Bendie Skrevet 10. juli 2021 #11241 Skrevet 10. juli 2021 (endret) Bettys skrev (10 timer siden): Jeg har aldri sagt at han var empatisk. Bare at jeg tviler på han var psykopat. Nå stiller jeg ingen diagnose, men helt uavhengig av om V.K har vært delaktig eller ikke har J.H.A bevist hvilken iskald jævel han er. At dette unnskyldes med at V.K må ha deltatt forstår jeg ikke. Han har drept, voldtatt, og drikker øl like etterpå. Er helt upåvirket av det hele under rettssaken og er nå i ettertid mest opptatt av at han har gått videre. Hva mer må han bevise på at han alene at er fullstendig i stand til å begå ugjerningene . Selv uten bevis er det mange som tviholder på at han ikke har begått dette alene. Fullstendig ubegripelig Endret 11. juli 2021 av Bendie 17
Mimmie Skrevet 11. juli 2021 #11242 Skrevet 11. juli 2021 (endret) Hannabanna skrev (11 timer siden): Nå mener jeg at det er stor sannsynlighet for at Viggo Kristiansen er uskyldig. Men den gjerningsmannsprofilen er ikke en av grunnene til at jeg mener det, og for meg så er det der Jahr og forsvaret av Viggo tipper litt over til synsing og det blir nesten litt usaklig. Sånne profiler blir jo laget for politiet som ett redskap, men det sier null om skyld. Jeg er enig i det, og jeg synes at særlig Klomsæt nok blåste dette uforholdsmessig opp da han anførte at politiet hadde begått en straffbar handling ved å tilbakeholde denne osv. Den har likevel en mer overordnet relevans i det samlede bildet, herunder fordi det er så mange som har gått ut fra, og sikkert fortsatt mener, at det var usannsynlig at JHA begikk handlingene alene, under henvisning til handlingenes art og omstendighetene rundt, antall ofre mv. Gjerningsmannsprofilen som ble utarbeidet (samt andre sammenlignbare tilfeller internasjonalt) viser at dette er en uholdbar innsigelse i seg selv, og at hypotesen om 1 gjerningsmann er helt plausibel. Tror også dette har vært viktig for Jahr å få frem, fordi det hadde dannet seg en relativt utbredt oppfatning blant «folket» om at det «måtte jo være to», «én hadde ikke greid det alene osv». Endret 11. juli 2021 av Mimmie 8
Gjest Atheena Skrevet 11. juli 2021 #11243 Skrevet 11. juli 2021 Bendie skrev (8 timer siden): Nå stiller jeg ingen diagnose, men helt uavhengig av om V.K har vært delaktig eller ikke har J.H.A bevist hvilken iskald jævel han er. At dette unnskyldes med at V.K må ha deltatt forstår jeg ikke. Han har drept, voldtatt, og drikker øl like etterpå. Er helt upåvirket av det hele i rettssaken og er nå i ettertid mest opptatt av at han har gått videre. Hva mer må han bevise på at han alene at er fullstendig i stand til å begå ugjerningene . Selv uten bevis er det mange som tviholder på at han ikke har begått dette alene. Fullstendig ubegripelig Jeg er enig. Så kan man jo spørre seg om endringen av adferd handlet om at han var redd for å bli tatt mer enn at han angret på de grusomme drapene.
ops2 Skrevet 11. juli 2021 #11244 Skrevet 11. juli 2021 (endret) 12 hours ago, Bettys said: Det ser ut som han fikk lærlingplass på sommeren, der han ikke fungerte og ble sagt opp. Han skulle ta opp eksamen til høsten men ble arrestert før det ble noe av. Det som beskrives her med endret atferd etter drapene, at han ikke fungerte på skole eller arbeidsplass etter drapene, synes jeg forøvrig passer dårlig med bildet av JHA som kaldblodig psykopat. https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/y5b6g/vanskelig-sommer-for-andersen I artikkelen står det at JHA hadde ikke vist seg spesielt aktiv på arbeidsplassene han hadde prøvd seg på. Å bare møte opp var ikke nok til at de ville ta han inn som lærling. Jeg mener å ha lest at alle andre i klassen hadde sikret lærlingeplass ved skoleslutt. At lærere mente noe hadde skjedd, og hinter at det var fordi han ble tvunget til å drepe, er å se det med etterpåklokskapens briller. Før drapene var han ikke noen suksesselev, heller ikke presterte han bra. Det beste lærerne sier er at han var pliktoppfyllende og møtte opp. Det sier jo sitt. Og at han skulket eksamen blir etter min mening ikke noe indisium for hverken det ene eller det andre. Det kan skyldes forhold utenfor drapene, A: Han var skoletrøtt, B: Han hadde begått drapene alene, eller C : Politiet mente han hadde begått drapene med VK. Han var også i Danmark uten noen problemer, så han fungerte godt nok til det. Samtidig sier andre vitner at de ikke så noen endring i adferden hans. "Dagbladet kjenner forklaringene til en rekke vitner som sier at ingen av de to drapssiktede oppførte seg på en spesiell måte ukene etter drapene." https://www.dagbladet.no/nyheter/dro-til-danmark-etter-drapene/65643455 Oppførselen til både JHA og VK er ikke uvanlig sett med noens forklaringer, og uvanlig sett med andres. Jeg mener forklaringene nøytraliserer hverandre, og har liten verdi. Det var ikke noen ekstreme, påfallende handlinger som ble knyttet til mord eller voldtekt før vitner får vite om siktelsen. Endret 11. juli 2021 av ops2 11
Hannabanna Skrevet 11. juli 2021 #11245 Skrevet 11. juli 2021 On 7/10/2021 at 11:37 AM, Bremnes.Kari said: Hvorfor ble dette med IQ i det hele tatt et moment i saken, egentlig? Var premisset at bare noen med lav IQ og EQ kunne gjøre en slik handling? Det var for dumdristig, som noen poengterte tidligere her i tråden? Skulle angivelig lav IQ knytte VK til handlingen på noen måte, eller knytte han til JHA og hva nå enn som feiler det kreaturet? Det ble kansje en del fokus på det for at "folket" skulle få en forklaring på hvorfor to unge gutter hadde begått en slik handling i den tiden de ble arrestert og dømt. Jeg tror det er lettere for folk, spesielt i Kristiansand, å forholde seg til at disse to guttene var "unormale", fordi man ikke ønsket at dette var noe noen normalt oppegående mennesker hadde gjort. Alt som kunne finnes av negativ informasjon omkring Viggo jo dratt fram og blåst opp. 6
Gjest Fnuggolina Skrevet 11. juli 2021 #11246 Skrevet 11. juli 2021 ops2 skrev (4 timer siden): I artikkelen står det at JHA hadde ikke vist seg spesielt aktiv på arbeidsplassene han hadde prøvd seg på. Å bare møte opp var ikke nok til at de ville ta han inn som lærling. Jeg mener å ha lest at alle andre i klassen hadde sikret lærlingeplass ved skoleslutt. At lærere mente noe hadde skjedd, og hinter at det var fordi han ble tvunget til å drepe, er å se det med etterpåklokskapens briller. Før drapene var han ikke noen suksesselev, heller ikke presterte han bra. Det beste lærerne sier er at han var pliktoppfyllende og møtte opp. Det sier jo sitt. Og at han skulket eksamen blir etter min mening ikke noe indisium for hverken det ene eller det andre. Det kan skyldes forhold utenfor drapene, A: Han var skoletrøtt, B: Han hadde begått drapene alene, eller C : Politiet mente han hadde begått drapene med VK. Han var også i Danmark uten noen problemer, så han fungerte godt nok til det. Samtidig sier andre vitner at de ikke så noen endring i adferden hans. "Dagbladet kjenner forklaringene til en rekke vitner som sier at ingen av de to drapssiktede oppførte seg på en spesiell måte ukene etter drapene." https://www.dagbladet.no/nyheter/dro-til-danmark-etter-drapene/65643455 Oppførselen til både JHA og VK er ikke uvanlig sett med noens forklaringer, og uvanlig sett med andres. Jeg mener forklaringene nøytraliserer hverandre, og har liten verdi. Det var ikke noen ekstreme, påfallende handlinger som ble knyttet til mord eller voldtekt før vitner får vite om siktelsen. Akkurat dette har ikke jeg heller fått noe inntrykk av hos noen av dem. Hva handler egentlig påstandene om at det hadde «klikket» for JHA? Hvor mange tegnet et sånt bilde? Er det noe nærmeste familie eller Viggo har gitt uttrykk for? Om Viggo er uskyldig ville jo han vært første person til å merke noe på Jan Helge. Om han er skyldig har han all grunn til å støtte et eventuelt feilaktig bilde av JHA som tikkende bombe/noe var rart osv.
Gjest Bremnes.Kari Skrevet 11. juli 2021 #11247 Skrevet 11. juli 2021 38 minutter siden, Fnuggolina said: Akkurat dette har ikke jeg heller fått noe inntrykk av hos noen av dem. Hva handler egentlig påstandene om at det hadde «klikket» for JHA? Hvor mange tegnet et sånt bilde? Er det noe nærmeste familie eller Viggo har gitt uttrykk for? Om Viggo er uskyldig ville jo han vært første person til å merke noe på Jan Helge. Om han er skyldig har han all grunn til å støtte et eventuelt feilaktig bilde av JHA som tikkende bombe/noe var rart osv. Basert på dokumentarserien sies det at enkelte vitner mente det hadde tørna for ham fordi han stod og lusket utenfor utedoene ved stampene. Så vill ut i blikket. Unnvikende når han møtte folk han kjente. Han gikk krokbøyd og "lette etter noe" i stikanten, som for å påkalle seg oppmerksomhet. Tviler på at JHAs nærmeste familie vil si noe sånn. Moren har stadig vært sitert i media på hvor "belastende" dette er for JHA og dumme VK som skal plage dem med å ha saken opp igjen hele tiden. EDIT: tenkte å finne kilde på mine egne påstander om moren, og kom over denne artikkelen her. Jøss. JHA ser fram til ny rettsak han. Og han "var på nippet til å tilstå" veldig tidlig i etterforskningen, men lot det være av frykt for Viggo. Mange gullkorn her. NRK - Vil fortelle samme historie på nytt
Callisto83 Skrevet 11. juli 2021 #11248 Skrevet 11. juli 2021 Lana01 skrev (21 timer siden): - To gjerningsmenn i saker som Baneheia er ekstremt sjelden, sier McCrary. Jeg tror saker som Baneheia er relativt sjeldne i utgangspunktet. Men det finnes en grusom sak fra England i 1993 med to gjerningspersoner. Den aldeles grusomme James Bulger saken. Her var gjerningspersonene 10 år, og offeret 3 år, men likevel. Viggo og JHA var en rimelig spesiell duo sammenlignet med andre jevnaldrende på den tiden. 4
BaHare Skrevet 11. juli 2021 #11249 Skrevet 11. juli 2021 (endret) Callisto83 skrev (3 timer siden): Jeg tror saker som Baneheia er relativt sjeldne i utgangspunktet. Men det finnes en grusom sak fra England i 1993 med to gjerningspersoner. Den aldeles grusomme James Bulger saken. Her var gjerningspersonene 10 år, og offeret 3 år, men likevel. Viggo og JHA var en rimelig spesiell duo sammenlignet med andre jevnaldrende på den tiden. Og Antonsen brødrene fra 1974 der det yngste offeret var 12 år. Også en grusom sak. Endret 11. juli 2021 av BaHare 2
Gjest Atheena Skrevet 11. juli 2021 #11250 Skrevet 11. juli 2021 Callisto83 skrev (3 timer siden): Jeg tror saker som Baneheia er relativt sjeldne i utgangspunktet. Men det finnes en grusom sak fra England i 1993 med to gjerningspersoner. Den aldeles grusomme James Bulger saken. Her var gjerningspersonene 10 år, og offeret 3 år, men likevel. Viggo og JHA var en rimelig spesiell duo sammenlignet med andre jevnaldrende på den tiden. Ja veldig spesielle også. Syns egentlig det står seg enda. Heldigvis skjer slike ekstreme handlinger sjeldent og det sier også noe om disse to. Jeg kan ikke se for meg at JHA skulle turt å gjøre dette alene. Han virker for veik og feig. Litt sånn som har gjemt seg bak Viggo hele veien. Tror nok det sosiale samspillet mellom de to var veldig spesielt.
Gjest Bremnes.Kari Skrevet 11. juli 2021 #11251 Skrevet 11. juli 2021 48 minutter siden, Atheena said: Ja veldig spesielle også. Syns egentlig det står seg enda. Heldigvis skjer slike ekstreme handlinger sjeldent og det sier også noe om disse to. Jeg kan ikke se for meg at JHA skulle turt å gjøre dette alene. Han virker for veik og feig. Litt sånn som har gjemt seg bak Viggo hele veien. Tror nok det sosiale samspillet mellom de to var veldig spesielt. Hva gjør at han virker feig og veik, synes du? Kan du sette ord på det? Eller er det bare en følelse du får av å se ham? Jeg spør fordi jeg lurer oppriktig.
Gjest Atheena Skrevet 11. juli 2021 #11252 Skrevet 11. juli 2021 (endret) Bremnes.Kari skrev (1 time siden): Hva gjør at han virker feig og veik, synes du? Kan du sette ord på det? Eller er det bare en følelse du får av å se ham? Jeg spør fordi jeg lurer oppriktig. Det er totalbildet. Vitneavhør av hvordan han var, samspillet mellom han og VK, sakkyndigrapport, avisoppslag, fremtoning, intervjuer osv. Endret 11. juli 2021 av Atheena
Djækklåsst Skrevet 11. juli 2021 #11253 Skrevet 11. juli 2021 (endret) Atheena skrev (12 minutter siden): Det er totalbildet. Vitneavhør av hvordan han var, samspillet mellom han og VK, sakkyndigrapport, avisoppslag, fremtoning, intervjuer osv. Ja, det var historien som ble forsøkt solgt inn, som man også lykkes med den gangen. Her kan man sitere GK for hvordan dette ser ut i dag: Sitat Viggo Kristiansen hadde trekk som gjorde han til moduskandidat til de straffbare handlinger. Selv om dette er tilfelle, er det også et faktum at Jan Helge Andersen var kapabel til å knivstikke den yngste jenta til døde. Det er også tilkommet nye bevis i saken som i sterkere grad gir holdepunkter for at han begikk grove seksuelle overgrep mot den yngste jenta, jf. DNA-analysen fra 2010. Når de faktiske forhold viser at Jan Helge Andersen var kapabel til å begå uforståelige og svært alvorlige straffbare handlinger, er det vanskelig å se at Viggo Kristiansens modus, utelukker – eller taler sterkt imot – muligheten for at Jan Helge Andersen begikk de straffbare handlinger alene. Endret 11. juli 2021 av Djækklåsst 10
Lana01 Skrevet 11. juli 2021 #11254 Skrevet 11. juli 2021 Atheena skrev (6 minutter siden): Det er totalbildet. Vitneavhør av hvordan han var, samspillet mellom han og VK, sakkyndigrapport, avisoppslag, fremtoning, intervjuer osv. Han er iskald i vitneavhør. Avstumpet kunne smile like etter å ha forklart om grusomme detaljer. Han har også vist tenning, som vitner om velvilje til handlingene, og han har også studert og ytret ønske om å drepe. Det sett i sammenheng med hans oppførsel dagen før. Planlegging, løgnene og det hele bevis bildet. Det peker på en gjerningsmann , Jan Helge. Stillest vann , har dypest grunn. 19
Callisto83 Skrevet 11. juli 2021 #11255 Skrevet 11. juli 2021 (endret) Djækklåsst skrev (13 minutter siden): Ja, det var historien som ble forsøkt solgt inn, som man også lykkes med den gangen. Solgt inn? Beklager, men det blir litt for konspiratorisk. Det finnes relativt mye informasjon om hvordan dynamikken mellom denne duoen var, i følge vitner som kjente dem og uttalte seg. På den tiden dette ble lagt fram visste ingen at Viggo ville komme til å anke alt som kan ankes etter at det hadde gått noen år. For meg unnskylder ikke det faktum at JHA var dilteren, handlingene han og Viggo begikk. Jeg tror de fyrte hverandre opp, og tviler egentlig på at jentene hadde blitt drept den dagen hvis Viggo eller JHA faktisk var alene i området. Endret 11. juli 2021 av Callisto83 8
Lana01 Skrevet 11. juli 2021 #11256 Skrevet 11. juli 2021 Callisto83 skrev (2 minutter siden): Solgt inn? Beklager, men det blir litt for konspiratorisk. Det finnes relativt mye informasjon om hvordan dynamikken mellom denne duoen var, i følge vitner som kjente dem og uttalte seg. På den tiden dette ble lagt fram visste ingen at Viggo ville komme til å anke alt som kan ankes etter at det hadde gått noen år. For meg unnskylder ikke det faktum at JHA var dilteren, i handlingene han og Viggo begikk. Jeg tror de fyrte hverandre opp, og tviler egentlig på at jentene hadde blitt drept den dagen hvis Viggo eller JHA faktisk var alene i området. Tror du det var planlagt? 4
Lorieen Skrevet 11. juli 2021 #11257 Skrevet 11. juli 2021 (endret) Det finnes ikke fnugg av bevis for at VK var med på dette her. Derimot finnes det beviser som i aller høyeste grad taler for at han var hjemme, slik han sier. Jentene ble drept på identisk måte, rettsmedisineren var helt sikker på at det var en og samme gjerningsmann. Jeg er overbevist om at JHA har vært alene om både planlegging og gjennomføring av drapene og at han kasta bestekameraten under bussen i et forsøk på å slippe billigere unna. Og det gjorde han jo - han slapp ut etter 14 år etter å beviselig ha voldtatt og drept jentene, mens VK satt i forvaring i 21 år for voldtekt og drap det ikke finnes noe som helst bevis for at han har gjort. Endret 11. juli 2021 av Lorieen 17
Jane Eyre Skrevet 11. juli 2021 #11258 Skrevet 11. juli 2021 Jane Eyre skrev (På 10.7.2021 den 14.10): Spennende poeng dette. Normalområdet på kognitive evner målt med tester som WISC og WAIS ligger på 85 - 115 med 100 som det absolutte gjennomsnittet. 85 er nedre grense i normalområdet mens 115 er øvre grense. Scorer han fra 90 ligger han faktisk i normalområdet. 1
Gjest Atheena Skrevet 11. juli 2021 #11259 Skrevet 11. juli 2021 Djækklåsst skrev (17 minutter siden): Ja, det var historien som ble forsøkt solgt inn, som man også lykkes med den gangen. Her kan man sitere GK for hvordan dette ser ut i dag: Tror samspillet mellom de to førte til de groteske handlingene. Har ingen tro på at han hadde hatt guts eller skills til å få lokket med seg jentene alene. Så klart han ønsket å drepe ellers hadde han ikke vært med på det. Ingen normal person hadde vært BFF med Viggo og stått han bi i tykt og tynt. De to fant hverandre og det var skjebnesvangert.
Callisto83 Skrevet 11. juli 2021 #11260 Skrevet 11. juli 2021 Lana01 skrev (6 minutter siden): Tror du det var planlagt? Hva mener du, om voldtektene og drapene var planlagt? Jeg tror ikke det. Tviler på at Viggo og JHA hadde turt å prøve seg på noen som ikke var små barn (uten foresatte) for å være helt ærlig. 5
Anbefalte innlegg