Mimmie Skrevet 4. februar 2022 #13461 Del Skrevet 4. februar 2022 Mimmie skrev (På 3.2.2022 den 2.36): Edit: Jeg husker ikke når Telenor skal ha gitt politiet denne informasjonen. Det jeg skriver over har kun relevans om de angivelig fikk beskjed om dette ifm etterforskningen. Om noen kan oppklare dette, er det supert. Og jeg tar forbehold om at jeg kan ha misforstått/husker feil. Jeg følger opp denne selv: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G11bdJ/telenor-faar-baneheia-kritikk De skal altså ha fått beskjed om dette på et tidlig stadium, iflg Arne Pedersen. Høres veldig merkelig ut at de i såfall aldri argumenterte for at mobiltrafikken kunne knytte ham til åstedet. Men at det i stedet var helt stilt om dette før Telenor kom på banen underveis i rettssaken. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 5. februar 2022 #13462 Del Skrevet 5. februar 2022 Mimmie skrev (9 timer siden): Jeg følger opp denne selv: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G11bdJ/telenor-faar-baneheia-kritikk De skal altså ha fått beskjed om dette på et tidlig stadium, iflg Arne Pedersen. Høres veldig merkelig ut at de i såfall aldri argumenterte for at mobiltrafikken kunne knytte ham til åstedet. Men at det i stedet var helt stilt om dette før Telenor kom på banen underveis i rettssaken. Det er vel ingen grunn til å stole på det Arne Pedersen sier i forbindelse med denne saken. Telenor har neppe sagt det på den måten han hevder. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bendie Skrevet 5. februar 2022 #13463 Del Skrevet 5. februar 2022 (endret) Djækklåsst skrev (8 timer siden): Det er vel ingen grunn til å stole på det Arne Pedersen sier i forbindelse med denne saken. Telenor har neppe sagt det på den måten han hevder. Må si det skurrer. Kan det være så at de muntlig hørte det motsatte, at basestasjonen ikke dekte området og de derfor ikke innhentet noe skriftlig informasjon. Det er jo merkelig at Telenor skal hevde noe, som direkte er feilinformasjon. Hvis det i såfall er tilfelle, hvorfor ønsket politiet ikke da dokumentasjon på at telefonen hadde dekning på åstedet. Endret 5. februar 2022 av Bendie 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mimmie Skrevet 5. februar 2022 #13464 Del Skrevet 5. februar 2022 Djækklåsst skrev (9 timer siden): Det er vel ingen grunn til å stole på det Arne Pedersen sier i forbindelse med denne saken. Telenor har neppe sagt det på den måten han hevder. Nei, nettopp. Dette høres ut som en røverhistorie. For ellers hadde de jo brukt det til å knytte ham til åstedet. Så derfor synes jeg også det er svært merkelig at ikke mobilundersøkelsene ble gjort på et tidligere tidspunkt. Og insinuerer med det at de bevisst kan ha latt være å gjøre det fordi det kunne klusse til hypotesen deres. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mimmie Skrevet 5. februar 2022 #13465 Del Skrevet 5. februar 2022 Bendie skrev (1 time siden): Må si det skurrer. Kan det være så at de muntlig hørte det motsatte, at basestasjonen ikke dekte området og de derfor ikke innhentet noe skriftlig informasjon. Det er jo merkelig at Telenor skal hevde noe, som direkte er feilinformasjon. Hvis det i såfall er tilfelle, hvorfor ønsket politiet ikke da dokumentasjon på at telefonen hadde dekning på åstedet. Enig. Det skurrer veldig i mitt hode. Og jeg er generelt veldig lite spekulativ og konspiratorisk av meg. Men jeg kan ikke se noen annen "god" grunn til ikke å kartlegge mobiltrafikken enn at det potensielt kunne klusse det til. Dette er jo helt elementært i enhver etterforskning. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Made4u Skrevet 6. februar 2022 #13466 Del Skrevet 6. februar 2022 https://www.tv2.no/nyheter/14541489/ Jan Helge Andersen med ny forklaring om kniven Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 6. februar 2022 #13467 Del Skrevet 6. februar 2022 3 minutter siden, Made4u said: https://www.tv2.no/nyheter/14541489/ Jan Helge Andersen med ny forklaring om kniven Men jeg synes vurderingen av "blackout" er virkelig interessante. Scroll ned til: Ekspert: – Svært lite sannsynlig Og også: "Hun får støtte av psykologspesialist Pål Grøndahl." Quote – Jeg synes å se at noen detaljer huskes svært godt, for så å ikke huske noen ting, for så å huske detaljer fra en hendelse han sier at han ikke husker noe av. Det er inkonsekvent, sier han. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Made4u Skrevet 6. februar 2022 #13468 Del Skrevet 6. februar 2022 ops2 skrev (5 minutter siden): Men jeg synes vurderingen av "blackout" er virkelig interessante. Scroll ned til: Ekspert: – Svært lite sannsynlig Og også: "Hun får støtte av psykologspesialist Pål Grøndahl." JHA er langt ute å kjøre nå, monsteret i denne saken, bure han inn igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 6. februar 2022 #13469 Del Skrevet 6. februar 2022 (endret) Made4u skrev (20 minutter siden): https://www.tv2.no/nyheter/14541489/ Jan Helge Andersen med ny forklaring om kniven Dette er vel gammelt nytt, da med unntak av hva de to ekspertene sier, som er tilsvarende hva de har sagt i forbindelse med andre saker. Det interessante med hvordan JHA omtaler at kniven ble vasket på, er at det er ganske likt i begge versjoner, bortsett fra at i 2000 var det VK som gjorde det, mens nå sier han at han gjorde det selv. Det samme gjelder nok mye annet, at han i sine forklaringer i sin tid satte inn VK i rollen som seg selv, som hvordan jentene ble lokket til åstedet gjennom en historie om en katt som hadde fått kattunger, osv. Mtp. tiden som går nå tyder det på at man sterkt vurderer å begjære JHAs sak gjenåpnet for å kunne tiltale ham på ny. Ser VKs fetter, Thomas Bergstøl, skriver på fb at han er overbevist om at det vil skje. Selv er jeg ikke sikker, svært mange har mye å tape på det, ikke bare JHA, men får nå håpe de har baller til det. Endret 6. februar 2022 av Djækklåsst 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kardemommete Skrevet 6. februar 2022 #13470 Del Skrevet 6. februar 2022 Djækklåsst skrev (2 timer siden): Dette er vel gammelt nytt, da med unntak av hva de to ekspertene sier, som er tilsvarende hva de har sagt i forbindelse med andre saker. Det interessante med hvordan JHA omtaler at kniven ble vasket på, er at det er ganske likt i begge versjoner, bortsett fra at i 2000 var det VK som gjorde det, mens nå sier han at han gjorde det selv. Det samme gjelder nok mye annet, at han i sine forklaringer i sin tid satte inn VK i rollen som seg selv, som hvordan jentene ble lokket til åstedet gjennom en historie om en katt som hadde fått kattunger, osv. Mtp. tiden som går nå tyder det på at man sterkt vurderer å begjære JHAs sak gjenåpnet for å kunne tiltale ham på ny. Ser VKs fetter, Thomas Bergstøl, skriver på fb at han er overbevist om at det vil skje. Selv er jeg ikke sikker, svært mange har mye å tape på det, ikke bare JHA, men får nå håpe de har baller til det. Med mindre det dukker opp DNA fra VK nå i sluttspurten blir han jo frikjent. Da står det en del forferdelige ugjerninger igjen. Her har JHA lagt igjen DNA. dette er mer enn nok til å felle han for alt. Det er helt åpenbart at man ikke kan la voldtekt og knivdrap av små jenter stå uoppklart når alt peker mot JHA. Det er i såfall snakk om overlagt drap og voldtekt av 2 små barn. Dette er 21 år forvaring. De som styrer med denne saken var ikke inne i den første etterforskningen og har ikke noe ansikt å tape. De taper ansikt om de ikke gjør det eneste rette. frikjenne VK og tiltale JHA for alt. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 6. februar 2022 #13471 Del Skrevet 6. februar 2022 ops2 skrev (7 timer siden): Men jeg synes vurderingen av "blackout" er virkelig interessante. Scroll ned til: Ekspert: – Svært lite sannsynlig Og også: "Hun får støtte av psykologspesialist Pål Grøndahl." Sitat – Jeg synes å se at noen detaljer huskes svært godt, for så å ikke huske noen ting, for så å huske detaljer fra en hendelse han sier at han ikke husker noe av. Det er inkonsekvent, sier han. Akkurat derfor bør jo Jan Helge innse at "slaget er tapt". Det er på tide å legge alle kort på bordet. Innse at han må bures inne igjen. Hadde han vært 100% ærlig da han tilsto er det jo fare for at han hadde sluppet ut i dette året, men han har vært ute i mange år allerede. Han skulle aldri vært ute av buret igjen! Dessuten har han vel i et eller annet intervju innrømmet at han savnet fengselet fordi der var det trygt og godt. Jaja, hvis han faktisk ønsker seg tilbake til fengsel, så må han jo bare tilstå å ha gjort alt, og så er den saken biff. Ikke minst kan saken bli oppklart, det står på han nå, og så kan Viggo bli helt fri. I tillegg kan Lenas og Stines familier da få forståelsen av den rette sannhet, og slutte å være redd for en mann de ikke har grunn til å frykte, - som de så langt ikke har klart å innse at er uskyldig. Han må settes inn på Ila landsfengsel og forvaringsanstalt, der han skulle vært hele tiden. Viggo er jo ikke der lenger, så han har "ikke noe å frykte"...eller tilbake til Skien der han er mest kjent. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 6. februar 2022 #13472 Del Skrevet 6. februar 2022 Kardemommete skrev (5 timer siden): Med mindre det dukker opp DNA fra VK nå i sluttspurten blir han jo frikjent. Da står det en del forferdelige ugjerninger igjen. Her har JHA lagt igjen DNA. dette er mer enn nok til å felle han for alt. Det er helt åpenbart at man ikke kan la voldtekt og knivdrap av små jenter stå uoppklart når alt peker mot JHA. Det er i såfall snakk om overlagt drap og voldtekt av 2 små barn. Dette er 21 år forvaring. De som styrer med denne saken var ikke inne i den første etterforskningen og har ikke noe ansikt å tape. De taper ansikt om de ikke gjør det eneste rette. frikjenne VK og tiltale JHA for alt. Jeg er selvsagt enig i hva som bør skje, og verken statsadvokatene i Oslo eller riksadvokaten har noe ansikt å tape, personlig. Men det kan tenkes de vegrer seg for å kjøre ny sak mot JHA. Det vil bli en ydmykelse av svært mange tidligere offentlig ansatte. Det kan også bli litt av et sirkus, hvor det ikke akkurat er få Svein Holden på vegne av sin klient kan tvinge i vitneboksen for å forsøke å så rimelig tvil om han var alene. I tillegg må de jo overbevise Siv Hallgren og kommisjonen om å få saken mot JHA gjenåpnet. Det blir interessant å se, det kan jo tenkes man offentliggjør at man vil gå for frifinnelse hva gjelder VK først, og så lar det henge litt hva som vil skje med JHA, slik at man ev. kan "snu kappen etter vinden", dersom det blir et krav. Men man må jo begrunne en frifinnelsespåstand uansett, og den begrunnelsen vil kunne ha stor betydning. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 6. februar 2022 #13473 Del Skrevet 6. februar 2022 Millimani skrev (2 timer siden): Akkurat derfor bør jo Jan Helge innse at "slaget er tapt". Det er på tide å legge alle kort på bordet. Innse at han må bures inne igjen. Hadde han vært 100% ærlig da han tilsto er det jo fare for at han hadde sluppet ut i dette året, men han har vært ute i mange år allerede. Han skulle aldri vært ute av buret igjen! Dessuten har han vel i et eller annet intervju innrømmet at han savnet fengselet fordi der var det trygt og godt. Jaja, hvis han faktisk ønsker seg tilbake til fengsel, så må han jo bare tilstå å ha gjort alt, og så er den saken biff. Ikke minst kan saken bli oppklart, det står på han nå, og så kan Viggo bli helt fri. I tillegg kan Lenas og Stines familier da få forståelsen av den rette sannhet, og slutte å være redd for en mann de ikke har grunn til å frykte, - som de så langt ikke har klart å innse at er uskyldig. Han må settes inn på Ila landsfengsel og forvaringsanstalt, der han skulle vært hele tiden. Viggo er jo ikke der lenger, så han har "ikke noe å frykte"...eller tilbake til Skien der han er mest kjent. Bra innlegg. Men når det gjelder JHA på Ila så spørs det om han hadde fått særlig gode soningsforhold. VK ble tross alt omtalt som «Kongen av Ila», og var på slutten svært godt likt av både ansatte og innsatte. Applausen han fikk ved løslatelsen er vel ikke akkurat hverdagskost, for å si det mildt. De fleste av hans kamerater er nok der fremdeles, så jeg tviler på at JHA ville ha fått noen varm velkomst... 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 6. februar 2022 #13474 Del Skrevet 6. februar 2022 Djækklåsst skrev (2 timer siden): Jeg er selvsagt enig i hva som bør skje, og verken statsadvokatene i Oslo eller riksadvokaten har noe ansikt å tape, personlig. Men det kan tenkes de vegrer seg for å kjøre ny sak mot JHA. Det vil bli en ydmykelse av svært mange tidligere offentlig ansatte. Det kan også bli litt av et sirkus, hvor det ikke akkurat er få Svein Holden på vegne av sin klient kan tvinge i vitneboksen for å forsøke å så rimelig tvil om han var alene. I tillegg må de jo overbevise Siv Hallgren og kommisjonen om å få saken mot JHA gjenåpnet. <snip> Det er sannsynlig at de vegrer seg for den stormen som trolig vil komme, ja. Men ny rettssak mot JHA vil jo kunne bidra til å renvaske VK, også i folkets bevissthet. Ettersom VK neppe får ny hovedforhandling, kunne jo tiltale mot JHA være en mulig vei mot målet. Dersom det blir bragt på det rene at JHA virkelig var alene om ugjerningene, så er jo det en sterk bekreftelse på VKs uskyld, om enn mindre direkte enn de ønsker seg. Den uthevede delen skjønte jeg ikke helt. Gjelder ikke kommisjonen kun for domfelte som ønsker renvaskelse (eller i det minste redusert straff) ? JHA ble jo ikke engang tiltalt for det ene drapet, så da er det vel fortsatt mulig å ta ut tiltale? Da er vel ikke påtalemyndigheten bundet av «double jeopardy» - som ellers ville ha beskyttet JHA mot å bli tiltalt to ganger for den samme forbrytelsen. (Er ikke sikker på om norsk lov har dette prinsippet). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
askefast Skrevet 6. februar 2022 #13475 Del Skrevet 6. februar 2022 Lord Friendzone skrev (12 minutter siden): Det er sannsynlig at de vegrer seg for den stormen som trolig vil komme, ja. Men ny rettssak mot JHA vil jo kunne bidra til å renvaske VK, også i folkets bevissthet. Ettersom VK neppe får ny hovedforhandling, kunne jo tiltale mot JHA være en mulig vei mot målet. Dersom det blir bragt på det rene at JHA virkelig var alene om ugjerningene, så er jo det en sterk bekreftelse på VKs uskyld, om enn mindre direkte enn de ønsker seg. Den uthevede delen skjønte jeg ikke helt. Gjelder ikke kommisjonen kun for domfelte som ønsker renvaskelse (eller i det minste redusert straff) ? JHA ble jo ikke engang tiltalt for det ene drapet, så da er det vel fortsatt mulig å ta ut tiltale? Da er vel ikke påtalemyndigheten bundet av «double jeopardy» - som ellers ville ha beskyttet JHA mot å bli tiltalt to ganger for den samme forbrytelsen. (Er ikke sikker på om norsk lov har dette prinsippet). Jan Helge er frikjent for drapet på Lena! Ergo må " den delen " Rettes opp. Dommen hans må åpnes opp igjen, og det må Gjenopptakelseskommisjonen gjøre. Når det er gjort, kan det tas ut ny siktelse og rettsak mot han, for det drapet! Kan det bli verre suppe enn dette her? Siv + en annen, mente jo at Baneheia saken var riktig som den var, og ville ikke gjenåpne den. Hva om Siv fortsatt mener at dommen var riktig? Og ikke vil gjenåpne Jan Helge sin dom? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 6. februar 2022 #13476 Del Skrevet 6. februar 2022 askefast skrev (1 minutt siden): Jan Helge er frikjent for drapet på Lena! Ergo må " den delen " Rettes opp. Dommen hans må åpnes opp igjen, og det må Gjenopptakelseskommisjonen gjøre. Når det er gjort, kan det tas ut ny siktelse og rettsak mot han, for det drapet! <snip> Teknisk sett blir man vel ikke frikjent for noe man ikke engang ble tiltalt for, derfor tenkte jeg at det burde være mulig å ta ut ny tiltale uten noe anke eller andre prosesser. Men sagt på en mer folkelig måte så har han jo «sluppet unna», og bør absolutt dømmes også for det andre drapet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
askefast Skrevet 6. februar 2022 #13477 Del Skrevet 6. februar 2022 Lord Friendzone skrev (5 minutter siden): Teknisk sett blir man vel ikke frikjent for noe man ikke engang ble tiltalt for, derfor tenkte jeg at det burde være mulig å ta ut ny tiltale uten noe anke eller andre prosesser. Men sagt på en mer folkelig måte så har han jo «sluppet unna», og bør absolutt dømmes også for det andre drapet. Påtalemyndigheten hadde vel lagt frem at han skulle dømmes for ett drap, og medvirkning til drapet på Lena. Dette ble han i retten frikjent for. Så, han er via dom frikjent. Da må denne oppheves, før han kan møte i retten igjen for dette. Ellers ville det jo blitt helt tullerusk. En dom som er stående som frikjent, og så en ny rettssak for å få han dømt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lord Friendzone Skrevet 6. februar 2022 #13478 Del Skrevet 6. februar 2022 askefast skrev (4 minutter siden): Påtalemyndigheten hadde vel lagt frem at han skulle dømmes for ett drap, og medvirkning til drapet på Lena. Dette ble han i retten frikjent for. Så, han er via dom frikjent. Da må denne oppheves, før han kan møte i retten igjen for dette. Ellers ville det jo blitt helt tullerusk. En dom som er stående som frikjent, og så en ny rettssak for å få han dømt. Men drap og medvirkning til drap er jo to forskjellige ting. Dersom han aldri ble tiltalt for det ene drapet så er han heller ikke frikjent for det drapet. Derfor tenker jeg at påtalemyndigheten ikke bør være bundet av at han tidligere ble tiltalt for medvirkning. En annen ting er at enhver mulighet for «medvirkning» selvsagt faller i grus dersom man er alene om å utføre drap. Men jeg er altså ikke sikker på hvordan norsk lov er på dette punktet. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 7. februar 2022 #13479 Del Skrevet 7. februar 2022 Lord Friendzone skrev (1 time siden): Gjelder ikke kommisjonen kun for domfelte som ønsker renvaskelse (eller i det minste redusert straff) ? Nei, gjelder begge veier. Statsadvokaten kan be om opptakelse der noen er blitt frikjent. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 7. februar 2022 #13480 Del Skrevet 7. februar 2022 Lord Friendzone skrev (8 timer siden): Men drap og medvirkning til drap er jo to forskjellige ting. Dersom han aldri ble tiltalt for det ene drapet så er han heller ikke frikjent for det drapet. Derfor tenker jeg at påtalemyndigheten ikke bør være bundet av at han tidligere ble tiltalt for medvirkning. En annen ting er at enhver mulighet for «medvirkning» selvsagt faller i grus dersom man er alene om å utføre drap. Men jeg er altså ikke sikker på hvordan norsk lov er på dette punktet. Man må via gjenopptakelseskommisjonen for å kunne tiltale JHA for noe i forbindelse med Baneheia-saken. «Dersom Kristiansen ikke dømmes på nytt, er det da mulighet for at saken mot Andersen gjenopptas for en potensielt strengere straff?» «I så fall må den gjenopptas via gjenopptakelses-kommisjonen. Det er ikke automatikk i at vilkårene for å få den gjenopptatt er til stede selv om saken skulle få et annet utfall for Kristiansen, sier Schei.» https://www.nrk.no/norge/baneheia-saken_-mener-andersen-kan-fa-en-strengere-straff-hvis-kristiansen-frikjennes-1.15519760 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg