Gjest Atheena Skrevet 9. juni 2021 #9221 Skrevet 9. juni 2021 Lana01 skrev (2 minutter siden): Da tenker jeg de blir lettet, for at de endelig får ro med saken. Hva tenker du da om at VK ikke har gitt de ro og at det er gitt ut bok, dokumentar og at han har hatt en støttegruppe i ryggen som ikke har gitt de hvile siden 2008 hvis det viser seg at han er skyldig?
Callisto83 Skrevet 9. juni 2021 #9222 Skrevet 9. juni 2021 Fnuggolina skrev (2 minutter siden): Er det noen som vet ca hvor lang tid det gikk mellom disse smsene? Ja: Klokken 18.55 Innkommende SMS Klokken 18.57 Utgående SMS Klokken 19.24 Innkommende SMS Klokken 19.37 Utgående SMS Klokken 20.19 Utgående anrop (Går man utifra at Viggo kanskje ikke leste den innkommende SMSen akkurat klokken 19.24, så er det da hele 40 minutter han kan ha flyttet på seg i heia. Kanskje fram og tilbake til der mobilen lå i sykkelveska?) 8
Hank Amarillo Skrevet 9. juni 2021 #9223 Skrevet 9. juni 2021 (endret) 2ro skrev (15 minutter siden): Jeg tolket det dit at de ville ha han frifunnet (altså automatisk). Jeg er åpen for at jeg har misforstått. Ja, da må du nesten ha misforstått(for å være ærlig). De har vært nokså tydelig på at de ønsker rettsak. At han ikke tror bevisene holder til å ta ut tiltale er mindre overraskende, det er vel enhver forsvarsadvokats evige mantra. Endret 9. juni 2021 av Hank Amarillo 8
Lana01 Skrevet 9. juni 2021 #9224 Skrevet 9. juni 2021 Atheena skrev (Akkurat nå): Hva tenker du da om at VK ikke har gitt de ro og at det er gitt ut bok, dokumentar og at han har hatt en støttegruppe i ryggen som ikke har gitt de hvile siden 2008 hvis det viser seg at han er skyldig? De får da det svar de har ventet på , så det er selvsagt at de vil bli lettet for det. De lever jo i troen på at han er skyldig, så det vil nok ikke forandre så mye synet de har på han. 2
2ro Skrevet 9. juni 2021 #9225 Skrevet 9. juni 2021 Atheena skrev (3 minutter siden): Hva tenker du da om at VK ikke har gitt de ro og at det er gitt ut bok, dokumentar og at han har hatt en støttegruppe i ryggen som ikke har gitt de hvile siden 2008 hvis det viser seg at han er skyldig? En ting er sikkert. Det er ingen vinnere i denne saken. Kanskje bortsett fra forfatteren som sikkert har tjent seg en slant. 4
Gjest Fnuggolina Skrevet 9. juni 2021 #9226 Skrevet 9. juni 2021 Callisto83 skrev (2 minutter siden): Ja: Klokken 18.55 Innkommende SMS Klokken 18.57 Utgående SMS Klokken 19.24 Innkommende SMS Klokken 19.37 Utgående SMS Klokken 20.19 Utgående anrop (Går man utifra at Viggo kanskje ikke leste den innkommende SMSen akkurat klokken 19.24, så er det da hele 40 minutter han kan ha flyttet på seg i heia. Kanskje fram og tilbake til der mobilen lå i sykkelveska?) Jada, det går helt fint. Men jækla flaks å tilfeldigvis komme til den første meldinga om det A) ikke fantes noen avtale om å snakkes i 7tiden/mobilen absolutt under ingen omstendighet kan ha slått inn på den masten på selve åstedet 🤷♀️ Men joda, tidsmessig går det.
minimymlen Skrevet 9. juni 2021 #9227 Skrevet 9. juni 2021 2ro skrev (2 minutter siden): En ting er sikkert. Det er ingen vinnere i denne saken. Kanskje bortsett fra forfatteren som sikkert har tjent seg en slant. Den kommentaren synes jeg rett og slett var usmaklig. 7
Hank Amarillo Skrevet 9. juni 2021 #9228 Skrevet 9. juni 2021 Fnuggolina skrev (8 minutter siden): Jada, det går helt fint. Men jækla flaks å tilfeldigvis komme til den første meldinga om det A) ikke fantes noen avtale om å snakkes i 7tiden/mobilen absolutt under ingen omstendighet kan ha slått inn på den masten på selve åstedet 🤷♀️ Men joda, tidsmessig går det. Hva er det som går tidsmessig? 4
Uperfekt Skrevet 9. juni 2021 #9229 Skrevet 9. juni 2021 Bettys skrev (17 minutter siden): Det har vel ikke vært behov for å teste det ut før, siden Viggo ble funnet skyldig i to rettsinstanser og har sittet bak lås og slå fram til nå. Mens han hele tiden har hevdet sin uskyld. Må ærlig innrømme at for hver artikkel de uttaler seg i, så mister jeg mer og mer sympatien for de. Skjønner at det er en grusom vanskelig sak for de, men virker ikke som de evner å se andre sider av saken enn sin egen. 13
Callisto83 Skrevet 9. juni 2021 #9230 Skrevet 9. juni 2021 minimymlen skrev (5 minutter siden): Den kommentaren synes jeg rett og slett var usmaklig. Det er jo akkurat det forfatter Jahr har gjort. Det er vel det minst usmakelige som har stått i hele tråden. 9
Uperfekt Skrevet 9. juni 2021 #9231 Skrevet 9. juni 2021 (endret) Atheena skrev (18 minutter siden): Hva tenker du da om at VK ikke har gitt de ro og at det er gitt ut bok, dokumentar og at han har hatt en støttegruppe i ryggen som ikke har gitt de hvile siden 2008 hvis det viser seg at han er skyldig? Men som en annen skrev i tråden tidligere. Det er to saker her, den ene om hva som skjedde med jentene. Og den andre om hvorvidt Viggo er uskyldig dømt eller ikke. Man kan da ikke unnlate å prøve saken på nytt bare fordi foreldrene trenger ro. Ja det som skjedde var horribelt, men folk har da like mye rett til å prøve saken sin for rettssystemet. Vi lever tross alt i en rettsstat der folk har krav på en rettferdig rettssak. Det har Viggo enda ikke fått Endret 9. juni 2021 av Uperfekt 17
Gjest Atheena Skrevet 9. juni 2021 #9232 Skrevet 9. juni 2021 minimymlen skrev (8 minutter siden): Den kommentaren synes jeg rett og slett var usmaklig. Hvis han er skyldig er den ikke usmakelig. Da er det rett og slett flaut og skammelig. Hva het boken igjen?
Callisto83 Skrevet 9. juni 2021 #9233 Skrevet 9. juni 2021 Uperfekt skrev (8 minutter siden): Mens han hele tiden har hevdet sin uskyld. Må ærlig innrømme at for hver artikkel de uttaler seg i, så mister jeg mer og mer sympatien for de. Skjønner at det er en grusom vanskelig sak for de, men virker ikke som de evner å se andre sider av saken enn sin egen. For å si det sånn, Viggo var nok ikke særlig troverdig når han bedyret sin uskyld i retten første gang. Det er nok også grunnen til at Sjødin og co håper at dommen slettes ved et pennestrøk, og ikke ender opp i retten slik at han og JHA må forklare seg en gang til. Uten mellomledd. Personlig tror jeg jentenes foreldre bare vil ha et punktum. De er lei av konspirasjonsteorier og det faktum at drapet og voldtektene på barna deres har blitt underholdning. 10
minimymlen Skrevet 9. juni 2021 #9234 Skrevet 9. juni 2021 Callisto83 skrev (29 minutter siden): For å si det sånn, Viggo var nok ikke særlig troverdig når han bedyret sin uskyld i retten første gang. Det er nok også grunnen til at Sjødin og co håper at dommen slettes ved et pennestrøk, og ikke ender opp i retten slik at han og JHA må forklare seg en gang til. Uten mellomledd. Personlig tror jeg jentenes foreldre bare vil ha et punktum. De er lei av konspirasjonsteorier og det faktum at drapet og voldtektene på barna deres har blitt underholdning. Har du kilde på dette? 7
Hank Amarillo Skrevet 9. juni 2021 #9235 Skrevet 9. juni 2021 Callisto83 skrev (38 minutter siden): Det er nok også grunnen til at Sjødin og co håper at dommen slettes ved et pennestrøk, og ikke ender opp i retten slik at han og JHA må forklare seg en gang til. Uten mellomledd. Men det gjør han som sagt ikke. Fint om vi kan holde tråden litt saklig. 18
Aliquis Skrevet 9. juni 2021 #9236 Skrevet 9. juni 2021 1 hour ago, 2ro said: Han har ikke trengt å sagt noe mer enn: vi ser fram til å bevise Viggos uskyld i retten. Du skjønner at ønskene til de to partene ikke har noe å si for om det blir en ny rettssak eller ikke? Påtalemyndigheten tar bare ut rettssak om de mener de har bevis som beviser at han er skyldig over enhver rimelig tvil. 11
Aliquis Skrevet 9. juni 2021 #9237 Skrevet 9. juni 2021 49 minutter siden, Atheena said: Hvis han er skyldig er den ikke usmakelig. Da er det rett og slett flaut og skammelig. Hva het boken igjen? Hvis han er skyldig, forfatteren trodde han var skyldig, men kun skrev den for å tjene penger, da kan jeg gå med på at den ville vært skammelig. Hvis han er uskyldig er det en ekstremt viktig bok som har satt fokus på et av de største justismordene i norsk historie. 20
Aliquis Skrevet 9. juni 2021 #9238 Skrevet 9. juni 2021 1 hour ago, Atheena said: Hva tenker du da om at VK ikke har gitt de ro og at det er gitt ut bok, dokumentar og at han har hatt en støttegruppe i ryggen som ikke har gitt de hvile siden 2008 hvis det viser seg at han er skyldig? Hvis det viser seg at han er skyldig så er jo det ekstremt usympatisk oppførsel. Men nå er det nå engang sånn at bevisene i saken peker ganske klart i retning uskyld, så da skal jeg la den tvilen komme han til gode. 10
Jazzbazz Skrevet 9. juni 2021 #9239 Skrevet 9. juni 2021 Fnuggolina skrev (24 minutter siden): Men jækla flaks å tilfeldigvis komme til den første meldinga om det A) ikke fantes noen avtale om å snakkes i 7tiden/mobilen absolutt under ingen omstendighet kan ha slått inn på den masten på selve åstedet 🤷♀️ Ja, ikke sant? Jenta VK sendte meldinger med er selvsagt både kjent og avhørt. Meldingene VK sendte var omtrent de samme flørtemeldingene han pleide å sende, og hun har ikke vitnet om noen tidsmessige avtaler. Selv Teleplan som var de mest optimistiske ville ikke trekke den teoretiske dekningsstreken mer enn 150m lenger enn grensen på kartet i tv2-saken. Da er man fortsatt midt utpå vannet, evt i feil retning. Og det forutsetter jo også at du kommer rett fra EG_A sitt dekningsområde. Hvis ikke må man godt innafor cellegrensene før det blir tatt handover til EG_A. I tingrettsdommen (ikke på nett, men det er relevante utdrag her) er det selvmotsigelser som av en eller annen grunn ikke ble fanget opp før senere. For SMSene 1855/1857 har tingretten sett for seg at VK hadde telefonen med seg siden han svarte med en gang, og at de (i strid med JHAs forklaring) var innenfor EG_As dekningsområde. Da har han temmelig kort tid til å rekke jentene, men det er mulig om man stryker hele "speide på de badende jentene fra en knaus sør for 3.stampe"-delen av JHAs forklaring. Da oppstår det et nytt problem, for tingretten forutsetter at ved meldingene 19.24/1937 at VK oppbevarte telefonen sin (usikret) i sykkelveska si ved bommen ved Svarttjønn. (Vitner som hadde lagt merke til sykkelen kl1800, og som tøyde ut ved bommen i relevant tidsrom, var eksplisitte på at sykkelen ikke var ved bommen da). Hvordan og hvorfor VKs telefon plutselig har kommet dit er et mysterium tingretten har hoppet over. Husk også at teorien med telefon i sykkelveska var noe JHA foreslo i retten etter at mobilbeviset dukket opp nest siste dag, og etter at dekningsgrensene var blitt forklart for retten. Frem til det hadde JHA sagt at VK hadde telefonen med seg. Det er mange flere ubesvarte spørsmål her. F.eks hvorfor skulle VK legge fra seg telefonen sin i en ulåst sykkelveske, mens han faktisk brukte den til å flørte? Og hvorfor akkurat der? Dekningsgrensene var ikke kjent for noen. Og hvordan kunne han vite når han skulle få meldinger? Les forøvrig gjerne denne gjennomgangen av en rekke problemer med tingrettsdommen. 28
Aliquis Skrevet 9. juni 2021 #9240 Skrevet 9. juni 2021 2 minutter siden, Jazzbazz said: Ja, ikke sant? Jenta VK sendte meldinger med er selvsagt både kjent og avhørt. Meldingene VK sendte var omtrent de samme flørtemeldingene han pleide å sende, og hun har ikke vitnet om noen tidsmessige avtaler. Selv Teleplan som var de mest optimistiske ville ikke trekke den teoretiske dekningsstreken mer enn 150m lenger enn grensen på kartet i tv2-saken. Da er man fortsatt midt utpå vannet, evt i feil retning. Og det forutsetter jo også at du kommer rett fra EG_A sitt dekningsområde. Hvis ikke må man godt innafor cellegrensene før det blir tatt handover til EG_A. I tingrettsdommen (ikke på nett, men det er relevante utdrag her) er det selvmotsigelser som av en eller annen grunn ikke ble fanget opp før senere. For SMSene 1855/1857 har tingretten sett for seg at VK hadde telefonen med seg siden han svarte med en gang, og at de (i strid med JHAs forklaring) var innenfor EG_As dekningsområde. Da har han temmelig kort tid til å rekke jentene, men det er mulig om man stryker hele "speide på de badende jentene fra en knaus sør for 3.stampe"-delen av JHAs forklaring. Da oppstår det et nytt problem, for tingretten forutsetter at ved meldingene 19.24/1937 at VK oppbevarte telefonen sin (usikret) i sykkelveska si ved bommen ved Svarttjønn. (Vitner som hadde lagt merke til sykkelen kl1800, og som tøyde ut ved bommen i relevant tidsrom, var eksplisitte på at sykkelen ikke var ved bommen da). Hvordan og hvorfor VKs telefon plutselig har kommet dit er et mysterium tingretten har hoppet over. Husk også at teorien med telefon i sykkelveska var noe JHA foreslo i retten etter at mobilbeviset dukket opp nest siste dag, og etter at dekningsgrensene var blitt forklart for retten. Frem til det hadde JHA sagt at VK hadde telefonen med seg. Det er mange flere ubesvarte spørsmål her. F.eks hvorfor skulle VK legge fra seg telefonen sin i en ulåst sykkelveske, mens han faktisk brukte den til å flørte? Og hvorfor akkurat der? Dekningsgrensene var ikke kjent for noen. Og hvordan kunne han vite når han skulle få meldinger? Les forøvrig gjerne denne gjennomgangen av en rekke problemer med tingrettsdommen. En tilleggsopplysning som er greit å nevne når det snakkes om mobilbeviset er dette med at atmosfæriske forhold kan ha spilt inn, da det kommer opp titt og ofte. Dette har Teleplan sett på i sin rapport, og vurdert det til å ha neglisjerbart påvirkning på dekningsområdet. 3
Fremhevede innlegg