Gå til innhold

Viggo Kristiansen uskyldig dømt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Djækklåsst skrev (39 minutter siden):

<snip> Så kommisjonens faste ansatte har gjort sitt for å forsøke å opprettholde avslaget. En enorm prestisjesak både personlig men ikke minst på vegne av kommisjonen, det er det ingen tvil om. Det ville jo vært rart om Svor skulle gått imot seg selv, og plutselig anbefalt gjenåpning, uten noe radikalt nytt i saken. Og det ville også vært rart om den nye lederen, Hallgren, skulle gått imot sine egne ansatte og den forrige lederen, og i praksis sagt at sin egen kommisjonen har feilet grovt i alt som er gjort i denne saken. Det kan jo ha vært hennes motivasjon, men det kan også være annet.<snip>

Etter å ha undersøkt litt nærmere tror jeg ikke lenger at avstemmingen var rigget, som jeg luftet tanker om tidligere i tråden. Hypotesen om at de kunne ha gjort noe sånt dersom det lå an til enstemmig medhold bak kulissene virket plausibel nok, for at overgangen fra de seks avslagene ikke skulle bli for brå.

Men dessverre er det tydelig at inhabilitet, fastgrodde holdninger og personlige agendaer fortsatt lever i beste velgående, selv blant de som skal og må være mest mulig objektive! Kommisjonen skal etter eget utsagn ikke ta stilling til skyldsspørsmålet, men bare til hvorvidt det er nye beviser som kunne ha gitt et annet utslag dersom juryen hadde fått det presentert i sin tid.

Dersom noe taler i VKs favør så sier man: «Det er ikke noe nytt! Hans briljante advokat brukte dette argumentet for 20 år siden!»

Men når noe taler imot VK så blir plutselig vinklingen en helt annen...

Nå føler jeg nesten at det var ren flaks at VK endelig fikk sitt høyst etterlengtede og ekstremt forsinkede medhold!

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Djækklåsst skrev (49 minutter siden):

De medlemmene som stemte for gjenopptakelse var åpenbart ikke med i kommisjonen i 2010. Ei heller de to andre.

Som du vet, er det utredere som ha ansvaret for å utrede saken og legge den frem til kommisjonen, med innstilling til vedtak. Samme mann, Magne Svor, har ledet utredningen helt siden 2008 til 2021. Han har ikke utredet noe på vegne av VK, kun forsøk på å utrede skyld, og la frem innstilling til nok et avslag, som ble støttet av Siv Hallgren. Premissene for utredningen er jo også med leder involvert, men ikke de fire deltidsmedlemmene som er med i beslutningsgruppen.

Så kommisjonens faste ansatte har gjort sitt for å forsøke å opprettholde avslaget. En enorm prestisjesak både personlig men ikke minst på vegne av kommisjonen, det er det ingen tvil om. Det ville jo vært rart om Svor skulle gått imot seg selv, og plutselig anbefalt gjenåpning, uten noe radikalt nytt i saken. Og det ville også vært rart om den nye lederen, Hallgren, skulle gått imot sine egne ansatte og den forrige lederen, og i praksis sagt at sin egen kommisjonen har feilet grovt i alt som er gjort i denne saken. Det kan jo ha vært hennes motivasjon, men det kan også være annet.

Ellers vet vi at den andre som stemte nei, Tor Ketil Larsen, er en erfaren rettspsykiater som har blitt oppnevnt av påtalemyndighetene flere hundre ganger, og har altså tette bånd til det systemet som her mottar kritikk. Vi vet at Atle Austad også var brukt som sakkyndig, men den dagen det ble kjent at han ikke trodde VK var skyldig, så stoppet alle oppdrag. Det er problematisk at en som Larsen sitter i kommisjonen, med de tette bånd han har.

De som stemte for gjenopptakelse er jo ikke spesielt inngrodd i kommisjonen på samme måte. Østli var helt ny i 2019, og Aas hadde vært vara siden 2015, og Jodaa ny fra 2017. Og disse kunne altså ikke være med på den håpløse argumentasjonen og forsøket på å feie saken under teppet, det er ganske sterkt. Og på samme måte skandaløst at ikke en enstemmig kommisjon med støtte fra utrederapparatet gikk for gjenåpning, når argumentene for avslag var så oppkonstruerte. 

Det er skremmende at det kan se ut som det  jobbes mer for å opprettholder systemets ry, enn det gjør av å se på saken med nye øyne.

Når det gjelder psykiatere , som har vært utnevnt til å vurdere  Viggo, har jo ikke akkurat Viggo vært vennligstilte ovenfor de, med unntak av Atle Austad. Noe som gjør at rapportene de har levert i fra Ila, ser ut til å være farget av  hans fiendtlighet. De skillers seg markant fra Atle Austads vurderinger, som  er den eneste som hatt sjansen til å gå i dypere samtaler med Viggo og har lært å kjenne han gjennom flere års behandling. 

Når jeg fikk se hvem den andre sakkyndige var som stemte i mot gjenåpning må jeg si at tanken har streifet meg om han ikke allerede  var farget av tidligere vurderinger fra rettspsykiatere. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

winscp skrev (16 timer siden):

Men jeg tror uansett at Andreas Schei rent objektivt ikke vil anse bevisene som sterke nok til å ta ut ny tiltale. Jeg fikk et godt inntrykk av ham da han snakket om Viggos løslatelse i Baneheia-podcasten, og har en viss tiltro til at han er kompetent og objektiv. (Ikke basert på mye, jeg skal medgi det. :P)

Etter hva jeg kjenner til, er Schei en ekstremt flink og ryddig statsadvokat, og jeg har også full tillit til at Oslo-politiet gjør en grundig og objektiv etterforsking.  Slik saken ligger an p.t, vil det garantert ikke bli tatt ut noen ny tiltale mot VK - det eneste som er spennende nå, er hva de eventuelt gjør med JHA.

Er det noen her som seriøst tror at det vil bli tatt ut tiltale mot VK? 

Endret av Mimmie
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mimmie skrev (25 minutter siden):

Med mindre de finner DNA fra VK i de siste DNA-testene så er det vel klart som dagen at han frikjennes.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mimmie skrev (25 minutter siden):

Selv de som holder fast ved at de tror VK var skyldig kan vel vanskelig tro på det.

Men spør man hele Norges "krimekspert", Øystein Milli i VG, så får man nok "vanskelig å si" til svar.

Kun DNA-treff kan endre på bevisbildet nå, men sannsynligheten for det er jo nær 0.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (24 minutter siden):

Med mindre de finner DNA fra VK i de siste DNA-testene så er det vel klart som dagen at han frikjennes.

Jepp, saken står sterkt i favør av frikjennelse. Det er kun J.H.A sitt vitnemål som knytter V.K til saken og  J.H.A blir nå stilt til veggs med alle forklaringene, som åpenbart var feilaktige ved forrige rettsrunder også. Det har også kommet ytterligere funn, som rokker ved forklaringene til J.H.A.  Han har ingen troverdighet overhode. Han må også svare for tidligere forklaringer om bevegelsene dagen før. Tipper det er mye «husker ikke»og «Blackout» i forklaringene.

Det er ikke lengre  nok å hevde at V.K var med, han må kunne redegjøre  for hvordan dette henger sammen, slik at det stemner overens med beviser i saken.

Endret av Bendie
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bendie skrev (9 minutter siden):

Det er ikke lengre  nok å hevde at V.K var med, han må kunne redegjøre  for hvordan dette henger sammen, slik at det stemner overens med beviser i saken.

Enig. Veldig bra at Oslo-politiet nå gjør den jobben Kristiansand-politiet skulle gjort for lenge siden.Regner også med at de har forberedt seg veldig godt til avhørene! 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Mimmie said:

Antar det er et par stykker her inne som seriøst både tror og håper på det.

Endret av nebbete fugl
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bendie skrev (4 timer siden):

Det er skremmende at det kan se ut som det  jobbes mer for å opprettholder systemets ry, enn det gjør av å se på saken med nye øyne.

Når det gjelder psykiatere , som har vært utnevnt til å vurdere  Viggo, har jo ikke akkurat Viggo vært vennligstilte ovenfor de, med unntak av Atle Austad. Noe som gjør at rapportene de har levert i fra Ila, ser ut til å være farget av  hans fiendtlighet. De skillers seg markant fra Atle Austads vurderinger, som  er den eneste som hatt sjansen til å gå i dypere samtaler med Viggo og har lært å kjenne han gjennom flere års behandling. 

Når jeg fikk se hvem den andre sakkyndige var som stemte i mot gjenåpning må jeg si at tanken har streifet meg om han ikke allerede  var farget av tidligere vurderinger fra rettspsykiatere. 

Jeg holder på å lese Prosessen av Jahr. Det fremkommer der at de aller fleste psykiatriske vurderingene som ble gjort av Viggo på Ila, ble gjort av psykiatere som ikke verken traff ham eller snakket med ham. Det er helt utrolig å lese!

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agnesjenta skrev (5 minutter siden):

Jeg holder på å lese Prosessen av Jahr. Det fremkommer der at de aller fleste psykiatriske vurderingene som ble gjort av Viggo på Ila, ble gjort av psykiatere som ikke verken traff ham eller snakket med ham. Det er helt utrolig å lese!

Ja, sjokkerende. Jeg  leser den jeg også. Uttalte meg litt uklart, at V.K ikke ønsket å møte de, grunnet  holdninger/ vurderinger gjort av tidligere psykiatere, som ikke hadde et åpent sin i forhold til skyldspørsmål.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nebbete fugl skrev (1 time siden):

Antar det er et par stykker her inne som seriøst både tror og håper på det.

Jeg tenker at det først og fremst er domstolene som skal avgjøre dette, og ikke boken, bloggen, Facebook gruppen, dokumentaren, eller små drypp til mediene. Vi har ikke innsyn i hva som konkret etterforskes, eller hva myndighetene sitter på i denne saken. Det er kanskje ikke et så skråsikkert justismord som enkelte tror.

Hva jeg selv håper på er irrelevant, for begge disse to straffedømte har sonet straffeutmålingen de fikk. Stusser kanskje litt på hvorfor Viggo ikke ville gjennomføre et tilbake til samfunnet program, for selv om han anses som uskyldig i Baneheia saken, er det jo i samme dom grove overgrep han har innrømmet, mot en person som fortsatt lever. Som han ville sonet for uansett.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (13 minutter siden):

Jeg tenker at det først og fremst er domstolene som skal avgjøre dette, og ikke boken, bloggen, Facebook gruppen, dokumentaren, eller små drypp til mediene. Vi har ikke innsyn i hva som konkret etterforskes, eller hva myndighetene sitter på i denne saken. Det er kanskje ikke et så skråsikkert justismord som enkelte tror.

Hva jeg selv håper på er irrelevant, for begge disse to straffedømte har sonet straffeutmålingen de fikk. Stusser kanskje litt på hvorfor Viggo ikke ville gjennomføre et tilbake til samfunnet program, for selv om han anses som uskyldig i Baneheia saken, er det jo i samme dom grove overgrep han har innrømmet, mot en person som fortsatt lever. Som han ville sonet for uansett.

Nei, domstolene avgjør ikke om VK tiltales. Riksadvokaten tar beslutningen.

Jo, vi har godt innsyn i saken, alt som var relevant frem til 18.2.21, og det man har fått vite fra den nye etterforskningen er at det foreløpig ikke er DNA-funn på VK men derimot mange nye DNA-funn på JHA, mot jenta han i retten hevdet han ikke begikk overgep mot.

Hva du håper er irrelevant, ja. Ser ikke hvorfor du nevner at VK også har sonet, er det greit at han har sonet 21 år selv om han er uskyldig?

VK har blitt behandlet i 17 år av Atle Austad, deriblant for overgrepene han selv begikk i ungdommen. Der kom det også frem at han selv ble utsatt for overgrep i barndommen. Ikke at det er en unnskyldning. Hvorfor han skulle gjennomføre et «program» som personer som har begått tilsvarende handlinger han har erkjent ikke går gjennom, dersom han er uskyldig i drapene, er ikke godt å si hvorfor du mener.

Når du skriver at VKs overgrep, som han ble dømt for, er «grove», altså hvor verken penetrering nedentil eller noe oralt fra jentas side var inkludert, hva er din definisjon av overgrep som ikke er grove? Eller er poenget at når det er snakk om overgrep, samme hva, så er det synonymt med «grove overgrep»?

Og til slutt: nei, det er ikke sikkert man ville fått ubetinget fengsel for slike overgrep det her er snakk om, begått på midten av 90-tallet en en umoden, umyndig tenåring, med den rettspraksis som fantes den gangen.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være bra med en rettsak, hvor de dårlige bevisene legges fram. Og hvor JHA blir avhørt. Og Arne Pedersen, og antagelig Bente Meland. Det hadde vært fint å se VK frikjent etter at alt er framme i lyset.

Noen vil aldri tro at han er uskyldig. De vil si det er en teknisk feil som reddet han. Men en del som er tvilende, er sikkert det fordi de ikke skjønner graden av usikkerhet i DNA-sporet, og hvor mye politiet styrte JHA så forklaringen skal passe.

Jeg hadde likt å se Arne Pedersen konfrontert med at "Jan Helge Andersen har fotografisk hukommelse" etter at vitnemålet hans fra 2001 og 2002 i retten er dissekert.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Callisto83 skrev (28 minutter siden):

Stusser kanskje litt på hvorfor Viggo ikke ville gjennomføre et tilbake til samfunnet program

Mulig jeg husker feil, men var det ikke slik at man må ha tilstått for å få være med på et slikt program?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Djækklåsst said:

...............Og til slutt: nei, det er ikke sikkert man ville fått ubetinget fengsel for slike overgrep det her er snakk om, begått på midten av 90-tallet en en umoden, umyndig tenåring, med den rettspraksis som fantes den gangen.

Grove voldtekter, inkludert i gruppe hvor offeret ble holdt fast, trusler om å drepe og vold, tre ble dømt til ubetinget fengsel, kun 60 dager. De andre fikk bare samfunnstraff. Gjerningsmennenes unge alder reduserer straffen. https://www.nrk.no/norge/seks-tenaringer-domt-for-grove-voldtekter-mot-15-aring-1.15516828

Dette er etter dagens rettspraksis. Jeg skjønner ikke hvordan noen ved sine fulle fem kan tro at det skulle bli mer enn noen måneder for VK. Liker man det ikke, så er det nå realiteten.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBræker said:

Mulig jeg husker feil, men var det ikke slik at man må ha tilstått for å få være med på et slikt program?

Jeg mener også å ha lest at man må tilstå og angre for å i det hele tatt bli vurdert for løslatelse og tilbakeføring til samfunnet. Man må sitte og fortelle om overgrepene, hvordan man tenkte, følte, hvordan man har modnet og skjønt at det man gjorde var galt. Så vil psykologene skrive ned det i en anbefaling om at han er rehabilitert og kan slippes ut.

Siden VK nektet, så ville noen (som foreldrenes bistandsadvokater) ha han til å sitte inne i gud-vet hvor mange år til, helt til han tilsto....

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
30 minutter siden, ops2 said:

Det kan jo være bra med en rettsak, hvor de dårlige bevisene legges fram. Og hvor JHA blir avhørt. Og Arne Pedersen, og antagelig Bente Meland. Det hadde vært fint å se VK frikjent etter at alt er framme i lyset.

Noen vil aldri tro at han er uskyldig. De vil si det er en teknisk feil som reddet han. Men en del som er tvilende, er sikkert det fordi de ikke skjønner graden av usikkerhet i DNA-sporet, og hvor mye politiet styrte JHA så forklaringen skal passe.

Jeg hadde likt å se Arne Pedersen konfrontert med at "Jan Helge Andersen har fotografisk hukommelse" etter at vitnemålet hans fra 2001 og 2002 i retten er dissekert.

Det kan jo bli rettssak, men mot Jan Helge Andersen. Tror det hadde vært mer effektivt for å få frem Kristiansens uskyld. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (16 minutter siden):

Jeg mener også å ha lest at man må tilstå og angre for å i det hele tatt bli vurdert for løslatelse og tilbakeføring til samfunnet. Man må sitte og fortelle om overgrepene, hvordan man tenkte, følte, hvordan man har modnet og skjønt at det man gjorde var galt. Så vil psykologene skrive ned det i en anbefaling om at han er rehabilitert og kan slippes ut.

Siden VK nektet, så ville noen (som foreldrenes bistandsadvokater) ha han til å sitte inne i gud-vet hvor mange år til, helt til han tilsto....

Et tankekors er at J.H.A  aldri har gjort det som kreves, for han skal kunne være en fri mann. Nå ble ikke J.H.A i dømt forvaring, men om han hadde blitt funnet skyldig alene, ville han høyst sannsynleg ha vært i dømt dette.  I en eventuelt ny dom bør han få forvaringsdom Han har aldri erkjent eller gått inn i hverken voldtektene eller drapene, slik det faktisk foregikk. Altså han har ikke gjennomgått noen reell behandling, som tilsier han er klar for tilbakeføring til samfunnet. Nå har han jo vært fri mann lenge, noe som det sikkert vil brukes for å vise han har tilpasset seg samfunnet, men like fult har han hverken erkjent, bearbeidet eller blitt behandlet for de faktiske forhold.

Endret av Bendie
  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bendie skrev (14 minutter siden):

Et tankekors er at J.H.A  aldri har gjort det som kreves, for han skal kunne være en fri mann. Nå ble ikke J.H.A i dømt forvaring, men om han hadde blitt funnet skyldig alene, ville han høyst sannsynleg ha vært i dømt dette.  I en eventuelt ny dom bør han få forvaringsdom Han har aldri erkjent eller gått inn i hverken voldtektene eller drapene, slik det faktisk foregikk. Altså han har ikke gjennomgått noen reell behandling, som tilsier han er klar for tilbakeføring til samfunnet. Nå har han jo vært fri mann lenge, noe som det sikkert vil brukes for å vise han har tilpasset seg samfunnet, men like fult har han hverken erkjent, bearbeidet eller blitt behandlet for de faktiske forhold.

Og DET er virkelig skremmende. 

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agnesjenta skrev (2 timer siden):

ja, jeg ble nettopp ferdig med den, og det er rystende lesing, både det om de  psykiatriske vurderingene, og den altfor lange kampen mot den vindmøllene som systemet rundt gjenopptagelseskomiteen og den rettsmedisinske kommisjon utgjør. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...