Jane Eyre Skrevet 29. juni 2021 #10621 Skrevet 29. juni 2021 TuttaHutta skrev (3 minutter siden): Den er hvert fall upartisk, til forskjell fra bok fra dokumentar. Men du sier at skrivet er upartisk. Men hvordan kan du fortsatt mene det når gjenopptakelseskommisjonen etter 9+ søknader velger å åpne saken for å snuse på den? Kan det tenke seg at de også var farget av meningen til JHA sin forsvarer, dommen og politiet? Bias- et begrep som beskriver hvordan vi ubevisst farges av informasjon fra andre. Jeg tror kommisjonen var farget.. 7
Jane Eyre Skrevet 29. juni 2021 #10622 Skrevet 29. juni 2021 2ro skrev (3 minutter siden): Jeg har ikke lest boken (bare småtteri). Du får nesten lese selv. Selv gk kommisjonen var delt i avgjørelse om å ta den opp. De er enig i at mye fortsatt taler for skyld. Det vil i allefall gi deg informasjon som ikke er i Viggo sin favør og gjøre at du ser saken litt bredere. Men du sier du ikke har lest boken. At det nevnes at den er partisk, i favør til Viggo er jeg sterkt uenig i. Den spytter fakta. Politiet var upartiske. Synes du burde lese boken, høre podcasten og se dokumentaren. Så skal jeg lese dette skrivet 4
2ro Skrevet 29. juni 2021 #10623 Skrevet 29. juni 2021 Jane Eyre skrev (1 minutt siden): Men du sier at skrivet er upartisk. Men hvordan kan du fortsatt mene det når gjenopptakelseskommisjonen etter 9+ søknader velger å åpne saken for å snuse på den? Kan det tenke seg at de også var farget av meningen til JHA sin forsvarer, dommen og politiet? Bias- et begrep som beskriver hvordan vi ubevisst farges av informasjon fra andre. Jeg tror kommisjonen var farget.. Les den først du. Det er bare forklaringer og fakta fram til drøfting og konklusjonen. DNA, mobil, vitneavhør, historikk etc. Det er fakta og nøytral informasjon. 3
Lana01 Skrevet 29. juni 2021 #10624 Skrevet 29. juni 2021 TuttaHutta skrev (3 minutter siden): Mobildata i henhold til hvem? Forsvaret til Viggo Kristiansen? Inn forhold til der JHA oppgir at han og VK befant seg før drapene. Det ligger godt utenfor dekningsområdet forEgA I følge de to sakkyndige som vitnet i rettssakene, Amundsen og Schøyen, kunne ingen si noe sikkert om dekningen på åstedet kvelden den 19. mai 2000. Fordi en ikke med 100% sikkerhet ville fastslå dette. Hva annet kunne de si. Det ble hevdet de hadde sikkert DNA av VK , og man følte seg vel presset på dette. Det er ingen som har tro på at mobilen ble brukt på åstedet Det de kan si ganske sikkert, er at det ville vært dekning 150-300 meter unna åstedet. Hvor lang tid bruker du på å løpe 60-meteren? Gang det med to, så får du avstanden til sikkert område som er innenfor dekningen til Eg A.. Det blir mye hvis om og men Det er absolutt ingen bevis for at mobilen må ha vært i noen bu, det eneste som er temmelig sikkert, er at den befant seg innenfor dekningsområdet til Eg A på angitt tider, hvor det er lange tidsvinduer i mellom hvor han kan ha deltatt osv Mobil beviset støtter VK sin forklaring enkelt og greit.. Det støtter ikke JHA sin forklaring svart i innlegget 6
2ro Skrevet 29. juni 2021 #10625 Skrevet 29. juni 2021 Jane Eyre skrev (1 minutt siden): Men du sier du ikke har lest boken. At det nevnes at den er partisk, i favør til Viggo er jeg sterkt uenig i. Den spytter fakta. Politiet var upartiske. Synes du burde lese boken, høre podcasten og se dokumentaren. Så skal jeg lese dette skrivet Lest litt, hørt og sett. Men du har ikke lest den eneste kilden som skal være nøytral. Det er den viktigste av alle kilder til informasjon. 4
Jane Eyre Skrevet 29. juni 2021 #10626 Skrevet 29. juni 2021 2ro skrev (Akkurat nå): Les den først du. Det er bare forklaringer og fakta fram til drøfting og konklusjonen. DNA, mobil, vitneavhør, historikk etc. Det er fakta og nøytral informasjon. Men, om du leser boken kritiserer forfatteren sterkt at flere vitner ikke ble inkludert i rettsaken. Som jeg har skrevet tidligere i tråden er det et vitne, en eldre mann som jogget ruten kvelden overgrepene/drapene skjedde, som hadde sett en mann gå ved siden av to jenter. Han beskrev eksakt genser som JHA hadde på seg den kvelden.. Ja jeg kommer til å lese dette dokumentet men jeg vet at det er biased og er mangelfult desverre. Mobilbeviset og dna beviset er jo en vits.. 6
Lana01 Skrevet 29. juni 2021 #10627 Skrevet 29. juni 2021 Fnuggolina skrev (1 minutt siden): Ikke noen som har vokst opp med ham på Eg iallefall. Det er vel kun hans egen familie som tror han er uskyldig der og/eller ville beskrevet noe annet. Ikke kall det et rykte, dette dukket aldri opp som aktuelt under rundspørringen i nabolaget. Da ville det kommet frem nettopp da. Men angående dette med at noen så en person og 2 barn: Vet noen hvor disse ble sett? De ble vel observert på stien, den vegen jentene pleide å gå hjem ,etter de hadde badet 6
Jane Eyre Skrevet 29. juni 2021 #10628 Skrevet 29. juni 2021 Fnuggolina skrev (1 minutt siden): Ikke noen som har vokst opp med ham på Eg iallefall. Det er vel kun hans egen familie som tror han er uskyldig der og/eller ville beskrevet noe annet. Ikke kall det et rykte, dette dukket aldri opp som aktuelt under rundspørringen i nabolaget. Da ville det kommet frem nettopp da. Men angående dette med at noen så en person og 2 barn: Vet noen hvor disse ble sett? Du kan lese boken. Der står det skrevet 👍 Kan desverre ikke si mer enn det som har blitt sagt av rykter. Men imponerende hvis Viggo på rett over 170 på sokkelessen har makt over Jan Helge over 180 cm. 3
Gjest Fnuggolina Skrevet 29. juni 2021 #10629 Skrevet 29. juni 2021 Lana01 skrev (2 minutter siden): svart i innlegget Men.... mobilbeviset støtter VK sim forklaring om at han var i bua? Det blir feil analyse. Mobilbeviset tilsier en stor sannsynlighet for at mobilen befant seg innenfor rekkevidden til Eg A. Altså er større område. (Særlig ikke spesifikt bua, ettersom den ikke har dekning.)
Jane Eyre Skrevet 29. juni 2021 #10630 Skrevet 29. juni 2021 2ro skrev (3 minutter siden): Lest litt, hørt og sett. Men du har ikke lest den eneste kilden som skal være nøytral. Det er den viktigste av alle kilder til informasjon. Men GK er dessverre ikke lenger nøytrale når de har avvist saken i 10 + år og tatt utgangspunktet i "bevis" som er såpass svake.. 4
Bendie Skrevet 29. juni 2021 #10631 Skrevet 29. juni 2021 (endret) TuttaHutta skrev (22 minutter siden): Mannen med hund kan du glemme, Sjødin tok feil, denne mannen var der en time tidligere enn det som ble angitt. Flyveren hadde ikke med seg brillene sine, og var på andre siden av vannet, det er på ingen måte en sikker observasjon, og det kan være han så Jan Helge og jentene, mens Viggo ikke var synlig fra det stedet han sto. Dersom observasjonen er riktig dog, og flyveren så Jan Helge og de to jentene 19:45, så skjedde ugjerningene mellom 19:45 og 20:30, en periode heller ikke Kristiansen har mobiltrafikk i, og som ville gjøre at både Andersen og Kristiansen kunne deltatt, og vært hjemme på trappa hos Kristiansen 20:19, når Kristiansen ringte to kompiser for "alibi". Med andre ord, flyverens observasjon er ikke fordelaktig for noen parter, heller ikke for Kristiansen, ettersom mobilbruken som liksom skal "utelukke" er 19:24 og 19:37. Dersom jentene levde, og var ved vannet når flyveren så de 19.45, så faller hele mobilbeviset bort. Mobilbeviset faller da ikke bort om jentene ble lokket 19.45. V.K kan da ikke ha vært med på å lokke jentene. Da han sendte tekstmelding 7 min tidligere. Og hvorfor forsvinner rett før ugjerningen om de har planlagt dette sammen. Dessuten tar det litt tid til de er på åstedet og voldtekt og drap finner sted.. Trolig skjer/ starter det rett etter 20.00. Da et vitne hørte skrik 20.04. Det passer dårlig med at V.K må ha forlatt stedet kun få min etter, for å rekke frem til tlf samtalen 20.19. Han skal da også hatt tid til å vaske seg, før han forlater åstedet. Det hele passer imidlertid inn om J.H.A planla og forberede åstedet dagen før. Han har så møtt jentene på stien 19.45. Ene jenten skriker 20.04 og drap og voldtekt skjer i løpet av de neste 10-15 min. Han rydder så åstedet. Noe som også stemmer overens med to vitneobservasjoner . Han tar seg så gjennom terrenget og hjem til V.K. Endret 29. juni 2021 av Bendie 7
2ro Skrevet 29. juni 2021 #10632 Skrevet 29. juni 2021 (endret) Jane Eyre skrev (26 minutter siden): Men, om du leser boken kritiserer forfatteren sterkt at flere vitner ikke ble inkludert i rettsaken. Som jeg har skrevet tidligere i tråden er det et vitne, en eldre mann som jogget ruten kvelden overgrepene/drapene skjedde, som hadde sett en mann gå ved siden av to jenter. Han beskrev eksakt genser som JHA hadde på seg den kvelden.. Ja jeg kommer til å lese dette dokumentet men jeg vet at det er biased og er mangelfult desverre. Mobilbeviset og dna beviset er jo en vits.. Han sa han så en kvinne med to barn. 😊 Så der ser du hvordan boken feilaktig gjengir fakta. Med forbehold om at vi snakker om samme vitne. Kan tenkes vi snakker forbi hverandre. Endret 29. juni 2021 av 2ro
Lana01 Skrevet 29. juni 2021 #10633 Skrevet 29. juni 2021 (endret) Fnuggolina skrev (3 minutter siden): Men.... mobilbeviset støtter VK sim forklaring om at han var i bua? Det blir feil analyse. Mobilbeviset tilsier en stor sannsynlighet for at mobilen befant seg innenfor rekkevidden til Eg A. Altså er større område. (Særlig ikke spesifikt bua, ettersom den ikke har dekning.) Når jeg sier støtter, mener jeg at det stemmer godt med at EgA slår inn her. altså på utsiden av bua Endret 29. juni 2021 av Lana01 7
TuttaHutta Skrevet 29. juni 2021 #10634 Skrevet 29. juni 2021 (endret) Fnuggolina skrev (14 minutter siden): Men angående dette med at noen så en person og 2 barn: Vet noen hvor disse ble sett? Ja. Det var flyveren Leif Hogner som så en mann (muligens en kvinne) og to barn, ved badeplassen ved sørenden av 3. Stampe, der jentene badet. Observasjonen skal han ha gjort fra andre siden av vannet, et godt stykke unna, rundt 19:40-19:45, uten brillene sine. Det er verdt å merke seg at andre vitner som er langt sikrere har sett jentene avslutte badingen allerede rundt 18:45, og at de skulle vært hjemme rundt 19:00. Den ene jentas far hadde allerede blitt bekymret, å begynt å se etter de ca. 19:30-19:45, så hvorfor de skulle være nede ved vannet sammen med en mann på det tidspunktet, er også et ubesvart mysterie, dersom observasjonen er riktig. Endret 29. juni 2021 av TuttaHutta 7
Jane Eyre Skrevet 29. juni 2021 #10635 Skrevet 29. juni 2021 Fnuggolina skrev (1 minutt siden): Men.... mobilbeviset støtter VK sim forklaring om at han var i bua? Det blir feil analyse. Mobilbeviset tilsier en stor sannsynlighet for at mobilen befant seg innenfor rekkevidden til Eg A. Altså er større område. (Særlig ikke spesifikt bua, ettersom den ikke har dekning.) Åja det var ikke sånn jeg forstod mobilbeviset. Mobilen hoppet aldri på telefonstolpene i Heia gjennom ugjerningene. Det tyder på at mobilen til Viggo med stor sannsynlighet ikke kunne ha vært i Heia men heller nærmere sitt eget hjem. Å sende sms har andre krav enn Internettkopling. 8
Jane Eyre Skrevet 29. juni 2021 #10636 Skrevet 29. juni 2021 2ro skrev (1 minutt siden): Han sa han så en kvinne med to barn. 😊 Så der ser du hvordan boken feilaktig gjengir fakta. Du bør hilse til forfatter og si at det er kildefeil isåfall. Klamrer meg heller fast til bokas beskrivelse enn en anonym bruker sin påstand på KG. 10
Gjest Fnuggolina Skrevet 29. juni 2021 #10637 Skrevet 29. juni 2021 Lana01 skrev (1 minutt siden): De ble vel observert på stien, den vegen jentene pleide å gå hjem ,etter de hadde badet Ja, ok. Om det var den stien mot Grim og ingen melder seg er det jo høy sannsynlighet for at det var dem. Det er som regel beboere på nettopp Grim som går der. Men det er kort avstand fra åsted til vannet - og ganske smal sti, så jeg stusser litt på at de ble sett på avstand 🧐 Og jeg er ganske sikker på at man har ganske dårlig/ingen sikt fra trappene ved vannet (er liksom en sving i fjellet). Siktpunktet fra den såkalte stien forbi «Syretoppen» som den omtales som her ville nok vært ganske rett der de måtte klarte opp på knausen. Men ja. Vedkommende kan jo ha jogget raskt forbi osv. Men det er nærme fra begge sider. Jane Eyre skrev (Akkurat nå): Du kan lese boken. Der står det skrevet 👍 Kan desverre ikke si mer enn det som har blitt sagt av rykter. Men imponerende hvis Viggo på rett over 170 på sokkelessen har makt over Jan Helge over 180 cm. Ikke så imponerende, Viggo er ikke en tynn pjuskete fyr. Og sier jo selv han hadde store utfordringer med sinne og temperament, han roet seg jo ved denne kikkingen påstod han 🤷♀️ Han truet familie og flere i nabolaget var redd Viggo - så jeg tenker det er mest rart du synes det er imponerende.
Gjest Fnuggolina Skrevet 29. juni 2021 #10638 Skrevet 29. juni 2021 TuttaHutta skrev (4 minutter siden): Ja. Det var flyveren Leif Hogner som så en mann og to barn, ved badeplassen ved sørenden av 3. Stampe, der jentene badet. Observasjonen skal han ha gjort fra andre siden av vannet, et godt stykke unna, rundt 19:40-19:45. Det er verdt å merke seg at andre vitner som er langt sikrere har sett jentene avslutte badingen allerede rundt 18:45, og at de skulle vært hjemme rundt 19:00. Den ene jentas far hadde allerede blitt bekymret, å begynt å se etter de ca. 19:30-19:45, så hvorfor de skulle være ned ved vannet sammen med en mann på det tidspunktet, er også et ubesvart mysterie, dersom observasjonen er riktig. Bare for å få en påminnelse: Når kan drapene tidligst ha skjedd? Eller: kontakten mellom dem startet?
Gjest Fnuggolina Skrevet 29. juni 2021 #10639 Skrevet 29. juni 2021 Jane Eyre skrev (6 minutter siden): Åja det var ikke sånn jeg forstod mobilbeviset. Mobilen hoppet aldri på telefonstolpene i Heia gjennom ugjerningene. Det tyder på at mobilen til Viggo med stor sannsynlighet ikke kunne ha vært i Heia men heller nærmere sitt eget hjem. Å sende sms har andre krav enn Internettkopling. Foreslår du leser det jeg skriver.
TuttaHutta Skrevet 29. juni 2021 #10640 Skrevet 29. juni 2021 Bendie skrev (2 minutter siden): Mobilbeviset faller da ikke bort om jentene ble lokket 19.45. V.K kan da ikke ha vært med på å lokke jentene. Da han sendte tekstmelding 7 min tidligere. I og med at mannen og jentene ble observert ved 3. stampe ca. 19:45 så kan Kristiansen selvfølgelig ha vært der, selv om han sendte melding 7 minutter tidligere. På den tiden kan ha syklet hjemmefra til 3. Stampe tre ganger, i tillegg til at det er dekning mot Eg A ved 3. Stampe, til og med primærdekning ved nordenden, og sørenden trolig er innenfor cellegrensen. Det er åstedet, som er noen hundre meter sør, hvor det trolig ikke er dekning. Bendie skrev (2 minutter siden): Det passer dårlig med at V.K må ha forlatt stedet kun få min etter, for å rekke frem til tlf samtalen 20.19. Han skal da også hatt tid til å vaske seg, før han forlater åstedet. Han hadde sykkel, å kunne syklet hjem på noen få minutter, det er verre med hvordan Jan Helge kom seg hjem til Viggo innen 20:30, som tross alt var til fots? Bendie skrev (2 minutter siden): Det hele passer imidlertid inn om J.H.A planla og forberede åstedet dagen før. Han har så møtt jentene på stien 19.45. Ene jenten skriker 20.04 og drap og voldtekt skjer i løpet av de neste 10-15 min. Han rydder så åstedet. Noe dom også stemmer overens med to vitneobservasjoner trolig . Han seg så gjennom terrenget og hjem til V.K. Alt passer liksom bedre med Jan Helge alene, når man bare har bestemt seg for det. Da kan han ha lokket, voldtatt, drept og ryddet i løpet av noen få minutter, så gått hjem til Viggo i superfart. For det er jo ikke slik at ting går raskere når man er to, og den ene har sykkel. Dersom Jan Helge alene klarte alt dette på 45 minutter, fra han ble observert med levende jenter ved vannet, til han var hjemme på trappe til Viggo, hvorfor kan ikke Viggo delta mellom mobiltrafikken 19:37 og 20:19, som er 42 minutter? 7
Fremhevede innlegg