Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Callisto83 skrev (7 timer siden):

Jeg tror ikke det er så uvanlig egentlig, og da utelukker jeg dem som kanskje bare vil finne på noe interessant og si. Der og da er man jo ikke synsk, og for mange sitter det langt inne å bry en etat hvis det liksom ikke trengs. 

winscp skrev (7 timer siden):

Jeg er enig, med et forbehold. Folk kan ubevisst justere på gamle minner for få dem til å stemme godt med nye sannheter. Ser for meg at det kan ha skjedd f.eks. da kompisene til VK og JHA plutselig omtalte besøket på drapskvelden som merkelig. Samtidig er det jo ikke slik at man går til politiet for den minste ting der og da. Det er ikke automatisk uplausibelt at noen kan huske ting som senere viser seg relevant for pågående etterforskninger. Å gå til politiet er et stort skritt, hvertfall for meg.

Jeg tror at Viggo, som den hissige og provoserende unge mannen han var, ropte dette til vitnet kun for å sjokkere og gjøre et spikk. Ikke fordi han hadde som intensjon å faktisk voldta. Så i etterkant av nyheten om at han var skiltet som monster i baneheiasaken, sa vitnet ifra om hendelsen for å ettertrykkelig spikre bildet vitnet syntes passet på viggo. Det ser man hele tiden på tv når en random fyr blir tatt for noe grotesk. Naboer blir intervjuet og sier 'jeg syntes alltid det har vært noe skummelt med han!'

Det betyr ikke at Viggo må ha gjort ugjerningen. Det er poenget mitt.

• Liker 19
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kardemommete skrev (7 timer siden):

Viggo er en dømt Pedofil overgriper. Jeg har nevnt det tidligere i tråden at han ikke hadde blitt tatt inn varmen hos meg om han bodde i nabolaget.

At han ble mistenkt er ikke det minste rart.

Men det har seg nå en gang slik at det er ingenting som knytter han til ugjerningene oppe i heia. DNA beviset mot Viggo har ingen verdi lenger. JHA sin forklaring har ingen verdi lenger. VK har alibi igjennom mobilbeviset . Det er ingen tekniske bevis mot VK til tross for dagens fantastiske dna teknologi. 

Alt peker mot JHA som eneste gjerningsperson. Han harogså har innrømmet drap og voldtekt der oppe. 

Det riktige nå,er at Politi og påtale kommer til bunns i hva som faktisk skjedde så alle de pårørte i saken kan få fred. i den grad det er mulig.

VK kunne godt vært i fengsel resten av livet for for tingene han faktisk har gjort.

Det er viktig å rydde opp siden helt uskyldige også kan bli dømt i andre saker. Man må ta et oppgjør med hvordan politiet har jobbet.

Det har vært en vekker for meg. Jeg tvilte ikke et sekund på at det var akkurat sånn som politiet og media sa. Jeg tenkte at når en mann ble dømt, så var det sterke bevis.

• Liker 3
Skrevet

Uavhengig av hva jeg ellers måtte mene om Baneheiasaken, må jeg virkelig ta av meg hatten for Sjødin og resten av VKs forsvarsteam.
Ikke bare arbeidet med å få saken gjenopptatt, men også måten de ser ut til å jobbe for å få snudd folkeopinionen. Ikke minst nå i høst, de er ordknappe og besindige i kommentarene om DNA funnene som er lekket ut til pressen (som vel er høyst sannsynligvis ble lekket av nevnte forsvarsteam selv), og i går uttalte en fornuftig og besindig Viggo at politiet måtte få jobbe i fred. 

Rett og slett mesterlig mediehåndtering fram mot avgjørelsen fra riksadvokaten kommer. 

Skrevet
30 minutter siden, Bettys said:

Uavhengig av hva jeg ellers måtte mene om Baneheiasaken, må jeg virkelig ta av meg hatten for Sjødin og resten av VKs forsvarsteam.
Ikke bare arbeidet med å få saken gjenopptatt, men også måten de ser ut til å jobbe for å få snudd folkeopinionen. Ikke minst nå i høst, de er ordknappe og besindige i kommentarene om DNA funnene som er lekket ut til pressen (som vel er høyst sannsynligvis ble lekket av nevnte forsvarsteam selv), og i går uttalte en fornuftig og besindig Viggo at politiet måtte få jobbe i fred. 

Rett og slett mesterlig mediehåndtering fram mot avgjørelsen fra riksadvokaten kommer. 

Tror du medier som Tv2 ville latt seg bruke på den måten? Først lekker de nye opplysninger om saken. Deretter spør de om kommentar fra kilden de vet har lekket til dem, før de så lager en sak om at kilden som har lekket til dem synes det er dumt med lekkasjer? Det ville jo vært en fryktelig uærlig måte å operere på av Tv2.

• Liker 8
Skrevet
cppdude skrev (På 18.11.2021 den 0.00):

Min teori: 

JHA er en smart / oppegående psykopat, og har nok i lengre tid ønsket å drepe noen. VK er erketypisk dum/mindre intelligent "side-kick" som lett lar seg manipulere av andre. Begge har nok (forskrudde) felles interesser til å henge sammen/prate om ting som dette, og JHA er fullstendig klar over at det vil være lett å lempe over all skyld på VK - basert på tidligere ting VK har gjort. 

Man har jo sett akkurat denne typen duo i utlandet. 

Nei, jeg tror nok JHA planla drapene, gjorde forarbeid, og forgrep seg på begge jentene. Kanskje han drepte første, kanskje begge - vanskelig å si. Han var nok fullstendig klar over at politiet ville gå etter VK, og spilte kortene sine deretter. 

Rent bortsett fra at VK i nyere tid er IQ- testet til en score på 98, som er tett opp til helt normal, gjennomsnittlig intelligens.

• Liker 7
Skrevet
Aliquis skrev (7 minutter siden):

Tror du medier som Tv2 ville latt seg bruke på den måten? Først lekker de nye opplysninger om saken. Deretter spør de om kommentar fra kilden de vet har lekket til dem, før de så lager en sak om at kilden som har lekket til dem synes det er dumt med lekkasjer? Det ville jo vært en fryktelig uærlig måte å operere på av Tv2.

Vel, teknisk sett uttalte Viggo seg via støttegruppen og ikke advokaten.

Skrevet

Ryddet for brudd på rommets retningslinjer, og innlegg med lange sitater fra bok er forkortet. 

Lomvi, mod.

Skrevet
Chiubi skrev (10 minutter siden):

Rent bortsett fra at VK i nyere tid er IQ- testet til en score på 98, som er tett opp til helt normal, gjennomsnittlig intelligens.

For ikke å snakke om at JHA sin IQ ble testet til 84. Så det var nok VK som var den smarteste av dem.

Skrevet
Bettys skrev (43 minutter siden):

Nyheten om dna funn kan like gjerne komme fra en kilde i politiet som sjødin og co. ikke at det har så mye å si. 

• Liker 4
Skrevet
Kardemommete skrev (6 minutter siden):

Nyheten om dna funn kan like gjerne komme fra en kilde i politiet som sjødin og co. ikke at det har så mye å si. 

Absolutt mulig. Men jeg tenker det er mest sannsynlig at det kommer fra dem som  får saken sin i et bedre lys. Og ikke minst med tanke på Sjødin sin tidligere omgang med media. 

Skrevet

Det er jo greit at det kommer frem at JHA har lagt igjen dna på Lenas tunge,hånd,intimt sted +++

Og han som en følge av det har innrømmet voldtekt av Lena. 

Sånn at vi får plassert skapene der hvor de skal stå etter 21 år.

• Liker 6
Skrevet (endret)
14 minutter siden, Bettys said:

Absolutt mulig. Men jeg tenker det er mest sannsynlig at det kommer fra dem som  får saken sin i et bedre lys. Og ikke minst med tanke på Sjødin sin tidligere omgang med media. 

Kan det ikke tenkes at det også kan være en bevisst strategi fra politiet, sånn at overraskelsen og dermed motbøren ikke vil bli så stor når Kristiansen nå frikjennes?

26 minutter siden, Bettys said:

Vel, teknisk sett uttalte Viggo seg via støttegruppen og ikke advokaten.

Tror du TV2 ser på disse 2 som uavhengige kilder?

Endret av Aliquis
  • Liker 6
Skrevet
Aliquis skrev (33 minutter siden):

Erfaringsmessig skjer lekkasjer som oftest fra politiet selv. Ikke fra statsadvokatene, men fra kilder med en eller annen fot inn i etterforskningen 

• Liker 8
Skrevet

Det er 50/50 hvem som har lekket. uansett kan det ikke brukes til Viggos ugunst om Sjødin står bak.

Det kommer lekkasjer i alle store krim saker.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Mimmie said:

Erfaringsmessig skjer lekkasjer som oftest fra politiet selv. Ikke fra statsadvokatene, men fra kilder med en eller annen fot inn i etterforskningen 

Det virker unektelig slik her også, all den tid det kommer rapporter om hvilket stadie de er i i etterforskningen og. 

• Liker 2
Skrevet
Callisto83 skrev (9 timer siden):

Det virker ikke som retten den gang trodde noe særlig på det, siden Viggo ikke ble dømt for og ha truet JHA til å begå voldtekt og drap. 

Det er riktig at JHA ikke ble sett på som troverdig av retten, eller av noen som fulgte saken i retten, for den saks skyld. Så da kan man jo lure på hvorfor de trodde ham om at VK var med på det. Men forklaringen på det er jo enkel, fordi det eneste alternativet til det var at en ukjent mr. X var "den andre gjerningsmannen". Når man nå vet at det ikke finnes beviser for at en slik "gjerningsmann nr. 2" eksisterer, så er det lett å skjønne hva slags motiv JHA hadde for å "bekrefte" politiets teori om at han "var et offer for VK", nemlig å distansere seg fra det hele og minimere skyld og ansvar. Han sier jo selv i dag at det er lettere å tilstå drap enn å tilstå overgrep, og det forteller egentlig ganske mye, siden det å skylde på VK sørget for at han kunne hevde at han aldri hadde noe ønske om, eller begikk, overgrep.

• Liker 14
Skrevet
Isambard skrev (2 timer siden):

VK kunne godt vært i fengsel resten av livet for for tingene han faktisk har gjort.

Da måtte man endret lovene og rettspraksis ganske så vesentlig, og for øvrig ville fengslene blitt riktig så fulle, dessverre. Det hadde vel blitt maksimalt noen måneder i fengsel, kanskje ingenting, men det er jo vanskelig å vite.

• Liker 4
Skrevet (endret)
Aliquis skrev (1 time siden):

Det er mange muligheter her. Både politiet og Sjødin sitter nok på infoen som er lekket.

• Det kan kommer fra politiet, enten bevisst fra flere, eller en utro tjener
  • Det kan komme fra Sjødin & co
  • I og med at Sjødin & co har dokumentene, har nok alle i kretsen rundt VK dem, og disse kan ha blitt spredt videre til folk i en utvidet krets, og enda mer videre, og noen der kan ha lekket dem uten at den indre krets er klar over det
  • I teorien kan det jo også komme fra andre berørte parter, som JHA/Holden eller de etterlattes advokater, men det er selvsagt ytterst tvilsomt
  • Uansett hva som er rett kan det være en anonym kilde som har sendt dokumentene, slik at media ikke kjenner lekkasjens opphav. Om dokumentene åpenbart er ekte trenger ikke det stanse pressen, uten at jeg kjenner til detaljer om kildehåndtering

Endret av Djækklåsst
Skrevet
3 minutter siden, Djækklåsst said:

Det er mange muligheter her. Både politiet og Sjødin sitter nok på infoen som er lekket.

• Det kan kommer fra politiet, enten bevisst fra flere, eller en utro tjener
  • Det kan komme fra Sjødin & co
  • I og med at Sjødin & co har dokumentene, har nok alle i kretsen rundt VK dem, og disse kan ha blitt spredt videre til folk i en utvidet krets, og enda mer videre, og noen der kan ha lekket dem uten at den indre krets er klar over det
  • I teorien kan det jo også komme fra andre berørte parter, som JHA/Holden eller de etterlattes advokater, men det er selvsagt ytterst tvilsomt
  • Uansett hva som er rett kan det være en anonym kilde som har sendt dokumentene, slik at media ikke kjenner lekkasjens opphav. Om dokumentene åpenbart er ekte trenger ikke det stanse pressen, uten at jeg kjenner til detaljer om kildehåndtering

Når det gjelder JHA/Holden/etterlatte tror jeg som du sier at lekkasje er ytterst tvilsomt. Når det gjelder resten av punktene du nevner mener jeg at det det er noen av kildene som er lite egnet til å stå på egne ben.

Nå vet ikke jeg hvordan pressen opererer på detaljnivå i saker som dette, men med tanke på hvor alvorlige implikasjonene er, og hvor bredt man har gått ut, regner jeg med at man er ekstremt trygg på informasjonen man har gått ut med. Jeg ser ikke hvordan man kan vite om dokumenter åpenbart er ekte, så jeg tenker at man enten må vite at kilden som kommer med informasjon har tilgang på informasjonen, eller så må man verifisere informasjonen med en sikker kilde i ettertid. Dette tror jeg utelukker i hvert fall Kristiansens utvidede krets og anonyme som eneste kilde. Kanskje til og med Kristiansens innerste krets. 

Om man tenker seg at mediene stoler helt på Kristiansens innerste krets (noe jeg tviler litt på), og at det er de som står bak enten lekkasjene i utgangspunktet eller verifiseringen av opplysningene, er det meget rart å nå lage en sak på hvordan man i denne kretsen nå synes det er dumt med lekkasjer. Det ville vært fryktelig uærlig av TV2, og jeg tviler på at de ville latt seg bruke på denne måten. 

Da står jeg igjen med basically 2 alternativer: 

1) Lekkasjene kommer direkte fra politiet.
2) Lekkasjene er fra en upålitelig kilde, typ Kristiansens utvidede krets eller noen anonyme, og verifisert av politiet i ettertid. 

Kanskje jeg overser noe eller gjør for mange antagelser her?

• Liker 3
Skrevet

Jeg lurer på en ting. Hvorfor er man så oppsatt på at det ikke var seksuelt misbruk som var hovedmotivet og drap for å skjule ugjerningene? Tyder ikke voldtekt av to barn på at man gjør det fordi man har den seksuelle preferansen? Nå tenker jeg helt uavhengig av en eller to gjerningsmenn.

Jeg har sett noen argumentere for at JHA var en iskald psykopat som drømte om å drepe. Siden han ikke kom inn i militæret måtte han få utløp for drapsfantasiene på en annen måte. En annen teori ser ut til å være at han tørnet/ klikket, pga tapsopplevelser i livet sitt. Jeg klarer ikke å se logikken, hvor kommer voldtektene inn i disse scenarioene? 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...