Gå til innhold

Viggo Kristiansen uskyldig dømt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Callisto83 skrev (13 timer siden):

Du får det nesten til å høres ut som JHA slapp unna. JHA tilsto, og ble i 2002 dømt til 19 år. Han står fremdeles fast på at Viggo var med på dette, selv når de begge er ute i samfunnet igjen.

Joda, vi har fått med oss at JHA ble dømt, og at han kom med en slags tilståelse.

Det vil si... han erkjente vel knapt halvparten av det han faktisk gjorde i Baneheia. I tillegg fikk han anledning til å lempe hovedansvaret over på en uskyldig tredjepart, noe som selvfølgelig er en katastrofe i seg selv. Han hadde alt å tjene på forsøket, selv om ingen kunne vite der og da at han ville slippe billigere unna.

Ja, han fastholder at de var to, selv etter de nye DNA-analysene, men har som ventet kommet med nye tilpasninger... Hadde du ventet at JHA plutselig skulle gjøre helomvending etter at VK ble løslatt?

• Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lord Friendzone skrev (47 minutter siden):

Det vil si... han erkjente vel knapt halvparten av det han faktisk gjorde i Baneheia. I tillegg fikk han anledning til å lempe hovedansvaret over på en uskyldig tredjepart, noe som selvfølgelig er en katastrofe i seg selv. Han hadde alt å tjene på forsøket, selv om ingen kunne vite der og da at han ville slippe billigere unna.

Så langt fra en «uforbeholden» tilståelse man kan komme, i grunn. Han syntes jo også selv at han fikk alt for streng straff, og at han vel i grunn burde ha sluppet straff... 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunda skrev (7 timer siden):

Se der ja, her forklares det at overgrepstiltalene mot JHA  ble oppdaget helt tilfeldig, Meget pinlig og uprofesjonelt av Agder politidistrikt.Her må en få klarhet i hva som er skjedd, og hvorfor  dokumentene ikke ble  sendt med. De burde selvsagt ha vært oppbevart  , sammen med de andre dokumentene i saken. Det er et svært uaktsomt av ledelsen ,  som har gjort en alvorlig feil i to omganger Dokumentene ble først holdt  tilbake  for gjenopptagelse komiteen og deretter  for Oslo politiet som har saken nå  Dette er også opplysninger som burde  vært gitt VK  sine advokater.

Det skjedde da Oslo-politiet gjennomførte rutinemessige søk i politiets systemer. Selve oppdagelsen skal ha skjedd nærmest ved en tilfeldighet.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mimmie said:

Så langt fra en «uforbeholden» tilståelse man kan komme, i grunn. Han syntes jo også selv at han fikk alt for streng straff, og at han vel i grunn burde ha sluppet straff... 

Og ikke nok med det, han ville ikke betale erstatning til jentenes foreldre heller. 🤮

"Forsvareren sier at Andersens dom på 19 års fengsel er nok. - Å betale en slik erstatning er dobbel straff."

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=jan+helge+andersen+erstatningskrav

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Og etter å ha sluppet ut, sa Jan Helge: "Nå har jeg sittet 14 år i fengsel, det er lenge. Jeg har betalt for det jeg gjorde."

Den mannens frekkhet er grenseløs. Artikkelen kan gi et annet inntrykk enn det hun virkelig mente, men jeg leser mellom linjene at Ada Sofie Austegard har en form for sympati for Jan Helge. Hvordan oppfatter dere dette:

"Hun ser også saken fra Andersens side.

- I dette tilfellet her vil han aldri få mulighet skaffe seg egen bolig. "

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/Wy1J2/skylder-etterlatte-to-millioner-kroner

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg tror at det Andersens forsvarer sa, både i retten og i intervjuer, har satt seg fast i oppfatningen til folk, om at JHA var en stakkar som plutselig fant seg i en situasjon han ikke var psykisk sterk nok til å unnslippe eller sette seg imot. Hvorfor ellers er noen så opptatt av at Viggo må ha vært der, og må ha drept og voldtatt, og må ha truet JHA, uansett om det mangler fysiske bevis.

Det er ingen grunn til å statuere medvirkningsansvar overfor Jan Helge i drapet på den eldste jenta. Det er ikke fysisk medvirkning, og det er heller ikke psykisk medvirkning. Han sitter så langt unna at han kan ikke gripe inn.

Uansett utfallet av dommen, så spredte mange utsagn som dette seg gjennom media. Folk har tydeligvis ikke glemt inntrykket av JHA som redd og truet, selv etter at det er funnet DNA fra Jan Helge på henne. https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article268937.ece

Endret av ops2
  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mimmie skrev (På 28.2.2022 den 8.45):

Gi referanse for at han mener at han burde ha sluppet straff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gab skrev (2 timer siden):

Gi referanse for at han mener at han burde ha sluppet straff!

Kanskje ikke direkte det han sa, men ikke så langt unna:

"21-åringen sier at han tar sin straff for drap og medvirkning til voldtekter, men at han helst ville vært fri.

- Vi vil vel alle være fri? sier han."

«Jeg bryr meg ikke om straffen» – VG

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (12 timer siden):

Kanskje ikke direkte det han sa, men ikke så langt unna:

"21-åringen sier at han tar sin straff for drap og medvirkning til voldtekter, men at han helst ville vært fri.

- Vi vil vel alle være fri? sier han."

«Jeg bryr meg ikke om straffen» – VG

Nei det var ikke akkurat det samme som at han ikke burde hatt straff så det var vel neppe det @Mimmie refererte til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«- Jeg satt jo med ryggen til for det meste.
Om han brukte kondom eller andre gjenstander vet jeg ikke. Jeg kan bare si at det jeg forteller er sånn som det skjedde.
Og hans jobb er å få Viggo fri og saken opp igjen. Jeg kan ikke si annet enn at jeg forteller sannheten, og sånn er det.

- Det er ikke noe en kommer til å glemme hundre prosent. Detaljer blir alltid svakere, men jeg kommer alltid til å betale for det jeg har gjort, sier Jan Helge Andersen til TV2.»https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JV4wX/han-boer-ta-sin-straff

Jeg blir stadig forundret over å lese utalelser fra JHA fra gamle artikler i lys av det vi vet nå. At det er mulig å lyve slik… og legg merke til at dette er noe han aldri kommer til å glemme 100%… og nå er det helt blackout?? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, elskermenn said:

Viggo er uskyldig. Han har hatt en rekke anklager mot seg, men de var falske. 

Nei. Han har begått overgrep.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, elskermenn said:

Tull. Han har begått fllere overgrep og innrømmet det. Det er Baneheia det er usikkerhet/diskusjon rundt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elskermenn skrev (På 4.3.2022 den 12.40):

Katten.2.0 skrev (På 4.3.2022 den 12.49):

Nei. Han har begått overgrep.

Bag skrev (13 timer siden):

Tull. Han har begått fllere overgrep og innrømmet det. Det er Baneheia det er usikkerhet/diskusjon rundt.

Vil tro det er Baneheia-saken @elskermenn referer til her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andersen sjokkert over anklage om voldtekt før Baneheia-drapene

Ni år etter at Jan Helge Andersen (41) ble pågrepet for drap og overgrep i Baneheia i 2000, mottok politiet en voldtektsanmeldelse. I nye avhør mener Andersen at fornærmede kan ha blitt presset til å anmelde.
https://www.tv2.no/nyheter/14615160/

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBræker skrev (2 minutter siden):

Ni år etter at Jan Helge Andersen (41) ble pågrepet for drap og overgrep i Baneheia i 2000, mottok politiet en voldtektsanmeldelse. I nye avhør mener Andersen at fornærmede kan ha blitt presset til å anmelde.

Siste nytt at voldtekten skal ha skjedd da JHA var 16 år gammel, i 1997, hvilket gjør det enda verre at Agder-politiet henla og gjemte bort saken i 2009.

• Liker 5
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Djækklåsst said:

Siste nytt at voldtekten skal ha skjedd da JHA var 16 år gammel, i 1997, hvilket gjør det enda verre at Agder-politiet henla og gjemte bort saken i 2009.

Jan Helge mener altså at hun kan ha blitt presset til å anmelde.. den mannen har tydeligvis ingen grenser. Når han ikke har en venn å skylde på, så angriper han offeret i stede.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hannabanna skrev (1 minutt siden):

Jan Helge mener altså at hun kan ha blitt presset til å anmelde.. den mannen har tydeligvis ingen grenser. Når han ikke har en venn å skylde på, så angriper han offeret i stede.

Fra Gudjonssons rapport, side 48 i kommisjonens rapport:

«MMPI-2-profilen til Andersen, utarbeidet av psykolog Egil Launes 10. desember 2000, stemmer med profilen til en person som er uvillig til å påta seg ansvar for sin handling, som minimaliserer sin rolle i en forbrytelse og som legger skylden på andre. »

• Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBræker skrev (3 timer siden):

Huffda! Dette blir jo bare verre og verre 😳 Skal tro hvilke andre skjeletter han har i skapet? Måtte han bli straffet så det skjennes helt inntil beinmargen (bare usikker på om det finnes noen beinmarg/ryggmarg der). Et virkelig monster. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBræker skrev (5 timer siden):

I tidslinjen over denne saken siden år 2000, kom altså denne anmeldelsen inn i mars 2009, litt over en måned etter at Viggo ble dømt for drapstrusler mot en fengselsbetjent, og året etter at Klomsæt kom med begjæring om gjenopptagelse. (I årene 2002-2003-2004-2005-2006 og 2007 var det stille og fredelig.)

I årene 2006 og 2007 reagerte moren til JHA på at et av ofrenes foreldre ville nekte sønnen permisjon fra fengselet. Ada Sofie Austegard hadde da nemlig startet en rettsprosess i forhold til klageretten for ofre og etterlatte i forhold til permisjon fra soning. Saken gikk helt til Strasbourg domstolen, hvor det ble nei i 2011.

Er det noen røde tråder her et sted?

Eller kom en voldtektsanklage, sånn helt plutselig ut av det blå, 9 år etter at JHA og Viggo ble "rikskjendiser?"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (19 minutter siden):

I årene 2006 og 2007 reagerte moren til JHA på at et av ofrenes foreldre ville nekte sønnen permisjon fra fengselet. Ada Sofie Austegard hadde da nemlig startet en rettsprosess i forhold til klageretten for ofre og etterlatte i forhold til permisjon fra soning. Saken gikk helt til Strasbourg domstolen, hvor det ble nei i 2011.

Er det noen røde tråder her et sted?

Du spekulerer altså i at de etterlatte har orkestrert en anmeldelse for å nekte JHA permisjon?

Tja....

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...