Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
loveli skrev (42 minutter siden):

Ja, flaks for han, veldig uheldig for dem. Det var jo på impuls at jentene dro ut for å bade... så han kan umulig ha planlagt når. 

Har svart ved uthevet tekst i innlegget.

Når planlegger man noe i flere dager uten å planlegge det nøye?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Linebekk skrev (54 minutter siden):

Javel, ser ingen bevis.

Nei akkurat 😉

• Liker 3
Skrevet
EMG skrev (2 timer siden):

Gk side 150:

Dette til tross for at Andersen av flere vitner er observert alene rundt 3. Stampe i dagene opp mot drapene, og hvor vitner omtaler hans oppførsel som påfallende og til og med skremmende. 

Ja ok - visste dette. Bare lurte på om du mente at han hadde gjort dette også etter at han slapp ut.

• Liker 1
Gjest Atheena
Skrevet
Fnuggolina skrev (3 timer siden):

Ja, angående tid tenker jeg litt som deg.

Om man bodde på hotellet nærmest Baneheia er man vel oppe i området (man løper neppe fort opp den bratte bakken som start) sånn 15 min etter avgang - og jogger sikkert rundt i et sånt tidsrom ja ved en lett og rolig tur. 

Caledonien er jo i andre enden, så om man ser litt nyheter/finner klær etterpå ville jeg tenkt mer 19.45-20.00 og utover ish. 

Om han gikk etter nyheter eller hva som sluttet 19.30 kan han/andre veldig logisk ha vært der type 19.45-20.30 om man er veldig nærme og går med en gang. 

Næh, angående Viggo og tidsestimering......jeg tror jo bare han dikter det opp da. Det tror jeg nok enhver gjerningsperson ville gjort - altså tenkt ut et omtrentlig tidspunkt som ikke passer med gjerningsøyeblikket. 

Om han fikset sykkel utenfor får han jo ikke med seg værmeldingen 🤷‍♀️ Med mindre foreldrene hadde på jææææævlig høy lyd. 

De serverer begge politiet en mistenkelig person med navnet Elvis. Var det en kjent person for dere som bodde i området? Politiet ser ut til å tro at personen er oppdiktet, mens andre i tråden her har påstått at det var en kjent karakter som pleide å være i Baneheia. 

Skrevet
Atheena skrev (6 minutter siden):

De serverer begge politiet en mistenkelig person med navnet Elvis. Var det en kjent person for dere som bodde i området? Politiet ser ut til å tro at personen er oppdiktet, mens andre i tråden her har påstått at det var en kjent karakter som pleide å være i Baneheia. 

@Zenhouse har vel bekreftet det, om jeg ikke husker feil. (utdyp gjerne for oss)  Det er såvidt jeg husker snakk om en tvilsom og/eller slibrig fyr med noe tilknytning til "Syretoppen" som gikk under navnet (økenavnet?) Elvis.  Det stod sikkert ikke det i passet hans.

Men ja, det hadde vært spennende å vite om @Fnuggolina kanskje også husker noe om Kristiansands originaler fra den tiden.  

• Liker 2
Gjest loveli
Skrevet
K.A. skrev (56 minutter siden):

Når planlegger man noe i flere dager uten å planlegge det nøye?

Det skjer både titt og ofte det!?

Jeg er en person som er veldig spontan så jeg planlegger sjeldent alt i detalj. Selv ikke lange dyre ferier som jeg gleder meg til i lang tid planlegger jeg i detalj. Men jeg fantaserer om hva jeg skal gjøre der jeg skal, hva jeg vil oppleve, hvordan jeg skal få opplevd det osv. Akkurat nok til at jeg vet hva jeg vil med å reise og så ta det som det kommer.

Jeg ser ingen grunn til å tro at JHA hadde en mer veltenkt og detaljert plan enn som så. Ikke har det kommet noen bevis for det heller. Han visste hva han ville gjøre og så har han nok tatt det litt som det kommer tror jeg.

Hadde han avtalt å møte jentene på det stedet og til den tiden så hadde det vært annerledes. Men jentene dro på spontan badetur, og selvfølgelig var det ikke ugjerningen planlagt I detalj da tenker jeg. Det går ikke opp.

Skrevet
Agnesjenta skrev (2 timer siden):

Ja ok - visste dette. Bare lurte på om du mente at han hadde gjort dette også etter at han slapp ut.

Det har jeg ingen forutsetning for å mene noe som helst om.

Skrevet

Håper det blir ny rettssak kjenner jeg, og at de på toppen i systemet også MÅ svare på hvordan alt kunne svikte på alle plan. Avhørsmetoder , mangel på opptak, altfor mye som ble utelatt omtrent i alle ledd. For jævlig hvis ingen skal stilles til ansvar og kommer unna med det. 

Noen som forresten aner når de (evt) nye DNA funnene vil bli presentert? Og får vi vite resultatet uansett hva? (Altså, hvis rettssak uteblir?) 

Jeg ordlegger meg altså så fordummende, men regner med dere kloke hoder skjønner hva jeg egentlig spør om :Knegg:

• Liker 8
Skrevet
Fnuggolina skrev (3 timer siden):

Blir rent hypotetisk.

Om det som du sier er slik at han mistet oversikt over tiden så kan jo klokka ha vært hva som helst fra ettermiddag til kveld. 

Tolker jeg deg da rett ved at dersom VK, helt hypotetisk, er uskyldig, så vil det være naturlig å tillegge endel slingringsmonn på tidspunktet til det som da hypotetisk sett blir en vitneobservasjon på når JHA kommer innom etter nøklene sine?  At vi må ta det med en klype salt og ta høyde for at kan ha bommet med litt (eller mye)?

Jeg husker ikke hva du har sagt om dette før, jeg er uansett ikke ute etter å sette noen fast her, men jeg synes iallefall dette ser ut til at en litt tvilsom tidsangivelse fra VK passer fint med både VK som skyldig der han prøver å lage alibi, og VK som uskyldig vitne med ADHD og ikke helt stålkontroll på tiden.  Isåfall kan man ikke, uavhengig av om VK er skyldig eller ikke, bruke dette til å sannsynliggjøre det ene eller andre tilfellet.

• Liker 5
Gjest Bettys
Skrevet
Djækklåsst skrev (8 timer siden):

Så da JHA sier at de 18.15 forlot dekningsområdet til der VK sendte og fikk meldinger mellom 18:55 og 19.37, så lyver JHA og i virkeligheten traff og lokket han jentene alene til åstedet, hvor VK kom opp til åstedet rundt 19.50 og deltok litt før han skyldte seg hjem igjen mens JHA ryddet opp? Hva skal JHA med VK i det hele tatt? Eller hvordan mener du det henger sammen med en slik teori? I hvert fall opp mot den svært enkle teorien hvor vi plasserer VK hjemme i bua si i hele perioden, hvor man slipper slike spenstige teorier for å prøve å presse VK inn på åstedet, hvor man i samme slengen ser bort fra stort sett alt JHA sier. Spent på om VK tiltales og man går for denne versjonen. Dvs ikke så veldig.

Hva skal JHA med VK i det hele tatt, hvorfor trengte han å ha med VK? Det blir vel det samme som å spørre om hva skulle VK med JHA i kikkersaken, hvorfor skulle VK ha med seg JHA enkelte ganger han drev og kikket inn på soverommet til vedkommende? De likte vel å gjøre ting sammen. JHA hadde også vært vitne til VKs seksuelle overgrep mot barn. 

Mulig det passer dårlig inn med JHA sin forklaring, men det er jo ikke sånn at hvis man tror på en del av hans forklaring så må man tro på alt. Jeg tror på noe av det han forklarer, tror kanskje han roter med andre ting (tidspunktene, f.eks, godt mulig han ikke husker riktig tidspunkt) og jeg tror han pynter på sannheten om noe og direkte lyver om ganske mange ting. Motivasjonen for løgnene er åpenbart at han vil det skal passe med bildet av seg selv som ufrivillig gjerningsmann. Uansett, det senere scenariet gir VK minimum 20 minutter på åstedet. Jeg vet ikke hvor lang tid det tar å voldta og drepe to barn, men siden det er midt i et befolket turområde kan de ikke ha tatt seg all verdens med tid. At VK er i bua passer sikkert bedre inn med mobilbeviset, men narrativet med JHA som eneste gjerningsmann henger heller ikke på greip. Strengt tatt synes jeg ikke det er noe scenario som besvarer alle spørsmål tilfredsstillende. 

Skrevet
Bettys skrev (35 minutter siden):

At VK er i bua passer sikkert bedre inn med mobilbeviset, men narrativet med JHA som eneste gjerningsmann henger heller ikke på greip

Hva er det med det narrativet som ikke henger på greip btw?

• Liker 10
Skrevet
Jazzbazz skrev (2 timer siden):

@Zenhouse har vel bekreftet det, om jeg ikke husker feil. (utdyp gjerne for oss)  Det er såvidt jeg husker snakk om en tvilsom og/eller slibrig fyr med noe tilknytning til "Syretoppen" som gikk under navnet (økenavnet?) Elvis.  Det stod sikkert ikke det i passet hans.

Men ja, det hadde vært spennende å vite om @Fnuggolina kanskje også husker noe om Kristiansands originaler fra den tiden.  

(I innlegget du siterte står det at politiet mente Elvis var oppdiktet? Lurer litt på kilder på den.) 

Men til det du lurte på. 
Det var ikke uvanlig på den tiden (90-tallet) at rusmisbrukerne hadde kallenavn- det var heller normalen. Så å bli kalt Elvis var ikke særlig «sprøtt». Jeg gikk ikke oppe på Syretoppen selv, men må innrømme jeg vanket med noen av dem nede i byen. Det var et «renn» opp til Baneheia og ned igjen- det var kjøp,salg og bruk. Så jo-på veien opp fra det som heter Nybyen nå og opp til Syretoppen var det garantert man traff på disse folka. Jeg kjente ikke «Elvis»selv, men to stk har bekreftet at de gjorde det, og de betviler jeg ikke, vi har nok av andre felles kjente. Det ble også sagt om Elvis at han ( i tillegg til at han ruset seg og hadde psykiatri-bakgrunn,) også var «ufin» mot jenter han møtte, kom med nedsettende kommentarer. 

En annen ting- jeg fikk nylig høre at det var moren til JHA som først lanserte teorien om Elvis til politiet. Noen som har hørt om dette og om dette stemmer? 

• Liker 2
Skrevet
loveli skrev (2 timer siden):

Det skjer både titt og ofte det!?

Jeg er en person som er veldig spontan så jeg planlegger sjeldent alt i detalj. Selv ikke lange dyre ferier som jeg gleder meg til i lang tid planlegger jeg i detalj. Men jeg fantaserer om hva jeg skal gjøre der jeg skal, hva jeg vil oppleve, hvordan jeg skal få opplevd det osv. Akkurat nok til at jeg vet hva jeg vil med å reise og så ta det som det kommer.

Jeg ser ingen grunn til å tro at JHA hadde en mer veltenkt og detaljert plan enn som så. Ikke har det kommet noen bevis for det heller. Han visste hva han ville gjøre og så har han nok tatt det litt som det kommer tror jeg.

Hadde han avtalt å møte jentene på det stedet og til den tiden så hadde det vært annerledes. Men jentene dro på spontan badetur, og selvfølgelig var det ikke ugjerningen planlagt I detalj da tenker jeg. Det går ikke opp.

Ferieplanlegging er ikke helt det samme, da. Det er ikke noe som heter "risiko for å bli tatt" i så måte - bortsett fra evt. i tollen på vei tilbake.

Det er forøvrig ikke kommet noe bevis for at drapene var planlagt i det hele tatt, og ihvertfall ikke for at JHA brukte dager på å planlegge det. Hva JHA tilsto må tas med en klype salt, for han prøver jo å legge hele skylden på VK.

Gjest Fnuggolina
Skrevet
Jazzbazz skrev (24 minutter siden):

Tolker jeg deg da rett ved at dersom VK, helt hypotetisk, er uskyldig, så vil det være naturlig å tillegge endel slingringsmonn på tidspunktet til det som da hypotetisk sett blir en vitneobservasjon på når JHA kommer innom etter nøklene sine?  At vi må ta det med en klype salt og ta høyde for at kan ha bommet med litt (eller mye)?

Jeg husker ikke hva du har sagt om dette før, jeg er uansett ikke ute etter å sette noen fast her, men jeg synes iallefall dette ser ut til at en litt tvilsom tidsangivelse fra VK passer fint med både VK som skyldig der han prøver å lage alibi, og VK som uskyldig vitne med ADHD og ikke helt stålkontroll på tiden.  Isåfall kan man ikke, uavhengig av om VK er skyldig eller ikke, bruke dette til å sannsynliggjøre det ene eller andre tilfellet.

Nei altså, uansett hypotetisk dittogdatt så kan man jo ikke bruke mistenktes påstander til noe som helst.

Jeg tror som sagt begge er skyldige og har planlagt sammen i relativ grad - og at de roter endel fordi de begge rett og slett er mindre skarpe i hodet enn folk flest generelt.

Så tror jeg både Viggo og Jan Helge med alder har blitt skarpe nok i knotten til å kunne si noe som virker mer plausibelt akkurat i dag - meeeen jeg tror fortsatt endel er løgn. 

Tror JHA fikk angst og følte seg presset under avhør = samtalen foreldrene angivelig skal ha hørt. 

Når jeg snakket med Viggo om drapene (vi var flere) så lo han som sagt hånlig av politiet på en litt snål måte tenkte jeg. Og han sa «de har ikke peiling, de kommer aldri til å finne de (eller den, husker ikke antallet gan oppgav) som gjorde det». 

Så jeg opplevde Viggo som veldig cocky og overdrevent selvsikker i sin analyse av politiets arbeid/informasjon. 

I en sånn sammenheng, dersom Viggo er medskyldig, kan de godt ha hatt samtaler mellom avhør hvor de hadde ulik personlig opplevelse av risiko for å bli tatt - JHA viser det stresset utad i samtale og Viggo da har en mer tydelig/truende på konsekvensene av å bryte sammen.

Så kommer politiet med en rimelig sikker utvei til JHA - hvor han føler seg A) sikker på å ha tapt selv og B) mer trygg på at også Viggo blir tatt

Jeg er usikker på om det var selve strafferabatten i seg selv som lokket aller mest, jeg tror også det handlet om at JHA var for uselvstendig til å bare flytte en annen plass for å slippe unna Viggo. 

Vinn vinn når man først er åpenbart tatt. 

Og så roter han noe jævlig med vilje for å beskytte eget omdømme 🤷‍♀️ Og sikkert manglende hukommelse på endel.

Jeg vil tro adrenalin og andre prosesser i kroppen er på skyhøyt nivå når man har drept og voldtatt - muligens for de to en blanding av det og «hva faen er det vi gjorde nå». 

Som jo sikkert kan gjøre at man blander detaljer i etterkant? 🤷‍♀️

En ting er å se ting på TV og fantasere om det - noe helt annet er å gjennomføre skritt for skritt. 

Om JHA var alvorlig psykisk syk på tidspunktet slik noen antyder mulighet for ville vel dette eskalert til type psykose/innleggelse eller liknende? Sånn mtp drap og voldtekt? På ett tidspunkt lander man jo i hjernen - og da vil man enten angre eller bare fortsette med tendensene. 

Vanskelig å si, ett sted begynner man jo - og om «det hadde klikket» for JHA så er det jo rart at ikke noen stusset tydelig på psyken hans i ettertid. 

Enda en ting:

Om noen her stadig ble innkalt i disse avhørene med en god venn - og du selv visste du var uskyldig. Etter avhør nr *ganske mange* bør det vel dukke opp spørsmål om «men kan det være den andre vennen min som jo også er en særing faktisk er innblandet»? 

Og drar man da på vennetur til Danmark 🤷‍♀️Ønsker man den koplingen fra politiets side når man blir tatt for kikking samtidig som man dras inn i sak og drap og voldtekt av barn? Samtidig som en selv tilstår overgrep mot små barn?

Oppsummert: de to gjorde alt sammen, så hvorfor ikke dette. 

Og er men uskyldig sitter man JÆVLIG stille i båten på alle måter. Det synes jeg ikke Viggo gjør akkurat nå iallefall, han gjennomfører det han lovte JHA i den påståtte samtalen: «nekte livet ut og fight to the bitter end». 

Gjest loveli
Skrevet
K.A. skrev (8 minutter siden):

Ferieplanlegging er ikke helt det samme, da. Det er ikke noe som heter "risiko for å bli tatt" i så måte - bortsett fra evt. i tollen på vei tilbake.

Det er forøvrig ikke kommet noe bevis for at drapene var planlagt i det hele tatt, og ihvertfall ikke for at JHA brukte dager på å planlegge det. Hva JHA tilsto må tas med en klype salt, for han prøver jo å legge hele skylden på VK.

Du sier man ikke kan planlegge noe i mange dager uten å planlegge det på detaljnivå. Selvfølgelig kan man det, i min verden i hvert fall.

Han ble observert på samme stedet som drapene skjedde kvelden før, så kanskje ikke bevis, men absolutt vitneobservasjoner.

Skrevet
loveli skrev (1 minutt siden):

Du sier man ikke kan planlegge noe i mange dager uten å planlegge det på detaljnivå. Selvfølgelig kan man det, i min verden i hvert fall.

Når du planlegger ferien ser du selvfølgelig an om du har råd. Og når du har tid. Du husker på å ta ut ferie fra jobben, og du avtaler jo også sammen med de andre du drar på ferie sammen med. I det hele tatt er det ganske mange detaljer du får på plass, uansett hvor lite du selv føler du planlegger.

Sitat

Han ble observert på samme stedet som drapene skjedde kvelden før, så kanskje ikke bevis, men absolutt vitneobservasjoner.

Men var han ikke ofte i de traktene?

Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)
Zenhouse skrev (28 minutter siden):

(I innlegget du siterte står det at politiet mente Elvis var oppdiktet? Lurer litt på kilder på den.) 

Men til det du lurte på. 
Det var ikke uvanlig på den tiden (90-tallet) at rusmisbrukerne hadde kallenavn- det var heller normalen. Så å bli kalt Elvis var ikke særlig «sprøtt». Jeg gikk ikke oppe på Syretoppen selv, men må innrømme jeg vanket med noen av dem nede i byen. Det var et «renn» opp til Baneheia og ned igjen- det var kjøp,salg og bruk. Så jo-på veien opp fra det som heter Nybyen nå og opp til Syretoppen var det garantert man traff på disse folka. Jeg kjente ikke «Elvis»selv, men to stk har bekreftet at de gjorde det, og de betviler jeg ikke, vi har nok av andre felles kjente. Det ble også sagt om Elvis at han ( i tillegg til at han ruset seg og hadde psykiatri-bakgrunn,) også var «ufin» mot jenter han møtte, kom med nedsettende kommentarer. 

En annen ting- jeg fikk nylig høre at det var moren til JHA som først lanserte teorien om Elvis til politiet. Noen som har hørt om dette og om dette stemmer? 

Hm.....Elvis?

Aldri hørt om. Både jeg og nære venner har bodd/vokst opp på Eg/Grim osv - «Elvis» klinger ikke kjent. Avviser ikke hans eksistens og kallenavn asså, men kjenning i byen er han ikke. Heller ikke i Baneheia.

Er andre kjenninger der med kallenavn, men de trenger man jo ikke nevne. 

Og det stemmer ikke at man møtte på masse rusmisbrukere på veien opp fra Nybyen. 

På tidlig 90-tallet ja, ikke årene før og etter drapene. 

Men, en person jeg ikke gidder navngi kallenavnet på - som....la oss bare si ikke hadde fast bopel, var alvorlig psykisk syk, OG kjente til JHA og VK (denne vedkommende prøvde sannsynligvis å voldta en venninne av meg :S ) ble nevnt på spørringer, men tidlig sjekket ut såvidt jeg forstod. Han var dessuten så rufsete på mils avstand at han aldri ville klart å lure med seg unge jenter. 

«Dere» (om du vanket med dem i byen) hang sikkert i parken ved torvet/bak kirka (?) osv. Det var på ingen måte et renn opp dit, jeg og mange andre har vært både den såkalte Syretoppen og alle stiene opptil flere ganger i uka året rundt uansett vær.

Endret av Fnuggolina
Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)
K.A. skrev (3 minutter siden):

Når du planlegger ferien ser du selvfølgelig an om du har råd. Og når du har tid. Du husker på å ta ut ferie fra jobben, og du avtaler jo også sammen med de andre du drar på ferie sammen med. I det hele tatt er det ganske mange detaljer du får på plass, uansett hvor lite du selv føler du planlegger.

Men var han ikke ofte i de traktene?

JHA, Viggo og alle sndre på Grim og Eg er veldig mye i de traktene ja.

Jeg var der selv hver dag i perioder på sommeren som barn, og som beboer i området er det også en snarvei til sentrum. 

Disse vitnene kunne like gjerne observert meg, flere venninner av meg som var i området tiden før, mange jeg kjenner osv. 

Vitneobservasjon av JHA dagen før er like verdifullt som at jeg ble observert enellerannen gang av de 10.000 gangene jeg var der. 

Endret av Fnuggolina
Skrevet
Fnuggolina skrev (37 minutter siden):

Oppsummert: de to gjorde alt sammen, så hvorfor ikke dette. 

Og er men uskyldig sitter man JÆVLIG stille i båten på alle måter. Det synes jeg ikke Viggo gjør akkurat nå iallefall, han gjennomfører det han lovte JHA i den påståtte samtalen: «nekte livet ut og fight to the bitter end». 

Din teori er altså at de var likeverdige og at JHA lyver? At JHA lyver for å begrense egen rolle er opplagt. Men det er visst vanskelig å akseptere at han også kan ha løyet om at VK i det hele tett var med på det, med samme motiv, begrense egen rolle.

Om det siste, så hevdet JHA at VK hadde sagt at VK kom til å skylde på JHA dersom JHA sladret. Men det gjorde ikke VK. Tvert imot fremstilte han JHA som en kjernekar som han ikke kunne tro at hadde med saken å gjøre. Rimer ikke spesielt bra med mye av det du skriver.

For øvrig er det nok de som kjente til disse to som er blant de som er dårligst egnet til å vurdere saken objektivt. 

• Liker 16
Skrevet (endret)
Fnuggolina skrev (39 minutter siden):

Vitneobservasjon av JHA dagen før er like verdifullt som at jeg ble observert enellerannen gang av de 10.000 gangene jeg var der. 

At JHA var alene i Baneheia i flere timer med merkelig oppførsel kvelden før, uten at han hadde noen forklaring på hva han holdt på med, er selvsagt veldig verdifullt når vi vet at han dagen etter, hvor han beviselig voldtok og drepte, sa til sin far at han skulle tilbringe enda flere timer i Baneheia, under falsk forklaring om at han skulle jogge med HV.

Politiets teori i en tidlig fase var at det hele var planlagt.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/vmQp15/barnedrapene-kan-ha-vaert-planlagt

«En av teoriene er at drapsmannen planla dette nøye ved å kutte til greiner å skjule likene med på forhånd. Mengden greiner og den omfattende jobben på åstedet kan tyde på grundige forberedelser, melder TV2.»

Men denne teorien ble selvsagt forlatt da det ikke passet med det «kronvitnet» JHA senere fortalte.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 17
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...