Gå til innhold

Viggo Kristiansen uskyldig dømt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, ops2 said:

La oss nå snu om, og si at Telenor og Teleplan sa at det var overveiende sannsynlig at mobiltelefonen var på åstedet. Hvor stor tiltro ville dere hatt til at VKs forsvarer sa at det var en teoretisk mulighet for at mobiltelefonen ikke var på åstedet, og at Viggo var hjemme?

Da ville selvfølgelig forsvarerne ha rett. Innenfor disse avstandene det er snakk om her kan ikke mobiltilkobling alene verken brukes til å bevise skyld ellet uskyld.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Callisto83 skrev (2 timer siden):

Vet ikke om det er nevnt tidligere i tråden, men VG skriver i dag om saken, og har et ganske oversiktlig 3D kart over området.  

Skjebnetimene i Baneheia.

Som man kan se, er ikke avstandene så enorme. 

Og det nevnes selvsagt ikke at det var god dekning på åstedet fra andre basestasjoner, man fikk sågar inn signalene fra 6-7 andre, men ikke den VK brukte, da måtte man et par hundre meter lenger unna.

Nevnes heller ikke at Telenor sa at det ikke var endringer i nettet eller noe med været som gjorde at det var noen grunn til at forholdene skulle ha endret seg fra drapskvelden til da de målte. I stedet hevdes det at det var umulig å gjenskape.

I det hele tatt en veldig svak artikkel, muligens enda svakere enn NRK sin om «var Viggo i bua eller Baneheia».

Men VG skrev jo på lederplass i 2008 at saken for all del ikke måtte gjenåpnes og at det var frekt av VK å søke om gjenopptakelse, så at de fortsetter med en slik vinkling er vel ikke overraskende. Spent på hvordan de vil dekke saken etter en frifinnelse.

Sitter vel noen her og der som tror det er helt åpent om VK vil bli dømt på nytt, og slike artikler hjelper ikke på med tanke på folkeopplysning.

I det hele tatt merkelig å servere en slik artikkel nå, når det er så mye man kunne ha gravd i. Mindretallets argumenter, f.eks. I artikkelen hevdes det at man er uenige om DNA. Men det nevnes ikke at uenigheten består av at mindretallet mener DNA-analysene fremstod som usikre alt i 2002.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fnuggolina skrev (5 minutter siden):

Spørs litt hvordan man vasker.

For å fjerne blod må man skylle først mest av med kaldt vann. Men det gjelder jo for lyse klær det synes på.

Jeg slang for eksempel noe lyst sengetøy en person hadde blødd neseblod i rett i 60vask, og det satt tydelig igjen. Men om jeg hadde vasket med klor også hadde kanskje ikke det skjedd. 

Om man planlegger er det nok ikke så vanskelig å utføre gjerningen, og så ta på seg et ekstra lag klær som skjuler eventuelle flekker 🤷‍♀️

Og om man har mørke klær synes jo ikke flekker. 

Joda, det er lett.

Det er kun hovedstien om stranda og ved hengebroa over vannet som er særlig trafikkert. 

Det er minst 3 enkle måter å komme seg til åstedet. 

Det finnes også to enkle innganger fra Wergelandsveien på Grim som er like ved hverandre om man vil ta en helt annen vei. 

Dessuten hadde begge trent på å komme seg usett gjennom Baneheia - gudene må vite hvorfor. 

Hvordan tilkomsten er fra åsted direkte til stien som går direkte fra Grim til Eg ved den bratte bakken vet jeg ikke. Om den er mulig å klatre opp er det enda mindre problem. 

Poenget er at det ikke tar 4 min med mindre man løper men det ville garantert skapt ekstra oppmerksomhet 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Djækklåsst said:

Sitter vel noen her og der som tror det er helt åpent om VK vil bli dømt på nytt, og slike artikler hjelper ikke på med tanke på folkeopplysning.

Når tre stemmer for gjennåpning av saken og to stemmer mot så er det en sterk indikasjon på at resultatet av en eventuell ny dom er ganske så åpen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bag skrev (35 minutter siden):

Når tre stemmer for gjennåpning av saken og to stemmer mot så er det en sterk indikasjon på at resultatet av en eventuell ny dom er ganske så åpen.

Når man leser argumentene så ser man at det er nettopp det det ikke er.

Mindretallet mener ingenting om mobilbeviset annet enn «det var kjent».

Mindretallet mener DNA-bevisene som ble brukt mot VK, eller dvs brukt til å utelukke at JHA var alene om det, er usikre, og at de også var usikre i 2002.

Hvordan skal man få dømt VK på nytt med denne argumentasjonen? Hele trumfkortet sist gang, som ble brukt til å bortforklare det ene og det andre, var nettopp «hvis ikke VK er den andre, hvem er det da?»

Det påfallende er at mediene ikke virker å være interessert i å borre i hva uenigheten mellom flertall og mindretall består av.

Det er jo også et sterkt signal at det tar så lang tid, hadde bevisbildet fra kommisjonens rapport holdt til domfellelse ville man ha tiltalt VK for lenge siden.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Fnuggolina said:

Joda, det er lett.

Det er kun hovedstien om stranda og ved hengebroa over vannet som er særlig trafikkert. 

Det er minst 3 enkle måter å komme seg til åstedet. 

Det finnes også to enkle innganger fra Wergelandsveien på Grim som er like ved hverandre om man vil ta en helt annen vei. 

Det er lett å gå mellom bommen og åstedet om rammen er at man går på en helt vanlig tur på en helt vanlig dag, men om du er på et drap- og voldtektstokt er det såpass vanskelig at tanken om å skulle gjøre det for å sende tekstmeldinger midt oppi alt, er absurd. Spekulasjonene om at mobilen lå i sykkelvesken (for de som spekulerer dithen) kan legges fullstendig bort.

53 minutter siden, Fnuggolina said:

Dessuten hadde begge trent på å komme seg usett gjennom Baneheia - gudene må vite hvorfor. 

De var gutter. Verre er det ikke. Mange gutter fortsetter denne aktiviteten lenge etter de er blitt myndige, noen godt oppi førtiåra, forskjellen er bare at de begynner å dra med seg softguns og paintballgevær og det foregår organisert. Men hvis noen tenker at Viggo tok seg frem og tilbake til bommen på dette viset, kan de slutte med det  med en gang. Å bevege seg slik gjennom terreng type Baneheia går sakte. Veldig sakte. 

Endret av Moriamo
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bettys

Ser i artikkelen i VG i dag at VK sa JHA var sammen med han da han ringte til kompisene kl 20.19. Hvis JHA skal ha gjort alt alene kan man nok se bort fra det senere scenarioet. Å rekke alt alene fra kl 19.45 til 20.19, inkludert tiden det tok å gå fra åstedet til VK sitt hus, ble vel litt knapt med tid. Han hadde vel ikke sykkel, så vidt jeg vet heller.
En annen ting jeg festet meg ved var at VK sier JHA dro hjem for å dusje kl 20.30. Merkelig at VK ikke la merke til blod på klærne hans. Kan ikke forstå hvordan han kan ha flyttet begge jentene uten å ha fått blod på klærne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God artikkel i VG. Jeg er fortsatt like undrende. Det er fortsatt mulig slik jeg leser det og det er mye som er rart. 

Undrer meg: I begynnelsen når JH speider/ser etter noen. Dette passer i tid med VK observasjoner. Dette er den delen der det er nøkkelen som visstnok skal bli hentet. Slik jeg leser det nå virker dette mer som et avtalt møte. En av en rekke ting jeg stusser på. Jeg tror ikke på nøkkel-historien (etter å ha tenkt etter). 

Reagerer også på at VK nektet for overgrepene som han hadde gjort tidligere til han ikke hadde noe valg. 

VG repeterer hva gk sier: Samtidig skriver en samlet kommisjon at det foreligger en rekke bevis og omstendigheter som kan tale for at dommen mot Viggo Kristiansen er riktig.Samtidig skriver en samlet kommisjon at det foreligger en rekke bevis og omstendigheter som kan tale for at dommen mot Viggo Kristiansen er riktig.

Får virkelig håpe DNA gir svar. Det virker som det er rom for handlingen (ca 40 minutter i to omganger). 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina
Jane Eyre skrev (1 time siden):

Poenget er at det ikke tar 4 min med mindre man løper men det ville garantert skapt ekstra oppmerksomhet 

Hva tenker du med angivelsen 4 minutt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina
Moriamo skrev (27 minutter siden):

Det er lett å gå mellom bommen og åstedet om rammen er at man går på en helt vanlig tur på en helt vanlig dag, men om du er på et drap- og voldtektstokt er det såpass vanskelig at tanken om å skulle gjøre det for å sende tekstmeldinger midt oppi alt, er absurd. Spekulasjonene om at mobilen lå i sykkelvesken (for de som spekulerer dithen) kan legges fullstendig bort.

De var gutter. Verre er det ikke. Mange gutter fortsetter denne aktiviteten lenge etter de er blitt myndige, noen godt oppi førtiåra, forskjellen er bare at de begynner å dra med seg softguns og paintballgevær og det foregår organisert. Men hvis noen tenker at Viggo tok seg frem og tilbake til bommen på dette viset, kan de slutte med det  med en gang. Å bevege seg slik gjennom terreng type Baneheia går sakte. Veldig sakte. 

Har du gått i Baneheia selv siden du mener det?

Det er jo fullstendig feil.

Jeg har bodd på Eg og Grim (og forsåvidt andre steder i Krs) - brukt hele Baneheia mange ganger i uka i åresvis. 

Jeg vet ingenting om skyld eller ikke, men Baneheia/Eg og Grim er jeg lommekjent i. Og forsåvidt særskilt nabolaget til Viggo siden jeg har bodd der selv. 

Den ballen om at ditt eller datt ikke går rent tidsmessig eller uten å bli sett (dvs: husket av vitner) kan vi bare legge megadød.

Mulig mange hypoteser er riktig, men tidsmessig går det helt fint - det går også helt fint uten å møte på folk - og det går også helt fint at noen ikke la merke til en fyr eller husker det osv.

Det er like fullt mulig som at de mange som bor ved Viggo kan ha sett/møtt ham hjemme uten å huske det. 

Endret av Fnuggolina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Djækklåsst said:

Det er jo også et sterkt signal at det tar så lang tid, hadde bevisbildet fra kommisjonens rapport holdt til domfellelse ville man ha tiltalt VK for lenge siden.

At det tar så lang tid er da nettopp et tegn på at utfallet er åpent. Hadde man vært sikre på at Viggo var skyldig eller at han var uskyldig ville det derimot tatt kort tid.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bettys skrev (5 timer siden):

Jeg svarte på et innlegg der man mente DNA kan ha kommet fra de som hadde lagt sammen klærne/undertøyet de hadde på seg. Det ble ikke sagt noe om badetøy og håndklær. Evt DNA på badetøyet kan man se bort fra, da det ville bli vasket vekk da de badet. Håndklærne er en mulighet. Klærne de hadde de sannsynligvis med seg fra mødrene. 

De ble voldtatt etter at de hadde badet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2ro skrev (26 minutter siden):

God artikkel i VG. Jeg er fortsatt like undrende. Det er fortsatt mulig slik jeg leser det og det er mye som er rart. 

Undrer meg: I begynnelsen når JH speider/ser etter noen. Dette passer i tid med VK observasjoner. Dette er den delen der det er nøkkelen som visstnok skal bli hentet. Slik jeg leser det nå virker dette mer som et avtalt møte. En av en rekke ting jeg stusser på. Jeg tror ikke på nøkkel-historien (etter å ha tenkt etter). 

Reagerer også på at VK nektet for overgrepene som han hadde gjort tidligere til han ikke hadde noe valg. 

VG repeterer hva gk sier: Samtidig skriver en samlet kommisjon at det foreligger en rekke bevis og omstendigheter som kan tale for at dommen mot Viggo Kristiansen er riktig.Samtidig skriver en samlet kommisjon at det foreligger en rekke bevis og omstendigheter som kan tale for at dommen mot Viggo Kristiansen er riktig.

Får virkelig håpe DNA gir svar. Det virker som det er rom for handlingen (ca 40 minutter i to omganger). 

Det er en svak artikkel. Ikke rart du blir undrende av dette.

Et avtalt møte? Hvordan i all verden får du dette til å bli noe som virker som et avtalt møte? Hvorfor skulle de møtes der, snakke med folk, vise til alle at de var der, om planen var å finne noen å voldta og drepe i Baneheia like etterpå? VK ringte til hjem til JHA, fikk beskjed om at JHA skulle til Baneheia for å jogge, det er jo ingenting her som tyder på at dette var avtalt. Dette med at JHA ble observert er derimot interessant, siden han befant seg et sted hvor han nektet for at han hadde vært selv om han spesifikt ble spurt om det. Sett i lys av at han ble sett alene i Baneheia av flere kvelden før med påfallende oppførsel er dette interessant. Om noe tyder det på at VK forstyrret JHAs planer gjennom å treffe på ham.

At VK på et generelt spørsmål om å ha begått overgrep nekter, men så uten noe særlig press tilstår, det forteller vel ikke annet enn at han virker å være en som tilstår det han har gjort. Om drapene har han altså nektet i 21 år.

Og den setningen om hva GK sier er vel den mest siterte. Men den sier jo ingenting. Alle er enige i det som står der. Pussig nok skrives det ikke hva dette «mye» består av. Det er at VK var en moduskandidat som var venn med JHA og hadde begått overgrep 5-6 år før, ble sett med JHA en time før og to timer etter jentene sist ble sett.

Følgende sitat er langt mer interessant:

«Flertallet har ovenfor beskrevet at Viggo Kristiansen hadde trekk som gjorde han til moduskandidat til de straffbare handlinger. Selv om dette er tilfelle, er det også et faktum at Jan Helge Andersen var kapabel til å knivstikke den yngste jenta til døde. Det er også tilkommet nye bevis i saken som i sterkere grad gir holdepunkter for at han begikk grove seksuelle overgrep mot den yngste jenta, jf. DNA-analysen fra 2010. Når de faktiske forhold viser at Jan Helge Andersen var kapabel til å begå uforståelige og svært alvorlige straffbare handlinger, er det vanskelig å se at Viggo Kristiansens modus, utelukker – eller taler sterkt imot – muligheten for at Jan Helge Andersen begikk de straffbare handlinger alene.»

Ellers er det IKKE rom for handlingen med VK inkludert slik JHA har beskrevet det som skjedde. Skal man presse VK inn i dette i «tidsvindu» på 40 min må man se bort fra JHAs forklaring, hvor de var sammen i Baneheia fra 18.15 til 20.00 ca.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (25 minutter siden):

Jeg synes ikke artikkelen var noe bra. Foruten 3D bilder over Baneheia. Den gikk ikke noe i dybden og utfordret ikke svakhetene ved dommen.

Det at J.H.A så ut til å speidet etter noen, før han møtte  V.K styrker  at han trolig var alene.   Det faller inni rekken av indisier om hva han hadde i gjære den kvelden.

Hvorfor tror du ikke på nøkkel-historien. Det er bekreftet av stefaren tilJ.H.A. Hvordan passer dette så inn? Om det tenkes at dette var et planlagt alibi, hvorfor nevnes det da ikke under første avhør? 

Endret av Bendie
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bag skrev (10 minutter siden):

At det tar så lang tid er da nettopp et tegn på at utfallet er åpent. Hadde man vært sikre på at Viggo var skyldig eller at han var uskyldig ville det derimot tatt kort tid.

Det er jo i teorien åpent siden nye DNA-analyser i teorien kan lede til hva som helst, så da må de vente. Men sannsynligheten for å finne DNA av VK er jo særdeles liten.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Djækklåsst skrev (3 minutter siden):

Det er en svak artikkel. Ikke rart du blir undrende av dette.

Et avtalt møte? Hvordan i all verden får du dette til å bli noe som virker som et avtalt møte? Hvorfor skulle de møtes der, snakke med folk, vise til alle at de var der, om planen var å finne noen å voldta og drepe i Baneheia like etterpå? VK ringte til hjem til JHA, fikk beskjed om at JHA skulle til Baneheia for å jogge, det er jo ingenting her som tyder på at dette var avtalt. Dette med at JHA ble observert er derimot interessant, siden han befant seg et sted hvor han nektet for at han hadde vært selv om han spesifikt ble spurt om det. Sett i lys av at han ble sett alene i Baneheia av flere kvelden før med påfallende oppførsel er dette interessant.

At VK på et generelt spørsmål om å ha begått overgrep nekter, men så uten noe særlig press tilstår, det forteller vel ikke annet enn at han virker å være en som tilstår det han har gjort. Om drapene har han altså nektet i 21 år.

Og den setningen om hva GK sier er vel den mest siterte. Men den sier jo ingenting. Alle er enige i det som står der. Pussig nok skrives det ikke hva dette «mye» består av. Det er at VK var en moduskandidat som var venn med JHA og hadde begått overgrep 5-6 år før, ble sett med JHA en time før og to timer etter jentene sist ble sett.

Følgende sitat er langt mer interessant:

«Flertallet har ovenfor beskrevet at Viggo Kristiansen hadde trekk som gjorde han til moduskandidat til de straffbare handlinger. Selv om dette er tilfelle, er det også et faktum at Jan Helge Andersen var kapabel til å knivstikke den yngste jenta til døde. Det er også tilkommet nye bevis i saken som i sterkere grad gir holdepunkter for at han begikk grove seksuelle overgrep mot den yngste jenta, jf. DNA-analysen fra 2010. Når de faktiske forhold viser at Jan Helge Andersen var kapabel til å begå uforståelige og svært alvorlige straffbare handlinger, er det vanskelig å se at Viggo Kristiansens modus, utelukker – eller taler sterkt imot – muligheten for at Jan Helge Andersen begikk de straffbare handlinger alene.»

Ellers er det IKKE rom for handlingen med VK inkludert slik JHA har beskrevet det som skjedde. Skal man presse VK inn i dette i «tidsvindu» på 40 min må man se bort fra JHAs forklaring, hvor de var sammen i Baneheia fra 18.15 til 20.00 ca.

Viggo sier jo også at de var sammen i løpet av den perioden. 1800 var de sammen sier vitne. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Fnuggolina said:

Har du gått i Baneheia selv siden du mener det? 

Ja.

17 minutter siden, Fnuggolina said:

Det er jo fullstendig feil.

Nei.

18 minutter siden, Fnuggolina said:

Jeg har bodd på Eg og Grim (og forsåvidt andre steder i Krs) - brukt hele Baneheia mange ganger i uka i åresvis. 

Jeg vet ingenting om skyld eller ikke, men Baneheia/Eg og Grim er jeg lommekjent i. Og forsåvidt særskilt nabolaget til Viggo siden jeg har bodd der selv. 

Baneheia er bittelite. Har du ruslet rundt der hver kveld i en uke er du utlært i «Baneheiaologi». Men det er irrelevant om du er dødskjent i masse stier og områder som ikke har noen relevans for saken. Det er bare noen få ruter Viggo kan ha fulgt om han skulle skytle mellom åstedet og bommen, og alle scenarioer er fullstendig absurde, gitt konteksten vi snakker her. 

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (17 minutter siden):

Viggo sier jo også at de var sammen i løpet av den perioden. 1800 var de sammen sier vitne. 

Hva mener du med dette? Ja, de var sammen ved parkeringsplassen i 18-tiden, etter at VK lette etter og fant JHA for å få reservenøklene. En historie som bekreftes av JHAs far, og telefonloggen som viste at VK ringte hjem til JHA litt før kl. 18.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina
Moriamo skrev (12 minutter siden):

Ja.

Nei.

Baneheia er bittelite. Har du ruslet rundt der hver kveld i en uke er du utlært i «Baneheiaologi». Men det er irrelevant om du er dødskjent i masse stier og områder som ikke har noen relevans for saken. Det er bare noen få ruter Viggo kan ha fulgt om han skulle skytle mellom åstedet og bommen, og alle scenarioer er fullstendig absurde, gitt konteksten vi snakker her. 

Ja, og de rutene har jeg listet opp tidligere - med tidsangivelse.

Ikke fordi jeg mener han gikk der, men fordi man kan.

Stampa2 er lite ja, selve Baneheia strekker seg et stykke. Den går fra Grim, Ravnedalen, sentrum ved Nybyen, Eg og inntil sykehuset.

Mulig scenarioene er absurde, men det går teoretisk. 

Nå har de vel nettopp gått der med stoppeklokke selv og konkludert med det samme. 

Begriper ikke at du gidder motsi DET faktumet. 

Det går. Er det sannsynlig at noen gidder gjøre det mens de dreper/voldtar? Den er relativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...