Gå til innhold

Viggo Kristiansen uskyldig dømt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Callisto83 skrev (7 minutter siden):

Hadde det ikke vært for vitne som fortalte Viggo og JHA at han så de inne i Baneheia den dagen, hadde neppe Viggo innrømmet og ha vært inne i Baneheia overhode, selv om vi vet at han var det.

Jo, det var andre vitner som pekte dem ut, og han ville nok erkjent at det måtte vært fredagen og ikke torsdagen om han hadde blitt konfrontert med det.

For øvrig spiller det jo null rolle for drapene om man sneiet Baneheia et par minutter i god tid før jentene gikk hjemmefra, alt i kort avstand til eget hjem. Han prøvde ikke akkurat å skjule at han var der, snakket med Rødsvik, lånte bort den iøyenfallende sykkelen, osv.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fnuggolina skrev (6 timer siden):

Jeg personlig stusser generelt ikke over hvem som skjærte over hva (helt merkelig ting å gjøre i den alderen) - men Viggos truende atferd. 

Igjen så misser du poenget til @Zenhouse som du opprinnelig siterte: at JHA, som alltid diltet etter VK og opererte etter ordre fra VK, gjorde dette på egenhånd. 

Når det er sagt, så må jeg si det er stor forskjell på detaljnivået og hvor presist de to avisene (Stavanger Aftenblad og FVN) gjengir denne dagen fra rettssaken. Som nevnt i mitt forrige innlegg var det ikke lett å forstå ut fra Aftenbladet hvem som skar over hva, mens dette kommer klarere frem i FVN.  

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen oppklare alt som sies om psykiatriske vurderinger og IQ-tester av VK?

Har VK overhodet samarbeidet/samtykket i noen psykiatrisk vurdering fra han gikk på ungdomsskolen, til han fikk kontakt med Atle Austad?

Slik jeg har forstått det, så har han ikke samarbeidet med andre psykologer, siden det eneste målet de hadde var å få han til å tilstå, så han kunne bearbeide ugjerningene og gå videre. Siden VK hele tiden har nektet for enhver deltagelse i drapene og voldtektene, sa hadde de forhåndsdømt han, og han ville ikke ha noe med de å gjøre.

Det er stor forskjell på hva en med uregulert ADHD får uttrykt i ungdomsskolen, og hva de egentlig kan prestere. Å snakke om IQ-tester og hva psykologer har sagt, har vel ingen spesiell verdi hvis det er vurderinger skrevet ut ifra hva som en har synset og vurdert ifra hva som ble gjort flere år før.

Var det noen psykologvurdering av VK før/under rettsakene? Nå mener jeg en vurdering som han aktivt deltok i, ikke bare satt taus.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (46 minutter siden):

Kan noen oppklare alt som sies om psykiatriske vurderinger og IQ-tester av VK?

Har VK overhodet samarbeidet/samtykket i noen psykiatrisk vurdering fra han gikk på ungdomsskolen, til han fikk kontakt med Atle Austad?

Slik jeg har forstått det, så har han ikke samarbeidet med andre psykologer, siden det eneste målet de hadde var å få han til å tilstå, så han kunne bearbeide ugjerningene og gå videre. Siden VK hele tiden har nektet for enhver deltagelse i drapene og voldtektene, sa hadde de forhåndsdømt han, og han ville ikke ha noe med de å gjøre.

Det er stor forskjell på hva en med uregulert ADHD får uttrykt i ungdomsskolen, og hva de egentlig kan prestere. Å snakke om IQ-tester og hva psykologer har sagt, har vel ingen spesiell verdi hvis det er vurderinger skrevet ut ifra hva som en har synset og vurdert ifra hva som ble gjort flere år før.

Var det noen psykologvurdering av VK før/under rettsakene? Nå mener jeg en vurdering som han aktivt deltok i, ikke bare satt taus.

Det som ble lagt frem i retten var basert på en test fra ungdomsskolen da han var under utredning pga. atferden hans, som VK har sagt han ikke tok seriøst. IQ ble målt til 83. Senere da han begjærte saken gjenopptatt tok han en ny test, hvor han scoret tett på normalen, jeg tror noen har skrevet at det var 97, men ikke sikker på om dette stemmer. Tror nok Klomsæt hadde nevnt tallet om det hadde vært over 100, så at han sa i «normalområdet» tyder på noe i underkant av 100.

Sitat vgd Mikkel Tronsrud 11.09.20 kl 13.16:

"Viggo har forresten ikke lav IQ, men psykiaterene gadd ikke en gang finne ut av det ... Man brukte en test fra da han gikk på skolen, og slo seg til ro med resultatet. Viggo har forklart at han på det tidspunktet var helt uinteressert i testen og at han bare var opptatt av å bli fortest mulig ferdig (en holdning som kanskje flere kan kjenne seg i fra skoletiden?)."

Sitat fra en annen bruker som hevder det jeg hevdet i et tidligere innlegg.

"Interessant, var også derfor jeg skrev "visstnok", for jeg mener å ha plukket opp et sted at nyere tester viser at VK har nokså nær gjennomsnittlig IQ, kanskje også så vidt over, men klarer ikke å finne kilden for akkurat det i farten, selv om Klomsæt sier noe om at de bestrider de angivelige resultatene i denne artikkelen fra 2009:"

https://www.tv2.no/a/2746316/

Ellers er Austad den eneste, men etter gjenåpningen har han snakket med to sakkyndige som utarbeidet en ny rapport. Basert på denne valgte påtalesiden å anbefale løslatelse.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bremnes.Kari

Hvorfor ble dette med IQ i det hele tatt et moment i saken, egentlig? Var premisset at bare noen med lav IQ og EQ kunne gjøre en slik handling? Det var for dumdristig, som noen poengterte tidligere her i tråden? Skulle angivelig lav IQ knytte VK til handlingen på noen måte, eller knytte han til JHA og hva nå enn som feiler det kreaturet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (1 time siden):

Det som ble lagt frem i retten var basert på en test fra ungdomsskolen da han var under utredning pga. atferden hans, som VK har sagt han ikke tok seriøst. IQ ble målt til 83. Senere da han begjærte saken gjenopptatt tok han en ny test, hvor han scoret tett på normalen, jeg tror noen har skrevet at det var 97, men ikke sikker på om dette stemmer. Tror nok Klomsæt hadde nevnt tallet om det hadde vært over 100, så at han sa i «normalområdet» tyder på noe i underkant av 100.

"Viggo har forresten ikke lav IQ, men psykiaterene gadd ikke en gang finne ut av det ... Man brukte en test fra da han gikk på skolen, og slo seg til ro med resultatet. Viggo har forklart at han på det tidspunktet var helt uinteressert i testen og at han bare var opptatt av å bli fortest mulig ferdig (en holdning som kanskje flere kan kjenne seg i fra skoletiden?)."

"Interessant, var også derfor jeg skrev "visstnok", for jeg mener å ha plukket opp et sted at nyere tester viser at VK har nokså nær gjennomsnittlig IQ, kanskje også så vidt over, men klarer ikke å finne kilden for akkurat det i farten, selv om Klomsæt sier noe om at de bestrider de angivelige resultatene i denne artikkelen fra 2009:"

Ellers er Austad den eneste, men etter gjenåpningen har han snakket med to sakkyndige som utarbeidet en ny rapport. Basert på denne valgte påtalesiden å anbefale løslatelse.

Farlig likt saken om fetteren til Birgitte Tengs..han ble også fremstilt som mindre begavet og lite ressurssterk av media og politi.
Få vet at han er siviløkonom, og har høye stillinger i arbeidslivet.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vera skrev (27 minutter siden):

Farlig likt saken om fetteren til Birgitte Tengs..han ble også fremstilt som mindre begavet og lite ressurssterk av media og politi.
Få vet at han er siviløkonom, og har høye stillinger i arbeidslivet.

Politiet har alltid drevet med «landscaping» for å få terrenget til å passe med kartet. Det er ikke noe nytt, de gjør det i alle saker. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
Fnuggolina skrev (16 timer siden):

Jeg personlig stusser generelt ikke over hvem som skjærte over hva (helt merkelig ting å gjøre i den alderen) - men Viggos truende atferd. 

Som @Snurri skriver, bøller truer. Frustrerte folk, sinte, utagrerende folk. Viggo var en bølle! Disse menneskene truer ofte og er høylytte. De kan nok banke opp medelever i skolen. De gjør spikk og sprell som påfører andre lidelse. Men det er sjeldent eller aldri den typen som ender opp som masse/seriemordere. Den typen kan drepe, men det er ofte i affekt. Altså at de har en case med offerer hvor vedkomne enten skylder dem penger, eller har blitt kjæreste med en ex. Altså drap i sjalusitåke og den type ting. Det er de stille, tenkende einstøingene som faller utenfor samfunnet, den uten jobb og venner, som ofte havner ut som de værste morderne. Se på kjente forbrytere som Ted Bundy, Dahmer osv.

FBI's gjerningsmannprofil er tydelig. Voldtekter er rapportert å kunne skje med flere gjerningspersoner. Drap er rapportert å kunne skje med flere gjerningspersoner. Men grov voldtekt med små barn som offer, hvor hendelsen er nøye planlagt og hvor kniv blir brukt som drapsvåpen på så ekstremt bestialsk vis, er så godt som aldri dokumentert begått av flere gjerningspersoner. Dette pga ugjerningens natur. Man skal være helt spesiellt skrudd og skadet på sinnet sitt for å kunne utføre en slik ugjerning. Man er nesten unikt gal i hodet. I verdenshistorien er det svært få av den type sinnsyke beist! Og de få vi vet om har blitt beryktet. At to slike galninger finnes på samme sted til samme tid i baneheia, er nesten utenkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina
Bettys skrev (18 timer siden):

Takk, greit å høre fra en som er lokalkjent😊 Her er det merket av på kartet hvor de ble sett:

https://www.tv2.no/a/11983035/

Utfra kartet klarer jeg ikke se om de går på stien langs vannet (ulogisk, det er stien de i innslaget til TV2 går).

Men om han så de på gangstien til de andre løypene, så er dette også mot Grim (evt Eg). 

Om piloten så dem gående mot vannet igjen kan det tenkes at JHA lokket dem andre veien mot åsted (altså at han så dem gå opp dit og fikk dem med andre  veien)

Jeg vet ikke om det er adkomst til åsted fra denne stien, men det fremstår ikke slik. 

Om de 3 ble sett gående mot nordlige stien og fra vannet er det en veldig underlig vei å velge. 

Man må da gå helt ned til boligfeltet, spasere noen minutter i selve boligfeltet på Grim og så gå opp igjen fra Wergelandsveien på den nedre stien. 

Tar sikkert 15 minutter.

Alternativt kan man gå på noen stier der, men det virker rimelig søkt å få lurt med seg noen hele den veien i skogen. 

Det vil vel og ta omtrent 15 min-ish. 

Og de er da hele tiden nærme boligfeltet - er lett å løpe sin vei derfra. 

Så....om de gikk fra vannet tror jeg ikke det er dem. 

Den logiske veien for jentene å ta hjem er direkte forbi åstedet, men man kan for all del og gå dit kartet peker om man bor helt nederst i Artilleriveien (er en bratt bakke som fører direkte til husene der). 

Men husker jeg feil om noen mente at piloten hadde sett et farget plagg på den voksne som var likt som JHA?

Med mindre det er ekstrem neon fluorfarge skal det ekstremt godt gjøres å bemerke seg en vanlig farge på plagg derfra. 

Endret av Fnuggolina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina
Bremnes.Kari skrev (2 timer siden):

Hvorfor ble dette med IQ i det hele tatt et moment i saken, egentlig? Var premisset at bare noen med lav IQ og EQ kunne gjøre en slik handling? Det var for dumdristig, som noen poengterte tidligere her i tråden? Skulle angivelig lav IQ knytte VK til handlingen på noen måte, eller knytte han til JHA og hva nå enn som feiler det kreaturet?

Njæ, det kan vel ha litt å si for hvor avansert man kan anta noen kan detaljplanlegge/konsekvenstenkning osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (4 timer siden):

Spennende poeng dette. Normalområdet på kognitive evner målt med tester som WISC og WAIS ligger på 85 - 115 med 100 som det absolutte gjennomsnittet. 85 er nedre grense i normalområdet mens 115 er øvre grense. Scorer han fra 90 ligger han faktisk i normalområdet.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HarryDotter skrev (1 time siden):

Som @Snurri skriver, bøller truer. Frustrerte folk, sinte, utagrerende folk. Viggo var en bølle! Disse menneskene truer ofte og er høylytte. De kan nok banke opp medelever i skolen. De gjør spikk og sprell som påfører andre lidelse. Men det er sjeldent eller aldri den typen som ender opp som masse/seriemordere. Den typen kan drepe, men det er ofte i affekt. Altså at de har en case med offerer hvor vedkomne enten skylder dem penger, eller har blitt kjæreste med en ex. Altså drap i sjalusitåke og den type ting. Det er de stille, tenkende einstøingene som faller utenfor samfunnet, den uten jobb og venner, som ofte havner ut som de værste morderne. Se på kjente forbrytere som Ted Bundy, Dahmer osv.

FBI's gjerningsmannprofil er tydelig. Voldtekter er rapportert å kunne skje med flere gjerningspersoner. Drap er rapportert å kunne skje med flere gjerningspersoner. Men grov voldtekt med små barn som offer, hvor hendelsen er nøye planlagt og hvor kniv blir brukt som drapsvåpen på så ekstremt bestialsk vis, er så godt som aldri dokumentert begått av flere gjerningspersoner. Dette pga ugjerningens natur. Man skal være helt spesiellt skrudd og skadet på sinnet sitt for å kunne utføre en slik ugjerning. Man er nesten unikt gal i hodet. I verdenshistorien er det svært få av den type sinnsyke beist! Og de få vi vet om har blitt beryktet. At to slike galninger finnes på samme sted til samme tid i baneheia, er nesten utenkelig.

Jeg tror ikke Viggo eller JHA er seriemordere. Men jeg tror Viggo var en serieovergriper. Han hadde erfaring fra før med å lokke og forgripe seg på barn, gjerne litt avsidesliggende steder utendørs. Men overgrepene i Baneheia var så grove og brutale at de to jentene aldri ville holdt tett om det hvis de fikk gå hjem til sine, så de ble drept. For å skjule handlingene.

Skal man bruke gjerningsmannprofilen til å forklare hvorfor det bare skulle vært èn gjerningsperson i denne saken, så får man også fokusere på det som ikke stemmer med JHA, og man kan heller ikke da påstå at "politet presset på at det var to"- som ofte brukes som argument på hvorfor nettopp Viggo ble "servert" i saken.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
Callisto83 skrev (16 minutter siden):

Jeg tror ikke Viggo eller JHA er seriemordere. Men jeg tror Viggo var en serieovergriper. Han hadde erfaring fra før med å lokke og forgripe seg på barn, gjerne litt avsidesliggende steder utendørs. Men overgrepene i Baneheia var så grove og brutale at de to jentene aldri ville holdt tett om det hvis de fikk gå hjem til sine, så de ble drept. For å skjule handlingene.

Skal man bruke gjerningsmannprofilen til å forklare hvorfor det bare skulle vært èn gjerningsperson i denne saken, så får man også fokusere på det som ikke stemmer med JHA, og man kan heller ikke da påstå at "politet presset på at det var to"- som ofte brukes som argument på hvorfor nettopp Viggo ble "servert" i saken.

Hva er det som ikke "stemmer" med JHA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært borte fra tråden i noen titalls sider. Hvilke argumenter har sirkelen kommer til nå igjen? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HarryDotter skrev (14 minutter siden):

Logikken er at siden profilgruppen pekte på et ryddig åsted, og siden JHA sitt rom var rotete mens VK sitt rom var ryddig, så passer VK bedre som gjerningsmann. Samt at siden profilgruppen tippet gjerningsmannen var i 30-årene, som opplagt er feil, så kan man heller ikke feste lit til at det kun var en gjerningsmann, uavhengig av begrunnelsen for disse tingene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (5 timer siden):

Jeg tenker dette passer veldig med JHA 

Han viser lite eller ingen følelser i forbindelse med det han har gjort, er iskald. 

Han er opphengt i drap og har studert hvordan drepe. 

Han er den eneste i klassen som ikke har fått læringsplass . Som kjent viser forskning at noen som går med slike tanker, endelig bestemmer seg for å gjennomføre , i forbindelse med at de kort tid  før gjennomgår et  stort nederlag. Vi ser dette også hos Peder Madsen, og hans grusomme drap og mishandling av Kim Wall. Hans drøm om å sende om en test rakket , ble knust rett før det brutale drapet

Kragh ser ikke bort fra at Madsens knuste romfartsdrøm kan ha vært en medvirkende årsak

Han viser til forskning som viser at de fleste gjerningsmenn med psykopatiske trekk går gjennom en prosess, kanskje over mange år, der drapsfantasiene blir mer konkrete.

https://www.nrk.no/urix/nordmann-motte-madsen-dager-for-ubatferden_-_-han-virket-skuffet-1.13966228

og som @HarryDotter beskriver FBI gjerningsmann profil tydelig , det er ekstremt sjelden at drap som det som skjedde i Baneheia , blir begått av to . Du skal være rimelig syke for å kunne gjennomføre noe sånt. og at to går sammen om det er mer en usannsynlig 

Han lyver til faren om hva han skal i Baneheia drapsdagen. Dette, hans oppførsel dagen før, og at drapene ser ut til å være planlagt, Det faller på plass

Jeg er overbevist om JHA  sto bak dette alene. 

Endret av Lana01
tatt vekk noe
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
HarryDotter skrev (3 timer siden):

Gjerningsmannsprofilen mente gjerningsmannen var over 30 år, i et fast forhold, intelligent, ryddig og metodisk, høy grad av kontroll over ofrene osv.

Profilen passer ikke med Andersen i det hele tatt, den passer faktisk bedre på Kristiansen, da han i det minste var svært ryddig og organisert.

Endret av TuttaHutta
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (2 timer siden):

Han består ikke sesjon , og  blir derfor ikke kalt inn i militæret denne sommeren ...

Finnes det noen kilde på dette? Jeg har forsøkt å søke, men finner ingenting om dette.

Rundt 2000 var det ganske spesielt å "ikke bestå" sesjon, det var noe nesten alle måtte mellom, med mindre man hadde alvorlige problemer eller fysiske begrensninger som gjorde at man var udyktig.

Det var langt vanligere å forsøke å komme seg utav militærtjeneste, enn at en stor kraftig kar som Andersen ikke ble tatt inn til førstegangstjeneste? Det høres særdeles usannsynlig ut?

Lana01 skrev (2 timer siden):

....og som @HarryDotter beskriver FBI gjerningsmann profil tydelig ...

Hvilken rapport er dette, en gjerningsmannsprofil fra FBI?

Endret av TuttaHutta
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TuttaHutta skrev (28 minutter siden):

Finnes det noen kilde på dette? Jeg har forsøkt å søke, men finner ingenting om dette.

Rundt 2000 var det ganske spesielt å "ikke bestå" sesjon, det var noe nesten alle måtte mellom, med mindre man hadde alvorlige problemer eller fysiske begrensninger, det var langt vanligere å forsøke å komme seg utav militærtjeneste, enn at en stor kraftig kar som Andersen ikke ble tatt inn til førstegangstjeneste?

Skal se om jeg finner det igjen. Leste for  en stund  siden, noe med at han hadde  rygg problemer og derfor  ikke kom med dette året, ikke klarte opptaksprøven. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TuttaHutta skrev (36 minutter siden):

Rundt 2000 var det ganske spesielt å "ikke bestå" sesjon, det var noe nesten alle måtte mellom, med mindre man hadde alvorlige problemer eller fysiske begrensninger som gjorde at man var udyktig.

Det var langt vanligere å forsøke å komme seg utav militærtjeneste, enn at en stor kraftig kar som Andersen ikke ble tatt inn til førstegangstjeneste? Det høres særdeles usannsynlig ut?

Hvilken rapport er dette, en gjerningsmannsprofil fra FBI?

Her:

Gregg McCrary jobbet med gjerningsmannsprofiler i FBI i 25 år og har analysert over tusen drapssaker. På oppdrag for Klomsæt har han gjort en gjennomgang av åstedet i Baneheia. Han deler oppfatning med den norske profilen.

I sin rapport viser McCrary dessuten til statistikk. Av 14 000 drap i USA i 2008, ble bare to prosent utført av to gjerningsmenn.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/goVkJ/stoettes-av-fbi-ekspert-kun-en-gjerningsmann

- To gjerningsmenn i saker som Baneheia er ekstremt sjelden, sier McCrary.

Endret av Lana01
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...