Gå til innhold

Viggo Kristiansen uskyldig dømt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hank Amarillo skrev (11 timer siden):

.....................

Nei, det at man kun finner DNA fra 1 gjerningsmann. Masse DNA fra 1 gjerningsmann. Og ingenting fra noen som skulle være en andre gjerningsmann, Det er et veldig sterkt indisium på at det var kun 1 gjerningsmann,

..................

Ikke bare "gjerningsmann 1" og "gjerningsmann 2", men der den ene antas å være hovedgjerningsmann og hatt en svært aktiv rolle, men den andre har en mer passiv rolle. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvem er Morten Gilje om skriver dette leserinnlegget om AP? https://www.fvn.no/mening/leserinnlegg/i/wO2veA/i-foelelsenes-vold

Ser også flere som stiller spørsmål ved AP's forsøk på å gripe inn i dagens pågående etterforskning:https://www.fvn.no/mening/leserinnlegg/i/9K1EQp/baneheia

Noen som har abonnement og har lest de andre nyere leserinnleggene rundt Baneheiasaken? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bendie skrev (15 timer siden):

Ja, det hele virker ulogisk. Personen vitne så har neppe noe med ugjerningen å gjøre, men han bør sjekkes inn/ut av saken, på lik linje med alle andre mulige interessante observasjoner og opplysninger, som kan være av interesse. Jeg vil tro navnet har dukket opp i den nye etterforskningen. 

Jeg synes det virker rart at det skulle være Viggo! Og som det nevnes, det virker rart at han bare skulle stå der med blikket sitt og stirre. Hva stirret han på...

Mannen som observerte har ikke glemt episoden, så noen må han ha sett. Evt at han blander det med en annen gang. Det er rart at politiet ikke prøvde å grave mer rundt denne observasjonen.

Det jeg finner interessant, et at det kan være en ukjent person. Ikke nødvendigvis som har noe med ugjerningen å gjøre. Men han kan ha sett noe. Og sitte på viktige oblysninger. Denne mannen, han må også ha sett andre mennesker mens han var i Baneheia. 

Jeg skulle likt å vite hvor denne mannen stod. Om han stod på den veien jentene vanligvis gikk. I følge Jan Helge sin forklaring, gikk jentene en helt annen vei, enn de vanligvis pleier å gå. Jeg synes det er merkelig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

askefast skrev (4 minutter siden):

Jeg synes det virker rart at det skulle være Viggo! Og som det nevnes, det virker rart at han bare skulle stå der med blikket sitt og stirre. Hva stirret han på...

Mannen som observerte har ikke glemt episoden, så noen må han ha sett. Evt at han blander det med en annen gang. Det er rart at politiet ikke prøvde å grave mer rundt denne observasjonen.

Det jeg finner interessant, et at det kan være en ukjent person. Ikke nødvendigvis som har noe med ugjerningen å gjøre. Men han kan ha sett noe. Og sitte på viktige oblysninger. Denne mannen, han må også ha sett andre mennesker mens han var i Baneheia. 

Jeg skulle likt å vite hvor denne mannen stod. Om han stod på den veien jentene vanligvis gikk. I følge Jan Helge sin forklaring, gikk jentene en helt annen vei, enn de vanligvis pleier å gå. Jeg synes det er merkelig.

Politiet skulle helt klart lagt mer vekt på alle vitne observasjonene . Helt utrolig slett arbeid. Jeg har ingen tro på at at det var VK, som sto der, men mannen kunne ha viktige observasjoner ,og er en viktig bit i puslespillet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kardemommete said:

Bag, hvordan kan VK ha voldtatt og drept uten å legge igjen DNA på jentene?

Hvorfor skal jeg svare på det?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bag skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal jeg svare på det?

Du har altså ikke noe svar.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Kardemommete said:

Du har altså ikke noe svar.

Det interesserer meg ikke og jeg vil ikke prioritere å bruke tid på å tenke rundt det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det interesserer meg ikke og jeg vil ikke prioritere å bruke tid på å tenke rundt det.

Du er interresert nok i Baneheia saken til å henge på denne tråden,og mener VK er skyldig i drap og voldtekt,men du har altså ingen tanker rundt hvordan VK kan ha unngått å legge igjen DNA ?

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (4 timer siden):

Du er interresert nok i Baneheia saken til å henge på denne tråden,og mener VK er skyldig i drap og voldtekt,men du har altså ingen tanker rundt hvordan VK kan ha unngått å legge igjen DNA ?

Det er vel ganske gjenkjennende for de som mener V.K er skyldig. En luker ut det som ikke passer. 

Endret av Bendie
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kardemommete said:

Jeg har aldri skrevet noe sted at jeg mener VK er skyldig eller uskyldig i drap og voldtekt. Ikke nå og ikke tidligere. Jeg har ikke forutsetning for å mene noe om det og det interesserer meg ikke. Jeg mener at man kan ha synspunkter om deler uten å måtte mene noe om alt mulig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri skrevet noe sted at jeg mener VK er skyldig eller uskyldig i drap og voldtekt. Ikke nå og ikke tidligere. Jeg har ikke forutsetning for å mene noe om det og det interesserer meg ikke. Jeg mener at man kan ha synspunkter om deler uten å måtte mene noe om alt mulig.

Ut fra postene dine i denne tråden går det ganske tydelig frem at du mener VK er skyldig. 

Men da er du kanskje ikke sikker på VKs skyld ? kanskje tvilen skal komme tiltalte til gode?

Hvilke deler av Baneheia saken er det du har synspunkter rundt?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (15 timer siden):

Det er flere momenter som skurrer med 'vitnehistorien'.

a) Det er båndtvang fra 15. april til 1 september i Norge. Hvorfor løper noen rundt med en hund uten bånd og klager over at den ikke kommer tilbake når man roper i et område hvor det er kjent at det er masse småbarn. Løse hunder og småbarn er ikke en god mix.

01. april til 20. august. Ikke at det spiller noen rolle.

Vi minner om båndtvang | Statsforvalteren i Oslo og Viken

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kardemommete said:

Ut fra postene dine i denne tråden går det ganske tydelig frem at du mener VK er skyldig. 

Men da er du kanskje ikke sikker på VKs skyld ? kanskje tvilen skal komme tiltalte til gode?

Hvilke deler av Baneheia saken er det du har synspunkter rundt?

Det er fullstendig feil at jeg har noen mening om VK er skyldig eller ikke. Jeg har ikke kompetanse og interesse for å mene noe om det. Det har jeg aldri hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bag skrev (22 minutter siden):

Det er fullstendig feil at jeg har noen mening om VK er skyldig eller ikke. Jeg har ikke kompetanse og interesse for å mene noe om det. Det har jeg aldri hatt.

Joda, du har hatt en mening om det:

Men kanskje du har endret oppfatning. Selv om faktagrunnlaget var klart nok i 2018, omtrent året etter Jahr på en enkel, logisk måte forklarte hvordan det hele henger sammen i sin første bok om saken.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Bag said:

Dette er ikke et innlegg i diskusjonen om hva du mener eller ikke. Jeg vil bare påpeke at vi alle er kompetente til å være meddommere i en rettssak.

Så kan man selvfølgelig tenke at man ikke kjenner denne spesifikke saken godt nok, at politiet kanskje sitter på kritisk upublisert informasjon osv. Men for eksempel når det gjelder det gamle DNA-beviset som ble brukt til å si at det sikkert var to gjerningsmenn, tenker jeg at alle i dag har tilgang på nok informasjon til å mene noe om dette. Jeg liker ikke antydningen om at alt er 50-50 og umulig for lekfolk å si noe om. Flere justismord har vist at det noen ganger er nødvendig at lekfolk engasjerer seg, fordi fagfolkene stritter i mot rasjonaliteten.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bag skrev (38 minutter siden):

Du har i lang tid vært interresert nok til å følge med her og jevnlig poste innlegg som kan tolkes til VKs ugunst

Endret av Kardemommete
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det typiske for de  som mener VK  er skyldig, er at blir stille når man får motspørsmål, eller man da snakker om magefølelsen JHA  har ikke karisma nok, til å lokke de med seg., eller er ikke smart nok Mye av det samme gjenspeiler seg hos Arne Pedersen. "Selv Supermann hadde ikke klart å utføre ugjerningen mot de unge jentene alene" 

Jeg savner  argumenter fra motparten, som det er mer hold i. Det hele koker nok ned til at man ikke har stort å komme med, fordi det ikke finnes  bevis mot VK. 

Kjenner jeg er spent på hva som skjer videre. Ikke med VK. Han blir frikjent, ( med eller uten ny rettssak) Det er jeg rimelig sikker på 

Det som er interessant er hva slags   etterspill dette får. og ikke minst hva  som skjer med videre  JHA . Jeg ønsker helt klart nye rettssak, med han på tiltalebenken  Det er mange som bør forklare sin rolle, i dette  Det vil nok også etterhvert bli  stilt krav om erstatning 

Endret av Lana01
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (12 minutter siden):

Det typiske for de  som mener VK  er skyldig, er at blir stille når man får motspørsmål, eller man da snakker om magefølelsen JHA  har ikke karisma nok, til å lokke de med seg., eller er ikke smart nok Mye av det samme gjenspeiler seg hos Arne Pedersen. "Selv Supermann hadde ikke klart å utføre ugjerningen mot de unge jentene alene" 

Jeg savner  argumenter fra motparten, som det er mer hold i. Det hele koker nok ned til at man ikke har stort å komme med, fordi det ikke finnes  bevis mot VK. 

Kjenner jeg er spent på hva som skjer videre. Ikke med VK. Han blir frikjent, ( med eller uten ny rettssak) Det er jeg rimelig sikker på 

Det som er interessant er hva slags   etterspill dette får. og ikke minst hva  som skjer med videre  JHA . Jeg ønsker helt klart nye rettssak, med han på tiltalebenken  Det er mange som bør forklare sin rolle, i dette  Det vil nok også etterhvert bli  stilt krav om erstatning 

Helt enig!

En annen ting som er gjennomgående i denne saken er hvordan "reglene" endrer seg underveis:

1) I starten gikk politiet ut og sa at de hadde fellende bevis som knyttet Viggo 100% til åstedet.

2) I ett motsvar i en av begjæringene skrev statsadvokat Jostein J " Det har aldri foreligget fellende DNA mot Kristiansen. Det er heller ikke på noe tidspunkt frembragt analyseresultater som kan utelukke Kristiansen som gjerningsmann"

3) Etter analysefunn med flere DNA treff på jh, heter det nå " fravær av bevis er ikke bevis for fravær"

Merk dere at i punkt nr 2 så sier de at det per den gang ikke var analyser som kunne utelukke Viggo. Utelukke må jo innebære at man ikke finner DNA. Etter nye funn av jh, men ingen av Viggo, så går man plutselig bort fra det som tidligere ble brukt som argument. Nå trekkes det enda lenger og sier at selv om det er fravær, så kan man likevel ha vært der.

Det er interessant å se i ettertid, hvordan saken og argumenter spesielt, utvikler seg.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lidis88 skrev (5 timer siden):

😅 er det Mikkel Tronsrud du mener? Det begynte med en bok som fikk han til å endre synet for så å begynne å jobbe for en sak som han anså som et digert justismord.. sett at det faktisk er et justismord, føles det ikke da litt dumt å håne hans innsats? Du slår meg ikke som en forkjemper for rettsikkerhet ihvertfall!

All ære til han for det! Han kan like gjerne åpne gift shop som selger Fri Viggo pins, nøkkelringer og kaffekopper for alt jeg bryr meg, men Kardemommete, vedkommende jeg siterte, insinuerte at Viggo ble dømt fordi sørlandet er kjent som bibelbeltet. Sist jeg sjekket ble Viggo og JHA dømt i en domstol, og ikke i et bedehus. Beklager å si det, men jentene som aldri får sjanse til å vokse opp, de har en rettssikkerhet de også.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Callisto83 said:

All ære til han for det! Han kan like gjerne åpne gift shop som selger Fri Viggo pins, nøkkelringer og kaffekopper for alt jeg bryr meg, men Kardemommete, vedkommende jeg siterte, insinuerte at Viggo ble dømt fordi sørlandet er kjent som bibelbeltet. Sist jeg sjekket ble Viggo og JHA dømt i en domstol, og ikke i et bedehus. Beklager å si det, men jentene som aldri får sjanse til å vokse opp, de har en rettssikkerhet de også.

Nei nei. Viggo ble dømt fordi Arne Pedersen diktet opp 'beviser' og hadde 'sterk tro', 'klarte ikke slippe VK ut av tankene' osv. Det er ingen fellende bevis mot VK, også kjent som justismord. Det trenger man ikke være etterforsker, Kripos-ansatt eller VK-fan for å innse ut i fra bevisenes tilstand.

Her bør Agder-politiet gå på en lang sjelereise og ta et oppgjør med gufset fra fortiden. AP og til dels andre etterforskere fra den tiden bør ettertrykkelig svares i både medier og i person. 

"Det var jo en liten sånn morsom affære, da, for jeg, egentlig, hadde hengt veldig i den personen (Viggo Kristiansen, forf. anm.) som det var snakk om under etterforskinga. Liksom ikke fått de bitene ut av hodet mitt i det heile tatt når det gjaldt han … Så de har jo drevet å mobba meg en del i teamet også, for at jeg har vært så opptatt av disse bitene. Nå som det viser seg at jeg har rett, ble det slutt på mobbinga i hvert fall."

Arne Pedersen, 2001.

Endret av Anonio
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...