Moriamo Skrevet 12. juli 2021 #11321 Del Skrevet 12. juli 2021 9 minutter siden, Fnuggolina said: Mmm.... hvor badet jentene denne dagen? Toalettene har ingen sikt til badeplassene - men man kan se litt mot hengebroa som går over vannet. Eller mente du toalettene OG brygga/badeplass? Hvilket toalett, badeplass og hengebru snakket du om nå? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fnuggolina Skrevet 12. juli 2021 #11322 Del Skrevet 12. juli 2021 Moriamo skrev (Akkurat nå): Hvilket toalett, badeplass og hengebru snakket du om nå? Det er to toalettmuligjeter i Stampa 3, og den ene det er rett ved broa/den andre ved stranda på Egssiden. Broa går over vannet pg fører til blant annet stranda, rett ved det ene toalettet. Det er flere badeplasser, mest vanlig å bade ved brygga (rett ved åsted), stranda - men også på knausene foran toalettet (ikke sikt derfra) eller den lille miniøya. Jeg siterer tekst fra brukeren som du ser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bremnes.Kari Skrevet 12. juli 2021 #11323 Del Skrevet 12. juli 2021 15 minutter siden, Fnuggolina said: Mmm.... hvor badet jentene denne dagen? Toalettene har ingen sikt til badeplassene - men man kan se litt mot hengebroa som går over vannet. Eller mente du toalettene OG brygga/badeplass? Jeg forstod det som at han stod og lusket rundt toalettene uavhengig av om/at han glodde på jentene som badet. Det var en del av totalbildet av ham som en ekkel creep tiden før drapene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fnuggolina Skrevet 12. juli 2021 #11324 Del Skrevet 12. juli 2021 Bremnes.Kari skrev (1 minutt siden): Jeg forstod det som at han stod og lusket rundt toalettene uavhengig av om/at han glodde på jentene som badet. Det var en del av totalbildet av ham som en ekkel creep tiden før drapene. Ja, ok. Når det er sagt skal det visstnok ha vært en kar på Sognsvann eller Frysja eller noe som like greit la seg nedi bunnen for å få det på seg. Ekstrem digresjon, men å henge ved en utedo er virkelig for spesielt interesserte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moriamo Skrevet 12. juli 2021 #11325 Del Skrevet 12. juli 2021 (endret) 11 minutter siden, Fnuggolina said: Det er to toalettmuligjeter i Stampa 3, og den ene det er rett ved broa/den andre ved stranda på Egssiden. Broa går over vannet pg fører til blant annet stranda, rett ved det ene toalettet. Det er flere badeplasser, mest vanlig å bade ved brygga (rett ved åsted), stranda - men også på knausene foran toalettet (ikke sikt derfra) eller den lille miniøya. Jeg siterer tekst fra brukeren som du ser. Ja, men det var ikke noe klarere for meg hvilken badeplass det var snakk om. Første bilde her er toalettet sett fra badeplassen i nord. Kan toalettet sees fra badeplassen, kan badeplassen sees fra toalettet. Neste bildet er fra der Lena og Stine Sofie badet fra drapsdagen. Er den bygningen man ser på bildet et toalett? Neste bilde er badeplass og den bygningen sett fra en annen vinkel. Siste bilde er den flytebrua i sørenden. Er det den du omtaler som hengebrua? Den synes da ikke fra noe toalett? Endret 12. juli 2021 av Moriamo 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bremnes.Kari Skrevet 12. juli 2021 #11326 Del Skrevet 12. juli 2021 5 minutter siden, Fnuggolina said: Ja, ok. Når det er sagt skal det visstnok ha vært en kar på Sognsvann eller Frysja eller noe som like greit la seg nedi bunnen for å få det på seg. Ekstrem digresjon, men å henge ved en utedo er virkelig for spesielt interesserte. 😂 det var det han her også heller skulle gjort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mimmie Skrevet 12. juli 2021 #11327 Del Skrevet 12. juli 2021 Aliquis skrev (2 timer siden): Det virker som folk ikke skjønner hva som omtales som bevis i denne sammenhengen. Et bevis i norsk rett er ikke noe som slår noe fast med 100% sikkerhet. Det trenger bare å peke i retning skyld/uskyld for at det skal være relevant. Når man da snakker om utelukkelsesbevis betyr det ikke at det utelukker med 100% sikkerhet, men at det peker i retningen av at man kan utelukke noen fra en sak. Med det sagt er mobilbeviset et meget sterkt utelukkelsesbevis, uansett hvor mye folk her inne uten kompetanse på fagområdet overhodet ikke vil høre på det. Det bekrefter 2 uavhengige ekspertrapporter. Spot on! 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BethB Skrevet 12. juli 2021 #11328 Del Skrevet 12. juli 2021 (endret) 22 minutter siden, Moriamo said: Ja, men det var ikke noe klarere for meg hvilken badeplass det var snakk om. Første bilde her er toalettet sett fra badeplassen i nord. Kan toalettet sees fra badeplassen, kan badeplassen sees fra toalettet. Neste bildet er fra der Lena og Stine Sofie badet fra drapsdagen. Er den bygningen man ser på bildet et toalett? Neste bilde er badeplass og den bygningen sett fra en annen vinkel. Siste bilde er den flytebrua i sørenden. Er det den du omtaler som hengebrua? Den synes da ikke fra noe toalett? Han ble observert med toalettet du kan se på første bilde. Dette er med badestranden. Altså han ble observert med nordenden av 3 stampe, ved det grå toalettet. Brygga hvor jentene badet på dagen drapene skjedde ligger i sørenden av tredje stampe. Endret 12. juli 2021 av BethB Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moriamo Skrevet 12. juli 2021 #11329 Del Skrevet 12. juli 2021 2 minutter siden, BethB said: Han ble observert med toalettet du kan se på første bilde. Dette er med badestranden. Altså han ble observert med nordenden av 3 stampe, ved det grå toalettet. Og da var Lena der og badet? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TuttaHutta Skrevet 12. juli 2021 #11330 Del Skrevet 12. juli 2021 Moriamo skrev (1 minutt siden): Og da var Lena der og badet? Det var der jentene pleide å bade, kortest vei fra hjemmet på Grimsiden, på badeplassen på sørenden av 3. Stampe. Toalettet står ved nordenden av 3. Stampe, det er et godt stykke unna, samt at Andersen ble observert der fire timer etter at Lena og en venninne var ved sørenden dagen før. Både Andersen og Kristiansen var vel nesten daglig rundt i Baneheia, så at de var der var i dagene og ukene før drapene er neppe særlig oppsiktsvekkende, at noen observerte Andersen ved en utedo er noe mer interessant, dog ikke for Kristiansens sak, da ville det vært langt mer interessant å vite hvor Kristiansen var i dagene før drapene, det har hans forsvarsteam ikke vært like fokusert på å fortelle oss. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 12. juli 2021 #11331 Del Skrevet 12. juli 2021 T-Rex skrev (7 timer siden): Tviler. Men det er jo 20 år siden, og det vil være lettere for forsvareren å så tvil om hukommelsen til vitner. Så man vet aldri. Edit: Nå snakker jeg om skyld, og ikke om "mobilbeviset". Sistnevnte vil du få forklart i rettssaken. Det blir ingen full rettssak. Og hvilke vitner hvis hukommelse er det som har betydning? Ja, foruten JHA, da. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BethB Skrevet 12. juli 2021 #11332 Del Skrevet 12. juli 2021 (endret) 10 minutter siden, TuttaHutta said: Det var der jentene pleide å bade, kortest vei fra hjemmet på Grimsiden, på badeplassen på sørenden av 3. Stampe. Toalettet står ved nordenden av 3. Stampe, det er et godt stykke unna, samt at Andersen ble observert der fire timer etter at Lena og en venninne var ved sørenden dagen før. Både Andersen og Kristiansen var vel nesten daglig rundt i Baneheia, så at de var der var i dagene og ukene før drapene er neppe særlig oppsiktsvekkende, at noen observerte Andersen ved en utedo er noe mer interessant, dog ikke for Kristiansens sak, da ville det vært langt mer interessant å vite hvor Kristiansen var i dagene før drapene, det har hans forsvarsteam ikke vært like fokusert på å fortelle oss. Hva mener du med det? Hva Viggo og Jan Helge gjore i dagene før er kjent. Og Jan Helge serverte jo her en løgn om at Viggo jobbet overtid blandt annet.. Det er jo ingen som vet om Jan Helge så Lena og venninna dagen før og det er ikke relevant for saken heller. Det er derimot klart at det som diskuteres nå ikke sier noe imot eller for Viggos sak. Det viser bare at Jan Helge hadde en creepy oppførsel dagen før drapene. Endret 12. juli 2021 av BethB 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 12. juli 2021 #11333 Del Skrevet 12. juli 2021 (endret) Atheena skrev (På 11.7.2021 den 23.14): Det er ingenting som peker på at JHA har utført dette alene. Forsvarsteamet prøver å selge det inn, men det totale bevisbildet viser noe helt annet. Dette blir dessverre ikke mer sant av at du gjentar det gang på gang. Det er helt motsatt av det du skriver her. Det totale bevisbildet peker på JHA som eneste gjerningsmann. Saken hadde selvsagt aldri blitt gjenåpnet hvis ikke. Hadde bevisene vært slik du tror ville ikke påtalemyndigheten nølt med å beslutte å tiltale VK. De ville i hvert fall ikke samtykket til løslatelse. Det er mulig de holder seg til et halmstrå om nye beviser i den nye etterforskningen, men om man skulle finne det vil det trolig være mot JHA og ikke VK. Endret 12. juli 2021 av Djækklåsst 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moriamo Skrevet 12. juli 2021 #11334 Del Skrevet 12. juli 2021 11 minutter siden, TuttaHutta said: ... da ville det vært langt mer interessant å vite hvor Kristiansen var i dagene før drapene, det har hans forsvarsteam ikke vært like fokusert på å fortelle oss. Ikke politi eller påtalemyndigheter heller. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mimmie Skrevet 12. juli 2021 #11335 Del Skrevet 12. juli 2021 (endret) TuttaHutta skrev (1 time siden): Både Andersen og Kristiansen var vel nesten daglig rundt i Baneheia, så at de var der var i dagene og ukene før drapene er neppe særlig oppsiktsvekkende, at noen observerte Andersen ved en utedo er noe mer interessant, dog ikke for Kristiansens sak, da ville det vært langt mer interessant å vite hvor Kristiansen var i dagene før drapene, Merkelig (feil)slutning. Selvsagt har de aktuelle vitneobservasjoner av Andersen dagen før også relevans ved bedømmelsen av Kristiansens sak. Ingen avgjørende betydning som sådan, men åpenbar relevans i det samlede bevisbildet, i den forstand at det kan kaste lys over /støtte hypotesen om JHA som eneste GM. Jeg trenger neppe minne om at disse to var tiltalt for samme handlinger, og da vil selvsagt alt den ene (og også den andre) har foretatt seg være relevant for vurderingen av hvilket hendelsesforløp man finner bevist utover rimelig tvil (herunder hva man ikke kan utelukke ut fra tvilsprinsippet) Endret 12. juli 2021 av Mimmie 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fnuggolina Skrevet 13. juli 2021 #11336 Del Skrevet 13. juli 2021 Moriamo skrev (11 timer siden): Ja, men det var ikke noe klarere for meg hvilken badeplass det var snakk om. Første bilde her er toalettet sett fra badeplassen i nord. Kan toalettet sees fra badeplassen, kan badeplassen sees fra toalettet. Neste bildet er fra der Lena og Stine Sofie badet fra drapsdagen. Er den bygningen man ser på bildet et toalett? Neste bilde er badeplass og den bygningen sett fra en annen vinkel. Siste bilde er den flytebrua i sørenden. Er det den du omtaler som hengebrua? Den synes da ikke fra noe toalett? Jeg har gått og badet der 5tusen ganger. Om du ser nederste bilde så er det et toalett til venstre. Jentene badet ved brygga ja. Skjønte ikke helt hva du ville frem til her? Er du også lokalkjent i området og ikke husker dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fnuggolina Skrevet 13. juli 2021 #11337 Del Skrevet 13. juli 2021 Mimmie skrev (9 timer siden): Merkelig (feil)slutning. Selvsagt har de aktuelle vitneobservasjoner av Andersen dagen før også relevans ved bedømmelsen av Kristiansens sak. Ingen avgjørende betydning som sådan, men åpenbar relevans i det samlede bevisbildet, i den forstand at det kan kaste lys over /støtte hypotesen om JHA som eneste GM. Jeg trenger neppe minne om at disse to var tiltalt for samme handlinger, og da vil selvsagt alt den ene (og også den andre) har foretatt seg være relevant for vurderingen av hvilket hendelsesforløp man finner bevist utover rimelig tvil (herunder hva man ikke kan utelukke ut fra tvilsprinsippet) Jeg skjønner at det indikerer at noe var galt med JHA. Det er jo avvikende atferd å oppfattes som spionerende rundt utedoer, speide i lange tider på badende osv. Men folk på Eg/Grim er jo hele tiden i Baneheia generelt - at noen skal ha vært der dagen før spiller vel like liten rolle som at Viggo var ved Baneheia rett før drapene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BethB Skrevet 13. juli 2021 #11338 Del Skrevet 13. juli 2021 (endret) 1 hour ago, Fnuggolina said: Jeg skjønner at det indikerer at noe var galt med JHA. Det er jo avvikende atferd å oppfattes som spionerende rundt utedoer, speide i lange tider på badende osv. Men folk på Eg/Grim er jo hele tiden i Baneheia generelt - at noen skal ha vært der dagen før spiller vel like liten rolle som at Viggo var ved Baneheia rett før drapene. Jan Helge har vært på åstedet å begått drapene alene eller sammen med Viggo. Usikkerheten er om Viggo var med på det. Så når Jan Helge står alene å speider dagen før ugjerningene så spiller det så klart en rolle. Han var alene og han oppførte seg rart, så det er interessant i seg selv. Er det ett bevis? Nei, det er det ikke. Men i en tråd hvor alle de negative sidene og episodene med Viggo er tatt opp å vridd og vent på og blir brukt for det det er verdt, så er det så viktig å prøve å avfeie at Jan Helge alene var å speidet i nærheten åstedet dagen før? Endret 13. juli 2021 av BethB 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moriamo Skrevet 13. juli 2021 #11339 Del Skrevet 13. juli 2021 1 hour ago, Fnuggolina said: Jeg har gått og badet der 5tusen ganger. Om du ser nederste bilde så er det et toalett til venstre. Jentene badet ved brygga ja. Skjønte ikke helt hva du ville frem til her? Er du også lokalkjent i området og ikke husker dette? Jeg er ikke spesielt lokalkjent, men har vært i Baneheia noen ganger i forbindelse med jobbreiser til Kristiansand, senest for et par uker siden. Jeg ville frem til hvilket toalett du snakket om, for du sa noe om at toalettene ikke har sikt til badeplassene, noe som ikke stemmer for nordenden. Jeg hadde det for meg at det var der Jan Helge sto og kopet, enten for å komme seg ut av regnet eller ikke. Bare en korreksjon av eventuell feilinformasjon, med andre ord. Videre spurte jeg deg, som er ganske lokalkjent, om det var den relativt store bygningen rett ved demningen som er toalettet på sørenden. Jeg hadde det for meg at den bygningen ikke var en dass, derfor stilte jeg et spørsmål for å få klarhet i dette. Jeg hadde glemt den lille dassen som ligger inne i skogen. Jeg har ikke gått på do i Baneheia. Om du bare snakket om dassen på sørenden, så stemmer det at det er temmelig begrenset sikt derfra mot noen badeplass, men det er ikke interessant dersom det ikke var der Jan Helge sto. Eller var det der? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bettys Skrevet 13. juli 2021 #11340 Del Skrevet 13. juli 2021 Jeg kan skjønne at JHA sin oppførsel dagen før er viktig for å bygge opp under teorien om han som eneste gjerningsmann. Men disse vitnene som beskriver hans oppførsel kan like gjerne ha gått i den berømte bekreftelsesfella, og tolket hans oppførsel annerledes sett i lys av at han ble arrestert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg