukke at han er det. Endret 12. mai 2022 av Djækklåsst 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 12. mai 2022 #15056 Del Skrevet 12. mai 2022 TuttaHutta skrev (43 minutter siden): Ville vel heller sagt at Klomsæt har gjort tidenes innsats som forsvarsadvokat for disse to. Sjødin gjorde alt feil i saken til fetteren, og tapte i retten, anken var det Klomsæt som vant. Det var også Klomsæt som hentet inn nye sakkyndige, og la alt grunnarbeidet for gjenopptak i Baneheia-saken. Her er jeg nok for en gangs skyld nokså enig. Sjødin skal ha for «utholdenheten», men andre har stått for de viktigste bidragene. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 12. mai 2022 #15057 Del Skrevet 12. mai 2022 Lana01 skrev (2 timer siden): Dette var svakt, og så godt som ingenting. Trengte de virkelig en dag på seg, for å informer om så godt som ingenting, og hun unnlater selvsagt å svare på hvorfor denne informasjonen ikke ble gitt, og vil ikke gå inn på enkelt detaljer. Politimesteren om overgrepsanklagene mot Andersen: – Burde blitt informert (TV2) Enig i at det stort sett var generelle og vage «politi-svar», som det ikke burde ha tatt særlig tid å forberede. Men jeg synes politimesteren henter seg litt inn når hun poengterer at det må komme en grundig evaluering av arbeidet i sitt eget distrikt. Nå som den store avgjørelsen trolig er like rundt hjørnet, ville nok de fleste ha tenkt at man like gjerne kan utsette «oppvasken» i noen uker til. «Jeg er helt åpen for at vi får en ekstern gjennomgang av saken i etterkant slik at vi snur alle steiner. Vi skal selvfølgelig på alle måter bidra til at vi får så mange svar som mulig i en så alvorlig sak som dette. <snip> Det inkluderer Agder politidistrikts rolle og håndtering av dette. Hvordan dette skal se ut, må vi vente på konklusjonen som kommer etter hvert». 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 12. mai 2022 #15058 Del Skrevet 12. mai 2022 Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på Aktuelle saker og politikk, spekulasjoner og svar til dette. Elaine Marley, mod. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Made4u Skrevet 12. mai 2022 #15059 Del Skrevet 12. mai 2022 fotballjenta skrev (4 timer siden): Fordi politiet henla saken grunnet alder. Derfor er det interessant at tv2 har funnet et sentralt vitne som mener voldtekten kan kobles til et år hvor han var over kriminell lavalder. Politiet i Agder viser seg jo å skjule viktige detaljer, så det er fint vi har gravende journalister i dette landet. Tipper dette blir et spennende år for baneheiasaken og agderpolitiet. At politiet i Agder har gjort mange feil og ikke håndtert denne saken på en god måte, mye er jo kritikkverdig. Men altså, det er ingen grunn til å tenke at de bevisst har vært ute etter VK bare for å ta han, mange tenker feilaktig i de baner. Noen har nok vært overbevist om at han er skyldig, og jobbet for å få frem det og følt at de har gjort det riktige (og så har ting blitt helt feil). Er ikke ondskap de har bedrevet der nede altså, de har nok jobbet etter beste evne og følt at de gjorde det riktige også når de har begått sine feil. Altså ingen grunn til å kutte hodet av noen av aktørene, men som samfunn er det jo viktig at håndteringen som var, at alt gjennomgås så man lærer av feilene som er begått, så slike feil ikke gjentas igjen. Altså tenker jeg, at selv i en kritikkverdig håndtering så har nok dem dette gjelder gjort sin jobb samvittighetsfult og etter beste evne (følt at de gjorde det rette). Er mennesker som jobber i systemet, ikke maskiner, som sagt kan feil bli gjort i den beste mening... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vingemutter Skrevet 12. mai 2022 #15060 Del Skrevet 12. mai 2022 1 minutt siden, Made4u said: Men altså, det er ingen grunn til å tenke at de bevisst har vært ute etter VK bare for å ta han, mange tenker feilaktig i de baner. Hvem? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg