Djækklåsst Skrevet 6. november 2021 #11921 Del Skrevet 6. november 2021 TuttaHutta skrev (4 timer siden): De som derimot er med i støttegrupper og engasjerer seg stort for Kristiansen, mange av de over flere år, har nok et større problem med å akseptere utfallet, dersom han blir dømt på nytt. Der kan sikkert vært noen slike, men neppe så mange om skyld faktisk blir bevist. Men så er det jo ingenting som tyder på at man har slike beviser. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bettys Skrevet 6. november 2021 #11922 Del Skrevet 6. november 2021 (endret) Det er ingen som vet om han sonderte området eller ikke. De var vel strengt tatt begge i Baneheia omtrent daglig i mange år før drapene. Det er ikke akkurat som at åstedet var en avsidesliggende søppelfylling som det er mistenkelig å bli observert ved. Det var et populært område å ferdes i. Om han sonderte terrenget alene dagen før utelukker det på ingen måte at VK var med på drapene. Endret 6. november 2021 av Bettys Fjernet sitat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 6. november 2021 #11923 Del Skrevet 6. november 2021 Callisto83 skrev (4 timer siden): De fleste andre, ville nok også sladret på Viggo, når de selv så at Viggo forgrep seg på et barn under lek i tiden før Baneheia saken. Av en eller annen grunn holdt JHA helt kjeft om det, helt til alt dette ble nøstet opp under Baneheia saken. Hva slags relevans har dette for drapene? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 6. november 2021 #11924 Del Skrevet 6. november 2021 Djækklåsst skrev (2 minutter siden): Hva slags relevans har dette for drapene? At vennskapet/dynamikken mellom JHA og Viggo på den tiden var noe spesielt, for å si det mildt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 6. november 2021 #11925 Del Skrevet 6. november 2021 3 minutter siden, Bettys said: Det er ingen som vet om han sonderte området eller ikke. De var vel strengt tatt begge i Baneheia omtrent daglig i mange år før drapene. Det er ikke akkurat som at åstedet var en avsidesliggende søppelfylling som det er mistenkelig å bli observert ved. Det var et populært område å ferdes i. Om han sonderte terrenget alene dagen før utelukker det på ingen måte at VK var med på drapene. Det utelukker ikke Kristiansen at Andersen var der alene, men du kan da virkelig ikke mene det er irrelevant? Det peker jo helt klart i retning Andersen. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 6. november 2021 #11926 Del Skrevet 6. november 2021 Lovis Fenja skrev (4 timer siden): Det som gjør at det ikke er noen krise HVIS han har sittet inne for drap han ikke har begått, er at noen jenter sannsynligvis har sluppet andre overgrep av han. Han hadde jo et par sånne på rullebladet allerede. Dette er ikke det samme som f eks fetteren i Tengssaken, som er helt uskyldig og tilfeldig, og fikk ødelagt livet. Helt uskyldig er Viggo uansett ikke. Det er nok dessverre et dårlig argument. Man fant ikke at VK hadde begått noen overgep de siste ca. 4 årene før han ble arrestert. Og han er ikke strafferettslig dømt for å ha begått overgep mot flere enn en person. Så når han ikke gjorde noe sånt i alderen 17-21, er det ikke spesielt sannsynlig at han ville gjort det etter at han ble voksen, uten at det er mulig å være sikker på dette. Ellers ble fetteren frifunnet, mens VK måtte sone 21 år. Om han er uskyldig i drapssaken er det selvsagt krise. Også fordi JHA slapp altfor billig unna. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 6. november 2021 #11927 Del Skrevet 6. november 2021 Just now, Callisto83 said: Men når Viggo uttaler seg annerledes om arrestasjonen i en podcast, enn det som fremkommer i Jahr sin bok, da er det ikke så nøye. Her blir det mange selvmotsigelser må jeg si. Man har aldri hevdet at Kristiansen har hatt spesielt god hukommelse. At han forklarer seg forskjellig om detaljer 20 år etter arrestasjonen, enn politirapporten som ble skrevet under 2 timer etterpå tyder ikke dette på at han bevisst forsøker å lyve, og et er heller ingen forklaring som brukes i retten. Når Andersen derimot fremstilles som en person man aldri har tatt i løgn, men at han derimot er svært pålitelig, er det ganske mye mer alvorlig når store trekk bevist ikke stemmer. Jeg skjønner at du er helt hellig overbevist om Kristiansens skyld og at rasjonelle argumenter preller av, men det burde likevel være mulig å se forskjell her. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 6. november 2021 #11928 Del Skrevet 6. november 2021 (endret) 18 minutter siden, Bettys said: Tror du politiet enten tror på alt en mistenkt sier eller ingenting? Hvor har jeg sagt at jeg synes forklaringen til JHA er troverdig? Jeg har strengt tatt ikke brukt den i det hele tatt til å underbygge noe av det jeg har skrevet i denne tråden. Jeg tror at hvis politiet skal bruke en forklaring som bevis mot en mistenkt er de avhengig av at den er gjennomgående pålitelig. Dette uavhengig om forklaringen kommer fra en mistenkt eller et ordinært vitne. Det er jo derfor de selv uttaler at de ikke grep Andersen i én eneste løgn bortsett fra at Andersen i en periode nektet for å ha noe med de seksuelle overgrepene å gjøre. Mistenkte lyver ofte, og det er vel en grunn til at det er vanskelig å bruke dem som hovedbevis mot andre mistenkte. Om du ikke mener Andersen er troverdig så har du bare indisier igjen å støtte deg på i retning skyld. Da er det ganske skremmende at man likevel klarer å komme til den konklusjonen. Endret 6. november 2021 av Aliquis 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bendie Skrevet 6. november 2021 #11929 Del Skrevet 6. november 2021 TuttaHutta skrev (1 time siden): Ingen har sett noen av de to i den perioden. Fra Kristiansen og Andersen ble observert sammen på parkeringsplassen rundt 18:00 og i noen minutter senere, frem til de begge ble observert hjemme på trappa til Kristiansen av vitnene som ble ringt etter, og som kom rundt 21:00, har ingen sett de. Det var altså ikke dekning inne i bua. Dette har Kristiansen forklart, men akkurat hvor husker jeg ikke i farten. Dersom man skulle bruke telefonen, måtte man gå ut av bua, som har betongvegger og betongtak, og er bygget som reneste bunkersen. Det er en hel rekke hus, og to store boligblokker, som har direkte utsyn mot bua. Ingen har sett Viggo der, når han måtte ut gjentatte ganger for å motta og sende meldinger. Det kan selvfølgelig være tilfeldig at ingen var på terrassen eller kikket ut vinduet en fredagskveld i mai? Viggos mor trodde hun hadde hørt han utenfor i telefonen i dette tidsrommet, men det finnes ingen mobiltrafikk i den perioden, og hun uttalte i retten at det kunne være ønsketenkning. Hvor mobiltelefonen var, kan ingen si med sikkerhet, verken da eller nå. Den var åpenbart innenfor dekningsområdet til EG A når meldinger ble mottatt og sendt, men man vet ikke sikkert hvor dette dekningsområdet var den kvelden. Det er nærmest helt sikkert at det var dekning mot EG A i umiddelbar nærhet til åstedet, 150-300 meter unna, og det er en mulighet for at dekningsområdet kan ha strekt seg helt til åstedet, eller et hvilket som helst sted mellom 0 og 150 meter unna åstedet, ingen vet, men det er uansett dekning i umiddelbar nærhet. Hvordan vet du at ingen så han? Det ble vel ikke kartlagt bevegelser i boligområdene rundt Baneheia drapskvelden? Hvem som var sett hjemme ved sine egne boliger? Eller forventer du at folk skal kunne huske tilbake i tid da han ble arrestert, om de da hadde sett han den aktuelle dagen og på hvilke tidspunkt ham beveget seg hjemme ved egen bolig. I bua han oppholds seg i så og si daglig? 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 6. november 2021 #11930 Del Skrevet 6. november 2021 13 minutter siden, Bettys said: Andersen vet vi er skyldig. Hva mener du uttalelsen til VK om at de skulle ta med to jenter på 8-12 år og voldta dem tyder på? Det mener jeg vitner om en svært umoden person, og at det i det store og hele passer godt med bildet man allerede hadde av Kristiansen. Isolert sett heller det vel svært svakt i retning skyld. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TuttaHutta Skrevet 6. november 2021 #11931 Del Skrevet 6. november 2021 Aliquis skrev (14 minutter siden): Man har aldri hevdet at Kristiansen har hatt spesielt god hukommelse... Vel, jo, hans egen familie, deriblant hans mor, hevdet han hadde god hukommelse, og at denne på ingen måte var redusert på grunn av MDB. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
askefast Skrevet 6. november 2021 #11932 Del Skrevet 6. november 2021 Bettys skrev (1 time siden): Han ble observert sammen med VK etter det, så det har vel ikke så mye å si. At han ble observert dagen før er vel heller ikke så viktig, siden ingen ble drept den kvelden. Han kan absolutt ha sondert terreng, observert mulige ofre osv. Men vi vet jo at han er skyldig, og ingenting av dette utelukker VK. Det er ganske vesentlige observasjoner, at han er alene dagen før drapene. Der han sitter alene med utsikt mot badevannet. Det kan peke i retning overlagt voldtekt/drap. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 6. november 2021 #11933 Del Skrevet 6. november 2021 8 minutter siden, TuttaHutta said: Vel, jo, hans egen familie, deriblant hans mor, hevdet han hadde god hukommelse, og at denne på ingen måte var redusert på grunn av MDB. Hans egen mor er vel den eneste som sier at hun har inntrykk av at han har god hukommelse ja. Far sier at han aldri har fått inntrykk av at han har hatt problemer med hukommelsen. Han sier ikke at den er god. I avhørene kommer det likevel frem at han husker dårlig, og det gjelder ikke bare forhold man kan mistenke at han har fordeler av å «glemme». Her siktet jeg dog mest til meg selv, ettersom det var jeg som ble anklaget for selvmotsigelser. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
askefast Skrevet 6. november 2021 #11934 Del Skrevet 6. november 2021 Bettys skrev (1 time siden): Jeg kan gjerne spekulere, men betyr akkurat det så mye fra eller til om VK er skyldig eller ikke? Ja, hører gjerne hva du tenker. Du kunne jo spekulere på om JH kanskje satt og planla hva han skulle gjøre neste dag? Da ville jo historien om tvang falle helt bort. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannabanna Skrevet 6. november 2021 #11935 Del Skrevet 6. november 2021 43 minutter siden, Callisto83 said: Men når Viggo uttaler seg annerledes om arrestasjonen i en podcast, enn det som fremkommer i Jahr sin bok, da er det ikke så nøye. Her blir det mange selvmotsigelser må jeg si. Hva spesifikt er det som er forskjellig mellom podcasten og Jahr sin bok? Å hvorfor er Jahr sin bok plutselig en kilde du mener er ok å bruke? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lomvi Skrevet 6. november 2021 #11936 Del Skrevet 6. november 2021 Ryddet for brudd på rommets retningslinjer. Lomvi, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
askefast Skrevet 6. november 2021 #11937 Del Skrevet 6. november 2021 TuttaHutta skrev (2 timer siden): Ingen har sett noen av de to i den perioden. Fra Kristiansen og Andersen ble observert sammen på parkeringsplassen rundt 18:00 og i noen minutter senere, frem til de begge ble observert hjemme på trappa til Kristiansen av vitnene som ble ringt etter, og som kom rundt 21:00, har ingen sett de. Det var altså ikke dekning inne i bua. Dette har Kristiansen forklart, men akkurat hvor husker jeg ikke i farten. Dersom man skulle bruke telefonen, måtte man gå ut av bua, som har betongvegger og betongtak, og er bygget som reneste bunkersen. Det er en hel rekke hus, og to store boligblokker, som har direkte utsyn mot bua. Ingen har sett Viggo der, når han måtte ut gjentatte ganger for å motta og sende meldinger. Det kan selvfølgelig være tilfeldig at ingen var på terrassen eller kikket ut vinduet en fredagskveld i mai? Viggos mor trodde hun hadde hørt han utenfor i telefonen i dette tidsrommet, men det finnes ingen mobiltrafikk i den perioden, og hun uttalte i retten at det kunne være ønsketenkning. Hvor mobiltelefonen var, kan ingen si med sikkerhet, verken da eller nå. Den var åpenbart innenfor dekningsområdet til EG A når meldinger ble mottatt og sendt, men man vet ikke sikkert hvor dette dekningsområdet var den kvelden. Det er nærmest helt sikkert at det var dekning mot EG A i umiddelbar nærhet til åstedet, 150-300 meter unna, og det er en mulighet for at dekningsområdet kan ha strekt seg helt til åstedet, eller et hvilket som helst sted mellom 0 og 150 meter unna åstedet, ingen vet, men det er uansett dekning i umiddelbar nærhet. I følge Telenor så kunne han ikke være på åstedet! Grensen ligger nesten ved nordenden av Stampa.I dag kommer enda flere til å støtte mobilalibiet, fordi kunnskapen er enorm om signaler og frekvens. Som det så greit ble statuert. Der det er signal er det kommunikasjon. Motsatt; der det ikke er signal et det ikke kommunikasjon. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
askefast Skrevet 6. november 2021 #11938 Del Skrevet 6. november 2021 TuttaHutta skrev (1 time siden): Igjen, du må nesten følge med selv, dette er helt elementært? Kristiansen nektet for å ha vært på parkeringsplassen, når han i rundspørringen bestemt hevdet han hadde vært hjemme hele kvelden. I senere avhør fortalte han at han hadde vært på parkeringsplassen, men ikke innenfor bommen. Konfrontert med vitner som hadde sett han sykle inn forbi bommen, innrømmet han å ha syklet ned til nordenden av 3. stampe, hvor han traff Jan Helge, og de gikk tilbake til parkeringsplassen. Men det var altså ingen registrerte samtaler i den perioden, så observasjonen er åpenbart feilaktig, med mindre du mener Kristiansen går rundt å snakker høylytt i telefonen sin når han sender tekstmeldinger? Han nektet ikke, som om han ble konfrontert. Han nevnte dog aldri at han hadde vært der oppe, på drapsdagen, i rundspørringen. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jaeols Skrevet 6. november 2021 #11939 Del Skrevet 6. november 2021 Kardemommete skrev (På 31.10.2021 den 19.11): https://www.tv2.no/a/13878616/ Fengselkompis av JHA sier han ble fortalt av JHA at han var alene om det. Det tror jeg ingen ting på, han har tidligere dratt VK inn i dette. Så her lyver han igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BethB Skrevet 6. november 2021 #11940 Del Skrevet 6. november 2021 8 minutter siden, jaeols said: Det tror jeg ingen ting på, han har tidligere dratt VK inn i dette. Så her lyver han igjen. Hva er det du ikke tror på her? Alt som kan tale til Kristiansen fordel? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg