Jazzbazz Skrevet 25. juni 2021 #10401 Del Skrevet 25. juni 2021 Fnuggolina skrev (1 time siden): Bare for å få det inn med fem teskjeer (mastergraden min er ikke fra matnat fårråsidetsånn 😅😞 Er det nærliggende å anta at vi kan glemme å finne no vettugt og sikkert (ny informasjon) med å se på nytt på prøvene, da igjen med testene som er nylig tatt av begge? Neida, det er ikke bare å glemme. Jeg håper selv på at det kommer noe vettugt ut av dette. Mulig det er ønsketenkning fra min side, men jeg merket meg at følgende ting skjedde omtrent samtidig: Statsadvokaten snudde plutselig, og ville løslate VK. Vi har større tro på at vi får nye svar nå enn vi hadde helt i starten av etterforskningen, sier statsadvokat Andreas Schei ved Oslo statsadvokatembeter. Det ble etterlyst, og så tatt nye DNA-prøver av mange av de involverte (Ikke bare VK og JHA) Det er sannsynligvis allerede gjort nye analyser av flere av sporprøvene. OUS nevner at de hadde 22 kandidater. Det vil ikke forundre meg om dette var noe av det første Oslopolitiet startet med da de overtok saken, og at de på dette tidspunktet har resultatet fra disse. Med dagens teknologi ser man etter 30 markører eller flere. Mange av disse hadde man ikke primere for i 2010 (husk at primere er spesialdesignede kjemikalier som binder seg til genene rett før/etter allelene man ser etter), og iallefall ikke i 2000, så det kan ha vært masse spor der som ikke var synlig med datidens teknikker. Dersom man har funnet noe der, er det spesielt relevant å ta nye referanseprøver av alle involverte med nåtidens teknologi. Jeg skal ikke anslå noen sannsynligheter, men jeg ser for meg noen forskjellige muligheter, og hva det kan bety: Det dukker opp god delvis profil på VK. Med dette mener jeg en profil som passer med VK og neppe noen andre i Kristiansand utover muligens VKs nære familie. Isåfall kan VK se langt etter noen erstatning, og forhåpentligvis vil han bli presset veldig hardt i rettsaken på mobilbruken, og JHA vil bli presset på alternative hendelsesforløp der JHA er hovedmann og VK er delvis delaktig på en måte som passer med mobilbruken. VKs forsvar vil argumentere for at VK har avsatt DNA på JHA da de møttes klokken 1800, og vil få gehør hos noen sakkyndige for at det er mulig. Mulig han blir frikjent likevel, men at han fortsatt må betale erstatning til ofrenes familier. Han vil da være skyldig i temmelig manges øyne. Det dukker opp et til tre alleler til som kan passe med VK og ikke andre involverte. Dette er det definitivt verste alternativet. Sannsynligheten for at resultatene skal passe med VK helt tilfeldig vil være sammenlignbart med sannsynligheten for å få en sekser på terningen, eller å få to seksere dersom det er flere alleler. Dette er tilfeldigheter som dukker opp ofte, og er vesentlig svakere enn "kan ikke utelukkes" angående mobilbeviset. De som før trodde han var skyldig blir sikrere på at de hadde rett. Ingen får nye svar. VK blir sannsynligvis frikjent grunnet rimelig tvil. Det dukker opp alleler som passer både med ofrenes mannlige slektninger (evt patologen etc) og VK. Mange vil se på dette som frikjennelse av VK, ettersom det nå dukker opp konkrete forslag til forurensning, som er lettere å forholde seg til enn hypotetiske forhold. Det dukker opp alleler som verken passer med VK eller JHA. Som over vil nok mange se på dette som en frikjennelse av VK, ettersom det nå åpenbart er forurensning av DNA-materialet inne i bildet. Det dukker opp (delvis?) profil av JHA på LSP også. Da bør det begynne å demre for de fleste at det ikke er behov eller plass til VK i dette hendelsesforløpet. Det finnes sikkert flere scenarier, men dette er de mest relevante jeg kom på i farta. Det kan jo også være et falskt spor, og at man ikke finner noe nytt, selvsagt. 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bettys Skrevet 25. juni 2021 #10402 Del Skrevet 25. juni 2021 Jazzbazz skrev (8 minutter siden): Neida, det er ikke bare å glemme. Jeg håper selv på at det kommer noe vettugt ut av dette. Mulig det er ønsketenkning fra min side, men jeg merket meg at følgende ting skjedde omtrent samtidig: Statsadvokaten snudde plutselig, og ville løslate VK. Vi har større tro på at vi får nye svar nå enn vi hadde helt i starten av etterforskningen, sier statsadvokat Andreas Schei ved Oslo statsadvokatembeter. Det ble etterlyst, og så tatt nye DNA-prøver av mange av de involverte (Ikke bare VK og JHA) Det er sannsynligvis allerede gjort nye analyser av flere av sporprøvene. OUS nevner at de hadde 22 kandidater. Det vil ikke forundre meg om dette var noe av det første Oslopolitiet startet med da de overtok saken, og at de på dette tidspunktet har resultatet fra disse. Med dagens teknologi ser man etter 30 markører eller flere. Mange av disse hadde man ikke primere for i 2010 (husk at primere er spesialdesignede kjemikalier som binder seg til genene rett før/etter allelene man ser etter), og iallefall ikke i 2000, så det kan ha vært masse spor der som ikke var synlig med datidens teknikker. Dersom man har funnet noe der, er det spesielt relevant å ta nye referanseprøver av alle involverte med nåtidens teknologi. Jeg skal ikke anslå noen sannsynligheter, men jeg ser for meg noen forskjellige muligheter, og hva det kan bety: Det dukker opp god delvis profil på VK. Med dette mener jeg en profil som passer med VK og neppe noen andre i Kristiansand utover muligens VKs nære familie. Isåfall kan VK se langt etter noen erstatning, og forhåpentligvis vil han bli presset veldig hardt i rettsaken på mobilbruken, og JHA vil bli presset på alternative hendelsesforløp der JHA er hovedmann og VK er delvis delaktig på en måte som passer med mobilbruken. VKs forsvar vil argumentere for at VK har avsatt DNA på JHA da de møttes klokken 1800, og vil få gehør hos noen sakkyndige for at det er mulig. Mulig han blir frikjent likevel, men at han fortsatt må betale erstatning til ofrenes familier. Han vil da være skyldig i temmelig manges øyne. Det dukker opp et til tre alleler til som kan passe med VK og ikke andre involverte. Dette er det definitivt verste alternativet. Sannsynligheten for at resultatene skal passe med VK helt tilfeldig vil være sammenlignbart med sannsynligheten for å få en sekser på terningen, eller å få to seksere dersom det er flere alleler. Dette er tilfeldigheter som dukker opp ofte, og er vesentlig svakere enn "kan ikke utelukkes" angående mobilbeviset. De som før trodde han var skyldig blir sikrere på at de hadde rett. Ingen får nye svar. VK blir sannsynligvis frikjent grunnet rimelig tvil. Det dukker opp alleler som passer både med ofrenes mannlige slektninger (evt patologen etc) og VK. Mange vil se på dette som frikjennelse av VK, ettersom det nå dukker opp konkrete forslag til forurensning, som er lettere å forholde seg til enn hypotetiske forhold. Det dukker opp alleler som verken passer med VK eller JHA. Som over vil nok mange se på dette som en frikjennelse av VK, ettersom det nå åpenbart er forurensning av DNA-materialet inne i bildet. Det dukker opp (delvis?) profil av JHA på LSP også. Da bør det begynne å demre for de fleste at det ikke er behov eller plass til VK i dette hendelsesforløpet. Det finnes sikkert flere scenarier, men dette er de mest relevante jeg kom på i farta. Det kan jo også være et falskt spor, og at man ikke finner noe nytt, selvsagt. Forstår jeg deg rett nå, hvis man finner DNA fra VK så kan han i følge deg bare være delvis delaktig med JHA som hovedmann? Men altså ikke være hovedmannen eller at de begge var like delaktige? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jazzbazz Skrevet 25. juni 2021 #10403 Del Skrevet 25. juni 2021 Bettys skrev (8 minutter siden): Forstår jeg deg rett nå, hvis man finner DNA fra VK så kan han i følge deg bare være delvis delaktig med JHA som hovedmann? Men altså ikke være hovedmannen eller at de begge var like delaktige? Nei, det er ikke det jeg mener. Det jeg mener er at JHAs forklaring uansett ikke passer med tekniske spor (telefonbeviset), og dersom man plutselig har en god DNA-profil fra VK på åstedet vil man måtte starte en ny prosess med å finne ut hva som har skjedd. Det blir relevant å se på mange forskjellige muligheter, og en av de mulighetene man må se på er muligheten for at VK var delvis med. Hvilke muligheter som blir mest sannsynlige blir en oppgave for retten, og ikke noe jeg har mulighet til å spå. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bettys Skrevet 25. juni 2021 #10404 Del Skrevet 25. juni 2021 Jazzbazz skrev (1 minutt siden): Nei, det er ikke det jeg mener. Det jeg mener er at JHAs forklaring uansett ikke passer med tekniske spor (telefonbeviset), og dersom man plutselig har en god DNA-profil fra VK på åstedet vil man måtte starte en ny prosess med å finne ut hva som har skjedd. Det blir relevant å se på mange forskjellige muligheter, og en av de mulighetene man må se på er muligheten for at VK var delvis med. Hvilke muligheter som blir mest sannsynlige blir en oppgave for retten, og ikke noe jeg har mulighet til å spå. Ok, da er jeg med. Blir veldig spennende å se hva som skjer. Håper det blir et klart svar på hva som skjedde, uansett hvilken retning det måtte gå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atheena Skrevet 25. juni 2021 #10405 Del Skrevet 25. juni 2021 Fnuggolina skrev (5 timer siden): Skal ikke avvise at det kan være for nære relasjoner, det kjenner ikke jeg godt nok til. Men den kilden i seg selv er jo minimalt nøytral, og så denne ekstremt lite konstruktive formuleringen her om en fagperson: Dette blir bare useriøst. Jeg finner heller ikke noen kilder til påstandene i denne bloggen, hvor har forfatteren av bloggen hentet dette fra? Føles litt som å sitere Kari Jaquesson på korona eller Syria for å sette det på spissen. Enig. Det er svært viktig med kildekritikk og den største trusselen mot demokrati er konspirasjonsteorier og at man sluker rått hva som skrives på nettet. Jeg finner ingen pålitelige kilder som kan trekke profesjonaliteten til Hallgren i tvil. Ikke at jeg ikke tenker at det er viktig å sjekke bindinger, men jeg syns det er mye skittent spill i kulissene og spesielt mot moren til den ene pårørende og Stine Sofie stiftelsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 25. juni 2021 #10406 Del Skrevet 25. juni 2021 anonym 4545 skrev (14 timer siden): For folk flest vil han heldigvis bli å betrakte som uskyldig hvis påtalemyndigheten innstiller på frifinnelse, eventuelt at han frifinnes i ny rettssak. Det blir nok "tungt for flere å svelge" at han etter dette får utbetalt en erstatning på flere millioner. Dette hadde ikke skjedd om Viggo hadde blitt trodd etter pågripelsen. Istedenfor å få VK sjekket ut av saken når mobilbeviset kom opp i retten, om ikke før, - så sitter de der i dag med akkurat dette. De som ledet etterforskningen på begynnelsen av 2000-tallet er nå helt tause. De har ingen ord å si mer, spesielt ikke om VK blir frikjent. Mens de som mistet sine to kjære små, de har vært overbeviste om to gjerningsmenn siden pågripelsene, og er ikke villige til å se tabben som ble gjort med Viggo, enda så mye JHA lyver 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2ro Skrevet 25. juni 2021 #10407 Del Skrevet 25. juni 2021 Jazzbazz skrev (38 minutter siden): Nei, det er ikke det jeg mener. Det jeg mener er at JHAs forklaring uansett ikke passer med tekniske spor (telefonbeviset), og dersom man plutselig har en god DNA-profil fra VK på åstedet vil man måtte starte en ny prosess med å finne ut hva som har skjedd. Det blir relevant å se på mange forskjellige muligheter, og en av de mulighetene man må se på er muligheten for at VK var delvis med. Hvilke muligheter som blir mest sannsynlige blir en oppgave for retten, og ikke noe jeg har mulighet til å spå. Jeg kjenner dette begynner å bli ganske spennende. Det var snakk om at vi kanskje fikk svar rundt årsskiftet (husker ikke kilden). Jeg trodde ikke det tok så lang tid å analysere DNA prøver. Har du noen formening om hvor lenge denne prosessen tar? Noe annet jeg tenker på er om de kommer til å analysere alle prøvene om de får full profil av Viggo. Huff. Jeg tenkte ikke på muligheten for overført DNA fra JHA. Det gjør det litt mer vrient om man faktisk får god profil. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym 4545 Skrevet 25. juni 2021 #10408 Del Skrevet 25. juni 2021 Atheena skrev (22 minutter siden): Enig. Det er svært viktig med kildekritikk og den største trusselen mot demokrati er konspirasjonsteorier og at man sluker rått hva som skrives på nettet. Jeg finner ingen pålitelige kilder som kan trekke profesjonaliteten til Hallgren i tvil. Ikke at jeg ikke tenker at det er viktig å sjekke bindinger, men jeg syns det er mye skittent spill i kulissene og spesielt mot moren til den ene pårørende og Stine Sofie stiftelsen. Kilder ??🙂 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fnuggolina Skrevet 25. juni 2021 #10409 Del Skrevet 25. juni 2021 Ok, men hvordan får man DNAspor fra andre som kan slå ut på er åsted da? Høres litt kårny ut med den teorien uten at han var delaktig selv. Da ville jo de fleste drapssaker med DNAfunn gitt utslag på andre mennesker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bendie Skrevet 25. juni 2021 #10410 Del Skrevet 25. juni 2021 (endret) V. K og hans forsvars team har hele tiden vært på for å få testet ut Dna funn ytterligere. V. K sin første reaksjon etter dna bløffen var (den feilaktige påstanden fra Arne Pedersen ) , « nå vet jeg at de lyver». Det har vært helt tyst fra J.H.A leiren. Hvorfor har de ikke vært på for å få ytterligere undersøkelser av dna? Om de vet V.K er delaktig har de alt å vinne. Endret 25. juni 2021 av Bendie 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2ro Skrevet 25. juni 2021 #10411 Del Skrevet 25. juni 2021 (endret) Bendie skrev (20 minutter siden): V. K og hans forsvars team har hele tiden vært på for å få testet ut Dna funn ytterligere. V. K sin første reaksjon etter dna bløffen var (den feilaktige påstanden fra Arne Pedersen ) , « nå vet jeg at de lyver». Det har vært helt tyst fra J.H.A leiren. Hvorfor har de ikke vært på for å få ytterligere undersøkelser av dna? Om de vet V.K er delaktig har de alt å vinne. Min umiddelbare tanke er at det var DNA bevis på tidspunktet. Nye DNA prøver ville jo ikke endre dette. Det er ikke så lenge siden de ble trukket i tvil. JHA har vært ganske tydelig om at han bare ønsker å gå videre i livet. (Det har han også gjort, forstå det den som kan). Jeg ser derfor deres side av saken. Dette må være veldig belastende for han og hans familie (noe jeg egentlig bryr meg katta om). Han får et alvorlig forklaringsproblem om hans DNA dukker opp på siste jenten. Det ser jeg også. Da rakner historien, med mindre DNA fra Viggo også kommer fram. Da har du problem med overføring fra JHA siden de beviselig hadde vært sammen. Etter alle diskusjoner her synes jeg det blir stadig vanskeligere... Altså DNA fra Viggo vil ikke nødvendigvis være bekreftende. Det blir nesten mest spennende om de klarer å gi en god forklaring på mobilbruk i kombinasjon med DNA... Og det tror jeg blir vanskelig. Blir saken henlagt pga manglende bevis vil Viggo fortsatt ikke ha overbevist mange. Veldig vanskelig dette. Endret 25. juni 2021 av 2ro 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bendie Skrevet 25. juni 2021 #10412 Del Skrevet 25. juni 2021 2ro skrev (1 minutt siden): Min umiddelbare tanke er at det var DNA bevis på tidspunktet. Nye DNA prøver ville jo ikke endre dette. Det er ikke så lenge siden de ble trukket i tvil. JHA har vært ganske tydelig om at han bare ønsker å gå videre i livet. (Det har han også gjort, forstå det den som kan). Jeg ser derfor deres side av saken. Dette må være veldig belastende for han og hans familie (noe jeg egentlig ikke bryr meg katta om). Han får et alvorlig forklaringsproblem om hans DNA dukker opp på siste jenten. Det ser jeg også. Da rakner historien, med mindre DNA fra Viggo også kommer fram. Da har du problem med overføring fra JHA siden de beviselig hadde vært sammen. Etter alle diskusjoner her synes jeg det blir stadig vanskeligere... Altså DNA fra Viggo vil ikke nødvendigvis være bekreftende. Det blir nesten mest spennende om de klarer å gi en god forklaring på mobilbruk i kombinasjon med DNA... Og det tror jeg blir vanskelig. Blir saken henlagt pga manglende bevis vil Viggo fortsatt ikke ha overbevist mange. Veldig vanskelig dette. Håper nye dna undersøkelser gir mer svar. Tviler egentlig på det. Hadde jeg vært J.H.A og viste V.K løy hadde jeg gått hardt ut for å få ytterligere undersøkelser. Men ser at mye peker på han har voldtatt begge jenter, uavhengig om V. K var delaktig eller ikke. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym 4545 Skrevet 25. juni 2021 #10413 Del Skrevet 25. juni 2021 2ro skrev (3 minutter siden): Min umiddelbare tanke er at det var DNA bevis på tidspunktet. Nye DNA prøver ville jo ikke endre dette. Det er ikke så lenge siden de ble trukket i tvil. JHA har vært ganske tydelig om at han bare ønsker å gå videre i livet. (Det har han også gjort, forstå det den som kan). Jeg ser derfor deres side av saken. Dette må være veldig belastende for han og hans familie (noe jeg egentlig ikke bryr meg katta om). Han får et alvorlig forklaringsproblem om hans DNA dukker opp på siste jenten. Det ser jeg også. Da rakner historien, med mindre DNA fra Viggo også kommer fram. Da har du problem med overføring fra JHA siden de beviselig hadde vært sammen. Etter alle diskusjoner her synes jeg det blir stadig vanskeligere... Altså DNA fra Viggo vil ikke nødvendigvis være bekreftende. Det blir nesten mest spennende om de klarer å gi en god forklaring på mobilbruk i kombinasjon med DNA... Og det tror jeg blir vanskelig. Blir saken henlagt pga manglende bevis vil Viggo fortsatt ikke ha overbevist mange. Veldig vanskelig dette. Forstår hva du mener med saken kan ikke ble henlagt. VK kan kun bli dømt eller frifunnet (enten ved dom eller kun etter påstand om frifinnelse) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2ro Skrevet 25. juni 2021 #10414 Del Skrevet 25. juni 2021 Bendie skrev (3 minutter siden): Håper nye dna undersøkelser gir mer svar. Tviler egentlig på det. Hadde jeg vært J.H.A og viste V.K løy hadde jeg gått hardt ut for å få ytterligere undersøkelser. Men ser at mye peker på han har voldtatt begge jenter, uavhengig om V. K var delaktig eller ikke. Jeg har ikke sett noe som viser at JHA har voldtatt begge jentene. Dna var bare på ene jenten (og også blandet DNA på denne selv om denne er trukket i tvil). Prøven fra andre jenten var ikke spor av JHA som jeg har fått med meg. Det var jo noe med voldtekten som passet bedre med Viggo sine lyster (du vet hva jeg mener så vil ikke skrive om det). Om det var bare en gjerningsmann så må han ha gjort dette selvsagt, men det er ikke bevis for dette per nå. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bendie Skrevet 25. juni 2021 #10415 Del Skrevet 25. juni 2021 (endret) 2ro skrev (4 minutter siden): Jeg har ikke sett noe som viser at JHA har voldtatt begge jentene. Dna var bare på ene jenten (og også blandet DNA på denne selv om denne er trukket i tvil). Prøven fra andre jenten var ikke spor av JHA som jeg har fått med meg. Det var jo noe med voldtekten som passet bedre med Viggo sine lyster (du vet hva jeg mener så vil ikke skrive om det). Om det var bare en gjerningsmann så må han ha gjort dette selvsagt, men det er ikke bevis for dette per nå. Det har han jo innrømmet selv. Du kjøper vel ikke at han ikke husker dette? Forstår ikke dette behovet for unnskylde hva han har gjort. Endret 25. juni 2021 av Bendie 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bendie Skrevet 25. juni 2021 #10416 Del Skrevet 25. juni 2021 (endret) Feil Endret 25. juni 2021 av Bendie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2ro Skrevet 25. juni 2021 #10417 Del Skrevet 25. juni 2021 (endret) anonym 4545 skrev (7 minutter siden): Forstår hva du mener med saken kan ikke ble henlagt. VK kan kun bli dømt eller frifunnet (enten ved dom eller kun etter påstand om frifinnelse) Det absolutt verste er om de faktisk finner DNA og ikke klarer å forklare mobilbruk. Da blir mange styrket i troen på hans skyld mens saken blir henlagt. Uff uff. Bendie skrev (3 minutter siden): Det har han jo innrømmet selv. Du kjøper vel ikke at han ikke dette? Han innrømmet kun den ene jenten og det var det han ble dømt for. Blir Viggo frifunnet har derfor ikke jenten noen gjerningsmann (rett meg gjerne om jeg har feil). Endret 25. juni 2021 av 2ro 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bremnes.Kari Skrevet 25. juni 2021 #10418 Del Skrevet 25. juni 2021 4 minutter siden, 2ro said: Jeg har ikke sett noe som viser at JHA har voldtatt begge jentene. Dna var bare på ene jenten (og også blandet DNA på denne selv om denne er trukket i tvil). Prøven fra andre jenten var ikke spor av JHA som jeg har fått med meg. Det var jo noe med voldtekten som passet bedre med Viggo sine lyster (du vet hva jeg mener så vil ikke skrive om det). Om det var bare en gjerningsmann så må han ha gjort dette selvsagt, men det er ikke bevis for dette per nå. Hadde ikke JHA egne nøkler til bua? Vedder på det han som hadde den famøse samlinger med pornofilmer (hvis tema ingen hadde leet et øyenbryn på av i dag, forresten). Han hadde hvertfall tilgang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bendie Skrevet 25. juni 2021 #10419 Del Skrevet 25. juni 2021 2ro skrev (Akkurat nå): Det absolutt verste er om de faktisk finner DNA og ikke klarer å forklare mobilbruk. Da blir mange styrket i troen på hans skyld mens saken blir henlagt. Uff uff. Han innrømmet kun den ene jenten og det han ble dømt for. Blir Viggo frifunnet har derfor ikke jenten noen gjerningsmann (rett meg gjerne om jeg har feil). Han endret forklaring etter politiet fant dna spor på « feil jente» da var det jo den andre jenten han voldtok. Hvem kjøper det??? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2ro Skrevet 25. juni 2021 #10420 Del Skrevet 25. juni 2021 Bremnes.Kari skrev (Akkurat nå): Hadde ikke JHA egne nøkler til bua? Vedder på det han som hadde den famøse samlinger med pornofilmer (hvis tema ingen hadde leet et øyenbryn på av i dag, forresten). Han hadde hvertfall tilgang. Viggo sa JH bare likte vanlig. Mer vet vi egentlig ikke om den saken, også har det ikke kommet fram at han har noe slikt selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg