Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Lana01 skrev (4 minutter siden):

Her:

Så ingen profil fra FBI, du mener den pensjonerte McCrary som Klomsæt engasjerte.

• Liker 4
Skrevet
TuttaHutta skrev (2 minutter siden):

Så ingen profil fra FBI, du mener den pensjonerte McCrary som Klomsæt engasjerte.

Dette er fliserpikkeri.  Han har jobbet i FBI  i 25 år, nettopp med dette, pensjonert eller ei. Mener du han ikke er kvalifisert nok? 

Gregg McCrary jobbet med gjerningsmannsprofiler i FBI i 25 år og har analysert over tusen drapssaker. 

• Liker 14
Skrevet
TuttaHutta skrev (1 time siden):

Gjerningsmannsprofilen mente gjerningsmannen var over 30 år, i et fast forhold, intelligent, ryddig og metodisk, høy grad av kontroll over ofrene osv.

Profilen passer ikke med Andersen i det hele tatt, den passer faktisk bedre på Kristiansen, da han i det minste var svært ryddig og organisert.

Hadde VK etterlatt DNA på åstedet og skyldt på JHA, så skulle jeg nok akseptert at det neppe var flere gjerningsmenn.

• Liker 9
Skrevet (endret)
TuttaHutta skrev (1 time siden):

Finnes det noen kilde på dette? Jeg har forsøkt å søke, men finner ingenting om dette.

Rundt 2000 var det ganske spesielt å "ikke bestå" sesjon, det var noe nesten alle måtte mellom, med mindre man hadde alvorlige problemer eller fysiske begrensninger som gjorde at man var udyktig.

Det var langt vanligere å forsøke å komme seg utav militærtjeneste, enn at en stor kraftig kar som Andersen ikke ble tatt inn til førstegangstjeneste? Det høres særdeles usannsynlig ut?

Heller ikke funnet noe på dette, men de som var født i 1981 ble normalt kalt inn for å begynne i militæret august 2000. Men JHA ble arrestert i september 2000 og hadde åpenbart ikke blitt kalt inn i militæret. Han scoret nok dårlig på evnetestene på sesjon, kanskje fant de at de ikke ønsket å kalle ham inn av denne og andre grunner. Men jeg vet ikke.

Dette er noe man bør undersøke i den nye etterforskningen, om det kan ligge et motiv her. Han var jo aktiv i HVU og gav uttrykk for at han ville ut i krigen og drepe. Drapene kan kanskje ha vært en slags syk «militæroperasjon» i gjerningsmannens hode.

«En barndomsvenn av de drapstiltalte beskrev i avhør Jan Helge Andersen som "en militær-frik med ønske om å komme i krigen for å drepe noen". Vitnet fastholdt dette i retten onsdag.»

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0EEMkg/militaerfrik-som-oensket-aa-drepe

Endret av Djækklåsst
  • Liker 8
Gjest HarryDotter
Skrevet
TuttaHutta skrev (35 minutter siden):

Gjerningsmannsprofilen mente gjerningsmannen var over 30 år, i et fast forhold, intelligent, ryddig og metodisk, høy grad av kontroll over ofrene osv.

Profilen passer ikke med Andersen i det hele tatt, den passer faktisk bedre på Kristiansen, da han i det minste var svært ryddig og organisert.

Gjerningsmann profil er ingen exact science. Alder og hvorvidt personen er gift og er ryddig av natur er vel litt detaljgjetting basert på trekk man ofte ser i den type gjerningsmenn? Om han er 20 eller 30 har lite å si. Nå har jo også JHA innrømmet både drap og voldtekt, så da "må" han vel passe profilen? At rommet hans var rotete kontra åsted som var ryddet er vel også lite å veie tungt ettersom JHA forstod godt at det å ikke rydde åstedet ville garantert få enorme konsekvenser for ham.

Psyken til JHA matchet profilen perfekt.

Skrevet (endret)
Lana01 skrev (57 minutter siden):

Dette er fliserpikkeri.  Han har jobbet i FBI  i 25 år, nettopp med dette, pensjonert eller ei. Mener du han ikke er kvalifisert nok? 

Han er sikkert veldig kvalifisert, han reiser verden rundt å vitner for diverse forsvar.

Han er også kidnappingsekspert og sikkert ekspert på litt av hvert.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qLe9rE/tidligere-fbi-etterforsker-det-er-usannsynlig-at-hun-lever

Dog, når man skriver "... FBI gjerningsmann profil ..." så bør man kanskje være mer klar på at man henviser til en privatperson som uttalte om saken for lenge lenge siden, på forsvarets vegne, som ingen har hørt fra siden, ikke en profil eller rapport fra FBI.

Endret av TuttaHutta
  • Liker 5
Skrevet (endret)
Djækklåsst skrev (32 minutter siden):

Dette er noe man bør undersøke i den nye etterforskningen, om det kan ligge et motiv her.

Først bør man vel bekrefte hvorvidt han ble ansett udyktig til tjeneste, det skulle svært mye til den gangen, de aller fleste gutter kom inn til førstegangstjeneste, enten de ville eller ikke.

Det har altså ikke stått noe i mediene, i bøker, i dokumentarer eller andre steder, om at Andersen ikke kom inn i militæret, så hvor den påstanden kommer fra, og om den er korrekt, kunne være interessant å vite?

Endret av TuttaHutta
  • Liker 3
Skrevet (endret)
TuttaHutta skrev (2 minutter siden):

Først bør man vel bekrefte hvorvidt han ble ansett udyktig til tjeneste, det skulle svært mye til den gangen, de aller fleste gutter kom inn til førstegangstjeneste, enten de ville eller ikke.

Det har altså ikke stått noe i mediene, i bøker, i dokumentarer eller andre steder, om at Andersen ikke kom inn i militæret, så hvor den påstanden kommer fra, og om den er korrekt, kunne være interessant å vite?

Du har rett i at dette ikke er omtalt, derfor bør det undersøkes av politiet nå av de som undersøker hypotesen om at JHA var alene om drapene.

Den gangen ble stort sett alle menn i hvert kull (som var tjenestedyktig, som de fleste var) kalt inn til å starte førstegangstjenesten høsten det året de fylte 19 år, og som nevnt ville JHA vært i militæret da han ble arrestert dersom dette hadde vært tilfelle for ham. Noe han ikke var.

Hva drev JHA med den høsten forresten, vet du, eller andre?

Endret av Djækklåsst
  • Liker 3
Skrevet
TuttaHutta skrev (5 minutter siden):

Jeg finner ikke igjen hvor jeg leste det, så har redigert innlegget mitt. Jeg finner det interessant  som @Djækklåsst sier og noe politiet burde undersøke videre,

• Liker 7
Skrevet (endret)
Lana01 skrev (4 minutter siden):

...noe politiet burde undersøke videre,

Hadde det vært tilfelle, så hadde det nok vært kjent og omtalt, som det meste annet i saken.

Endret av TuttaHutta
  • Liker 2
Skrevet

Jan Helge gikk på skole da han ble arrestert. Det er uansett normalt at man fullfører utdanningen før man drar inn i militæret, når utdanningen er påbegynt. Min tante var læreren hans fram til han ble arrestert, så det er jeg rimelig sikker på. 

• Liker 2
Skrevet

Nå mener jeg at det er stor sannsynlighet for at Viggo Kristiansen er uskyldig. Men den gjerningsmannsprofilen er ikke en av grunnene til at jeg mener det, og for meg så er det der Jahr og forsvaret av Viggo tipper litt over til synsing og det blir nesten litt usaklig. Sånne profiler blir jo laget for politiet som ett redskap, men det sier null om skyld. 

• Liker 7
Skrevet (endret)
Hannabanna skrev (24 minutter siden):

Nå mener jeg at det er stor sannsynlighet for at Viggo Kristiansen er uskyldig. Men den gjerningsmannsprofilen er ikke en av grunnene til at jeg mener det, og for meg så er det der Jahr og forsvaret av Viggo tipper litt over til synsing og det blir nesten litt usaklig. Sånne profiler blir jo laget for politiet som ett redskap, men det sier null om skyld. 

Jeg er enig i at dette blir blåst i overkant opp. Faktagrunnlaget som gjorde at profilgruppen mente det var en gjerningsmann var kjent, og det ville ikke ha hjulpet den gangen om gruppens arbeid hadde vært kjent, fordi man (trodde man) hadde DNA-bevis for at det var to.

Gruppen hadde nok rett, men om gruppen så ikke hadde eksistert eller gjort noe arbeid på denne saken, så ville det nok ikke forandret stort. Saken er gjenopptatt på andre grunnlag.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 4
Gjest Bettys
Skrevet
Djækklåsst skrev (2 timer siden):

Du har rett i at dette ikke er omtalt, derfor bør det undersøkes av politiet nå av de som undersøker hypotesen om at JHA var alene om drapene.

Den gangen ble stort sett alle menn i hvert kull (som var tjenestedyktig, som de fleste var) kalt inn til å starte førstegangstjenesten høsten det året de fylte 19 år, og som nevnt ville JHA vært i militæret da han ble arrestert dersom dette hadde vært tilfelle for ham. Noe han ikke var.

Hva drev JHA med den høsten forresten, vet du, eller andre?

Det ser ut som han fikk lærlingplass på sommeren, der han ikke fungerte og ble sagt opp. Han skulle ta opp eksamen til høsten men ble arrestert før det ble noe av. Det som beskrives her med endret atferd etter drapene, at han ikke fungerte på skole eller arbeidsplass etter drapene, synes jeg forøvrig passer dårlig med bildet av JHA som kaldblodig psykopat.
https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/y5b6g/vanskelig-sommer-for-andersen

Gjest Bremnes.Kari
Skrevet (endret)
12 minutter siden, Bettys said:

Det ser ut som han fikk lærlingplass på sommeren, der han ikke fungerte og ble sagt opp. Han skulle ta opp eksamen til høsten men ble arrestert før det ble noe av. Det som beskrives her med endret atferd etter drapene, at han ikke fungerte på skole eller arbeidsplass etter drapene, synes jeg forøvrig passer dårlig med bildet av JHA som kaldblodig psykopat.
https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/y5b6g/vanskelig-sommer-for-andersen

Hva i alle dager er det du leser, som vi andre ikke klarer se? Forøvrig en motbydelig vinklet artikkel med sterk sympati med "stakkars" JHA. Noe må ha skjedd, ja jøss.

Hadde en kaldblodig psykopat jekket en pils med kompiser rett etter barnevoldtekt og drap? Dratt på heisatur med Danskebåten samme sommer? Notorisk løyet i avhør i månedsvis, også løyet enda mer etter DNA-funn?

Endret av Bremnes.Kari
Gjest Bettys
Skrevet
Bremnes.Kari skrev (Akkurat nå):

Hva i alle dager er det du leser, som vi andre ikke klarer se? Forøvrig en motbydelig vinklet artikkel med sterk sympati med "stakkars" JHA. Noe må ha skjedd, ja jøss.

Hadde en kaldblodig psykopat jekket en pils med kompiser rett etter barnevoldtekt og drap? Dratt på heisatur med Danskebåten samme sommer? Notorisk løyet i avhør i 3 måneder, også løyet enda mer etter DNA-funn? Nå får du gi deg.

Forsvarer jeg JHA? Nei, selvfølgelig ikke. Det skulle bare mangle at han ikke klarte å fungere i jobb og miste lærlingplassen etter det grusomme han gjorde. Og jeg synes ikke synd på han en plass. Men ville en kaldblodig, kynisk psykopat (som de fleste av de som mener VK er uskyldig mener) ha reagert slik? Det tviler jeg på.

Gjest Bremnes.Kari
Skrevet
1 minutt siden, Bettys said:

Forsvarer jeg JHA? Nei, selvfølgelig ikke. Det skulle bare mangle at han ikke klarte å fungere i jobb og miste lærlingplassen etter det grusomme han gjorde. Og jeg synes ikke synd på han en plass. Men ville en kaldblodig, kynisk psykopat (som de fleste av de som mener VK er uskyldig mener) ha reagert slik? Det tviler jeg på.

Nei, du forsvarte han heldigvis ikke, men den artikkelen du lenket til var voldsomt tendensiøs.

Og jeg viser til siste avsnitt i forrige innlegget mitt: Ville en kaldblodig, kynisk psykopat lata som ingenting og jekket en pils med kompiser, rett etter bokstavelig talt å ha slakta to uskyldige barn i skogen?

Gjest Bettys
Skrevet
Bremnes.Kari skrev (10 minutter siden):

Nei, du forsvarte han heldigvis ikke, men den artikkelen du lenket til var voldsomt tendensiøs.

Og jeg viser til siste avsnitt i forrige innlegget mitt: Ville en kaldblodig, kynisk psykopat lata som ingenting og jekket en pils med kompiser, rett etter bokstavelig talt å ha slakta to uskyldige barn i skogen?

Jeg valgte kun artikkelen pga den skrev hva JHA gjorde den sommeren. Utvalget om emnet var ikke veldig stort.

Veldig vanskelig for meg å prøve å sette meg inn i hva han tenkte da han drakk øl med Viggo. Jeg har jo mest tro på at begge de som jekket seg en pils der nettopp hadde begått ugjerningene. Og i følge de andre kameratene oppførte de seg også merkelig den kvelden, så helt uberørte var de vel ikke.
Uansett så det ut til at det etter hvert ble vanskeligere og vanskeligere for JHA å fungere i skole og jobb. En kaldblodig psykopat ville vel levd livet videre uten større problemer. Forøvrig endret vel VK sin atferd seg også etter 19.mai, han slutte å plage i alle fall en av de i nabolaget, ifølge en artikkel som ble linket til i går. 

Gjest Bremnes.Kari
Skrevet
6 minutter siden, Bettys said:

Jeg valgte kun artikkelen pga den skrev hva JHA gjorde den sommeren. Utvalget om emnet var ikke veldig stort.

Veldig vanskelig for meg å prøve å sette meg inn i hva han tenkte da han drakk øl med Viggo. Jeg har jo mest tro på at begge de som jekket seg en pils der nettopp hadde begått ugjerningene. Og i følge de andre kameratene oppførte de seg også merkelig den kvelden, så helt uberørte var de vel ikke.
Uansett så det ut til at det etter hvert ble vanskeligere og vanskeligere for JHA å fungere i skole og jobb. En kaldblodig psykopat ville vel levd livet videre uten større problemer. Forøvrig endret vel VK sin atferd seg også etter 19.mai, han slutte å plage i alle fall en av de i nabolaget, ifølge en artikkel som ble linket til i går. 

Jeg syns ikke det at JHA strøk på eksamen og mista lærlingplasser sin taler noe for at han egentlig var en empatisk fyr likevel. Ser ikke helt sammenhengen der.

Gjest Bettys
Skrevet
Bremnes.Kari skrev (2 minutter siden):

Jeg syns ikke det at JHA strøk på eksamen og mista lærlingplasser sin taler noe for at han egentlig var en empatisk fyr likevel. Ser ikke helt sammenhengen der.

Jeg har aldri sagt at han var empatisk. Bare at jeg tviler på han var psykopat.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...