Gå til innhold

Viggo Kristiansen uskyldig dømt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er helt sikker på at Arne Pedersen har skjønt at dommen mot VK er uriktig. Det jeg ikke skjønner er hvordan han ikke evner å forstå at han setter seg selv i et så dårlig lys som han gjør med det siste stuntet sitt.

Endret av Kardemommete
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kardemommete skrev (21 minutter siden):

Jeg er helt sikker på at Arne Pedersen har skjønt at dommen mot VK er uriktig. Det jeg ikke skjønner er hvordan han ikke evner å forstå at han setter seg selv i et så dårlig lys som han gjør med det siste stuntet sitt.

Helt enig. Han prøver å redde ansikt, men ender opp med det stikk motsatte. Han hadde hadde hatt alt på å tjene på å være litt ydmyk og åpne opp for at de de kan ha tatt feil og å beklage for at de låste seg til en konklusjon. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midgard skrev (1 time siden):

I stedet fikk man, om mulig, en enda mer fastlåst bitter "etterforsker" som er så fjern fra realitetene at "kollegaer" i politiet må gå til motmæle. Mer eller mindre ydmyke han ved å legge frem over 20års gamle dokumenter som han selv burde gjort det lenge før han kaster ut sine påstander. 

Enig. Det er ikke vanskelig å lese mellom linjene hva statsadvokatene mener om hans ”inngripen”. At de i det hele tatt fant grunn til å uttale seg til pressen om dette, sier sitt. For øvrig: tommel opp til bedriftsfotballfolka som synes å ta vare på dommerkort nærmest inn i evigheten. 

Endret av Mimmie
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mimmie skrev (18 minutter siden):

Enig. Det er ikke vanskelig å lese mellom linjene hva statsadvokatene mener om hans ”inngripen”. At de i det hele tatt fant grunn til å uttale seg til pressen om dette, sier sitt. For øvrig: tommel opp til bedriftsfotballfolka som synes å ta vare på dommerkort nærmest inn i evigheten. 

Ja, det er flott at de tok vare på dokumentene. Mulig det var en grunn for det, eller finnes alle dommerkort fra den tiden enda.

Uansett så tok det over 20år for VK til å bli trodd på at han spilte fotball den kvelden. Arne Pedersen stemplet han som løgner uten i det hele tatt prøve å løfte en finger for å få tak i en simpelt dokument for å støtte/avvise VK sin versjon. På den tiden var dokumentet sikkert bare et par telefoner unna. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midgard skrev (17 minutter siden):

Ja, det er flott at de tok vare på dokumentene. Mulig det var en grunn for det, eller finnes alle dommerkort fra den tiden enda.

Uansett så tok det over 20år for VK til å bli trodd på at han spilte fotball den kvelden. Arne Pedersen stemplet han som løgner uten i det hele tatt prøve å løfte en finger for å få tak i en simpelt dokument for å støtte/avvise VK sin versjon. På den tiden var dokumentet sikkert bare et par telefoner unna. 

Jeg er ganske imponert over at dette dokumentet ble hentet opp. Det sier jeg fordi jeg har jobbet som "Formann/"Manager" For bedriftens Fotball lag de siste 10 år. Før fotballkamp fyller jeg alltid inn dette kortet, men ofte blir utfyllingen ufullstendig og notert raskt. At de nå har funnet dette kortet, og at det er har vært lagret i over 20 år, er utrolig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommete skrev (2 timer siden):

Jeg er neimen ikke sikker. Det største steget er å innrømme overfor seg selv at de tok, eller kan ha tatt, feil. Og det virker ikke som om Arne Pedersen har greid å gjøre den erkjennelsen ennå. Det virker ikke som om han forstår i hvor dårlig lys han setter seg selv gjennom det intervjuet.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Callisto83 skrev (4 timer siden):

I det ene øyeblikket er det kritikkverdig hvorfor det er så stille fra Arne Pedersen. Så er det plutselig kritikkverdig at han stilte opp i et intervju. Jeg skjønner det er provoserende at ikke alle tror på Viggo, men man må nesten bestemme seg.

Nå er vel heller ikke han den eneste som har sendt inn brev til politiet. Vi vet at Jahr har kontaktet statsadvokaten med teoriene sine om at JHA drepte jentene fordi han visstnok ikke kom inn i militæret, og jeg kan tenke meg det har kommet en rekke brev inn fra Sjødin og co.

Forskjellen er jo naturligvis at Arne Pedersen var leder for etterforskningen når ingen visste hva som hadde hendt med to jenter i Baneheia, og jeg personlig synes det er mer interessant å høre hvilket puslespill han sto ovenfor, enn hva støttegruppen til Viggo klarer å komme frem til.

Det er flere sider av saken rundt Pedersens utspill.  Det er ikke sånn at alt bare er bra eller alt bare er kritikkverdig.

At Pedersen deltar i samfunnsdebatten:  Bra og lenge etterlengtet.  Det er viktig at noen av de som måtte mene at den gamle dommen var riktig argumenterer for dette offentlig istedenfor å gjemme seg.

Innholdet i Pedersens kommentar i media:  Pinlig og skuffende svakt.  Jeg skrev mer om dette i forrige post, men Pedersen synliggjør at han ikke evner å ta inn over seg betydningen av utviklingen i saken.  Han synliggjør også et betydelig tunnelsyn og en skremmende mangel på interesse/evne til å etterforske ting som kan tale i en annen retning enn ideen han har.

Brevet Pedersen har sendt til statsadvokaten:  Urovekkende, og i følge VKs advokat Gulstad potensielt straffbart, i strid med Straffelovens §157.

NRKs dekning på nett:
Egentlig ikke så helt gæli.  De lar seg gjøre til talerør for Pedersen uten å stille ham noen kritiske spørsmål, men samtidig tar de med tilsvarene fra Sjødin og spesielt Statsadvokaten.  Sistnevnte går vel ganske langt i avfeie Pedersens utspill som sludder i diplomatisk språk.

NRKs innslag i dagsrevyen:
Også ålreit etter min mening.  De lar Pedersen komme til orde med sin oppfatning uten spesielt kritiske spørsmål, men tar også med VKs forsvareres tilsvar til de samme spørsmålene Pedersen er stilt.  Statsadvokatens kommentarer kommer også frem (se forrige punkt).  Tydeliggjør at Pedersen "har bodd under en stein" de siste tjue årene hva denne saken angår.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midgard skrev (1 time siden):

Uansett så tok det over 20år for VK til å bli trodd på at han spilte fotball den kvelden.

Pussig nok, så hevder Kristiansen i avhør, når han blir konfrontert med observasjoner av han den fredagen i Baneheia, at han trodde det var på torsdag han var i Baneheia og traff Rødsvik osv.

Den samme torsdagen han i følge seg selv husker å ha spilt fotballkamp hele kvelden, å ikke var i Baneheia?

"Videre i avhøret hevder Kristiansen at han hadde «glemt» at han hadde vært i Baneheia om kvelden 19. mai - til tross for at han meget bestemt hadde nektet for å ha vært der både under rundspørringen 22. mai og i alibiavhøret 4. juni.

Han prøver så å bortforklare og ufarliggjøre «forglemmelsen» med at han trodde de hadde møtt Rødsvik kvelden før ..."

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jazzbazz skrev (7 minutter siden):

Brevet Pedersen har sendt til statsadvokaten:  Urovekkende, og i følge VKs advokat Gulstad potensielt straffbart, i strid med Straffelovens §157.

Vil han da dele celle med Jahr og halve støttegruppen til Viggo Kristiansen, som også har sendt inn brev til Statsadvokaten om sine meninger om saken?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TuttaHutta skrev (7 minutter siden):

Vil han da dele celle med Jahr og halve støttegruppen til Viggo Kristiansen, som også har sendt inn brev til Statsadvokaten om sine meninger om saken?

Siden de du her nevner har forsøkt å tipse og å opplyse fremfor å motarbeide i lys av sitt tidligere virke slik AP har gjort, så er vel det tvilsomt. Ikke dermed sagt at jeg mener henvendelsen til AP er straffbar, men det er jo åpenbart at motivet hans er å redde sitt eget omdømme. Svaret fra statsadvokatene er jo interessant, de gir åpenbart blaffen og antyder langt på vei at AP ikke får det som han vil.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TuttaHutta skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke kjent med at Jahr har sendt inn noe brev til Statsadvokaten?  Men det har du kanskje kilde på?

Når det gjelder VKs advokater og forsåvidt også ofrenes bistandsadvokater, så representerer de parter i saken.  Er du kjent med at noen av disse har sendt noe til Statsadvokaten der de går utover sitt mandat?  Har du kilde på dette?

Utover det er det en prinsipiell forskjell på å si "undersøk dette grundig" og å si "IKKE undersøk dette grundig".  En av disse uttalelsene bør få noen alarmklokker til å ringe mhp rettssikkerhet. 

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TuttaHutta skrev (12 minutter siden):

Pussig nok, så hevder Kristiansen i avhør, når han blir konfrontert med observasjoner av han den fredagen i Baneheia, at han trodde det var på torsdag han var i Baneheia og traff Rødsvik osv.

Den samme torsdagen han i følge seg selv husker å ha spilt fotballkamp hele kvelden, å ikke var i Baneheia?

"Videre i avhøret hevder Kristiansen at han hadde «glemt» at han hadde vært i Baneheia om kvelden 19. mai - til tross for at han meget bestemt hadde nektet for å ha vært der både under rundspørringen 22. mai og i alibiavhøret 4. juni.

Han prøver så å bortforklare og ufarliggjøre «forglemmelsen» med at han trodde de hadde møtt Rødsvik kvelden før ..."

Hvor mye har egentlig VK mast om denne fotballkampen? Du har kanskje tilgang på avhør? Og en fotballkamp tar jo ikke hele dagen, fullt mulig å låse seg ute samme dag som man spiller en forballkamp, og å huske detaljene i dette fra mai når man avhøres i juli er ikke spesielt merkelig. Men for deg er det vel ensbetydende med å være en kaldblodig drapsmann?

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, TuttaHutta said:

Med tanke på at dette ble rettet opp allerede i hans 3. avhør med politiet er det vel ikke så pussig om han i senere avhør har en annen forklaring. Det ville også vært mulig å møte Rødsvik og spille fotball samme dag, så om han så skulle ha blandet dette sier det absolutt ingen ting.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TuttaHutta skrev (42 minutter siden):

Jahr delte også ut to eksemplarer av sin første bok, inne på gjennopptakelseskommisjonens lokaler.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Callisto83 said:

Forskjellen er jo naturligvis at Arne Pedersen var leder for etterforskningen når ingen visste hva som hadde hendt med to jenter i Baneheia, og jeg personlig synes det er mer interessant å høre hvilket puslespill han sto ovenfor, enn hva støttegruppen til Viggo klarer å komme frem til.

Her er jeg i prinsippet enig med deg, men idet han sier at han egentlig nå håpet på en redusert etterforskning så har han frasagt seg enhver rett til å bli hørt. Det er likelydende med å si at vi ikke burde ha mer og bedre informasjon før vi tar en avgjørelse. Mer diskvalifiserende enn det skal det vanskelig kunne gjøres.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Bendie said:

Helt enig. Han prøver å redde ansikt, men ender opp med det stikk motsatte. Han hadde hadde hatt alt på å tjene på å være litt ydmyk og åpne opp for at de de kan ha tatt feil og å beklage for at de låste seg til en konklusjon. 

Dersom ikke det som skjedde for 20 år siden var så ille at det var kriminelt da. Det ville forklart dagens fremtoning. Det ville også forklart de repeterende krav i løpet av disse årene til å destruere alle bevis også. Det er tross alt bare flaks at vi i dag fortsatt har noe å teste på da alt av biologisk materiale ble forsøkt destruert.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 hours ago, Midgard said:

Unødvendig å sjekke hvis man vet vedkommende er skyldig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nisselue skrev (5 timer siden):

Unødvendig å sjekke hvis man vet vedkommende er skyldig.

Håper det var ironisk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Midgard said:

Håper det var ironisk ?

Tja, umulig å si. Dårlig ironi ødelegger veldig mange diskusjoner på nett. Det er umulig å skille mellom de som er ironiske og de som virkelig mener det. Så kan man risikere å bruke fryktelig masse tid på en som liksom er morsom. Jeg har sluttet å delta i en del tråder av den grunn. Det er merkelig å holde på slik hvis man ikke mener det. Å kaste bort tiden til meningsmotstandere med argumenter man ikke står for er respektløst. Å kaste bort tiden til meningsfeller er direkte idiotisk.

"Alle må jo forstå at jeg var ironisk!". Nei, med så mange forestillinger folk har er det faktisk noen som kan mene det.

Endret av Bag
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bag skrev (25 minutter siden):

Tja, umulig å si. Dårlig ironi ødelegger veldig mange diskusjoner på nett. Det er umulig å skille mellom de som er ironiske og de som virkelig mener det. Så kan man risikere å bruke fryktelig masse tid på en som liksom er morsom. Jeg har sluttet å delta i en del tråder av den grunn. Det er merkelig å holde på slik hvis man ikke mener det. Å kaste bort tiden til meningsmotstandere med argumenter man ikke står for er respektløst. Å kaste bort tiden til meningsfeller er direkte idiotisk.

"Alle må jo forstå at jeg var ironisk!". Nei, med så mange forestillinger folk har er det faktisk noen som kan mene det.

Så sant. Denne diskusjonen er ikke en hagefest heller, hvor alkoholen sitter løst. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...