Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Djækklåsst skrev (23 minutter siden):

Han ringte 20.19. Vi vet ikke om JHA var der på dette tidspunktet eller ikke, det er ukjent for alle.

Ellers er det nok intet hold i en teori om at JHA var hos VK i 19.30-tiden og begikk drapene etterpå. Vet ikke om det har noe for seg å drøfte en slik teori. Dersom det faktisk var slik, hadde det ikke vært noe i veien for at JHA hadde fortalt at han var hos VK kl. 19.30, og at de sammen gikk inn i Baneheia og begikk drapene. Og mtp. alibi, så var det jo ingen som så JHA der i 19.30-tiden, så om målet var å skaffe seg det, så gjorde han det ikke. Og hvordan kunne han i så fall vite at det ville være noen tilfeldige ofre når han kom tilbake til Baneheia, la oss si rundt kl. 19.45? Dette henger nok ikke på greip på noen som helst måte.

VK både så og snakket med JHA da JHA kom innom VK før JHA "gikk hjem for å dusje". Teoretisk så kan det vel være mulig at denne korte visitten var for å skaffe seg alibi for tidsperioden da ugjerningene ble begått, ved at JHA var innom VK og "gikk hjem for å dusje" (og altså "var hjemme og dusjet" i det tidsrommet da ugjerningene ble begått)?

Jeg tenkte ikke på  tilfeldige ofre men på JHAs eventuelle observasjoner av de to jentenes badevaner. Se tilføyelse nederst i tidligere postet innlegg.

Når gikk jentene hjemmefra, og når ca antas det at de kom til badeplassen?

Hvis JHA gikk for å skaffe alibi etter at jentene ankom badeplassen, hadde han vel god tid til å rekke å komme tilbake før de skulle gå hjemover etter badingen?

AnonymBræker skrev (48 minutter siden):

Kan JHA ha dratt til huset til VK mens jentene badet (for å skaffe seg "alibi" ved å bli sett ved huset til VK og ved å snakke med VK) og snakket med VK og sa at han skulle hjem og dusje etter "joggeturen", men at JHA dro tilbake til Baneheia og lokket med seg jentene og begikk ugjerningene?

Var det ikke noen som skrev noe om at JHA ikke så ut til å være svett el.l. etter "joggeturen" da han kom innom VK før han "gikk hjem for å dusje"?

Hvis han på forhånd hadde observert en eller begge jentenes badevaner kan han ha lagt merke til hvor lang tid de badet og hvor lang tid de brukte å bli sittende og tørke seg på land og drikke brus o.l.,slik at han kunne beregne å komme tilbake før de gikk hjemover.

Endret av AnonymBræker
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBræker skrev (9 minutter siden):

VK både så og snakket med JHA da JHA kom innom VK før JHA "gikk hjem for å dusje". Teoretisk så kan det vel være mulig at denne korte visitten var for å skaffe seg alibi for tidsperioden da ugjerningene ble begått, ved at JHA var innom VK og "gikk hjem for å dusje" (og altså "var hjemme og dusjet" i det tidsrommet da ugjerningene ble begått)?

Jeg tenkte ikke på  tilfeldige ofre, men eventuelle observasjoner. Se tilføyelse nederst i innlegget.

Det henger dårlig sammen med at JHA ikke benyttet seg av VK som "alibi" da han ble spurt om hva han gjorde den kvelden i rundspørringen 3 dager etter drapet. Da forteller han at han kom bort til VK kl. 20.00, var der en halvtime først, og at han var hjemom og dusjet i tidsrommet 20.30-20.45 før han kom tilbake til VK.

I teorien kan man selvsagt tenke seg mye og mangt, men at JHA skulle dratt bort til VK etter å ha sett jentene for deretter snike seg usett til jentene etterpå og utført ugjerningene og så kommet bort til VK igjen, virker ikke spesielt sannsynlig. Han måtte da ha vært borte fra VK i rundt en time totalt, og det er ingenting ved VKs forklaring som tilsier at JHA var så lenge borte, i tillegg til at JHA i følge forklaringen var hos VK en halvtime først, og da ville klokka vært over 20 før han kontaktet jentene, omtrent da den ene jentas far var ved badeplassen.

Om JHA fant seg to mulige ofre han tenkte å voldta/drepe, så henger det lite på greip at han skulle oppsøkt VK og så vendt tilbake uansett.

Og ellers jo pilot-vitnet "sjekket ut av saken" i følge Monster/TV-serien, så det er ikke noe sterkt behov for å legge til grunn at jentene satt på brygga til over 19.30, selv om det ikke kan utelukkes at de gjorde det.

• Liker 4
Skrevet (endret)
Djækklåsst skrev (9 minutter siden):

Det henger dårlig sammen med at JHA ikke benyttet seg av VK som "alibi" da han ble spurt om hva han gjorde den kvelden i rundspørringen 3 dager etter drapet. Da forteller han at han kom bort til VK kl. 20.00, var der en halvtime først, og at han var hjemom og dusjet i tidsrommet 20.30-20.45 før han kom tilbake til VK.

I teorien kan man selvsagt tenke seg mye og mangt, men at JHA skulle dratt bort til VK etter å ha sett jentene for deretter snike seg usett til jentene etterpå og utført ugjerningene og så kommet bort til VK igjen, virker ikke spesielt sannsynlig. Han måtte da ha vært borte fra VK i rundt en time totalt, og det er ingenting ved VKs forklaring som tilsier at JHA var så lenge borte, i tillegg til at JHA i følge forklaringen var hos VK en halvtime først, og da ville klokka vært over 20 før han kontaktet jentene, omtrent da den ene jentas far var ved badeplassen.

Om JHA fant seg to mulige ofre han tenkte å voldta/drepe, så henger det lite på greip at han skulle oppsøkt VK og så vendt tilbake uansett.

Og ellers jo pilot-vitnet "sjekket ut av saken" i følge Monster/TV-serien, så det er ikke noe sterkt behov for å legge til grunn at jentene satt på brygga til over 19.30, selv om det ikke kan utelukkes at de gjorde det.

JHA sa kanskje at han kom til VK kl 20 fordi ugjerningene ble begått i tidsrommet fra ca kl 20?

(Og JHA visste kanskje at VK kanskje ikke husket tidspunkt så godt?)

Endret av AnonymBræker
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Djækklåsst skrev (8 minutter siden):

Men dette er jo nettopp "alibi" for det tidsrommet da ugjerningene ble begått, hvis ugjerningene ble begått i den tidsperioden da vitner hørte skrik og vitner hørte raslelyder fra åstedet.

Endret av AnonymBræker
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Når endret JHA sin forklaring angående hvilket klokkeslett han kom innom VK før han "gikk hjem for å dusje"?

Hadde JHA fått vite at politiet trodde at ugjerningene ble begått tidligere på kvelden (før kl 20), før han endret klokkeslett?

Endret av AnonymBræker
  • Liker 1
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBræker said:

Når endret JHA sin forklaring angående hvilket klokkeslett han kom innom VK før han "gikk hjem for å dusje"?

Hadde JHA fått vite at politiet trodde at ugjerningene ble begått på et tidligere tidspunkt, før han endret klokkeslett?

Han tilpasset den til å matche Viggo mellom rundspørringen og første avhør. 

Jeg ville anbefalt deg å se TV-serien eller høre podcasten, da de legger de fleste detaljene frem på en ganske god måte. 

Endret av Aliquis
  • Liker 7
Skrevet
AnonymBræker skrev (12 minutter siden):

JHA sa kanskje at han kom til VK kl 20 fordi ugjerningene ble begått i tidsrommet fra ca kl 20?

AnonymBræker skrev (8 minutter siden):

Men dette er jo nettopp "alibi" for det tidsrommet da ugjerningene ble begått, hvis ugjerningene ble begått i den tidsperioden da vitner hørte skrik og vitner hørte raslelyder fra åstedet.

Jeg skjønner fremdeles ikke hva denne teorien gir oss, kontra den enkle teorien om at JHA var i Baneheia-området hele tiden fra da VK syklet hjem og til JHA kom bort til ham senere på kvelden.

Å anta at JHA, med muligheten/risikoen for å bli sett, forlot Baneheia etter å ha observert jentene og deretter møtte opp hos VK, og deretter gikk tilbake til Baneheia, med muligheten/risikoen for å bli sett, er bare veldig kompliserende og svært lite sannsynlig.

Hvorfor stakk han ikke like kort hodet innom hjemmet sitt og tok en telefonsamtale fra hustelefonen kl. 19.30, så hadde han hatt sikkert "alibi"?

• Liker 4
Skrevet (endret)
Djækklåsst skrev (1 time siden):

Han ringte 20.19. Vi vet ikke om JHA var der på dette tidspunktet eller ikke, det er ukjent for alle.

Ellers er det nok intet hold i en teori om at JHA var hos VK i 19.30-tiden og begikk drapene etterpå. Vet ikke om det har noe for seg å drøfte en slik teori. Dersom det faktisk var slik, hadde det ikke vært noe i veien for at JHA hadde fortalt at han var hos VK kl. 19.30, og at de sammen gikk inn i Baneheia og begikk drapene. Og mtp. alibi, så var det jo ingen som så JHA der i 19.30-tiden, så om målet var å skaffe seg det, så gjorde han det ikke. Og hvordan kunne han i så fall vite at det ville være noen tilfeldige ofre når han kom tilbake til Baneheia, la oss si rundt kl. 19.45? Dette henger nok ikke på greip på noen som helst måte, selv om det i likhet med mye annet kan gå opp "i teorien".

Hvis ugjerningene skjedde i den tidsperioden da vitner hørte skrik og vitner hørte raslelyder fra åstedet, så kan ikke VK ha vært på åstedet i hele denne tidsperioden.

Aliquis skrev (38 minutter siden):

Han tilpasset den til å matche Viggo mellom rundspørringen og første avhør. 

Jeg ville anbefalt deg å se TV-serien eller høre podcasten, da de legger de fleste detaljene frem på en ganske god måte. 

Takk!

Djækklåsst skrev (38 minutter siden):

Jeg skjønner fremdeles ikke hva denne teorien gir oss, kontra den enkle teorien om at JHA var i Baneheia-området hele tiden fra da VK syklet hjem og til JHA kom bort til ham senere på kvelden.

Å anta at JHA, med muligheten/risikoen for å bli sett, forlot Baneheia etter å ha observert jentene og deretter møtte opp hos VK, og deretter gikk tilbake til Baneheia, med muligheten/risikoen for å bli sett, er bare veldig kompliserende og svært lite sannsynlig.

Hvorfor stakk han ikke like kort hodet innom hjemmet sitt og tok en telefonsamtale fra hustelefonen kl. 19.30, så hadde han hatt sikkert "alibi"?

Det har med tidsperioden for når ugjerningene ble begått og om VK kan ha vært på åstedet i denne tidsperioden eller ikke.

Hadde ikke JHA god trening i å bevege seg usett i terrenget?

Et menneske som risikerer mye ved å planlegge og ved å begå slike ugjerninger er neppe bekymret over en risiko for å bli sett hvis han har god trening i å bevege seg usett i terreng.

Endret av AnonymBræker
Skrevet (endret)

Dere som har greie på alle klokkeslettene:

I hvilket tidsrom mente politiet at ugjerningene skjedde?

Når kom JHA til VK etter å ha dusjet?

Hvis ugjerningene skjedde i den tidsperioden da vitner hørte skrik og vitner hørte raslelyder fra åstedet (f.o.m. litt etter kl 20 til ca 20.40?), kan JHA da ha rukket å dra på visitt til VK og bli der en halvtime og deretter å dra hjem og dusje før han kom tilbake til VK (og stemmer det med oppgitte klokkeslett inkl klokkeslettet for da kameratene kom til VK)?

VKs foreldre dro hjemmefra en tid etter at VKs mor hadde avtalt med VK at han skulle være barnevakt. Når ca dro foreldrene hjemmefra? Hadde JHA kommet på visitt og dratt igjen (for å dusje) på det tidspunktet?

Endret av AnonymBræker
Skrevet (endret)
Lana01 skrev (På 5.3.2021 den 8.45):

Jeg tenker at V.K  ikke husker , nøyaktig når det var, Det har han også forklart senere., og da J.H.A som sa det var kl 19,30  tenkte  han vel at det var riktig. At han forsatt holdt på det en stund, i ettertid er vel fordi han fikk litt hetta , da han skjønte at de ble sett som modus kandidater, og det er forståelig

Det er vanskelig å huske sånt i ettertid, hvis man ikke er spesielt opptatt av tiden, eller noe å henge det på.  J.H.A  var ute etter alibi , og var derfor opptatt av at det var kl 1930

Tror alle vitne observasjonene stemmer og at drapene skjedde rundt 20.05, og J.H:A  møtte jentene rundt 1930, og de ble observert ca kl  1945 

Deretter dro han til VK rundt  2030 , så en rask rur hjem for at ta en dusj .  før de møttes på trappen og tok en øl

Det skal bli interessant hva de kommer frem til. så får man håpe det blir rettssak

"Deretter dro han til VK rundt  2030 , så en rask rur hjem for at ta en dusj .  før de møttes på trappen og tok en øl"

Hvordan passer raslelydene fra åstedet ca kl 20.40 inn i dette, og det at JHA sa at han var hos VK i ca en halvtime før han gikk hjem for å dusje?

Kameratene kom ca kl 21? Var JHA kommet tilbake til VK etter dusjingen da kameratene kom?

Endret av AnonymBræker
Skrevet (endret)
22 minutter siden, AnonymBræker said:

Dere som har greie på alle klokkeslettene:

I hvilket tidsrom mente politiet at ugjerningene skjedde?

19.00 - 20.00

Når kom JHA til VK etter å ha dusjet?

Det finnes det så vidt jeg vet ingen nøyaktig anslåelse av. Det sies at han var borte en halvtime, men man kan ikke slå fast verken når han dro eller når han kom tilbake. Det skal ha vært før kameratene dukket opp, men også dette tidspunktet er litt usikkert. 

Hvis ugjerningene skjedde i den tidsperioden da vitner hørte skrik og vitner hørte raslelyder fra åstedet (f.o.m. litt etter kl 20 til ca 20.40?), kan JHA da ha rukket å dra på visitt til VK og bli der en halvtime og deretter å dra hjem og dusje før han kom tilbake til VK (og stemmer det med oppgitte klokkeslett inkl klokkeslettet for da kameratene kom til VK)?

Ja det kan han. Da må han ha kommet litt senere til Viggo enn 20.30, men 20.30 er på ingen måte satt i stein. 

VKs foreldre dro hjemmefra en tid etter at VKs mor hadde avtalt med VK at han skulle være barnevakt. Når ca dro foreldrene hjemmefra? Hadde JHA kommet på visitt og dratt igjen (for å dusje) på det tidspunktet?

I følge Viggo var dette kl. 22.00 - 22.15. Andersen hadde dratt for å dusje, og kommet tilbake igjen. 

Endret av Aliquis
  • Liker 1
Skrevet
Aliquis skrev (3 minutter siden):

19.00 - 20.00

Det finnes det så vidt jeg vet ingen nøyaktig anslåelse av. Det skal ha vært før kameratene dukket opp, men også dette tidspunktet er litt usikkert. 

Ja det kan han. Da må han ha kommet litt senere til Viggo enn 20.30, men 20.30 er på ingen måte satt i stein. 

Takk!

Jeg fant dette i tråden:

Ifølge Kristiansens forklaring, kom Jan Helge Andersen på besøk til Kristiansen ved 20-tiden fredag 19. mai 2000.

— Jeg har problemer med å huske tidspunkt, for jeg går aldri med klokke. Jeg har nemlig klokke på telefonen, forklarte Viggo Kristiansen.

Ifølge Kristiansen gikk Jan Helge Andersen hjem for å ta en dusj etter å ha vært på løpetur i Baneheia.

— Da gikk jeg inn, og jeg og mamma ble enige om at jeg skulle sitte barnevakt for nevøen min.

Ved 21-tiden kom Jan Helge Andersen ned igjen til Viggo Kristiansen. Kort tid etterpå gikk Kristiansen foreldre ut av huset

https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/m0OX1/satt-barnevakt-drapskvelden

Skrevet
Rosa blomst skrev (På 20.1.2021 den 19.22):

https://www.dagbladet.no/nyheter/satt-barnevakt-etter-sexdrapene/65640866

Det kan jo være at JHA gikk hjem til VK etter at han hadde utført handlingene mot jentene og så ba VK ringe dem. VK sier at han gikk hjem for å dusje etter at han møtte JHA på parkeringsplassen/hentet en nøkkel.

I følge det de samme kameratene sier i denne linken https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/eqgqy/invitert-paa-besoek-men-likevel-uoensket så oppfører VK seg som normalt, mens JHA oppfører seg annerledes enn vanlig.

På denne tiden trenger uansett ikke VK alibi for det har han allerede da han sitter barnevakt for sin nevø.

Interessant.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBræker said:

Takk!

Jeg fant dette i tråden:

Ifølge Kristiansens forklaring, kom Jan Helge Andersen på besøk til Kristiansen ved 20-tiden fredag 19. mai 2000.

— Jeg har problemer med å huske tidspunkt, for jeg går aldri med klokke. Jeg har nemlig klokke på telefonen, forklarte Viggo Kristiansen.

Ifølge Kristiansen gikk Jan Helge Andersen hjem for å ta en dusj etter å ha vært på løpetur i Baneheia.

— Da gikk jeg inn, og jeg og mamma ble enige om at jeg skulle sitte barnevakt for nevøen min.

Ved 21-tiden kom Jan Helge Andersen ned igjen til Viggo Kristiansen. Kort tid etterpå gikk Kristiansen foreldre ut av huset

https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/m0OX1/satt-barnevakt-drapskvelden

Problemet er at ingen av disse tidspunktene er særlig trygge. Som han sier har han problemer med å huske tidspunkt. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Rosa blomst skrev (På 20.1.2021 den 12.04):

I tillegg beskrives han senere på kvelden som helt vanlig. Rolig, spøkefull og som sitt vanlige jeg. Han satt jo barnevakt for nevøen sin på 3 år mens foreldrene gikk tur sånn i 22-tiden. 

I denne saken, fordi den er så grusom, så har de lett etter noen å straffe, ikke bevis for at han faktisk har gjort det. 

Var det kameratene som beskrev VK slik?

Er det opplyst at det var ca kl 22 at VKs foreldre gikk tur?

Var JHAs foreldre hjemme da JHA var hjemme og dusjet? Er det opplyst noe om hvilke tidsrom JHAs foreldre var hjemme og ikke var hjemme den kvelden og om noen av de kan bekrefte tidspunkt for når JHA var hjemme for å dusje?

Endret av AnonymBræker
  • Liker 1
Skrevet
9 hours ago, AnonymBræker said:

Tvilsomt. Jostein Sørstrønen var på brygga på det tidspunktet og den var tørr.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBræker skrev (8 timer siden):

Var det kameratene som beskrev VK slik?

Er det opplyst at det var ca kl 22 at VKs foreldre gikk tur?

Var JHAs foreldre hjemme da JHA var hjemme og dusjet? Er det opplyst noe om hvilke tidsrom JHAs foreldre var hjemme og ikke var hjemme den kvelden og om noen av de kan bekrefte tidspunkt for når JHA var hjemme for å dusje?

Jeg har også undret meg på om noen av JH sin familie var hjemme den kvelden. Har aldri hørt noe om noen kan bekrefte tidspunkt fra den kanten. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har hatt gleden av å lese Bjørn Olav Jahrs bok Prosessen mot Viggo Kristiansen, som nylig er kommet ut. Boken tar også for seg prosessen med å kreve gjenopptagelse av saken. Det er noen aktører blant de som har tatt stilling mot gjenopptagelse, som kles av i boken. Her er en smakebit, hvor uttalelsene fra en påtalesjef ved Agder politidistrikt i prosesskriv omtales:

https://fampo.info/terje-kaddeberg-skaars-opptreden-i-sak-om-gjenopptagelse-av-baneheia-dommen/

• Liker 7
Skrevet
Reidar Tomb skrev (35 minutter siden):

Jeg har hatt gleden av å lese Bjørn Olav Jahrs bok Prosessen mot Viggo Kristiansen, som nylig er kommet ut. Boken tar også for seg prosessen med å kreve gjenopptagelse av saken. Det er noen aktører blant de som har tatt stilling mot gjenopptagelse, som kles av i boken. Her er en smakebit, hvor uttalelsene fra en påtalesjef ved Agder politidistrikt i prosesskriv omtales:

https://fampo.info/terje-kaddeberg-skaars-opptreden-i-sak-om-gjenopptagelse-av-baneheia-dommen/

reklamerer du for egen artikkel nå?

• Liker 4
Skrevet
askefast skrev (På 7.11.2021 den 10.47):

De har ingen, for de finnes ikke. 

Det finnes dog mange måter å tolke oppførsel, utsagn og historien på, og det er dette de ofte gjør. Politiet gjorde også dette. Å lese statsadvokaten sitt tilsvar, til GK, er ganske spesiell lesing. De baserer den også på sin måte å tolke ulike episoder på. 

Hvor kan jeg finne den?

• Liker 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...