Gå til innhold

Viggo Kristiansen uskyldig dømt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi vet jo at foreldrene til Viggo var i avhør, og at moren til Viggo vitnet i retten. 

Men det virker ikke ut som foreldrene til JH vitnet i retten? 

JH sier selv at han gikk hjemmefra kl 17.45. Han sa til faren at han skulle trene med hv. Vi vet at faren var hjemme, siden han tok telefonen da Viggo ringte kl 17.57.

Ett vitne pekte ut JH drapsdagen, og hevdet at han så han to ulike steder. Ett tidspunkt før JH i følge seg selv gikk hjemmefra. 

Hvorfor har vi ikke fått faren til JH sitt vitnemål på når han dro hjemmefra? Faren måtte jo vite om JH nettopp hadde gått når Viggo ringte? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer på etterforskningen nå har klart å spore opp hvilken type militærkniv J.H.A savnet? Det vil i såfall kunne sjekkes ut om knivbladet er forenelig med den type skade jentene hadde. 

Endret av Bendie
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Bendie said:

Lurer på etterforskningen nå har klart å spore opp hvilken type militærkniv J.H.A savnet? Det vil i såfall kunne sjekkes ut om knivbladet er forenelig med den type skade jentene hadde. 

Er svært vanskelig å koble spesifikke blad opp mot skader, om det ikke er biologiske rester på dem.

Selve skadene blir i større grad formet av kraft, vinkel og hurtighet enn selve bladet (innenfor rimelighetens grenser, naturligvis).

Det er, sånn sett, svært merkelig at de 'utelukket' flere kniver i prosessen ved rent utseendet.

Dog er det jo fri bevisførsel i Norge, så man trenger jo ikke kvalitetssikre bevis eller påstander, kun argumentere godt nok for dem. Denne saken er jo et stjerneeksempel på hvilke svakheter dette medfører.

Point being: Jeg ville ikke holdt pusten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er enig i det, men tenker en kan sannsynliggjøre om kniventypen kan ha vært brukt. Selvom en selvfølgelig ikke kan stadfeste dette. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg ikke har lagt merke til tidligere:

https://www.nrk.no/ytring/baneheiadrapene_-ensidige-medieoppslag-skaper-forvirring-om-domstolenes-bevisvurderinger-1.14890585

Slik avfeier han med et sitat alle de nye ekspertuttalelsene om DNA-beviset:

"Den rettsmedisinske kommisjon uttalte 12.03.09 at « retten har oppfattet RMI’s rapport på korrekt måte"

Ser man i GKs rapport på side 248 ser man konteksten sitatet er fra:

"GENA sin uttalelse legger i oppsummeringen særlig vekt på formuleringene om DNA bevisets vekt i RMI sin rapport som ligger til grunn for dommen. Dommen fra Kristiansand byrett av 01.06.01 tyder på at retten har forstått hvilken bevismessig vekt DNA funnene i saken har. I uttalelsen fra GENA om DNA analysene av tre prøver hvor det ble funnet sædceller blir det oppsummert at «konklusjonen i RMIs rapport kan oppfattes å inkludere de to tiltalte på et tynt bevismessig grunnlag.» I dommen sies det helt klart at identiteten ikke kan bestemmes, og at den svært begrensede DNA-profil som er identifisert og som stemmer med Kristiansen, stemmer med tilsvarende profil på over 50 % av norske menn. Kommisjonen forstår det slik at retten har oppfattet RMIs rapport av 22.01.01 på korrekt måte,"

Dette finner jeg smått fantastisk. RMI hopper altså bare galant bukk over hovedpoenget til uttalelsen til Gena 4(og de andre ekspertenes uttalelser.)

Underlig at dette har kunnet passere radaren...

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Djækklåsst said:

Nå er det vanskelig å utelukke noe i denne saken, men jeg tror nok ikke denne teorien stemmer, selv om den er interessant nok. Det er nok langt mer sannsynlig at det var reell stemmegivning, hvor hver enkelt avgjorde helt og holdent selv. Jeg vil tippe Jodaa gikk i bresjen for det som endte opp som flertallet tidlig, og kanskje fikk med seg Aas som en skeptiker og at man krevde ny DNA-rapport etter at utreder innstilte på nok er avslag m. Østli som var «fersking» var kanskje på vippen, som kan være grunnen til at det tok så lang tid, hvor hun landet på «riktig» side til slutt, etter heftige diskusjoner høsten 2020 hvor Hallgren og Larsen var urokkelige.

Men dette er jo, som med din teori, rene spekulasjoner fra min side. Kanskje får vi aldri vite noe om dette, men ikke umulig at en ev. granskning senere vil kunne tvinge de involverte til å fortelle.

Mitt høyeste ønske akkurat nå er at Jodaa, Østli og Aas går sammen når alt dette er over, og skriver en bok om prosessen med å få saken gjenåpnet. Jeg er så grisenysgjerrig på hva som foregikk på det kammerset. Forhåpentligvis gikk alt så ryddig for seg at en slik bok vil være totalt uinteressant, men jeg er blitt for kynisk med alderen. Jeg tror en slik bok ville vært litt av en bombe. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er klippet ut fra en artikkel om den aller siste utviklingen i Tengs saken hvor de sender inn mer av tengs strømpebukse

"Advokatene er opptatt av å belyse faren for at DNA-sporet på strømpebuksa kan ha blitt avsatt som følge av forurensing. Kristensen (politiet) bekrefter at de er i dialog med ekspertise innen DNA.

– Vi gjør det vi kan for å finne nødvendig kunnskap og ekspertise, sier han."

Her går altså politiet og kvalitetsikrer et Dna funn som egentlig er ganske sikkert. Det har gått fremover i verden!

Baneheia saken kunne sett annerledes ut om politiet hadde gjort noe lignende 20 år siden.

art. ligger fritt ute uten betalingsmur.

https://www.tv2.no/nyheter/14361833/

Endret av Kardemommete
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chiubi skrev (26 minutter siden):

De testet ikke VK etter at han ble arrestert, men trakk frem mange år gammel test fra ungdomsskolen da han var under utredning for utagerende oppførsel, en test som han sier han gav blaffen i. I en ny test rundt 2009 fikk han IQ-score 97. Begge deler i henhold til Jahrs nye bok.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/19/2021 at 11:27 PM, ops2 said:

Hvis jeg skal strekke ut en hånd til alle som mener at Telenors analyse av dekningen ikke trenger å være riktig og si: - OK, hvis Telenor tok feil og VKs mobil slo inn på masta ved hjemmet selv om han var i Baneheia, hvorfor hadde ikke JHA forklart seg om VKs mobilbruk?

Hvis man skal tro på at VK hadde mobilen på åstedet og sendte meldinger mens han speidet etter ofre, var i full gang med overgrepene, eller skjulte ofrene, hvorfor sa ikke JHA noe om når VK brukte telefonen? Hvordan han kunne ta en pause i denne svært spesielle situasjonen og lese/svare på meldinger?

Det at ingen svarer deg her sier ganske mye.. Veldig gode spørsmål, men det ser ikke ut som noen har svar.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BethB skrev (1 time siden):

Det at ingen svarer deg her sier ganske mye.. Veldig gode spørsmål, men det ser ikke ut som noen har svar.

De bare henviser til JH sitt svar. Her endrer også JH sin forklaring... Først er JH åpen for at Viggo hadde med seg mobilen inn i heia. Når dette blir ett problem, for å få det til å gå opp, så endrer han forklaring. 

Kan ikke vi si at vi begynner å se hvordan JH opererer nå? Dersom han ser at det begynner å brenne under føttene hans, så endrer han forklaring, for å få det til å kjølne rundt han. 

Kanskje det mest spesielle, er at han ser ut til å være den eneste som klarer å slippe unna med det. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte podcasten "drivkraft" der Bjørn Olav Jahr var gjest. Han fortalte blant annet at Tore Pettersen, Viggos forsvarer, aldri hadde hatt en straffesak før dette. Utrolig.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lidis88 skrev (7 minutter siden):

Hørte podcasten "drivkraft" der Bjørn Olav Jahr var gjest. Han fortalte blant annet at Tore Pettersen, Viggos forsvarer, aldri hadde hatt en straffesak før dette. Utrolig.

Må vel ha vært tidenes ilddåp! :blink:

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lord Friendzone skrev (3 timer siden):

KG-gjengen jobber virkelig døgnet rundt for Viggo! :tommelopp:

Må ha noe å gjøre på mens man løper i skytteltrafikk om natten og putter smokker i munnen på ungene!

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.7.2016 den 7.11):

Er det virkelig tilfelle at Kristiansen ble dømt uten fnugg av bevis, og utelukkende basert på Andersen sier han var med? Ingen DNA, og nå slås det kraftig tvil om det såkalte mobilbevist.

http://www.dagbladet.no/nyheter/baneheia-domt-krever-gjenopptagelse-sar-tvil-om-mobilbevis/60301184

Anonymkode: d1365...0d9

AnonymBruker skrev (På 5.7.2016 den 7.25):

Nei. Jeg foreslår at du leser dommen før du skriver mer tull.

Anonymkode: d6d0d...f97

Det er litt interessant å lese det første svaret i denne tråden, og se at det har fått hele 66 "likes". Det hadde vært enda mer interessant å lese hva de 66 som likte innlegget, mener i dag, når det foreligger nye DNA- bevis mot JHA, og ingenting mot VK. 

Er det noen som har forandret mening i løpet av denne tråden, og ikke minst, er det noen som har forandret mening på grunn av ting som har kommet frem i denne tråden?

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppgitt78 skrev (19 timer siden):

Sendte deg pm.

Takk og oppklarende.

Det er klart at alle medlemer og spesielt leder skal ha en ryddig bakgrunn som ikke gir rom nære kontakter med påtalemyndighetene og mistanke om inhabilitet. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Midgard said:

Takk og oppklarende.

Det er klart at alle medlemer og spesielt leder skal ha en ryddig bakgrunn som ikke gir rom nære kontakter med påtalemyndighetene og mistanke om inhabilitet. 

Lettere sagt enn gjort i et land som Norge, dessverre. Det er rett og slett så få mennesker som har graduert fra et jusstudium i Norge at «alle kjenner alle», spesielt høyere opp i systemet, så total habilitet er det umulig å opprettholde i alle situasjoner. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...