Hank Amarillo Skrevet 19. desember 2021 #13241 Del Skrevet 19. desember 2021 (endret) TuttaHutta skrev (31 minutter siden): Okay, Jeg har funnet de innleggene, jeg ser ikke et eneste sted at vedkommende kverulerer på Jahrs økonomiske motiv, kun størrelsen på inntektene som ble nevnt, nok en gang, av en Kristiansens støttespillere? Jeg ser dog en annen person i den debatten som nevner økonomiske motiv, en "Ole", kanskje det er han du tenker på, Det blir jo ett og det samme. Som du ser sitter vedkommende og fabulerer og mansplainer om Jahrs inntekter og at disse er i millionsklassen - helt uten innsikt eller peiling. Da i kontekst av nettopp at 'Ole' kommer med 'økonomiske motiv. TuttaHutta skrev (31 minutter siden): , men det er kanskje ikke like interessant som å påstå at det er de etterlatte som sitter å kritiserer Jahrs motiver? Denne setningen vet jeg ikke hva betyr en gang. Endret 19. desember 2021 av Hank Amarillo 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 19. desember 2021 #13242 Del Skrevet 19. desember 2021 Sankt-Vinger skrev (21 minutter siden): min teori: Viggo har vært mindre aktiv enn jha på åstedet, derfor mer funn av dna på jan helge.viggo var jo den som bestemte,, det sa både jha og alle som så dem sammen. Har ikke noe med hvem som er størst og høyest og gjøre.. Viggo var med på rydnings arbeidet men har vært mindre aktiv enn først antatt. De avtalte alibi senere på kbvelden. mobilbeviset er ikke så sterkt som forsvarteamet hevder, var dekning inntil 150 til 100 meter fra åstedet til basestasjonen som tok mld, det er i praksis nesten helt inntil åstedet. på gamle nokia tlf kunne man også "låse tlf fast" til ulike sendere eller de hengte igjen på basestasjonen hvis man kom fra et annet omeråde.. De avtalte altså alibi gjennom at: -de skulle oppgi at de IKKE var sammen i det kritiske tidsrommet mellom 18.15 og 19.30, altså slik at de ikke kunne garantere for at den andre var der han sa han var -JHA plasserte seg selv alene i skogen helt fram til han kom til VK kl. 20 -De avtalte å oppgi ulike tidspunkter for når JHA kom bort til VK At folk i dag fremdeles lar seg lure av politiets og JHAs påstander om at VK og JHA «avtalte alibi» forundrer meg. Ellers: om VK var «den som bestemte» da han og JHA var sammen, betyr det at JHA aldri var alene, eller at folk som har «dominerende» venner ikke selv kan begå kriminelle handlinger? JHA ble jo sett alene i Baneheia over en periode på flere timer kvelden før, observert av flere vitner, så åpenbart ikke slik at han alltid var med VK i Baneheia. 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lunda Skrevet 19. desember 2021 #13243 Del Skrevet 19. desember 2021 2 hours ago, Djækklåsst said: Så vil kanskje noen lansere et alternativ 4: Jahr lyver så det renner av ham og har i virkeligheten solgt på Jo Nesbø-nivå og tjent mange millioner på disse bøkene. Du får sjekke skattelista hans da, for å se om det stemmer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 19. desember 2021 #13244 Del Skrevet 19. desember 2021 (endret) TuttaHutta skrev (1 time siden): Og igjen, hvor er disse påstandene, jeg har ikke sett de? Det er mulig jeg har gått glipp av noe, men jeg har ikke sett verken etterlatte eller disse personene du navngir påstå noe slikt, noe som helst sted? Hvor diskrediterer de Jahr og hevder hans konklusjoner ikke kan stoles på fordi han kun er ute etter å berike seg selv? Du må da kunne vise til noe, ellers er dette bare løgner og tullprat? Innlegget hvor «Andre Ellefsen» hevdet Jahr hadde tjent flere millioner på den første Baneheia-saken er dessverre slettet. Vedkommende skjønte vel at han/hun hadde bommet, og tok konsekvensen. Men dette vet du jo. Edit: det var visst fremdeles tilgjengelig, blir jeg tipset om lenger nede her. Endret 19. desember 2021 av Djækklåsst 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 19. desember 2021 #13245 Del Skrevet 19. desember 2021 Lunda skrev (9 minutter siden): Du får sjekke skattelista hans da, for å se om det stemmer. Jeg vet at det ikke stemmer, men jammen meg kom noen med påstanden kun to minutter etter jeg publiserte innlegget. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lunda Skrevet 19. desember 2021 #13246 Del Skrevet 19. desember 2021 (endret) 3 minutter siden, Djækklåsst said: Jeg vet at det ikke stemmer, men jammen meg kom noen med påstanden kun to minutter etter jeg publiserte innlegget. Fair. Hastverk er lastverk. Jeg leste posten din feil. Endret 19. desember 2021 av Lunda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 19. desember 2021 #13247 Del Skrevet 19. desember 2021 Djækklåsst skrev (13 minutter siden): Innlegget hvor «Andre Ellefsen» hevdet Jahr hadde tjent flere millioner på den første Baneheia-saken er dessverre slettet. Vedkommende skjønte vel at han/hun hadde bommet, og tok konsekvensen. Men dette vet du jo. Et utsagn om millioner er der fortsatt. Riktignok på en annen undertråd(er vel 3 undertråder om dette under samme innlegget) , og Jahr har nok tjent millioner på dette, med mindre han har blitt rundlurt av forleggeren sin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 19. desember 2021 #13248 Del Skrevet 19. desember 2021 (endret) Hank Amarillo skrev (6 minutter siden): Et utsagn om millioner er der fortsatt. Riktignok på en annen undertråd(er vel 3 undertråder om dette under samme innlegget) , og Jahr har nok tjent millioner på dette, med mindre han har blitt rundlurt av forleggeren sin. Da var du flinkere enn meg til å lete! Men neimen ikke sikker på om ikke det var et annet innlegg også hvor det samme ble nevnt. Endret 19. desember 2021 av Djækklåsst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TuttaHutta Skrevet 19. desember 2021 #13249 Del Skrevet 19. desember 2021 Djækklåsst skrev (11 minutter siden): Innlegget hvor «Andre Ellefsen» hevdet Jahr hadde tjent flere millioner på den første Baneheia-saken er dessverre slettet. Som nevnt ovenfor, det er ikke slettet, jeg har lest det. Det står ingenting der som har noe med Jahrs motiver å gjøre, debatten omhandler hva han har tjent på boken, som altså angivelig er 195 000,- ikke "millioner". Er det diskreditering av Jahr å diskutere hans inntekter, å hva han kan ha tjent på boksalget? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 19. desember 2021 #13250 Del Skrevet 19. desember 2021 (endret) TuttaHutta skrev (8 minutter siden): Som nevnt ovenfor, det er ikke slettet, jeg har lest det. Det står ingenting der som har noe med Jahrs motiver å gjøre, debatten omhandler hva han har tjent på boken, som altså angivelig er 195 000,- ikke "millioner". Er det diskreditering av Jahr å diskutere hans inntekter, å hva han kan ha tjent på boksalget? Om du leser innlegget mitt vil du se at jeg nevner også de etterlatte samt flere brukere i denne tråden, som åpenbart gjør nettopp dette. Å antyde en helt urealistisk inntekt på flere milioner for sitt engasjement i saken forteller også noe, om enn bare indirekte. At du er så opphengt i å komme inn i tråden for å forsvare denne «Andre Ellefsen», hva er poenget og hva har det med skyldspørsmålet i saken å gjøre? Ingenting. Edit: er vel like greit å fjerne ting som sikkert vil bli fjernet uansett som «brukerdebatt». Endret 19. desember 2021 av Djækklåsst 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 19. desember 2021 #13251 Del Skrevet 19. desember 2021 (endret) TuttaHutta skrev (16 minutter siden): Som nevnt ovenfor, det er ikke slettet, jeg har lest det. Det står ingenting der som har noe med Jahrs motiver å gjøre, debatten omhandler hva han har tjent på boken, som altså angivelig er 195 000,- ikke "millioner". Er det diskreditering av Jahr å diskutere hans inntekter, å hva han kan ha tjent på boksalget? Person A sier at Jahr økonomiske motiv. Person B aviser det med at Jahr bare tjente 200kr Person C kommer inn og påstår, via fri diktning, at Jahr har tjent millioner på boken. Da kan man vel slå fast at både Person A og C spekulerer i Jahrs økonomiske motiv. Endret 19. desember 2021 av Hank Amarillo 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TuttaHutta Skrevet 19. desember 2021 #13252 Del Skrevet 19. desember 2021 Hank Amarillo skrev (3 minutter siden): Da kan man vel slå fast at både Person A og C spekulerer i Jahrs økonomiske motiv. Nja, du kan kanskje mene det, du har jo en litt spesiell oppfatning av andre debattanter, så det ville ikke være merkelig. At man kan slå fast noe slikt derimot, er vel å trekke det litt langt, og er kun din egen synsing. Det som ble nevnt, som jeg kan se, er at vedkommende ikke trodde på beløpet 195 000,- og at det måtte være høyere? Jeg vet ikke hva han har tjent, ikke interesserer det meg heller, men dere er tydeligvis sykelig opptatt av at han tjener nesten ingenting på Baneheia-saken. Jeg la merke til at det sto et artig regnestykke på facebook også, som er noe slikt som ... altså 195 000,- i bokinntekter, å han fikk 50 000,- i direkte støtte fra Fritt Ord som kan trekkes fra : https://m24.no/bjorn-olav-jahr-fritt-ord-lars-backe-madsen/bjorn-olav-jahr-far-fritt-ord-stotte-til-ny-bok-om-baneheia-drapene-se-hvem-andre-som-fikk-penger-i-desember/147334 Jahr hevdet i et innlegg at han hadde normalkontrakt. Han har da 10% av bokinntektene, vanligvis basert på utsalgspris, fra alle plattformer, inkludert bok, e-bok, lydbok osv. Normal utsalgspris er 199,- kroner, så si Jahr har 20,- per solgte bok, så er det 145 000 / 20 = 7250. Han har altså solgt ca. 7250 bøker, e-bøker, lydbøker ... og andre kopier av denne boken, siden 2017 når den ble lansert. I nesten alle debatter jeg ser om denne saken på nett, så virker det som om alle har lest bøkene? Kanskje det er slik at vi er i en liten boble på noen få tusen mennesker, som er interessert i saken, mens resten av Norge ikke en gang er interesserte nok til å lese en bok om Baneheia-saken? For å dra noen sammenligninger igjen, Jørn Lier Horst sine krimbøker selger ca. 400 000 eksemplarer i Norge hvert år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minimymlen Skrevet 19. desember 2021 #13253 Del Skrevet 19. desember 2021 Hvilken debatt er det snakk om der det diskuteres hva Jahr har tjent? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 19. desember 2021 #13254 Del Skrevet 19. desember 2021 TuttaHutta skrev (Akkurat nå): Nja, du kan kanskje mene det, du har jo en litt spesiell oppfatning av andre debattanter, så det ville ikke være merkelig. At man kan slå fast noe slikt derimot, er vel å trekke det litt langt, og er kun din egen synsing. Det som ble nevnt, som jeg kan se, er at vedkommende ikke trodde på beløpet 195 000,- og at det måtte være høyere? Jeg vet ikke hva han har tjent, ikke interesserer det meg heller, men dere er tydeligvis sykelig opptatt av at han tjener nesten ingenting på Baneheia-saken. Jeg la merke til at det sto et artig regnestykke på facebook også, som er noe slikt som ... altså 195 000,- i bokinntekter, å han fikk 50 000,- i direkte støtte fra Fritt Ord som kan trekkes fra : https://m24.no/bjorn-olav-jahr-fritt-ord-lars-backe-madsen/bjorn-olav-jahr-far-fritt-ord-stotte-til-ny-bok-om-baneheia-drapene-se-hvem-andre-som-fikk-penger-i-desember/147334 Jahr hevdet i et innlegg at han hadde normalkontrakt. Han har da 10% av bokinntektene, vanligvis basert på utsalgspris, fra alle plattformer, inkludert bok, e-bok, lydbok osv. Normal utsalgspris er 199,- kroner, så si Jahr har 20,- per solgte bok, så er det 145 000 / 20 = 7250. Han har altså solgt ca. 7250 bøker, e-bøker, lydbøker ... og andre kopier av denne boken, siden 2017 når den ble lansert. I nesten alle debatter jeg ser om denne saken på nett, så virker det som om alle har lest bøkene? Kanskje det er slik at vi er i en liten boble på noen få tusen mennesker, som er interessert i saken, mens resten av Norge ikke en gang er interesserte nok til å lese en bok om Baneheia-saken? For å dra noen sammenligninger igjen, Jørn Lier Horst sine krimbøker selger ca. 400 000 eksemplarer i Norge hvert år. Baneheia-boken har solgt ca. 8000 inkl. lydbok, og Birgitte-boken 14.000. Det er meget gode tall for sakprosa. Å sammenligne med hva de mest selgende krimforfatterne selger er jo temmelig useriøst. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TuttaHutta Skrevet 19. desember 2021 #13255 Del Skrevet 19. desember 2021 Djækklåsst skrev (1 minutt siden): Det er meget gode tall for sakprosa. Det kan godt være, jeg vet ikke hva slikt vanligvis selger, men jeg vet at det er den mestselgende sjangeren i Norge https://bok365.no/artikkel/bokaret-2020-oppsiktsvekkende-gode-salgstall/ "Norsk sakprosa ble årets store vinner. Til sammen nettosolgte forlagene norsk sakprosa for 328 millioner kroner, i utsalg kan man for enkelhets skyld doble dette tallet. Norsk skjønnlitteratur for voksne hadde også et sterkt år i fjor. Omsetningen økte med 7,1 prosent. Nettoomsetningen utgjorde med dette 175 millioner kroner." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 19. desember 2021 #13256 Del Skrevet 19. desember 2021 TuttaHutta skrev (Akkurat nå): Det kan godt være, jeg vet ikke hva slikt vanligvis selger, men jeg vet at det er den mestselgende sjangeren i Norge https://bok365.no/artikkel/bokaret-2020-oppsiktsvekkende-gode-salgstall/ "Norsk sakprosa ble årets store vinner. Til sammen nettosolgte forlagene norsk sakprosa for 328 millioner kroner, i utsalg kan man for enkelhets skyld doble dette tallet. Norsk skjønnlitteratur for voksne hadde også et sterkt år i fjor. Omsetningen økte med 7,1 prosent. Nettoomsetningen utgjorde med dette 175 millioner kroner." Det utgis mange bøker. «Gjennomsnittlig (i median) selger en forfatter omtrent 600 bøker, og tjener et sted rundt 26 til 27 000 kroner for boka!» 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 19. desember 2021 #13257 Del Skrevet 19. desember 2021 TuttaHutta skrev (9 minutter siden): Nja, du kan kanskje mene det, du har jo en litt spesiell oppfatning av andre debattanter, så det ville ikke være merkelig. At man kan slå fast noe slikt derimot, er vel å trekke det litt langt, og er kun din egen synsing. Er en konklusjon som krever null drakraft. En liten porsjon sunn fornuft kreves da, det får jeg vedgå- TuttaHutta skrev (12 minutter siden): Jeg vet ikke hva han har tjent, ikke interesserer det meg heller, men dere er tydeligvis sykelig opptatt av at han tjener nesten ingenting på Baneheia-saken. Sykelig opptatt? Det ble nevnt i et innlegg som et apropos. Resten av dette har du nå vært deltakende i å holde i gang. Og som sagt, det ble nevnt som et apropos til at dette er blitt brukt som et mantra her på tråden. Resten av innlegget ditt er vel bare en kopiering av argumentasjonen til denne AE. Ser ikke noe behov for å kommentere dette da h*n ikke er her i tråden for å svare for seg(?) 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TuttaHutta Skrevet 19. desember 2021 #13258 Del Skrevet 19. desember 2021 (endret) Djækklåsst skrev (7 minutter siden): Det utgis mange bøker. Fra en eller annen helt ukjent kilde? Ser ut til å være fra en blogg eller noe? Nå utgis det nok mange bøker utenfor forlagene, samt at mange bøker ikke er særlig interessante. "Drapene i Baneheia" har vært en høyaktuell bok, med utallige omtaler i mediene, en forfatter som har figurert her og der, dokumentarserie på TV, gjenåpning av saken osv. Djækklåsst skrev (7 minutter siden): «Gjennomsnittlig (i median) selger en forfatter omtrent 600 bøker, og tjener et sted rundt 26 til 27 000 kroner for boka!» Det er vanlig med et førsteopplag på ca. 3000 eksemplarer av en bok, hos de fleste forlag. Noe mindre enn det, så lønner det seg ikke. Dersom boken er del av innkjøpsordningen til bibliotekene og andre statlige aktører, så selger man 1500 eksemplarer i en fei, bare der. Endret 19. desember 2021 av TuttaHutta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 19. desember 2021 #13259 Del Skrevet 19. desember 2021 (endret) TuttaHutta skrev (7 minutter siden): Fra en eller annen helt ukjent kilde? Ser ut til å være fra en blogg eller noe? Nå utgis det nok mange bøker utenfor forlagene, samt at mange bøker ikke er særlig interessante. "Drapene i Baneheia" har vært en høyaktuell bok, med utallige omtaler i mediene, en forfatter som har figurert her og der, dokumentarserie på TV, gjenåpning av saken osv. Ja, og fasiten på Drapene i Baneheia er altså 8000 solgte bøker. Tross den omtale du selv nevner. Så hva er det egentlig som er ditt poeng? At du tok feil, at du trodde boken hadde solgt mer? At du mener den _burde_ solgt mer (hvem sin feil er det i så fall at den ikke har solgt mer, når den har lykkes så godt i å skape omtale?) Eller mener du noen lyver og at salgstallene i virkeligheten er mye høyere? Endret 19. desember 2021 av Djækklåsst 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TuttaHutta Skrevet 19. desember 2021 #13260 Del Skrevet 19. desember 2021 Djækklåsst skrev (2 minutter siden): At du tok feil, at du trodde boken hadde solgt mer? Jeg har ikke hevdet at boken har solgt mer, kun poengtert at det er lite for en såpass omtalt bok? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg