Gå til innhold

Viggo Kristiansen uskyldig dømt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gulvplanke skrev (1 time siden):

Jeg har ikke hørt noe om dette, hvor har du det fra? Ikke at jeg ikke tror på det, er bare nysgjerrig.

Forøvrig syns jeg det gir veldig mening at JHA har spanet på barn før Baneheia, og at det han planla der ikke var et innfall han fikk, men noe han har planlagt og kanskje prøvd å gjennomføre tidligere.

Får grøsninger av å tenke på det.

Dette siste med at han har spanet på badende barn, skjedde nå sommeren 2020 eller 21. Står i siste boken til Jahr. Vedkommende som så han, så han ikke bare en dag, og politianmeldte dette. Regner med Oslopolitiet er orientert om dette. 

Ellers nevnte jo lokalavisa i Kristiansand, allerede i 2006? At Jan Helge gikk tur med hund i Baneheia på permisjon. Det var en liten artikkel om det, der det ble nevnt. Jeg synes det er uhyggelig å vite. Og tenke på. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

fotballjenta skrev (På 20.12.2021 den 13.02):

Jeg forstår at folk for 20 år siden trodde VK måtte være skyldig. De ble fora med falsk informasjon om at det 1) måtte være to gjerningspersoner. 2) DNA som var forenelig med VK men ikke med JHA ble funnet der. 3) JHA hadde fotografisk hukommelse og var troverdig i sitt vitnemål. 4) Advokater, eksperter og fagfolk gikk ut i media med fortellinger om hvor forferdelig VK var. 

At folk IDAG er helt sikre på at han er skyldig derimot, når de fire punktene over er bevist feil, er en stor gåte for meg. Særlig når vi i tillegg har et sterkt utelukkelsesbevis med mobilbeviset! For ikke snakke om at det ble funnet DNA fra JHA på begge jentene. Det er helt absurd å tro at VK kunne gjort disse tingene uten å legge igjen DNA. 

Jeg er ikke så aktiv i denne tråden, men jeg leser den ved jevne mellomrom. Den går i en loop, og det er de samme to personene (med unntak av en eller annen ny aktør) som drar de samme stråmennene, som ofte handler mer om Jahr enn om selve saken. 

Er vi ikke ute etter det samme her da? Et fasitsvar på hva som skjedde da to små jenter ble brutalt voldtatt og drept? Er ikke alles mål at riktig(e) drapsmann(menn) får sin straff? Er ikke sannheten det vi ønsker? For meg virker det nemlig som enkelte her heller mener det er viktigst at VK er skyldig, og derfor klamrer seg til de små halmstrå som fortsatt peker (skjevt) i den retningen. 

Jeg syns ikke det verste i denne saken er at en uskyldig mann har sittet 21 år i fengsel. Jeg syns det verste er at personen som gjorde dette alene har gått fri i mange år. Han burde fortsatt sitte inne på forvaring. 

minimymlen skrev (På 20.12.2021 den 20.12):

Saken er grusom. Det er udiskutabelt. 

Men  - om det er slik VK faktisk ER uskyldig, noe som nå skal undersøkes, så betyr det jo at JHA går fra å være "et slags offer i denne saken" som blir tvunget til å delta, til å være en aktiv part. Og mye tyder på at det kan ha vært forberedt/planlagt med tanke på åsted og skjuling av ofrene. Om ikke DET får en til å ligge søvnløs om natta med tanke på hvor ondt et menneske kan være og fremdeles være ute i samfunnet, så vet ikke jeg. 

Jeg drar opp et av mine tidligere innlegg der poenget mitt var at dersom JHA gjorde dette alene og at det dermed kan ha vært en planlagt handling så er det forferdelig om dette mennesket fremdeles går rundt som er fri mann, ferdig sonet med dommen. j

I det innlegget siterte jeg siste avsnitt fra @fotballjenta, men jeg velger å sitere hele innlegget hennes her, da jeg synes det er relevant i forhold til de siste oppdateringene i saken. Dette skrev hun 20.desember, og når man leser punkt 4 så kan man jo spørre seg om det kanskje er enda mer falsk informasjon eller tilbakeholdelse av informasjon som ligger i denne saken. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minimymlen skrev (19 minutter siden):

Jeg drar opp et av mine tidligere innlegg der poenget mitt var at dersom JHA gjorde dette alene og at det dermed kan ha vært en planlagt handling så er det forferdelig om dette mennesket fremdeles går rundt som er fri mann, ferdig sonet med dommen. j

I det innlegget siterte jeg siste avsnitt fra @fotballjenta, men jeg velger å sitere hele innlegget hennes her, da jeg synes det er relevant i forhold til de siste oppdateringene i saken. Dette skrev hun 20.desember, og når man leser punkt 4 så kan man jo spørre seg om det kanskje er enda mer falsk informasjon eller tilbakeholdelse av informasjon som ligger i denne saken. 

Ja det er skremmende, det viser en planlagt og iskald  handling. En farlig mann, som har sluppet alt for lett unna. Det som er like skremmende, at det kan se ut som , det er mer viktig å dekke over "egne feil, eller feil i sine rekker"  en å få en oppklarning. Dette på bekosting av at en uskyldig mann har sittet inne nesten 21 år, med en grusom dom over seg-

Man kan jo lure på hvordan enkelte  sover godt om natten

La oss håpe at dette, blir ryddet skikkelig opp i , og de som er ansvarlig , må stille til ansvar. Vi kan ikke ha et system der man beskytter hverandre,  noe som hindre et rettferdig rettssystem 

Endret av Lana01
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (19 minutter siden):

En farlig mann, som har sluppet alt for lett unna. Det som er like skremmende, at det kan se ut som , det er mer viktig å dekke over "egne feil, eller feil i sine rekker"  en å få en oppklarning. Dette på bekosting av at en uskyldig mann har sittet inne nesten 21 år, med en grusom dom over seg-

Ja, og hvis det er slik at JHA utførte forbrytelsene alene og hvis man tenker på gjentakelsesfare og det at han ikke ble idømt forvaring: Hva om han begår slike forbrytelser igjen?

Bør han ikke fengsles nå, for sikkerhets skyld?

Det er jo ikke mulig å vite hva en slik forbryter kan tenke, men hvis han har innsett at han sannsynligvis kommer til å få en ny dom og at han kommer til å havne i fengsel: Hva om han tenker at han har ingen ting å tape på å begå nye forbrytelser ettersom han havner i fengsel uansett? Skremmende å tenke på hvis han tenker slik.

Endret av AnonymBræker
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBræker skrev (4 minutter siden):

Ja, og hvis det er slik at JHA utførte forbrytelsene alene og hvis man tenker på gjentakelsesfare og det at han ikke ble idømt forvaring: Hva om han begår slike forbrytelser igjen?

Bør han ikke fengsles nå, for sikkerhets skyld?

Ja  det er skremmende. Han har nok ikke fått bearbeidet  på langt nær. Han lyver fortsatt ang det som har skjedd. tanken på at han nå  har egne barn/ste barn?  er trist, . Det er utrolig at noen velger, han inn i livet sitt

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (6 minutter siden):

Ja det er skremmende, det viser en planlagt og iskald  handling. En farlig mann, som har sluppet alt for lett unna. Det som er like skremmende, at det kan se ut som , det er mer viktig å dekke over "egne feil, eller feil i sine rekker"  en å få en oppklarning. Dette på bekosting av at en uskyldig mann har sittet inne nesten 21 år, med en grusom dom over seg-

Man kan jo lure på hvordan enkelte  sover godt om natten

La oss håpe at dette, blir ryddet skikkelig opp i , og de som er ansvarlig , må stille til ansvar. Vi kan ikke ha et system der man beskytter hverandre,  noe som hindre et rettferdig rettssystem 

Ja, vi kan ikke ha et system som passer systemet. Det har vært litt for mange saker til at en kan  si at dette kun er et enkeltstående fenomen. En ukultur som har pågått altfor lenge. Alt tyder på at Baneheia saken er kanskje den verste . Det som er begått er utilgivelig handling, først og fremt i mot  V.K og hans nærmeste, men også mot ofrene, deres pårørende og samfunnet og vår  tillit til politiet  påtalemyndighetene og rettsvesenet .

Samtidig er en person som hverken har erkjent de faktiske forhold eller bearbeidet dette, nå en  fri mann, som angivelig  har blitt sett speiderne over nye badende. Helt uforståelig at noen er mest opptatt over å beskytte seg selv og systemet og ikke forebygge eller forhindre at historien i verste fall gjentas 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Muffin man
solmåneogstjerner skrev (2 timer siden):

Så det bør vel fort bli 15 millioner ihvertfall.... (Svarer utfra hva jeg synes, har ikke studert andre lignende saker - de finnes jo heller ikke egentlig)

Et eksempel fra California var en million dollar per år sonet etter et justismord. Mannen som fikk dette sonet 18 år før saken ble gjenopptatt.  Saken var ikke helt lik selv om den inneholdt svikt av politiets etterforskning og rettsystemet der og.

Syntes gjenreisninger i slike saker burde være skyhøye av flere grunner. For det første veier tort og svie etter å ha mistet år av livet sitt langt mer enn potensielle tap av årsinntekter.  Hvor mye er et år av en persons frihet egentlig verdt? Det er heller ikke sikkert at man ville fungere i samfunnet etter å ha sittet inne så lenge heller.  For det andre er det viktig å statuere et eksempel på at  svikt i rettssystemet tas på alvor og at personer som er utsatt for dette blir generøst behandlet i ettertid.

Endret av Muffin man
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av grunnen til at VK fikk forvaring, var også pga det han hadde gjort før Baneheia. 

Hva om det nå viser seg at jh har flere svin på skogen før Baneheia, og at han planla dette? ( basert på observasjoner av han dagene før). 

Da et det Jan Helge som skulle hatt forvaring. Hvordan skal de løse den saken? Nå? 

Dette blir bare verre og verre, om det viser seg å være hold i flere av anklagene. Så mange ofrer... Ikke bare jentene i Baneheia, men også uskyldig dømt, andre overgrepsoffer etc.. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChaseDurer

Viggo Kristiansen er uskyldig, ferdig snakka. JHA er et svin som burde bures inne resten av livet. Håper sannheten kommer for en dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muffin man skrev (1 time siden):

Et eksempel fra California var en million dollar per år sonet etter et justismord. Mannen som fikk dette sonet 18 år før saken ble gjenopptatt.  Saken var ikke helt lik selv om den inneholdt svikt av politiets etterforskning og rettsystemet der og.

Syntes gjenreisninger i slike saker burde være skyhøye av flere grunner. For det første veier tort og svie etter å ha mistet år av livet sitt langt mer enn potensielle tap av årsinntekter.  Hvor mye er et år av en persons frihet egentlig verdt? Det er heller ikke sikkert at man ville fungere i samfunnet etter å ha sittet inne så lenge heller.  For det andre er det viktig å statuere et eksempel på at  svikt i rettssystemet tas på alvor og at personer som er utsatt for dette blir generøst behandlet i ettertid.

Enig. Jeg prøvde å gi et anslag på erstatningen, basert på hva jeg har sett i norsk rett tidligere. Selv om jeg ikke har sett noen sammenlignbare saker.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solmåneogstjerner skrev (53 minutter siden):

Selv om jeg ikke har sett noen sammenlignbare saker.

Erstatning er enkelt, det utbetales 400,- per døgn for urettmessig fengsling, etter standardsatser.
Det vil si, de to første dagene får man 1500,- for, men det har liten betydning for 21 års soning.

Så du kan du selv regne ut hva erstatningen blir.

I tillegg kan det tilståes rettsomkostninger, som åpenbart ikke er en erstatning, men dekning av dokumenterbare utgifter med saken.

Usikkerhetsmomentet ligger i så fall i oppreisning for ikke-økonomisk tap.
Der har domstolen skjønn, og ofte inngås det forlik.

Det finnes kun to større justismord i norsk historie. Moen og Liland.
Liland fikk i 1994 en oppreisning på 10 millioner, etter en feilaktig dom hvor 24 år ble sonet.

Prisøkningen fra 1994 er 77%, slik at det i dag ville tilsvart 17 mill.

Moen ble tilkjent oppreisning etter sin død. Det ble tilstått 13 mill. kroner i 2008, etter en feilaktig dom hvor 18 år ble sonet.
Etter forlik betalte staten i tillegg 4 mill. til en stiftelse opprettet i Moens navn.

Det er dog en forskjell her. Både Moen og Liland ble helt frikjent og renvasket etter gjenopptak, og ble derfor utsatt for en stor ikke-økonomisk lidelse, i og med at de aldri burde vært tiltalt og dømt.

Viggo Kristiansen vil aldri bli helt frikjent og renvasket, ettersom flere av tiltalepunktene ikke er begjært gjenopptatt, og er til dels alvorlige.

Spørsmålet da blir hva domstolen vil fastsette de ikke-økonomiske lidelsene til, og i hvilken grad man vil trekke fra det faktum at Kristiansen var skyldig i flere av tiltalepunktene? Det er umulig å svare på?

Endret av TuttaHutta
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, TuttaHutta said:

Det finnes kun to større justismord i norsk historie. Moen og Liland.

Sier du her at det har blitt begått justismord mot Kristiansen, eller er dette hypotetisk? 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (17 minutter siden):

Sier du her at det har blitt begått justismord mot Kristiansen, eller er dette hypotetisk? 

I og med at det offisielt ikke er begått noe justismord mot Viggo Kristiansen før han eventuelt er frikjent, så vil det være feil å hevde noe slikt. Det gjenstår å se hva som skjer videre.

Innlegget er kun ren fakta vedrørende erstatning i lignende saker, og er så vidt jeg kan se ikke noe som bør være gjenstand for debatt av noe slag. Ellers takk.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, TuttaHutta said:

I og med at det offisielt ikke er begått noe justismord mot Viggo Kristiansen før han eventuelt er frikjent, så vil det være feil å hevde noe slikt. Det gjenstår å se hva som skjer videre.

Innlegget er kun ren fakta vedrørende erstatning i lignende saker, og er så vidt jeg kan se ikke noe som bør være gjenstand for debatt av noe slag. Ellers takk.

Trodde kanskje det hadde kommet en avgjørelse fra riksadvokaten ettersom du skrev i tråden igjen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TuttaHutta skrev (7 timer siden):

Det er dog en forskjell her. Både Moen og Liland ble helt frikjent og renvasket etter gjenopptak, og ble derfor utsatt for en stor ikke-økonomisk lidelse, i og med at de aldri burde vært tiltalt og dømt.

Viggo Kristiansen vil aldri bli helt frikjent og renvasket, ettersom flere av tiltalepunktene ikke er begjært gjenopptatt, og er til dels alvorlige.

Spørsmålet da blir hva domstolen vil fastsette de ikke-økonomiske lidelsene til, og i hvilken grad man vil trekke fra det faktum at Kristiansen var skyldig i flere av tiltalepunktene? Det er umulig å svare på?

Det er ikke noen juridisk relevant forskjell på dette. Ved frifinnelse vil han bli helt renvasket for dobbeltdrap og voldtekter i Baneheia. Han er da urettmessig idømt 21 års forvaring. Det må selvfølgelig gjøres et fradrag ved beregningen av hva som utgjør urettmessig soning, og da må domstolen anslå hvilken (i denne sammenheng helt marginale) del av straffen som kan henføres til de andre forholdene og trekke fra dette.

Endret av Mimmie
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt spesielt å dra opp "støttegruppen" til Viggo hele tiden. Som om det kun er en liten heiagjeng på fb som tror han er uskyldig. Kanskje det var sånn først, men nå er det helt vanlige nordmenn som har klart å legge sammen 2+2, og fått øynene opp for dette justismordet. 

Absolutt alle jeg snakker med tror han er uskyldig, og mange av dem har ikke satt seg noe mer inn i saken enn å lese nyheter. De tingene som har kommet frem det siste året frikjenner han jo. Det er absolutt NADA som knytter ham til ugjerningen, men masse som peker motsatt vei. 

JHA derimot. Han stinker det dritt av, og om han ikke må gjennom en ny rettssak mister jeg troa igjen på landet vårt. 

• Liker 20
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
fotballjenta skrev (31 minutter siden):

<snip> Absolutt alle jeg snakker med tror han er uskyldig, og mange av dem har ikke satt seg noe mer inn i saken enn å lese nyheter. De tingene som har kommet frem det siste året frikjenner han jo. Det er absolutt NADA som knytter ham til ugjerningen, men masse som peker motsatt vei. 

JHA derimot. Han stinker det dritt av, og om han ikke må gjennom en ny rettssak mister jeg troa igjen på landet vårt. 

Ja, ikke bare er «bevisene» mot Viggo altfor svake, noe som selvsagt betyr at byrden for domsfellelse aldri ble tilfredsstilt.

På toppen av det kan det praktisk talt bevises at han er uskyldig, noe som juridisk sett burde ha vært overflødig. Men for Viggo ble som kjent dette prinsippet snudd på hodet. Han måtte være skyldig uansett, selv om han beviselig skulle være uskyldig...

Ny rettssak mot JHA, med forvaringsdom som resultat, virker nå helt obligatorisk. En slik prosess vil også kunne bidra til å renvaske VK i folkets bevissthet.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fotballjenta skrev (28 minutter siden):

Det er litt spesielt å dra opp "støttegruppen" til Viggo hele tiden. Som om det kun er en liten heiagjeng på fb som tror han er uskyldig. Kanskje det var sånn først, men nå er det helt vanlige nordmenn som har klart å legge sammen 2+2, og fått øynene opp for dette justismordet. 

Absolutt alle jeg snakker med tror han er uskyldig, og mange av dem har ikke satt seg noe mer inn i saken enn å lese nyheter. De tingene som har kommet frem det siste året frikjenner han jo. Det er absolutt NADA som knytter ham til ugjerningen, men masse som peker motsatt vei. 

Jeg tror også mange har endret mening. Det er dog synd at ikke flere har fått øynene opp før. Jeg synes saken blir mer og mer vond og ekkel jo mer som kommer frem. Det er helt forferdelig å tenke seg hvor stygge samfunnet har vært mot Viggo. Tenk om det hadde vært oss selv? Å bli ansett som Norges monster, bli karakerisert som farlig av sakyndige på ila, gang på gang. Alle systemer i samfunnet vil ikke høre på deg, og motarbeider deg konstant, for at du ikke skal få saken gjennopptatt. Og så sitter du der, og vet at du ikke har gjort dette. Det er nesten ikke mulig å kunne klare å holde ut. Men eneste grunnen til at Viggo har klart dette, tror jeg, er fordi han har sin samvittighet ren! 

Når det gjelder han andre, så tror jeg mye er på gang allerede. At annmeldelsen kom inn tidlig på 2000-tallet styrker troverdigheten når jh fortsatt satt fengslet. Få trodde da at Viggo da var uskyldig, og ingen bøker eller podcaster var laget. Jh slapp vel ut i 2015-2016? Hadde anmeldelsen kommet nå på tampen, ville den nok blitt møtt med mer kritisk blikk fra politiet. Naturlig nok. 

Jeg tror kanskje at politiet tror på anmelderen. De vet jo at jh løy om overgrepene i Baneheia. De vet at han ikke vedkjenner seg overgrep mot Lena etter ny DNA-avsløring. De vet at han forklarer dette med at han har hatt blackout. Sakkyndige sier dette er svært usannsynlig. 

Så, når jh nekter for å ha utført overgrep før Baneheia, hvor seriøst skal politiet ta han? Han vil lyve uansett. Han har jo uttalt i nye avhør, at det er lettere å innrømme drap enn overgrep. Det er tydelig at det ligger en utrolig skam tilknyttet dette med overgrep, tenker nå jeg.Man kan bare undre seg hvorfor? 

At politiet nå lekker at de etterforsker disse anklagene, så tenker jeg at de er kommet forbi " Rykte- og anklagerstadiet ". Jeg tror de tror på anklageren! Hadde de ikke trodd på anklageren hadde de ikke lekket dette. Vi ser jo hvor mye oppstandelse det har skapt. Innslag på NRK, intervju med politimesteren i Agder... Jeg tror derfor at politiet tror på anklagene, og derfor nå slipper dette ut. Det fungerer også som en forberedelse på hva som kan komme.... 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

askefast skrev (8 minutter siden):

At politiet nå lekker at de etterforsker disse anklagene, så tenker jeg at de er kommet forbi " Rykte- og anklagerstadiet ". Jeg tror de tror på anklageren! Hadde de ikke trodd på anklageren hadde de ikke lekket dette. Vi ser jo hvor mye oppstandelse det har skapt. Innslag på NRK, intervju med politimesteren i Agder... Jeg tror derfor at politiet tror på anklagene, og derfor nå slipper dette ut. Det fungerer også som en forberedelse på hva som kan komme.... 

Enig. I innslaget på Dagsrevyen i går ble det stilt spørsmål om det «luktet politiskandale» til NRKs krimkommentator, og vinklingen i reportasjene tilsier at det er snakk om forhold politet tar på alvor. Opplysningene tilsier også etter mitt syn at politiet nå bare konsentrerer seg om Andersen.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

askefast skrev (19 minutter siden):

Å bli ansett som Norges monster, bli karakerisert som farlig av sakyndige på ila, gang på gang. Alle systemer i samfunnet vil ikke høre på deg, og motarbeider deg konstant, for at du ikke skal få saken gjennopptatt. Og så sitter du der, og vet at du ikke har gjort dette. Det er nesten ikke mulig å kunne klare å holde ut.

Helt grusomt!

Jeg tenker det sier en hel del om VK karakter, at han faktisk har kommet seg tilsynelatende bra igjennom denne tiden. Han har jobbet, med utmerkede skussmål og tatt flere fagbrev. Blitt en populær og respektert skikkelse blant andre innsatte. Utrettelig kjempet for renvaskelse, og i verste fall vært innstilt på livsvarig soning, heller enn å bøye av for løgner, som faktisk kunne ført til frifinnelse. 

Og JA - han har tatt på seg skyld og ansvar for overgrepene han utførte som ung, og uttrykt anger for dette. Det var på ingen måte greit, og skal ikke bagatelliseres. Dette bør likevel ikke heftes ved ham og måten han er blitt behandlet på. Han har sonet, bearbeidet og gjort opp for dette. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...