Gå til innhold

Viggo Kristiansen uskyldig dømt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bettys skrev (16 minutter siden):

Jeg svarte på det uthevede i innlegget til Jazzbazz over her. 

og på det jeg siterte.

uansett har det allerede blitt tatt DNA  av fedrene, så det er tydelig at man ser på dette som en reel mulighet, at  (evnt )DNA  funn kan stamme fra en av dem.

Helland sier politiet nå er igang med prøvetaking av en rekke personer som er tilknyttet sakskomplekset - deriblant letemannskaper, jentenes fedre og meddømte Jan Helge Andersen.

https://www.tv2.no/a/14045545/

Endret av Lana01
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bettys
Lana01 skrev (25 minutter siden):

og på det jeg siterte.

uansett har det allerede blitt tatt DNA  av fedrene, så det er tydelig at man ser på dette som en reel mulighet, at  (evnt )DNA  funn kan stamme fra en av dem.

Helland sier politiet nå er igang med prøvetaking av en rekke personer som er tilknyttet sakskomplekset - deriblant letemannskaper, jentenes fedre og meddømte Jan Helge Andersen.

https://www.tv2.no/a/14045545/

Fint at de undersøker alle muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bettys skrev (23 minutter siden):

Fint at de undersøker alle muligheter.

Ja det er bra. Det blir nok en grundig gjennomgang av alt, så får vi håpe på det gir noen sikre svar, 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, HarryDotter said:

Mangel på blodspor er noe som har puslet meg også. Hvordan kunne han knivstikke og drepe to personer uten en dråpe blod på sine egne klær? Det var mye blod på åstedet ifølge rapportene. Merkelig. Men han har innrømmet drap og voldtekt med påfølgende dna bevis imot ham, så det rokker jo ikke ved skyldspørsmålet, men alikevel.....

Ingen så hverken VK eller JHA gå fra Baneheia. Det står i dagens VG. "Det er heller ingen som ser de dra hjemover"

Men hvordan kunne han/de vite det på forhånd?

Jeg husker ikke å ha lest at politiet spurte JHA om hvorfor de ikke fikk blod på klærne. Eller hvorfor de tok risikoen på å bli sett med blodige klær. Politiet virket veldig uinteressert i alt annet enn hva JHA sa om VK. Ingen av de som så guttene ved bommen sa at de hadde med sekk eller pose, som de kunne ha hatt klær i .

Men mer enn 1 vitne har sagt at JHA var i Baneheia dagen før. De la merke til at han oppførte seg rart. Så hvis vi godtar at han var der, og plukket ut et drapssted, så kunne han ha gjemt en pose med en joggedrakt eller lignende, under en busk.

Spekulasjon: Han byttet til rene klær, eller tok en joggedress over klærne han hadde på seg, og det var planlagt.

JHA har sagt at de to vasket hendene og kniven i en vanndam etterpå. Men ikke noe om blod på annet enn hendene.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
ops2 skrev (2 minutter siden):

Ingen så hverken VK eller JHA gå fra Baneheia. Det står i dagens VG. "Det er heller ingen som ser de dra hjemover"

Men hvordan kunne han/de vite det på forhånd?

Jeg husker ikke å ha lest at politiet spurte JHA om hvorfor de ikke fikk blod på klærne. Eller hvorfor de tok risikoen på å bli sett med blodige klær. Politiet virket veldig uinteressert i alt annet enn hva JHA sa om VK. Ingen av de som så guttene ved bommen sa at de hadde med sekk eller pose, som de kunne ha hatt klær i .

Men mer enn 1 vitne har sagt at JHA var i Baneheia dagen før. De la merke til at han oppførte seg rart. Så hvis vi godtar at han var der, og plukket ut et drapssted, så kunne han ha gjemt en pose med en joggedrakt eller lignende, under en busk.

Spekulasjon: Han byttet til rene klær, eller tok en joggedress over klærne han hadde på seg, og det var planlagt.

JHA har sagt at de to vasket hendene og kniven i en vanndam etterpå. Men ikke noe om blod på annet enn hendene.

Nei det der syntes jeg er så merkelig. Har det kommet noe info om politiet beslagela tøyet til JHA som han ble observert i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HarryDotter skrev (3 minutter siden):

Nei det der syntes jeg er så merkelig. Har det kommet noe info om politiet beslagela tøyet til JHA som han ble observert i?

Har lest et rykte om at klærne hans ble vasket hjemme. Men uansett er det med klærne interessant, vet ikke hvor lett blod går av i vask.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HarryDotter skrev (3 minutter siden):

Ja det er interessant . Han ble observert med en hvit t skjorte, og joggebukse , som han og hans stefar hadde like. Dette kan ha vært planlagt, klesvalg, og politet kan også ha fått utlevert feil klær, 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (1 minutt siden):

Ja det er interessant . Han ble observert med en hvit t skjorte, og joggebukse , som han og hans stefar hadde like. Dette kan ha vært planlagt, klesvalg, og politet kan også ha fått utlevert feil klær, 

Tenker også på at JHA hadde kontroll over jentene som det blir beskrevet i boka (Viggo og JHA). Jentene ble drept uten noe motstand kan det bety at det var lite til ingen blod på klærne hans?

Bare en refleksjon altså.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jane Eyre skrev (1 minutt siden):

Tenker også på at JHA hadde kontroll over jentene som det blir beskrevet i boka (Viggo og JHA). Jentene ble drept uten noe motstand kan det bety at det var lite til ingen blod på klærne hans?

Bare en refleksjon altså.

Ja det er mange muligheter. Han kan også ha kledd av seg, det meste., før drapene. Og måten jentene  ble drept på, kan ha gjort  at lite blod , kom på han? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfor så mange er ivrige på å avvise mobilbeviset bare fordi et vitne ble presset hardt av aktor i den andre rettsaken. Kunne han være 100% sikker på at mobilen ikke var på åsstedet? Sakkyndige ble presset til å si at det var en teoretisk mulighet for at telefonen kunne ha vært på åstedet.

Den sakkyndige som vitnet i retten har i ettertid uttalt at han frykter at retten kan ha misforstått hans vitnemål. Men den teoretiske muligheten ble brukt til å avvise mobilbeviset. Det er ingen tvil om det.

La oss nå snu om, og si at Telenor og Teleplan sa at det var overveiende sannsynlig at mobiltelefonen var på åstedet. Hvor stor tiltro ville dere hatt til at VKs forsvarer sa at det var en teoretisk mulighet for at mobiltelefonen ikke var på åstedet, og at Viggo var hjemme?

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
Lana01 skrev (1 minutt siden):

Ja det er mange muligheter. Han kan også ha kledd av seg, det meste., før drapene. Og måten jentene  ble drept på, kan ha gjort  at lite blod , kom på han? 

Leste at det var huller i klærne til jentene etter alle stikkskadene, så de hadde tydeligvis på seg klærne da de ble drept. Klær over hud vil jo dempe eventuell blodsprut. Så kanskje JHA bare fikk blod på hendene sine og at han klarte å vaske det bort slik han selv forklarte?

Spoiler

Jeg misstenker sterkt at det var snakk om drap først også voldtekt. Uansett hvor traumatiserte offrene var, kan jeg ikke se for meg at de småjentene kan ha klart å IKKE lage én lyd under både vaginal og anal voldtekt. Det må jo ha vært ekstremt smertefullt!!!

Stakkar små!! Jeg klarer ikke med beste fatteevne og godvilje, klare å forstå hvordan noen kan gjøre slikt mot andre. Spesiellt ikke mot barn! Den klart jævligste saken Norge har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (10 minutter siden):

Ja jeg tenker også at det finnes flere måter å tolke/forklare at det ikke ble sikret blodspor. Manglende blodspor trenger nødvendigvis ikke å være et tegn på at JHA hadde en passiv rolle i ugjeringene.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er nevnt tidligere i tråden, men VG skriver i dag om saken, og har et ganske oversiktlig 3D kart over området.  

Skjebnetimene i Baneheia.

Som man kan se, er ikke avstandene så enorme. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HarryDotter skrev (29 minutter siden):

I boka til Jahr kommet frem at buksene ble beslaglagt. J.H.A hadde påpekt at stefaren hadde lik bukse og han var usikker på hvilken buksen han hadde brukt. En hvit t shirt kan fort være kastes om blodflekker ( byttet på stedet) eller være av under ugjerningen, om han har tenkt på dette? 

Endret av Bendie
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
Callisto83 skrev (3 minutter siden):

Vet ikke om det er nevnt tidligere i tråden, men VG skriver i dag om saken, og har et ganske oversiktlig 3D kart over området.  

Meget interessant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (2 minutter siden):

Avstandene er ikke enorme nei men har man gått i Baneheia før skjønner man at det ikke er veldig lett å komme seg fra bommen til åstedet, og i tillegg gjøre dette usett. 

Åstedet tror jeg ligger noen 10 talls meter fra en av de mindre stiene i skogen. Så først tror jeg man må gå fra en av hovedstiene, deretter gå opp en mindre sti og tilslutt gå ut i ulendt terreng.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ble ikke beslaglagt noen klær hos JHA eller VK før de ble arrestert, 4 måneder etter.

Klærne ble sikkert vasket mange ganger. Og det var helt nøytrale klær. Hvem ser forskjell på to hvite t-skjorter? Og bukser som to i familen har samme type av... kunne ikke vært noe spesielt.

Hvis jeg var JHA, ville jeg ha vasket klærne godt, og så lagt de i søpla.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (1 time siden):

Jeg lurer på hvorfor så mange er ivrige på å avvise mobilbeviset bare fordi et vitne ble presset hardt av aktor i den andre rettsaken. Kunne han være 100% sikker på at mobilen ikke var på åsstedet? Sakkyndige ble presset til å si at det var en teoretisk mulighet for at telefonen kunne ha vært på åstedet.

Den sakkyndige som vitnet i retten har i ettertid uttalt at han frykter at retten kan ha misforstått hans vitnemål. Men den teoretiske muligheten ble brukt til å avvise mobilbeviset. Det er ingen tvil om det.

La oss nå snu om, og si at Telenor og Teleplan sa at det var overveiende sannsynlig at mobiltelefonen var på åstedet. Hvor stor tiltro ville dere hatt til at VKs forsvarer sa at det var en teoretisk mulighet for at mobiltelefonen ikke var på åstedet, og at Viggo var hjemme?

Her kan vi se hvordan aktor presset på sakkyndig fra Telenor. https://www.nrk.no/norge/lite-sannsynlig-at-kristiansen-har-ringt-fra-astedet-1.522225

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Callisto83 said:

Virker som at den teoretiske mulige dekningen er 150-200m i luftlinje, gjennom ulendt terreng, fra åstedet.

Som ikke var kjent på tidspunktet engang.

Halmstrå.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina
Djækklåsst skrev (2 timer siden):

Har lest et rykte om at klærne hans ble vasket hjemme. Men uansett er det med klærne interessant, vet ikke hvor lett blod går av i vask.

Spørs litt hvordan man vasker.

For å fjerne blod må man skylle først mest av med kaldt vann. Men det gjelder jo for lyse klær det synes på.

Jeg slang for eksempel noe lyst sengetøy en person hadde blødd neseblod i rett i 60vask, og det satt tydelig igjen. Men om jeg hadde vasket med klor også hadde kanskje ikke det skjedd. 

Om man planlegger er det nok ikke så vanskelig å utføre gjerningen, og så ta på seg et ekstra lag klær som skjuler eventuelle flekker 🤷‍♀️

Og om man har mørke klær synes jo ikke flekker. 

Jane Eyre skrev (2 timer siden):

Avstandene er ikke enorme nei men har man gått i Baneheia før skjønner man at det ikke er veldig lett å komme seg fra bommen til åstedet, og i tillegg gjøre dette usett. 

Åstedet tror jeg ligger noen 10 talls meter fra en av de mindre stiene i skogen. Så først tror jeg man må gå fra en av hovedstiene, deretter gå opp en mindre sti og tilslutt gå ut i ulendt terreng.

Joda, det er lett.

Det er kun hovedstien om stranda og ved hengebroa over vannet som er særlig trafikkert. 

Det er minst 3 enkle måter å komme seg til åstedet. 

Det finnes også to enkle innganger fra Wergelandsveien på Grim som er like ved hverandre om man vil ta en helt annen vei. 

Dessuten hadde begge trent på å komme seg usett gjennom Baneheia - gudene må vite hvorfor. 

Hvordan tilkomsten er fra åsted direkte til stien som går direkte fra Grim til Eg ved den bratte bakken vet jeg ikke. Om den er mulig å klatre opp er det enda mindre problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...