K.A. Skrevet 10. juni 2021 #9441 Skrevet 10. juni 2021 Sirisiri10 skrev (1 time siden): Ang mobilbeviset. Kunne det hende at viggo sendte melding på et annet tidspunkt, men meldingen ble ikke sendt før senere pga dekning eller lignende? At den stod å jobbet mens den lå hjemme hos han eller ved sykkelen? Aner ikke om det er en mulighet, men bare en tanke som slo meg. Her er også noe om at været kan ha påvirket det https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/L00k6P/vaeret-kan-ha-gitt-kristiansen-mobil-dekning Hvis det viser seg at de har viggo sitt DNA fra åstedet, må jo mobilbeviset forklares på en måte. Tingen er at Viggo mottok en SMS kl. 18:55 som han besvarte 18:57. Han kunne ikke ha besvart den før 18:55, og om meldingen han sendte ikke kom frem før langt senere har ingen betydning - han sendte den uansett ikke senere enn 18:57. 8
Gjest LysOgVarme Skrevet 11. juni 2021 #9442 Skrevet 11. juni 2021 Leste at JHA har vært å gått tur i Baneheia flere ganger, når han hadde permisjon fra fengselet. Da er han iskald som klarer å gå tur der. Kobler han helt ut hva han gjorde der? Og hvordan reagerte eventuelt andre turgåere når de traff på han? Selv hadde jeg besvimt tror jeg hadde jeg gått en fredelig tur der, og plutselig kom JHA gående imot meg. Han må være helt uten sjel som går i den heia, som om ingenting har skjedd.
Gjest Bettys Skrevet 11. juni 2021 #9443 Skrevet 11. juni 2021 Jazzbazz skrev (8 timer siden): Men mener du dette er relevant for skyldspørsmålet eller sikkerheten på mobilbeviset? Kan du isåfall utdype dette? Eller var hensikten din å "ta" en annen debattant? Jeg mener det er relevant for tråden å holde seg til fakta, og ikke etablerte misforståelser som høres bedre ut.
Gjest Fnuggolina Skrevet 11. juni 2021 #9444 Skrevet 11. juni 2021 LysOgVarme skrev (3 timer siden): Leste at JHA har vært å gått tur i Baneheia flere ganger, når han hadde permisjon fra fengselet. Da er han iskald som klarer å gå tur der. Kobler han helt ut hva han gjorde der? Og hvordan reagerte eventuelt andre turgåere når de traff på han? Selv hadde jeg besvimt tror jeg hadde jeg gått en fredelig tur der, og plutselig kom JHA gående imot meg. Han må være helt uten sjel som går i den heia, som om ingenting har skjedd. Jepp. Folk i nabolaget som jeg kjenner har møtt på ham der - da heldigvis med sivilt politi lengre bak. Superkoselig. Var selv engstelig for å treffe på ham, så jogget der kun når jeg visste endel andre og var i skauen.
yamask Skrevet 11. juni 2021 #9445 Skrevet 11. juni 2021 Fnuggolina skrev (15 minutter siden): Ingen vet noe som helst egentlig, så den type retorisk tull kan ikke parkere noe som helst ved å stille til veggs. Det er da masse vi vet, både på den ene og den andre siden, så det gjelder nok bare deg isåfall. 6
Gjest Fnuggolina Skrevet 11. juni 2021 #9446 Skrevet 11. juni 2021 fotballjenta skrev (4 minutter siden): Det er da masse vi vet, både på den ene og den andre siden, så det gjelder nok bare deg isåfall. Du skjønte godt hva jeg siktet til. Spørsmål som ikke kam besvares. «Hvorfor gjorde Viggo og/eller Jan Helge slik og sånn dersom hvis at». Det blir kun spekulasjoner.
Gjest LysOgVarme Skrevet 11. juni 2021 #9447 Skrevet 11. juni 2021 Fnuggolina skrev (51 minutter siden): Jepp. Folk i nabolaget som jeg kjenner har møtt på ham der - da heldigvis med sivilt politi lengre bak. Superkoselig. Var selv engstelig for å treffe på ham, så jogget der kun når jeg visste endel andre og var i skauen. Jeg er sjokkert over at han finner det lett å gå tur der. Leste han også har jogget i Baneheia, og antar han da var alene, da jeg ikke tror noe på at politiet jogger bak ham. JH er iskald og mangler følelser. Skremmende at den mannen slapp unna med så kort soning.
yamask Skrevet 11. juni 2021 #9448 Skrevet 11. juni 2021 Hvis Viggo blir frikjent, både med eller uten ny rettsak, tror dere JHA kan bli tiltalt for det andre drapet da? Og få lengre straff? 1
Katten.2.0 Skrevet 11. juni 2021 #9449 Skrevet 11. juni 2021 6 minutter siden, fotballjenta said: Hvis Viggo blir frikjent, både med eller uten ny rettsak, tror dere JHA kan bli tiltalt for det andre drapet da? Og få lengre straff? Tvilsomt. Det er vanskelig å dømme noen på nytt i en sak de allerede har blitt dømt. Da skal det medføre vesentlig strengere straff. Dermed har vi to problemer: Kan vi definitivt si at han gjennomførte det andre drapet. I så fall, ville det medført en vesentlig strengere straff enn det han allerede har sonet.
Gjest LysOgVarme Skrevet 11. juni 2021 #9450 Skrevet 11. juni 2021 Katten.2.0 skrev (15 minutter siden): Tvilsomt. Det er vanskelig å dømme noen på nytt i en sak de allerede har blitt dømt. Da skal det medføre vesentlig strengere straff. Dermed har vi to problemer: Kan vi definitivt si at han gjennomførte det andre drapet. I så fall, ville det medført en vesentlig strengere straff enn det han allerede har sonet. Han kan også bli straffet for å ha falskt dratt inn Viggo i dette og for å ha ødelagt Viggo sitt liv. Etter hva jeg har lest har advokat Sjødin sagt JH kan få nye 6- 10 år bak murene (usikker om det var 6-7 år eller 6-10 år)
Katten.2.0 Skrevet 11. juni 2021 #9451 Skrevet 11. juni 2021 Just now, LysOgVarme said: Han kan også bli straffet for å ha falskt dratt inn Viggo i dette og for å ha ødelagt Viggo sitt liv. Etter hva jeg har lest har advokat Sjødin sagt JH kan få nye 6- 10 år bak murene (usikker om det var 6-7 år eller 6-10 år) Er vel en mulighet, men dette fordrer da at man kan, uten tvil, bevise at VK ikke deltok. Om saken 'bare' blir henlagt fordi aktoratet ikke ser for seg at dette vil føre til dom, så har man strengt tatt ikke bevist at VK ikke deltok, bare at man ikke kan bevise at han deltok. Det er en skikkelig clusterfuck. 8
Gjest LysOgVarme Skrevet 11. juni 2021 #9452 Skrevet 11. juni 2021 Katten.2.0 skrev (2 minutter siden): Er vel en mulighet, men dette fordrer da at man kan, uten tvil, bevise at VK ikke deltok. Om saken 'bare' blir henlagt fordi aktoratet ikke ser for seg at dette vil føre til dom, så har man strengt tatt ikke bevist at VK ikke deltok, bare at man ikke kan bevise at han deltok. Det er en skikkelig clusterfuck. Det er slik jeg også har forstått det. Om det ikke blir ny rettsak, og eventuelt bare frifinnelse av V, håper jeg det er en mulighet for V og saksøke JH for retten. Er V uskyldig, så må han aldri la JH få slippe unna med dette.
anonym 4545 Skrevet 11. juni 2021 #9453 Skrevet 11. juni 2021 fotballjenta skrev (1 time siden): Hvis Viggo blir frikjent, både med eller uten ny rettsak, tror dere JHA kan bli tiltalt for det andre drapet da? Og få lengre straff? En mulighet VK uansett har er å gå til sivilt søksmål/reise privat straffesak mot JHA. 4
ops2 Skrevet 11. juni 2021 #9454 Skrevet 11. juni 2021 Det er ikke lett å vite om dette er en ny tanke, eller om noen andre har debattert den mange ganger. Viggo var velkjent for å være bråsint, rope skjellsord og spørre om å få se fitta di til både voksne og barn. Mange har gjentatte ganger poengtert at han var et uromoment, en man helst ikke møtte på gata. Og de drepte jentene bodde i gangavstand til badetjernet. Skulle man ikke tro at de kjente til Viggo, ville de blitt med han for å se etter kattunger? JHA sa at VIggo snakket til jentene som om han kjente de. (Jeg antar at de var mye hos fedrene, selv om foreldrene antagelig var skilt. Det sto i avisen at de var hos fedrene sine dagen de ble drept.) Og Jan Helge hadde et barnslig ansikt, med uskyldige øyne. Som jentene ikke ville bli redde av å se. Jeg vet at dette blir umulig å vite eller bevise, men jeg begynte å tenke på det etter at det gikk noen nye runder i tråden her om hvor redde alle som bodde i nabolaget var for Viggo. 6
yamask Skrevet 11. juni 2021 #9455 Skrevet 11. juni 2021 ops2 skrev (5 minutter siden): Det er ikke lett å vite om dette er en ny tanke, eller om noen andre har debattert den mange ganger. Viggo var velkjent for å være bråsint, rope skjellsord og spørre om å få se fitta di til både voksne og barn. Mange har gjentatte ganger poengtert at han var et uromoment, en man helst ikke møtte på gata. Og de drepte jentene bodde i gangavstand til badetjernet. Skulle man ikke tro at de kjente til Viggo, ville de blitt med han for å se etter kattunger? JHA sa at VIggo snakket til jentene som om han kjente de. (Jeg antar at de var mye hos fedrene, selv om foreldrene antagelig var skilt. Det sto i avisen at de var hos fedrene sine dagen de ble drept.) Og Jan Helge hadde et barnslig ansikt, med uskyldige øyne. Som jentene ikke ville bli redde av å se. Jeg vet at dette blir umulig å vite eller bevise, men jeg begynte å tenke på det etter at det gikk noen nye runder i tråden her om hvor redde alle som bodde i nabolaget var for Viggo. Det syns jeg var et godt poeng, og ikke noe jeg husker å ha blitt drøftet før. Kan også nevne at JHA hadde møtt ene jenta før. Husker ikke i hvilken anledning, men de kjente til hverandre. 4
Chiubi Skrevet 11. juni 2021 #9456 Skrevet 11. juni 2021 Katten.2.0 skrev (2 timer siden): Tvilsomt. Det er vanskelig å dømme noen på nytt i en sak de allerede har blitt dømt. Da skal det medføre vesentlig strengere straff. Dermed har vi to problemer: Kan vi definitivt si at han gjennomførte det andre drapet. I så fall, ville det medført en vesentlig strengere straff enn det han allerede har sonet. Har Jan Helge Andersen drept begge jentene, har han bevist faren for gjentakelse. Da bør han dømmes til forvaring, og forvaring kan som kjent forlenges, i praksis på livstid. Det er en vesentlig strengere straff enn de 14 årene han sonet for dobbeldrap, etter å ha fått strafferabatt for å skylde på kompisen. 2
Chiubi Skrevet 11. juni 2021 #9457 Skrevet 11. juni 2021 Katten.2.0 skrev (1 time siden): Er vel en mulighet, men dette fordrer da at man kan, uten tvil, bevise at VK ikke deltok. Om saken 'bare' blir henlagt fordi aktoratet ikke ser for seg at dette vil føre til dom, så har man strengt tatt ikke bevist at VK ikke deltok, bare at man ikke kan bevise at han deltok. Det er en skikkelig clusterfuck. En sak blir ikke henlagt i retten. Det er politiet som kan henlegge saker pga bevisets stilling.
Isambard Skrevet 11. juni 2021 #9458 Skrevet 11. juni 2021 Sirisiri10 skrev (14 timer siden): Ang mobilbeviset. Kunne det hende at viggo sendte melding på et annet tidspunkt, men meldingen ble ikke sendt før senere pga dekning eller lignende? At den stod å jobbet mens den lå hjemme hos han eller ved sykkelen? Aner ikke om det er en mulighet, men bare en tanke som slo meg. Her er også noe om at været kan ha påvirket det https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/L00k6P/vaeret-kan-ha-gitt-kristiansen-mobil-dekning Hvis det viser seg at de har viggo sitt DNA fra åstedet, må jo mobilbeviset forklares på en måte. Jeg synes folk spekulerer fryktelig mye her. Heldigvis er det sakkyndige fra Telenor og Teleplan som har gjort denne jobben for oss. Ingen av dem sier at meldingen kunne vært sendt på et annet tidspunkt. De sakkyndige blir fremstilt som uenige, men de ble ganske enige til slutt. Alle eksperter er enige om at det er usannsynlig at mobilen var på åstedet. Det er også enige i at det ikke kan "utelates totalt" (deres ord i ankesaken) på grunn av værforhold, sw- settings etc. "Ikke utelukkes totalt" høres for meg ut som svært lite sannsynlig. Jeg håper at videre etterforskning sier litt mer om HVOR usannsynlig. 14
Gjest Fnuggolina Skrevet 11. juni 2021 #9459 Skrevet 11. juni 2021 Katten.2.0 skrev (2 timer siden): Er vel en mulighet, men dette fordrer da at man kan, uten tvil, bevise at VK ikke deltok. Om saken 'bare' blir henlagt fordi aktoratet ikke ser for seg at dette vil føre til dom, så har man strengt tatt ikke bevist at VK ikke deltok, bare at man ikke kan bevise at han deltok. Det er en skikkelig clusterfuck. Dette er det jeg tenker blir utfall dersom det går i Viggos retning. Hadde man hatt beviser for noe annet helt utvilsomt ville man vel fått det avdekket til nå 🤷♀️ The best it gets for Viggo tror jeg blir «vi finner ikke klare tekniske bevis for skyld». Pakket inn i «men dette betyr ikke at vi tenker justismord».
Gjest Fnuggolina Skrevet 11. juni 2021 #9460 Skrevet 11. juni 2021 ops2 skrev (51 minutter siden): Det er ikke lett å vite om dette er en ny tanke, eller om noen andre har debattert den mange ganger. Viggo var velkjent for å være bråsint, rope skjellsord og spørre om å få se fitta di til både voksne og barn. Mange har gjentatte ganger poengtert at han var et uromoment, en man helst ikke møtte på gata. Og de drepte jentene bodde i gangavstand til badetjernet. Skulle man ikke tro at de kjente til Viggo, ville de blitt med han for å se etter kattunger? JHA sa at VIggo snakket til jentene som om han kjente de. (Jeg antar at de var mye hos fedrene, selv om foreldrene antagelig var skilt. Det sto i avisen at de var hos fedrene sine dagen de ble drept.) Og Jan Helge hadde et barnslig ansikt, med uskyldige øyne. Som jentene ikke ville bli redde av å se. Jeg vet at dette blir umulig å vite eller bevise, men jeg begynte å tenke på det etter at det gikk noen nye runder i tråden her om hvor redde alle som bodde i nabolaget var for Viggo. Nei. Viggo bodde på Eg, jentene på Grim. Disse to bydelene har noe av Baneheia mellom seg, og deler ikke noen felles områder generelt. Det er vanlig for folk på Eg å bruke Baneheia som snarvei til sentrum, men da går man på en helt annen side enn den de fra Grim gjerne benytter om de skal bade (som er nært åstedet). Jeg brukte Baneheia hele oppveksten til bading, traff aldri på noen fra Eg som jeg kjenner i dag. Jeg har bodd på både Grim og Eg, de områdene har ikke noen naturlige forbindelser sånn sett utover at man kan gå gjennom skogen på stier for å komme til/fra. Det naturlige for de fra Eg er å gå inn fra Svarttjønnveien eller fra inngangen rett ved der Viggos foreldre bor (Krogstien). Det naturlige for de på Grim (om man skal bade) er å gå opp stien hvor jentene ble lokket med på vei hjem (mot Wergelandsveien). Er en sti til mange pleier bruke.
Fremhevede innlegg