Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Fnuggolina
Skrevet
anonym 4545 skrev (10 minutter siden):

Ikke meg du siterer, men poenget er vel hvordan VK fremstår i dag. 

Rasistisk/voldelig trakassering?

Vi vet ingenting om hvordan han fremstår i normalsituasjon i dag.

Vi vet han har vært i fengsel i mange år, og hatt begrenset kontakt med omverden.

Vi vet han har vært noen uker med foreldrene hjemme.

Og vi vet han sa han skulle holde lav profil, og at han sendte et takkebrev til Fædrelandsvennen. 

Så vet vi at uavhengig av væremåte og skyldsspørsmål så har han 100% motivasjon for å fremstå som en rolig ålreit fyr fremover mot ny prosess. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fnuggolina skrev (56 minutter siden):

Vi vet ingenting om hvordan han fremstår i normalsituasjon i dag.

Vi vet han har vært i fengsel i mange år, og hatt begrenset kontakt med omverden.

Vi vet han har vært noen uker med foreldrene hjemme.

Og vi vet han sa han skulle holde lav profil, og at han sendte et takkebrev til Fædrelandsvennen. 

Så vet vi at uavhengig av væremåte og skyldsspørsmål så har han 100% motivasjon for å fremstå som en rolig ålreit fyr fremover mot ny prosess. 

Vi vet en ting til: han har i over ti år gått i frivillig terapi hos Atle Austad. Austad er helt overbevist om at det er trygt å slippe VK ut, og hvis noen er skikket til å bedømme det, bør det være han. I likhet med andre eksperter i saken, som Farmen og Pope, nekter jeg å tro at Austad er villig til å sette sitt profesjonelle ry på spill for å tekkes VK og hans støttespillere. I tillegg har Fylkesmannen vært inne og foretatt et omfattende tilsyn av Austads terapi, uten å finne noe som helst å kritisere. 

• Liker 21
Gjest Bettys
Skrevet

Jeg lurte på en ting angående observasjonen gjort av piloten. Han observerte altså tre personer som gikk nordover langs 3. stampe. Da jeg så på kartet ligger åstedet lengre sør. Hvis det var JHA og jentene beveget de seg altså vekk fra åstedet? Noen som har lest noe mer om det?

Gjest lurven
Skrevet

kjenner ikke til alle detaljer i saken, men utfra det jeg har lest om saken så virker det ikke helt usannsynlig at viggo var med, siden han med sikkerhet var sammen med jha rett før og etter drapene, og at han tidligere har forgrepet seg på barn

Gjest Fnuggolina
Skrevet

Og forøvrig, til de som har latterliggjort og motsagt mine innlegg som fremlegger tidsbruk og hva som teoretisk kan gjøres innen tidsrommet fra åsted til bommen - her har VG videoklipp som viser nøyaktig 11 minutter i relativt sakte gange.

Disse to ser da ut til å ha tatt gangstien langs vannet på venstre side av vannet. 

Det er flere stier å velge mellom, en mindre kupert og ikke synlig fra vannet som jeg antar tar omtrent like lang tid. 

Så da kan vi vel droppe diskusjoner på TID:

https://www.vgtv.no/video/221373/baneheia-drapene-undersoeker-omstridt-bevis?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row2_pos1&utm_campaign=overlay-main-ios

Gjest Fnuggolina
Skrevet
Bettys skrev (23 minutter siden):

Jeg lurte på en ting angående observasjonen gjort av piloten. Han observerte altså tre personer som gikk nordover langs 3. stampe. Da jeg så på kartet ligger åstedet lengre sør. Hvis det var JHA og jentene beveget de seg altså vekk fra åstedet? Noen som har lest noe mer om det?

Jeg har ikke lest noe mer om det, men om han tok de med en runde ned om Stampa 1 - og rundt igjen til åstedet så må man beregne tja.....15 minutt ekstra iallefall. 

Om han så dem gå mot stranda er det superomvei, så da kan det umulig ha vært dem. 

Ser vanskelig for meg at man skal klare å lokke meg seg to barn mot sentrum (som Stampa 1 leder til) og så rundt hele veien om de vet foreldre venter hjemme? De fleste barn ville vel blitt redde og tenkt seg endel om på en så lang tur 🤷‍♀️

Er det noen kartangivelse på nøyaktig hvor han så disse?

Gjest Bettys
Skrevet
Fnuggolina skrev (19 minutter siden):

Jeg har ikke lest noe mer om det, men om han tok de med en runde ned om Stampa 1 - og rundt igjen til åstedet så må man beregne tja.....15 minutt ekstra iallefall. 

Om han så dem gå mot stranda er det superomvei, så da kan det umulig ha vært dem. 

Ser vanskelig for meg at man skal klare å lokke meg seg to barn mot sentrum (som Stampa 1 leder til) og så rundt hele veien om de vet foreldre venter hjemme? De fleste barn ville vel blitt redde og tenkt seg endel om på en så lang tur 🤷‍♀️

Er det noen kartangivelse på nøyaktig hvor han så disse?

Takk, greit å høre fra en som er lokalkjent😊 Her er det merket av på kartet hvor de ble sett:

https://www.tv2.no/a/11983035/

Skrevet
Fnuggolina skrev (42 minutter siden):

Og forøvrig, til de som har latterliggjort og motsagt mine innlegg som fremlegger tidsbruk og hva som teoretisk kan gjøres innen tidsrommet fra åsted til bommen - her har VG videoklipp som viser nøyaktig 11 minutter i relativt sakte gange.

Disse to ser da ut til å ha tatt gangstien langs vannet på venstre side av vannet. 

Det er flere stier å velge mellom, en mindre kupert og ikke synlig fra vannet som jeg antar tar omtrent like lang tid. 

https://www.vgtv.no/video/221373/baneheia-drapene-undersoeker-omstridt-bevis?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row2_pos1&utm_campaign=overlay-main-ios

Rent teoretisk har du hatt rett vedrørende diskusjoner på tid.

• Liker 1
Skrevet
42 minutter siden, Fnuggolina said:

Det var 11 minutter... én vei. Og så skal han skrive flørtende tekstmeldinger. Du kunne knapt dokumentert bedre hvor absurd det er at han skal ha avbrutt det han angivelig holdt på med for å farte mellom åsted og bommen for å sende tekstmeldinger. For ikke å snakke om galskapen i å legge en dyr mobiltelefon i en veske på en sykkel der dusinvis av mennesker passerer i løpet av en dag mens du er på barnevoldtekt-/drapstokt. Det er fullstendig galskap, total kognitiv dissonans, å engang underholde idéen om at Viggo skal ha holdt på sånn.

Minner om at avstanden fra inne i bua (der det ikke var dekning) til utenfor bua (der det var glimrende dekning, fra EG_A) er knappe to meter. 

• Liker 23
Gjest Atheena
Skrevet
Moriamo skrev (20 minutter siden):

Det var 11 minutter... én vei. Og så skal han skrive flørtende tekstmeldinger. Du kunne knapt dokumentert bedre hvor absurd det er at han skal ha avbrutt det han angivelig holdt på med for å farte mellom åsted og bommen for å sende tekstmeldinger. For ikke å snakke om galskapen i å legge en dyr mobiltelefon i en veske på en sykkel der dusinvis av mennesker passerer i løpet av en dag mens du er på barnevoldtekt-/drapstokt. Det er fullstendig galskap, total kognitiv dissonans, å engang underholde idéen om at Viggo skal ha holdt på sånn.

Minner om at avstanden fra inne i bua (der det ikke var dekning) til utenfor bua (der det var glimrende dekning, fra EG_A) er knappe to meter. 

Det er ingen som tror han har gått skytteltrafikk frem og tilbake til bommen. Det virker fullstendig ulogisk. Han hadde vel aldri lagt den fra seg der heller. 

Hvis han ikke hadde mobilen på seg så må sykkel og mobil vært et helt annet sted i Baneheia nærmere åstedet. Det ble vel først et  issue flere måneder etterpå og det er ikke sikkert han har fortalt hele sannheten eller det kan være at han ikke husker det. 

Det kan ha vært dekning på åstedet fra Eg A. Eller han kan ha hatt mobilen på seg, men drapene skjedde på et senere tidspunkt. Altså fra etter 19.37 og før 20.19. Eller mellom 18.57 og 18.24. 

JHA minimaliserer helt klart egen rolle. Kan det være detaljer som kan forklare mobilen som ville implisert han i større grad? Dette er spekulasjoner, men kan de eks ha holdt vakt for hverandre når jentene ble voldtatt? De fikk god dekning fra Eg A kun 400 m fra åstedet. Kan JHA ha måtte rydde mye av åstedet alene for VK stakk? Det er mange mulige forklaringer. 

Hvis han var i bua hvor det ikke var dekning er det veldig rart at foreldrene som var hjemme ikke så han. Eller naboer. Det er også veldig rart at han standhaftig mente JHA kom til han kl 19.30 eller var tilstede når han ringte kompisene 20.19. 

Skrevet
Bettys skrev (1 time siden):

Nei, det var to ruter til åstedet fra badeplassen. Den nordlige ruten var faktisk mest naturlig å gå, siden det var den stien jentene visstnok alltid gikk. Så da en avstikker sørover mot åstedet. Se her. Den blå pilen er der de må ha gått der piloten fra andre side av 3. stampe observerer dem. Rød prikk er åstedet.

veien+til+%25C3%25A5stedet.png

• Liker 5
Skrevet
Atheena skrev (3 minutter siden):

Det kan ha vært dekning på åstedet fra Eg A. Eller han kan ha hatt mobilen på seg, men drapene skjedde på et senere tidspunkt. Altså fra etter 19.37 og før 20.19. Eller mellom 18.57 og 18.24. 

Jeg heller mot å tro at drapene skjedde en gang mellom klokken 19.00 og 19.30. Mest fordi tidspunktet 19.30 tydeligvis var veldig viktig for guttene i den synkroniserte alibi historien. Viggo kan ha lest den innkommende 19.24 meldingen nærmere 19.37, når han selv sendte en forhåndsskrevet SMS tilbake.

• Liker 6
Skrevet
lurven skrev (1 time siden):

kjenner ikke til alle detaljer i saken, men utfra det jeg har lest om saken så virker det ikke helt usannsynlig at viggo var med, siden han med sikkerhet var sammen med jha rett før og etter drapene, og at han tidligere har forgrepet seg på barn

Han ble sett med JHA rundt en time før jentene forsvant og rundt to timer etterpå. Ingen så dem sammen i mellomtiden. Han begikk overgrep 4-6 år tidligere. Det er dessverre tynt å bruke dette til å fastslå at de var sammen om drapene, spesielt siden han  flere ganger i det kritiske tidsrommet hadde mobiltrafikk via en basestasjon som dekker hjemmet hans men ikke åstedet, hvor 6-7 andre basestasjoner hadde dekning. Legg til at politiet foreslo for JHA å skylde på VK, samt hvor likt jentene ble drept/misbrukt, og man fant altså både kjønnshår fra JHA samt ti år senere hans DNA i sæd, selv om han alltid hevdet at han ikke hadde voldtatt, kun «berørt den ene jenta lett med uerigert penis på kommando fra VK».

• Liker 14
Skrevet
3 minutter siden, Atheena said:

Det er ingen som tror han har gått skytteltrafikk frem og tilbake til bommen. Det virker fullstendig ulogisk. Han hadde vel aldri lagt den fra seg der heller. 

Nettopp. Så hvorfor engang drøfte det? Vi kan like gjerne diskutere hvorvidt Julenissens slede reflekterte signalene fra EG_A til åstedet. Fire ganger.

9 minutter siden, Atheena said:

Det kan ha vært dekning på åstedet fra Eg A.

Det er ingen som seriøst underholder den tanken lengre. Teleplan hadde teoretiske beregninger (som ikke ble verifisert eksperimentelt) om at det kunne i teorien være dekning 150 meter fra åstedet i en retning ingen påstår at noen involverte oppholdt seg på noe tidspunkt. 

5 minutter siden, Atheena said:

Hvis han var i bua hvor det ikke var dekning er det veldig rart at foreldrene som var hjemme ikke så han. Eller naboer. Det er også veldig rart at han standhaftig mente JHA kom til han kl 19.30 eller var tilstede når han ringte kompisene 20.19. 

Hvis bua er mobilsignaltett, er det en viss sjanse for at den er ganske lydtett. Døra til bua vender mot en plass, vekk fra huset til Kristansen der familien hans satt og så på TV eller noe.

Alt dette utgjør i det aller minste rimelig tvil. I realiteten utelukker det Viggo som delaktig. 

• Liker 13
Skrevet
Callisto83 skrev (2 minutter siden):

Jeg heller mot å tro at drapene skjedde en gang mellom klokken 19.00 og 19.30. Mest fordi tidspunktet 19.30 tydeligvis var veldig viktig for guttene i den synkroniserte alibi historien. Viggo kan ha lest den innkommende 19.24 meldingen nærmere 19.37, når han selv sendte en forhåndsskrevet SMS tilbake.

19.30 var så viktig at det første JHA fortalte til politiet var at han jogget alene  i skogen mellom kl. 18.30-20.00.

• Liker 11
Skrevet
3 minutter siden, Callisto83 said:

Mest fordi tidspunktet 19.30 tydeligvis var veldig viktig for guttene i den synkroniserte alibi historien.

Hvilken synkroniserte alibihistorie? De oppgav forskjellige tidspunkt for når Jan Helge kom til Viggo!

• Liker 14
Gjest Bettys
Skrevet
Djækklåsst skrev (12 minutter siden):

Nei, det var to ruter til åstedet fra badeplassen. Den nordlige ruten var faktisk mest naturlig å gå, siden det var den stien jentene visstnok alltid gikk. Så da en avstikker sørover mot åstedet. Se her. Den blå pilen er der de må ha gått der piloten fra andre side av 3. stampe observerer dem. Rød prikk er åstedet.

veien+til+%25C3%25A5stedet.png

Takk, men ble ikke det en veldig lang vei å gå til åstedet? Veldig risikabelt mtp å bli observert. 

Skrevet
Djækklåsst skrev (1 minutt siden):

Han ble sett med JHA rundt en time før jentene forsvant og rundt to timer etterpå. Ingen så dem sammen i mellomtiden. Han begikk overgrep 4-6 år tidligere. Det er dessverre tynt å bruke dette til å fastslå at de var sammen om drapene, spesielt siden han  flere ganger i det kritiske tidsrommet hadde mobiltrafikk via en basestasjon som dekker hjemmet hans men ikke åstedet, hvor 6-7 andre basestasjoner hadde dekning. Legg til at politiet foreslo for JHA å skylde på VK, samt hvor likt jentene ble drept/misbrukt, og man fant altså både kjønnshår fra JHA samt ti år senere hans DNA i sæd, selv om han alltid hevdet at han ikke hadde voldtatt, kun «berørt den ene jenta lett med uerigert penis på kommando fra VK».

Hadde det ikke vært for vitne som fortalte Viggo og JHA at han så de inne i Baneheia den dagen, hadde neppe Viggo innrømmet og ha vært inne i Baneheia overhode, selv om vi vet at han var det.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Bettys skrev (6 minutter siden):

Takk, men ble ikke det en veldig lang vei å gå til åstedet? Veldig risikabelt mtp å bli observert. 

Ikke risikabelt, og ikke spesielt mye lenger enn å gå den andre veien. Faktisk kortere på trafikkert sti, fordi den sidestien sørover på kartet mot åstedet nesten ikke er brukt annet enn av joggere. Man må gå «rundt» også på nedsiden så det er omtrent like langt.

Om risikabelt, så var det selvsagt ingen risiko, for hadde man møtt på noen på grusstien, så ville det nok ikke skjedd noen drap, siden det da ville vært et vitne. Det som gjorde at drapene kunne skje var vel opplevelsen av at man usett var kommet seg til åstedet. Piloten var 150-200 meter unna og dermed ikke lett å få øye på.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, Callisto83 said:

Hadde det ikke vært for vitne som fortalte Viggo og JHA at han så de inne i Baneheia den dagen, hadde neppe Viggo innrømmet og ha vært inne i Baneheia overhode, selv om vi vet at han var det.

Innrømmet, eller husket. Jeg har selv ADHD, men jeg tror ikke det er bare «oss» som kan glemme sånne trivielle ting om vi ikke tenker stort over det mens det foregår, og vi blir bedt om å fylle ut en liten tekst om hvor vi var og hva vi gjorde et par dager tidligere. Jeg kunne fint glemt noe sånt. Hadde jeg hatt lese-/skrivevansker i tillegg, og en verbal IQ på 77, er det mulig jeg bare ikke hadde giddet å skrive det, da det ikke var relevant i og med at det skjedde før jentene hadde dratt hjemmefra. 

• Liker 12
Gjest
Dette emnet er låst og det er derfor ikke mulig å gi flere svar.
  • Opprett ny...