BethB Skrevet 2. mai 2022 #14501 Del Skrevet 2. mai 2022 49 minutter siden, Callisto83 said: Det er jo nesten sånn at man må gni seg i øynene. Det er jo nettopp derfor Viggo fikk forvaringsdom. Han har vel også i motsetning til JHA, nektet å delta i forberedelsene til gradvis tilbakeføring i samfunnet, selv om han også har sonet straff for hva han gjorde med nabojenta, som han har tilstått.. Det er helt utrolig hva lang tid og en ensidig aggressiv kampanje utenfor rettssalen kan gjøre med folks oppfatning. Det lover jo egentlig ikke godt for rettssikkerheten. Du avsporer totalt med å angripe Viggo til forsvar for Jan Helge. Eller du rett ut direkte forsvarer Jan Helge her. Alle bevisene peker i en retning. Eller kan du komme med ett eneste bevis som knytter Viggo til åstedet? 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nisselue Skrevet 2. mai 2022 #14502 Del Skrevet 2. mai 2022 (endret) 8 hours ago, TuttaHutta said: det må bevises at Andersen var alene. Må det egentlig det? I en sak hvor man har bare én mistenkt med beviser som omfatter kun én person, må man da rent teknisk bevise at det ikke var andre der? Det høres ut som et smutthull mange ville benyttet seg av i så fall. Bare å påstå det var andre der, "de(n) andre gjorde det meste, bevis at jeg tar feil eller så må dere bare gi meg lavest mulige straff". Mulig det er slik, men det høres unektelig litt rart ut. Endret 2. mai 2022 av nisselue 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 2. mai 2022 #14503 Del Skrevet 2. mai 2022 Callisto83 skrev (6 timer siden): Det er jo nesten sånn at man må gni seg i øynene. Det er jo nettopp derfor Viggo fikk forvaringsdom. Han har vel også i motsetning til JHA, nektet å delta i forberedelsene til gradvis tilbakeføring i samfunnet, selv om han også har sonet straff for hva han gjorde med nabojenta, som han har tilstått.. Det er helt utrolig hva lang tid og en ensidig aggressiv kampanje utenfor rettssalen kan gjøre med folks oppfatning. Det lover jo egentlig ikke godt for rettssikkerheten. At VK frikjennes og JHA antagelig tiltales og dømmes synes jeg lover godt for rettsikkerheten. du glemmer også å nevne at VK fikk behandling av psykolog over flere år mens han satt inne. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 2. mai 2022 #14504 Del Skrevet 2. mai 2022 I tillegg vil JHA trolig tiltales for falsk forklaring mot VK, som har en strafferamme opptil 10 år, så JHA må nok belage sg på mange år i fengsel 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TuttaHutta Skrevet 2. mai 2022 #14505 Del Skrevet 2. mai 2022 (endret) Lana01 skrev (5 timer siden): I tillegg vil JHA trolig tiltales for falsk forklaring mot VK, som har en strafferamme opptil 10 år, så JHA må nok belage sg på mange år i fengsel Andersen har i følge politiet offisielt status som mistenkt. Den som er siktet eller mistenkt, kan ikke straffes for falsk forklaring. Endret 2. mai 2022 av Elaine Marley 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altius Skrevet 2. mai 2022 #14506 Del Skrevet 2. mai 2022 En stund siden Viggo Kristiansen er sluppet ut nå. Hvorfor har han ikke latt seg intervjue i media at han er uskyldig og søker oppreisning? Hadde jeg sonet 21 år i fengsel for noe jeg ikke hadde jeg ikke hadde gjort ville jeg vært desperat etter å få forklart meg i media om min uskyld og den grusomme urett som er gjort mot meg. Per Liland og Fritz Moen feks var jo mye i media for å kommunisere sin uskyld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 2. mai 2022 #14507 Del Skrevet 2. mai 2022 (endret) TuttaHutta skrev (5 timer siden): Andersen har i følge politiet offisielt status som mistenkt. Den som er siktet eller mistenkt, kan ikke straffes for falsk forklaring. Feil Han har rett til å forsvare seg selv, men ikke forklare seg falsk slik at en annen urettmessig pådrar seg domfellelse, dette har en strafferamme på inntil 10 år fabrikere bevis eller ved annen atferd skaper et uriktig grunnlag for straffansvar, og derved pådrar noen en siktelse eller domfellelse. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-7#§225 Endret 2. mai 2022 av Elaine Marley 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TuttaHutta Skrevet 2. mai 2022 #14508 Del Skrevet 2. mai 2022 altius skrev (1 minutt siden): Hvorfor har han ikke latt seg intervjue i media at han er uskyldig og søker oppreisning? Dersom han har samme oppførsel og fremtoning i dag som han hadde under rettssakene i 2001-2002, så er det nok langt bedre at Terje Helland og Arvid Sjødin tar seg av kontakten med pressen, noe de nok har innsett. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 2. mai 2022 #14509 Del Skrevet 2. mai 2022 altius skrev (2 minutter siden): En stund siden Viggo Kristiansen er sluppet ut nå. Hvorfor har han ikke latt seg intervjue i media at han er uskyldig og søker oppreisning? Hadde jeg sonet 21 år i fengsel for noe jeg ikke hadde jeg ikke hadde gjort ville jeg vært desperat etter å få forklart meg i media om min uskyld og den grusomme urett som er gjort mot meg. Per Liland og Fritz Moen feks var jo mye i media for å kommunisere sin uskyld. VK trenger ikke det. Han har forresten tidligere blitt intervjuet hvor han hevder sin uskyld. Han kan vel heller ikke søke oppreisning før han er frikjent. tro meg. det kravet kommer 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TuttaHutta Skrevet 2. mai 2022 #14510 Del Skrevet 2. mai 2022 (endret) Lana01 skrev (5 minutter siden): Feil Han har rett til å forsvare seg selv, men ikke forklare seg falsk slik at en annen urettmessig pådrar seg domfellelse... Da er du over på noe annet, du skrev "falsk forklaring", som man ikke kan straffes for dersom man er mistenkt. Nå er du over på "grov uriktig anklage", og dersom Kristiansen frikjennes, så er det et poeng at Andersen kan ha fremsatt en grov uriktig anklage i september 2000, som førte til at Kristiansen ble dømt. Dog, ettersom strafferammen er 10 år, så er også foreldelsesfristen 10 år. Endret 2. mai 2022 av TuttaHutta 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altius Skrevet 2. mai 2022 #14511 Del Skrevet 2. mai 2022 TuttaHutta skrev (1 minutt siden): Dersom han har samme oppførsel og fremtoning i dag som han hadde under rettssakene i 2001-2002, så er det nok langt bedre at Terje Helland og Arvid Sjødin tar seg av kontakten med pressen, noe de nok har innsett. Men folk flest blir jo skeptisk til en person som ikke tør å se folk i øynene ( i media) og fortelle at man er uskyldig dømt og har råtnet 21 år i fengsel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 2. mai 2022 #14512 Del Skrevet 2. mai 2022 TuttaHutta skrev (Akkurat nå): Det er noe annet, du skrev "falsk forklaring", som man ikke kan straffes for dersom man er mistenkt. Nå er du over på "grov uriktig anklage", og dersom Kristiansen frikjennes, så er det et poeng at Andersen kan ha fremsatt en grov uriktig anklage i september 2000, som førte til at Kristiansen ble dømt. Dog, ettersom strafferammen er 10 år, så er også foreldelsesfristen 10 år. Han forsetter å forklare seg grovt uriktig, ang VK 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 2. mai 2022 #14513 Del Skrevet 2. mai 2022 altius skrev (Akkurat nå): Men folk flest blir jo skeptisk til en person som ikke tør å se folk i øynene ( i media) og fortelle at man er uskyldig dømt og har råtnet 21 år i fengsel. Nei,folk flest er ikke skeptiske til det. VK har blitt intervjuet på TV hvor han så inn i kamera og hevdet sin uskyld. minst en gang. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 2. mai 2022 #14514 Del Skrevet 2. mai 2022 altius skrev (3 minutter siden): Men folk flest blir jo skeptisk til en person som ikke tør å se folk i øynene ( i media) og fortelle at man er uskyldig dømt og har råtnet 21 år i fengsel. Dette er vel i respekt for de etterlatte, som har et problem med dette. Det er også fornuftig å vente til saken er avsluttet 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 2. mai 2022 #14515 Del Skrevet 2. mai 2022 TuttaHutta skrev (5 minutter siden): Da er du over på noe annet, du skrev "falsk forklaring", som man ikke kan straffes for dersom man er mistenkt. Nå er du over på "grov uriktig anklage", og dersom Kristiansen frikjennes, så er det et poeng at Andersen kan ha fremsatt en grov uriktig anklage i september 2000, som førte til at Kristiansen ble dømt. Dog, ettersom strafferammen er 10 år, så er også foreldelsesfristen 10 år. Anklagene mot VK kom i 21/22 og. da har vi til 31/32 da. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TuttaHutta Skrevet 2. mai 2022 #14516 Del Skrevet 2. mai 2022 Lana01 skrev (Akkurat nå): Han forsetter å forklare seg grovt uriktig, ang VK Spørsmålet er vel i hvilken grad det kan bevises at det er uriktig. At Kristiansen frikjennes fordi det ikke kan bevises utover rimelig tvil at han deltok, betyr ikke at det er bevis utover en hver rimelig tvil for at Andersen lyver, selv om din magefølelse er at han forklarer seg usant. Det spørs vel også i hvilken grad det kan anses å være en grov uriktig anklage nå i dag, særlig dersom Kristiansen frikjennes, ettersom en slik anklage må føre til straffeansvar for å kunne straffes. "Med bot eller fengsel inntil 3 år straffes den som ved å gi uriktig opplysning til retten, politiet eller annen offentlig myndighet, ved å fabrikere bevis eller ved annen atferd skaper et uriktig grunnlag for straffansvar, og derved pådrar noen en siktelse eller domfellelse" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altius Skrevet 2. mai 2022 #14517 Del Skrevet 2. mai 2022 Kardemommete skrev (3 minutter siden): Nei,folk flest er ikke skeptiske til det. VK har blitt intervjuet på TV hvor han så inn i kamera og hevdet sin uskyld. minst en gang. Da han ble intervjuet satt han jo inne. Kun en gang. Skal han få saken mer i media og folks sympati må han vise mer av seg selv. Han burde latt seg intervjue etter at han har sluppet ut. Folk gidder ikke bry seg om de ikke får et mer forhold til en person. Da er han bare et tall og statistikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lana01 Skrevet 2. mai 2022 #14518 Del Skrevet 2. mai 2022 TuttaHutta skrev (1 minutt siden): Spørsmålet er vel i hvilken grad det kan bevises at det er uriktig. At Kristiansen frikjennes fordi det ikke kan bevises utover rimelig tvil at han deltok, betyr ikke at det er bevis utover en hver rimelig tvil for at Andersen lyver, selv om din magefølelse er at han forklarer seg usant. Det spørs vel også i hvilken grad det kan anses å være en grov uriktig anklage nå i dag, særlig dersom Kristiansen frikjennes, ettersom en slik anklage må føre til straffeansvar for å kunne straffes. "Med bot eller fengsel inntil 3 år straffes den som ved å gi uriktig opplysning til retten, politiet eller annen offentlig myndighet, ved å fabrikere bevis eller ved annen atferd skaper et uriktig grunnlag for straffansvar, og derved pådrar noen en siktelse eller domfellelse" Det er fint lite med magefølelse å gjør. Alle bevis i saken peker på at JHA var alene. Det eneste som knytter VK til drapene er JHA sine løgner , og han har beviselig løyet, forandret historien så mange ganger, Ved grove anklager er strafferammen 10 år. noe denne saken helt klart er. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest shalott Skrevet 2. mai 2022 #14519 Del Skrevet 2. mai 2022 altius skrev (18 minutter siden): En stund siden Viggo Kristiansen er sluppet ut nå. Hvorfor har han ikke latt seg intervjue i media at han er uskyldig og søker oppreisning? Hadde jeg sonet 21 år i fengsel for noe jeg ikke hadde jeg ikke hadde gjort ville jeg vært desperat etter å få forklart meg i media om min uskyld og den grusomme urett som er gjort mot meg. Per Liland og Fritz Moen feks var jo mye i media for å kommunisere sin uskyld. Like etter han slapp ut av fengsel, skrev Kristiansen (med god hjelp av støttespillerne sine, antakelig) et brev som kom på trykk i Fædrelandsvennen. Jeg tror ikke det var et forsvarsskrift, mer et takkebrev til de som har støttet ham og en fortelling om mors kjøttkaker. Likevel kom det mange negative reaksjoner på brevet. Jeg regner med at han enn så lenge blir anbefalt å ligge lavt i terrenget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 2. mai 2022 #14520 Del Skrevet 2. mai 2022 altius skrev (16 minutter siden): Da han ble intervjuet satt han jo inne. Kun en gang. Skal han få saken mer i media og folks sympati må han vise mer av seg selv. Han burde latt seg intervjue etter at han har sluppet ut. Folk gidder ikke bry seg om de ikke får et mer forhold til en person. Da er han bare et tall og statistikk. Det får stå for din regning. Om du ikke har fått med deg at VK hevder seg uskyldig,og synes mediadekningen har vært mangelfull må du ha levd under en stein i 20 år.. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg